Spring naar bijdragen

zondag 25-02-07

water

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 203
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Ziza,

Ik begrijp je verhaal heel goed (denk ik). Als je er middenin zit, dan ben je zo ver heen, dat er geen keuze meer overblijft. Ook ik heb dat aan de lijfe ondervonden, maar toch.... Het feit dat je nu wel hebt kunnen stoppen, is een keus geweest.

En wat je in het algemene stuk schrijft kan inderdaad wat genuanceerder (zoals je zelf dus ook aangeeft). Ik vind het zelf wat te kort door de bocht om te verhuizen als je bijvoorbeeld last hebt van de buren... dat is dus weglopen van een gevoel. Het kan hoor, maar je zult het vast weer tegenkomen bij de volgende buren (bij wijze van, want het zijn niet alleen maar de buren). Mensen om je heen kun je niet veranderen, je moet dat zelf doen. Ik kan ook bijv. mijn ouders niet veranderen, ik moet aan mezelf werken om met bepaalde situaties om te gaan en dingen een plek te geven, vluchten gaat niet meer, ook niet in de drank en de drugs of wat dan ook, dat zie en merk ik maar al te goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Perioden met regen. Maandag opnieuw enkele buien.

Overdag trekt een storing over het land naar het noordoosten. Het is bewolkt en het regent geruime tijd, er kan 10-20 mm water vallen. Het wordt een graad of 9. De wind is eerst zwak tot matig uit zuid tot zuidoost. In de ochtend draait de wind in het zuidwesten naar zuidwest en wordt aan de zuidwestkust hard, windkracht 7. Later op de dag draait langs de hele westkust de wind naar west tot noordwest en neemt af tot matig, kracht 4. Maandagnacht neemt de buienactiviteit wat af. Het koelt af naar een graad of 4. Overdag wordt het wisselend bewolkt en met een stevige noordwestelijke stroming worden enkele buien aangevoerd. Middagtemperaturen komen uit op ongeveer 9 graden. De wind komt uit west tot noordwest, is boven land meest matig en aan zee krachtig.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mick,

Stoppen is niet het probleem voor alcoholisten en verslaafden..... gestopt blijven daar gaat het om....

Als ik ooit weer zou gaan drinken en gaan gebruiken dan is dat geen keuze maar krankzinnig in het licht van wat er zich in het verleden heeft afgespeeld...
Voor mij drinken en gebruiken als hetzelfde als dat ik mijzelf met een hamer op mijn hoofd blijf slaan en roep dat ik geen pijn wil...

De vraag "eigen keuze" is in die zin wel boeiend....hahahahaha.....

Nogmaals iedereen moet zijn eigen betekenis er maar aan geven... ik ben tevreden met de uitleg van het BB van AA.. ik hoef me niet meer te vermoeien over zulke vragen..want ik ben bevrijd van alcohol en drugs....en dat is heerlijk....ik ben ook heel lang bezig geweest met het breken van het raadsel....heel lang...het heeft niets opgeleverd en me ook niet geholpen...

BamBam... van harte gefeliciteerd met 6 maanden !!! een top-prestatie !!! WAY TO GO !!!

Groetjes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Ziza toen ik nog dronk stopte ik iedere dag en koos er voor morgen niet te drinken.
De andere dag koos ik er bewust voor wel te drinken weliswaar onder allerlei valse voorwendselen maar ik noem dat een keuze maken.

Op langer termijn de drank laten staan was ook een keuze die ik maakte toen ik stopte met drinken.
Ik moest daarvoor wel terug naar mijn verleden om te achterhalen waar de kwaadheid pijn en verdriet wat ik verzoop vandaan kwam.
Niet om me achter de vraag te verschuilen of mijn ouders wel of niet schuld waren aan mijn machteloosheid ten op zichte van mijn latere leven maar om de pijn en het verdriet uit mijn kindertijd hertebeleven en een plaats te kunnen geven in mijn leven zonder drank.

Al als kind koos ik ervoor niet meer opstandig te zijn en naar mijn ouders te luisteren omdat ik erbij wilde horen.
Opdat moment verloochende ik mijn Zelf en ging het leven van mijn opvoeders leven.
Ik moest terug naar de niet ontwikkelde emotie en gevoel vóórdat deze door mijn opvoeders om allerlei redenen zijn verboden.

Dat is ...met de nadruk op MIJN... emotioneel geestelijk referentiekader geworden waarom ik NU nuchter ben en op langer termijn geen drank meer nodig heb.
De basis van mijn nieuwe leven.
Het AA programma met haar suggesties in de vorm van de twaalf stappen hebben een positieve bijdrage geleverd aan dat nieuwe leven.
Dat is iets om dankbaar voor te zijn.

Het is niet zozeer krankzinning weer te kiezen voor drank om wat er zich in het verleden leven heeft afgespeeld, het zou een krankzinnige keuze zijn NU voor drank te kiezen omwille van de geschenken die ik heb gekregen door te stoppen met drinken.

