Spring naar bijdragen

woensdag 21 maart


bibelle

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kate, ik ben vandaag ook met mijn 7e droge dag bezig, voor de zoveelste keer, maar de aanhouder wint.

Rosie, sterkte morgen bij de ikea, met je schoonmoeder.

Mieke, leuk dat je zo van je nieuwe liefde geniet.
Hou je het een beetje vol zonder alcohol.

Stien, door de lange dagraad vergeet ik bijna op je reis te reageren, mooi geschreven.
Soms heb ik ook wel eens de neiging gehad om uit te stappen of over te stappen, maar ik ben blij dat mijn reis nog voorduurt. Op het moment is het wel weer een ontdekkingsreis.

Ferry, durf je nog wel te schrijven, na al die "mannenberichtjes"van vandaag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was halverwege, maar mag er zo weer vandoor.... misschien dat ik er vanavond doorheen kom, tenzij er weer zoveel bij geschreven is. Nou ja, in ieder geval wel leuk dat er weer eens een keer zoveel geschreven is.

Fijne avond allemaal en misschien tot later.

Mick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig hoefde ik niet meer het hele draadje bij te lezen.:D

Frannie, ik ben het grotendeels eens met wat je zegt, en ik vind het heel knap dat je het zo kunt verwoorden. Iedereen die hier regelmatig leest weet dat ik ook een nogal ambivalente verhouding met mijn moeder ben. Eer, respect, dankbaarheid zijn zaken die je moet verdienen volgens mij. Liefde is het enige dat er is of niet is, onvoorwaardelijk. Ik hou van mijn moeder, ondanks dat ik kritiek op haar heb en ze mij heel vaak heel veel pijn en verdriet heeft gedaan. Vanwege die laatste dingen heb ik niet veel respect en dankbaarheid. Ik denk dat mijn moeder ook van mij houdt, maar zij probeert al mijn hele leven die liefde aan voorwaarden te verbinden. Daarmee heeft ze mij pijn gedaan, maar ik denk dat ze nog meer zichzelf forceert. Het zij zo, ik kan haar niet veranderen.

Wat ik me afvraag is hoe jij altijd zo zeker geweten hebt dat je niet goed voor een kind zou zijn. Ik kan me voorstellen dat je bewust ervoor kiest geen kinderen te krijgen. Ik ken genoeg mensen die dat doen. Maar hoe kun je nou weten of je niet goed voor een kind zou zijn?
Toen ik zwanger was had ik regelmatig nachtmerries, waarin ik droomde dat ik geen goede moeder zou zijn. Dat schijnt trouwens normaal te zijn. Maar met mijn ervaringen in mijn kindertijd had dat goed gekund, het is immers algemeen bekend dat patronen van mishandeling, verwaarlozing, maar ook té zware eisen stellen zich vaak generatie op generatie herhalen.
Toch durf ik te geloven dat ik het patroon van mijn moeder niet herhaald heb. Ik geloof dat ik een goede moeder was toen mijn kinderen klein waren, en dat nog ben. Natuurlijk maak ik fouten, dat doet iedereen, maar het gaat om de intentie. En mijn kinderen zeggen mij ook dat ik een goede en lieve moeder ben. En daar ben ik trots op.

En Rosie, ja, het is een moeilijke beslissing als je er echt over na gaat denken. Want er zit heel veel aan ouderschap vast. Het is een verantwoordelijkheid voor je leven, al denken sommige mensen daar anders over. Je levert een groot stuk van je vrijheid in, je leven wordt jarenlang bepaald door etenstijden, schooltijden, sporttijden, beschikbare kinderopvang. Het slokt een groot deel van je inkomen op, dat je niet meer aan dingen die je leuk vind kunt besteden, en ook dat duurt niet maar een paar jaar.
De meeste mensen denken zo ver niet na als ze kinderen 'nemen' (ik haat dat woord). En misschien is dat ook maar goed, want anders zouden er een hoop minder kinderen geboren worden denk ik.
Maar ook niets is mooier dan dat gevoel als je je kind voor het eerst in je armen houd, dat eerste lachje, de naar je uitgestrekte armpjes, de aai over je bol van je volwassen zoon. Het gevoel van liefde voor je kind is onvoorwaardelijk en geeft heel veel vreugde, ondanks de zorgen en twijfels die er ook zijn. Zo is het voor mij, en zo hoort het volgens mij ook te zijn. Als het zo niet is, zit er iets goed fout denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosie,
Ik heb ook met bepaalde situaties last gehad van vermijden, ook in therapie geleerd er mee om te gaan maar dan misschien in een andere context. Zo heeft ieder zijn eigen problemen. Goed van je dat je eraan werkt.
Maar je hoeft niet alles te kunnen verdragen. Soms mag je best ervoor kiezen om in bepaalde situaties niet te hoeven verkeren. Maar dit gaat over meer dan schoonmoeders.
Is niet betweterig bedoeld hoor, maar meer van: blijf ook naar jezelf luisteren en niet alleen wat anderen zeggen.
:present:

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosie, dat is echt bálen voor je.

