Spring naar bijdragen

Zomervakantie, een nieuw obstakel


Twijfelaar

Aanbevolen berichten

Ik wil het volgende delen met jullie. Ik drink sinds 8 januari niet meer met het doel om uiteindelijk weer gedoseerd te willen gaan drinken. Mede op advies van sommigen van jullie en van mijn contactpersoon bij Tactus wil ik 1 jaar niet drinken om alle moeilijke momenten een keer meegemaakt te hebben.
Inmiddels ben ik op skivakantie geweest en heb daar openheid van zaken ri mijn ouders gegeven, die ook aangaven dat ze al langer vonden dat ik te veel en te snel dronk maar niet wisten hoe ze het moesten brengen richting mij (ik ben 39).
Ik heb 1 echte baaldag / ochtend gehad dat ik niet in het zonnetje kon gaan zitten met een lekker biertje, maar verder , ook tijdens de maaltijden enzo heb ik er geen echte moeite mee gehad. Gewoon cola en water gedronken.
Bijkomend voordeel van het bijna 3 mnd niet drinken is dat mijn buikje aanmerkelijk geslonken is en dat ik nog maar net mijn zwembandjes aan de zijkant kan vastpakken, maar ook dat wordt al lastiger.
De t-shirts hangen weer vrij ipv rond de buik gespannen.

Vanavond had ik echter weer een baal moment en mijn vrouw, die van mijn contacten met jullie op de hoogte is, adviseerde mij om dit hier even van mij af te schrijven. Dus dat ga ik nu doen.

Wij houden van zomervakantie vieren in Italie. Met name de sfeer in Toscaanse dorpjes op lokale marktjes of pleintjes, een beetje rondstruinen en dan ergens neerzakken voor een capucino en dan mensen kijken vinden we heerlijk. Of naar een watervalletje of zoiets lopen en ergens gaan zitten picknicken.
Italie houdt voor ons ook in lekker eten. We zijn verliefd op de italiaanse keuken. Pesto's, Ruccola sla, Proscuto ham, noem het maar op.
Nu zijn we nu de plannen aan het maken voor de komende zomer en mijn vrouw wil graag naar de Aosta/Piemonte streek, waar de Po ontspringt (zegmaar de meest westelijke hoek tegen Frankrijk aan) om daar een paar dagen in een Agrio Cultura te verblijven, waar je tegen acceptabele prijzen door italianen culinair verwend wordt en je prima vanuit daaruit de omgeving kan verkennen en daarna af te zakken naar Noord Toscane om een week strandvakantie eraan te plakken als tegenhanger voor de kids.
En dan weer een paar dagen ergens in Noord Italie een A.C. boeken en dan weer op huis aan.

Nu meen ik te weten dat de A.C. bij het eten graag een karafje wijn uit de streek schenken. En het culinair laten verwennen gaat dan gepaard met zo'n streekwijn. En het feit dat ik daar nu nee tegen moet gaan zeggen doet voor mijn gevoel afbreuk aan de vakantie.
Hoewel dat tijdens mijn skivakantie dus enorm meeviel, voel ik het nou weer even zwaar als voordat ik op skivakantie ging. Toen baalde ik ook.
Ik baal dat ik het in januari verprutst heb. Aan de andere kant was dit traject noodzakelijk.
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest met vrouw en kids naar het Gardameer en toen heeft mijn vrouw op het punt gestaan om met kinderen in de auto te stappen en naar huis te rijden omdat ik teveel gedronken had.
Dus ik moet hier doorheen.
Maar ik baal ervan dat ik straks in de zon bij een italiaanse boer het wijntje moet laten staan en om een cola moet vragen.
Ik baal ervan dat ik niet optimaal kan genieten van lekker eten met een wijntje erbij.

Verder gaat het best goed hoor. Maar dit vind ik gewoon even enorm shit.

En dat wou ik even kwijt.

Verder alles goed met jullie???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Twijfelaar soms heb je van die dage, dat je denkt nooit meer drinken, dat kan en wil ik niet.
Zoals met de vakantie, maar dan zijn er nog zoveel andere dingen waar drank bij voor komt.
Ik weet uit ervaring, omdat ik al eens heel lang gestopt ben geweest, dat volledig stoppen rust geeft en dat je door je nieuwe aangeleerde gedrag, dus die plaatsen waar je normaal altijd drinkt, aanleert om iets anders te doen. Je op den duur helemaal niet meer naar alcohol snakt.

In ieder geval ben je al een mooi eind op weg en de vakantie duurt ook nog een paar maanden. Ik denk dat je er dan al anders tegen aan zult kijken.

