Spring naar bijdragen

Zaterdag 20 januari 2007

Houtje

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik weet dat je daar laatst wat over verteld hebt, Anna. Heet die thee witte thee omdat de blaadjes wit zijn of omdat het drankje wit is? En is het sterk van smaak?? Ja, ja, vragen, vragen. Probeer het dan zelf, zul je misschien zeggen, maar ik vraag toch maar even.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi, Lady.

Nee, de blaadjes zijn niet wit maar groen Kohtje. Voor witte thee worden alleen de hele jonge bovenste blaadjes gebruikt, die zijn dus heel licht van kleur. En het wordt niet gebrand, zoals zwarte thee. De thee die je ervan zet blijft ook heel licht van kleur. Ik drink normale thee altijd heel slap, dus misschien vind ik het daarom lekker. Ik kan de smaak niet goed omschrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Francesca

Ik snap dat 'gna' niet goed. Lijkt wel alsof jullie een verstopte neus hebben.
:D

Iedere morgen zo'n beetje; de verstopte neus!

'Gna' staat voor mij als 'gniffel'.
Een beetje leedvermaak, een beetje cynisme, een beetje zelfspot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Koh:

Ik wist het ook niet meer, dus heb het even voor ons opgezocht:

WITTE THEE

Herkomst
Witte thee komt van origine uit China en heeft een geschiedenis die ouder is dan 1200 jaar. Deze theesoort werd vooral populair onder de heerser Huizhong, tijdens de Song-dynasty. Witte thee is lange tijd alleen in China bekend gebleven. Ze wordt hoofdzakelijk geproduceerd in de provincie Fujian. Tegenwoordig is witte thee wereldwijd bekend om haar verscheidene gezondheidsvoordelen.
Witte thee wordt tegenwoordig ook wel in Sri Lanka en India geproduceerd.

Oogst en bewerking
Aan het begin van een nieuw groeiseizoen - eind maart tot begin april - worden de eerste jonge knoppen aan de theestruik geplukt. Deze knoppen zijn speciaal bestemd voor de witte thee. Ze koppen kunnen slechts gedurende een korte periode - maximaal twee weken - geoogst worden. Als het regenseizoen begint, groeien ze verder uit tot bladeren en geven ze niet meer de subtiele smaak van witte thee.
Zodra de knoppen verschijnen, dienen ze binnen 48 uur geplukt te worden. De thee kan dus maar gedurende een paar ochtenden per jaar geoogst worden, als de dauw nog op de velden ligt en de knoppen nog dicht zitten. De knoppen hebben een grijs-achtig uiterlijk doordat ze geheel bedekt zijn met kleine donsachtige haartjes. Ze dienen zeer voorzichtig met de hand geplukt en behandeld te worden. Het behoeft geen verder uitleg dat witte thee zo schaars en kostbaar is.
Na de pluk ondergaat witte thee een minimale bewerking. Ze wordt eerst verflenst, oftewel gedroogd in het zonlicht. Soms blijft het daarbij, maar als de natuurlijke omstandigheden niet droog genoeg zijn, wordt de thee nog gestoomd. Ze wordt in elk geval niet 'gevuurd' en dat waarborgt een hele delicate vorm en unieke smaak.
Ten slotte worden de blaadjes zorgvuldig op uniformiteit gesorteerd.

Kenmerken
De theeblaadjes zijn donsachtig en hebben zachte tinten grijs, wit en groen. Vandaar de naam 'witte' thee. Het aftreksel is heel lichtgeel, maar wordt donkerder naarmate de thee langer staat.
Het aroma en de smaak van witte thee is zeer subtiel. U kunt er bloemige tonen in vinden en ook altijd zoetige elementen van gras en hooi.
Polyphenolen, de verbinding die kanker tegengaat, is in witte thee nog meer aanwezig dan in groene thee.

Bereiding
Deze thee kan het beste bereid worden met water van 80°C. Deze temperatuur kan makkelijk verkregen worden door 4 delen kokend water toe te voegen aan 1 deel koud water. Gebruik 4 à 5 gram thee per halve liter. Het is goed om de theeblaadjes eerst te 'wassen': even voorspoelen met water van de juiste temperatuur en vervolgens afgieten. Na het opnieuw opschenken kunt u de thee 4 tot 6 minuten laten trekken.
De thee is meerdere malen op te schenken.

Dat is waarschijnlijk meer dan je wilde weten, maar ja...
;)

Groet,
Twan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...