Ja Mick ....een krankzinnige keuze.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal. Vandaag is hier de wintertijd begonnen en de klok is vannacht een uur teruggezet. Je zou verwachten dat het weer navenant zou zijn maar dat is het niet. Geen kou en regen maar een stralend blauwe lucht en erg warm.
Vandaag viert mijn zwager zijn verjaardag met een barbeque en die gaan in Brazilië altijd vergezeld van heel veel bier. Ik hou het echter op cola light op de laatste dag van mijn 9e week. Dat moet geen probleem zijn.

Ziza.

Ik ken iemand die haar partner verloren had en het gevolg van dit overlijden was aanvankelijk een ondragelijk en uitzichtloos bestaan. Het overlijden was een gebeurtenis waarop zij geen enkele invloed kon uitoefenen. Dat was geen keuze. De wijze waarop zij er later mee omgegaan is wel. In een dergelijke situatie kun je heel gemakkelijk in een slachtofferrol gaan zitten en bijna iedereen geeft je nog gelijk ook. Want het is o zo zielig. Het zou bijna logisch zijn geweest als zij was gaan drinken of erger nog, zelfmoord zou hebben gepleegd. De keuze was echter anders. Zij heeft nu een leven waarin haar verdriet een ontroerende plaats heeft gekregen en het is een leven met heel veel perspectief en weer helemaal de moeite van het leven waard. Daar was heel veel moed en kracht voor nodig. En die bron heeft zij gevonden een aangeboord. Over keuzes maken gesproken.

Ik wens iedereen heel veel sterkte vandaag bij het droog blijven.

Ariel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal
het regent hier pijpestelen
kan wel even een oppepper gebruiken.
na 42 dagen zonder drank lijkt het wel of ik het moeilijker vind ermee door te gaan. Ik heb zelfs al aan een glas wijn geroken. Houd mezelf voor dat ik het vies vind. Soms sta ik op met wat het lijkt wel een kater. Het zal wel een kater zijn van teveel roken, want dat doe ik momenteel. Kortom voel me belabbert; net als het weer nu. De refusal gaat me ook tegenstaan en zit te bedenken of ik niet toch stiekum een slokje kan nemen.
Mijn herwonnen zelfvertrouwen begint te wankelen....
Als ik dit zo over lees is het niet erg opwekkend voor een zondagmorgen. Sorry zo voel ik me gewoon. Laat die zon toch eens gaan schijnen.......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al 42 dagen! Wat goed, Yansee!

Ik herken het ruiken aan drank heel goed, en vergeef me dat ik er een beetje om moet lachen. Ik sta zelf regelmatig te denken: hoe smaakt een glaasje wijn ook alweer? Zal ik niet even proeven om te weten hoe het ook alweer smaakte?
Alsof ik na al die jaren drank nog steeds niet weet hoe drank smaakt!

Een slokje nemen werkt het slechtst, want je voelt je er niet beter door, integendeel: met dat slokje drink je een hele sloot schuldgevoel mee naar binnen! En dan is je hele zondag bedorven.

Een kopje soep op een sombere dag is veel lekkerder dan een drankje, bij een fijn boek of bij de televisie. Of een wandeling om wat frisse lucht op te snuiven - als je buiten loopt heb je sowieso geen behoefte om een glas in je hand te hebben!

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water, wat een origineel begin van het dagdraadje. Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd wat je ermee bedoelt.

Ariel, kun je niet wat zon deze kant op sturen?

Yansee, opstaan met het gevoel dat je een kater hebt is normaal in deze periode. Ik heb dat ook heel vaak gehad, maar het gaat over op den duur. En dat de trek om te drinken weer terug komt is helaas ook normaal, althans dat had ik ook. Geef er niet aan toe meid, want als je het doet heb je spijt. De trek is immers toch niet zo sterk als die eerste dagen? Je kunt het best weerstaan.
Waar ik in de loop van het afgelopen half jaar veel last van heb gehad, is de regelmatig terugkerende twijfel waarvoor je het eigenlijk doet. Je stopt met drinken omdat het niet goed gaat, omdat je voelt dat er iets moet gebeuren. En als je dan een maand of 2 maanden gestopt bent, verwacht je ineens wonderen, en die komen niet. Je voelt je brak, slaapt slecht, alle problemen waarom je dronk zijn er nog steeds, je reageert overal veel heftiger op dan je deed toen je nog dronk, wordt overspoeld door emoties, en ineens is daar het gevoel dat je dan nog beter kunt drinken. Dat is ook een van de gremlins, en een hele gemene!
Wat mij geholpen heeft is een lijstje te maken van de voordelen die ik opmerk aan niet drinken. En als je erbij stil staat zijn er genoeg van die voordelen. En op het moment dat ik twijfelde pakte ik dat lijstje, en las het een paar keer door. En iedere keer als ik een nieuw voordeel ontdek, schrijf ik dat erbij. Dat kunnen heel kleine dingen zijn, maar wel dingen waar je je prettig door voelt. Probeer het maar eens!

Allemaal een fijne zondag! Het is hier grauw en vochtig, maar het hondje is al uit geweest en ligt alweer in zijn mandje! Ik heb alweer een gat in de dag geslapen, en zit aan een kopje koffie. We hoeven allemaal maar een ding te doen vandaag, namelijk dat eerste glas niet nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yansee, volhouden hoor, want 42 dagen is al een hele prestatie, dus je kunt het.