Ik voel met je mee. Ook ik heb een claimende moeder die "gelukkig" de laatste weken beter te hanteren is. Wij, mijn man en ik, hebben hierover goede afspraken kunnen maken.
Ik ga er niet meer alleen naartoe, ik raak dan helemaal van slag en is ook voor mij een groot risico factor. Afgelopen weekeinde begon ze haar stem te verheffen, mijn man ging nog even harder erover heen. Als ze begint te klagen gaat mijn man nog veel en langer klagen tot ze zegt hó maar. Hier is ze best van geschrokken, ik denk dat het kwartje begint te vallen. Voor klusjes moet ze de klusjesman bellen van mijn man, want als hij het doet is het toch nooit zoals zij het wil. En anders zou hij het b.v. scheef ophangen, en zegt dit gewoon tegen haar. Ik moet me afzijdig houden als deze situaties zich voordoen. Vorig weekeinde werkte dit. Maar ja, de ene moeder is de andere niet.
In elk geval probeer ik het op deze manier droog te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed van je Stien, dat jullie er op deze manier mee omgaan. Ik kan me voorstellen dat het nu even heel moeilijk is om vol te houden, maar misschien wordt jullie relatie er uiteindelijk wel een stuk beter op. En het belangrijkste voor jou is toch dat jij het droog kunt houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je Anna, terwijl ik het schreef kwamen er toch nare gevoelens naar boven. Gewoon het feit dat ik op deze manier over mijn moeder schrijf en dat het de realiteit is die zij totaal niet beseft.
Zij weet immers niets van mijn strijd af. Hoewel je toch zou denken dat ze wel wat gemerkt moet hebben inmiddels. Zij was met oudjaar bij ons en ik heb alleen water gedronken.

Ik ga te bed, allemaal truste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan ik me voorstellen Stien, ik heb precies hetzelfde. Ik heb hier op het forum ook al heel wat lelijke dingen over mijn moeder geschreven, en als ik het later terug lees voel ik me schuldig dat het er staat, en vind ik dat ik het eigenlijk niet had mogen zeggen. Maar weet je, het is allemaal waar. In ieder geval MIJN waarheid, zoals ik die beleefd heb en nog beleef. En voor mij is het heel erg belangrijk dat ik het nu eindelijk kan erkennen zoals het voor mij is. Juist het onderdrukken van mijn waarheid heeft me gebracht waar ik was: aan de drank zonder enige uitweg of hoop op verandering.

Er openlijk over praten kan ik nog steeds niet, maar ik kan het wel hier kwijt, en daarom doe ik dat ook. Schuldgevoel of niet. Ik denk dat het voor jou ook zo is. Wees blij dat je nu open kunt zijn over wat je dwars zit, en plaats van je ellende weg te zuipen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gesloten ogen!


Met mijn ogen dicht....
kijk ik de wereld in...

Ik neem een kijkje
in mijn eigen wereld...

realistisch....
maar buiten de realiteit...

Het is er mooi,
zo mooi dat ik er wil blijven...

Vreedzaam, stil en sereen....
liggend op het zachte gras,
luisterend naar een stromend riviertje..
mezelf koesterend in de zon.

Gewoon zijn...........
puur mezelf zijn...
ik ben......

Dit gevoel neem ik mee terug
naar de dagelijkse realiteit....
En dat maakt mijn leven mooi!

Ik weet dat ik op elk moment
terug kan gaan naar dat mooie plekje...
Het is er altijd.....
wachtend op mij
tot ik weer ik wil zijn!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann,

Jij hebt een dichterlijke ziel. Ik vind het een mooie tekst.
Ik denk daarbij: ik lig in bed, mooie dromen te dromen; een bed waar ik aan het eind van elke dag mezelf terusten kan leggen.

Straks, als de vaatwasser klaar is, ga ik naar bed, mijn ogen sluiten en slapende mooie dromen dromen.

Groetjes
Corinne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag allemaal,

in een ver verleden heb ik eens een cursus snel-lezen gedaan; vanavond had k er voor het eerst weer profijt van; ik heb alles gelezen, maar ik weet niet wat en op wie ik zal reageren.

ik zal wel te moe zijn, vanavond was moeilijk, maar ik heb het wel droog gehouden, net op tijd naar huis gegaan.

ik schrijf morgenochtend wel weer, ik denk dat ik beter naar bed kan gaan (toen ik thuis kwam om half twaalf lag mijn man al te snurken, dus zal ik zo mijn koude voeten eens lekker tegen hem aan gaan leggen);)

welterusten allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...