Ik denk dat mensen, die aangeven te willen minderen met alcohol, nog niet kunnen kiezen.
Zo heb ik het zelf ook ervaren een jaar geleden,
Ik dacht 2 keer in de week te kunnen drinken, maar onbewust ( weet ik nu ) wilde ik nog niet stoppen.
Ik kon nog geen afstand van de alcohol doen, dacht ik.
Ik heb toen gekozen om minder te drinken, maar dat maakt alleen maar onrustiger.
Ook krijg je een verkeerd zelfbeeld, als een week of twee niet gedronken hebt.
Je denkt dan snel, zie maar ik kan er"makkelijk"afblijven, dus ik kan er nu wel een paar nemen.
De eerste keer kun je dan waarschijnlijk ook nog matigen , wat je dan alleen maar versterkt in je denken van, zie maar ik kan het echt.
Geloof me, het werkt niet, want met de korste keren zit je weer volledig aan de drank, met nog weer een ontgoocheling erbij.
Nu ik het besluit heb genomen om definitief te stoppen, voel ik me rustiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arijan alleen dat je reageert doet me al goed en dat je erom moet lachen vergeef ik je het begint mij ook op mn lachspieren te werken. Soep is zo gek nog niet en ziedaar....het is droog. Op naar de 100 dagen. Hoe vergaat het jou??
Hoi Anna dank je voor de tips en eerlijk gezegd weet ik best dat de voordelen het opwegen tegen de nadelen met mijn 'nuchtere kop.'
Sneeuwwitje, het minderen herken ik, het denken het toch te kunnen: het drinken voor de gezelligheid is bij mij voordien ook op een fiasco uitgelopen.
Dank je allemaal we. Opgepept wens ik jullie een heel plezierige zondag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook wel eens wil helpen als je erge zin hebt in een glas, is ergens naartoe gaan waar je nooit drinkt. Om een voorbeeld te geven: ga op de wc zitten en vraag je af of je het nou werkelijk nodig vindt om op het toilet met een glas in je hand te zitten. Of ruim iets op op zolder of in de kelder. Daar drink je toch ook nooit een glas bij? En op straat wandelen met een glas in je hand - zie je het voor je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor mezelf gemerkt dat humor er me het best doorheen sleept. Kunnen lachen om jezelf is belangrijk. Doorzien dat je allerlei trucjes en smoezen verzint om toch vooral maar te drinken of om jezelf een excuus te geven om er überhaupt maar aan te dénken.
Dat neemt niet weg dat wat Sneeuwwitje zegt serieus is en hartstikke waar: denken dat je straks wel één glaasje kunt drinken is jezelf wijsmaken dat het een soort beloning is. Hoe kan een wijntje of een pilsje of een borrel nu een beloning zijn als het eigenlijk een straf is?

Ik zit zelf nu op 104 dagen en voor mijn honderdste niet-drinken-dag heb ik een mooie theepot voor mezelf gekocht. Ik dronk vroeger maar één soort thee, maar nu heb ik thee in allerlei smaakjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat ik het las: dacht ik de w.c; daar dronk ik dus niet. de kelder moet ik niet aandenken. Daar stond het in overvloed.
Bij mensen die vroeger aan de smaakjes thee zaten dacht ik vroeger: jee wat saai. De laatste tijd mag ik me daar ook bij scharen. En, och saai zou ik mezelf ook niet noemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

Ik ben net en aapje dat een kunstje op de PC heeft geleerd.
Ik weet niet hoe ik mij met jullie discussie kan bezig houden.
Voor mij is dit dan ook even een testje, want ik weet niet hoe het werkt.

Als het kan probeer me dat dan even duidelijk te maken.

vriendelijke groet,

Roy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het werkt prima, Roy.
Gewoon op Antwoord drukken, iets schrijven, en dan op Op Discussie antwoorden drukken. - Zegt iemand die het ook maar net uitgevonden heeft.

Van alléén maar thee zou ik wee worden, maar er is zo veel dat je kunt drinken: van Bavaria Malt (misschien niet voor iedereen een goed idee?) tot water en van soep tot fris. Aan de andere kant: iemand die aan de drank is drinkt toch ook niet eerst een wijntje, dan een biertje, vervolgens een borrel, een portje, een gin en tot slot champagne omdat drank anders zo saai is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Roy, je neemt al aan de discussie deel, dus zo werkt het. Zoals je ziet is er bij de rubriek Ditjes en Datjes iedere dag een dagdraad. Die kun je openen door erop te klikken en dan kun je alle berichtjes lezen. Als je wil reageren doe je dat door op antwoord te klikken.

Je hebt inmiddels ook al een nieuw draadje geopend. Meerdere draadjes op een dag vind ik een beetje verwarrend werken, dus het is het handigste om gewoon op de dagdraad mee te schrijven. Daar krijg je ook de meeste reacties. En verder kun je je voorstellen door je bij Wie is wie voor te stellen. Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...