In ieder geval veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Twijfelaar,

In mijn ogen geef je zelf al antwoord op je vraag. je beschrijft een groot aantal voordelen van het niet drinken. Je schrijft dat je vorig jaar, gedurende de vakantie, zoveel hebt gedronken dat je vrouw bijna, met de kinderen, in de auto was gestapt en naar huis was gegaan.

Ik kan je zeggen dat ik nooit meer moet gaan drinken. Ook al droom ik erover, ik moet en wil dat niet meer doen. Ik ga niet voor 1 glas en ook niet voor 2 want dan begint het pas. Ik ga voor de roes en een paar= 2 drinken en dan stoppen lukt mij niet.

Ik zou alle voordelen die jij noemt vaak herhalen, voor mijn part hardop uitspreken.
Het is niet zielig dat jij geen lekker glaasje goede Italiaaanse rode wijn kunt drinken bij al die lekker dingen die jij opnoemt. Ik snap je wel hoor! Maar geloof me, pesto en olijven smaken ook heel erg lekker terwijl je een glas water drinkt.
Keep up the good word zou ik zo zeggen. Tel je zegeningen(dat zou mijn moeder zeggen), en ik wens je wijsheid met het maken van je keus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twijfelaar, ik kan me je gevoel wel voorstellen. Ook ik heb heel erg goede herinneringen aan vakanties in het zuiden, lekker op een terrasje eten met een heerlijk glas streekwijn erbij. Het lijkt zo bij de sfeer te passen, en het voelt nu alsof je niet datzelfde gevoel krijgt zonder dat glas wijn erbij.
En dat is nu precies waar je je vergist. Hoe vaak heb je niet in de vakantie je roes moeten uitslapen omdat je te lang was blijven natafelen met die wijn? Bovendien, het voordeel van al die zuidelijke vakantielanden is dat het heel gebruikelijk is naast de wijn een grote karaf water op tafel te hebben staan. Als ze het er niet uit zichzelf bij zetten, gewoon om vragen. En als hij leeg is een nieuwe vragen. Drinkt heerlijk door, en het zal je verbazen hoe lekker dat eten smaakt met water erbij.

Ik denk dat je een veel leukere vakantie krijgt dan vorig jaar, en echt, het lekkere eten wordt niet minder zonder wijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Twijfelaar, hier nog een ervaring van een langere niet-drinker. Nou ja langer...... bijna 1,5 jaar.

Ik ging op vakantie in 2006 en had toen met pijn en moeite dacht ik de Kerst 2005 overleefd en zonder champagne in 2005. Ik ben gestopt in 2005. Beetje het zelfde verhaal als jij, met dit verschil dat ik alleen ben met twee kids en mezelf onverantwoordelijk vond omdat ik medicatie heb waarbij ik NIET mag drinken en het toch deed. Minstens een fles wijn per dag, en op vakantie smokkelde ik nog wel eens een fles martini of campari erbij tussendoor (in een week) en dan de wijn.......te veel dus.

Ik heb me gerealiseerd dat je door dat drinken kwetsbaar bent. Je vrouw is daar heel duidelijk in geweest. Ik weet niet in hoeverre ik mijn huwelijk had kunnen redden als ik eerder was gestopt, misschien wel helemaal niet, maar ik zal het nooit weten en heb vreselijke spijt dat ik niet eerder ben gestopt.

Ik ben met behulp van de Cactussen (hun liefkozende bijnaampje van mij) gestopt op 27 oktober 2005. En het gaat goed en ik ben super trots. Natuurlijk heb ik terugvalletjes gehad, maar steeds weer mezelf op het rechte pad gesleurd.

Okee:

Stel je voor: je bent op vakantie en je vrouw krijgt griep en jij hebt een kater: wie zorgt er dan voor de kids? Of je breekt bezopen en al een been en komt in het ziekenhuis? Veel plezier met die doktoren. Wie rijdt er als jij bezopen bent? Realiseer je je dat je jezelf helemaal op NUL zet en alle, alle verantwoordelijk bij je vrouw legt? Ik zou daar ook van balen.

Nou is het zó, dat als je een half jaar niet drinkt en dan weer wél, dat dat half jaar verloren is. Je moet uit je gedachten, geheugen en reactiemechanisme "uitslijpen" die behoefte aan drank. Ik vertelde overal vrolijk dat ik met mijn medicijnen geen drank meer mocht, na een jaar weet iedereen niet beter. In het buitenland drink ik bv. een alcohol-vrij biertje (één) maar liever niet, en houd ik het op aqua con gas, liters en liters. Of sap, tomatensap sumo di tomato, naranja, of ik neem half appelsap, half water.

Ik ging vorig jaar op vakantie naar Spanje, bij een vrij alcoholische familie logeren, en die had ik van te voren een briefje gestuurd dat ze mij een grote lol zouden doen (moeilijk !!!!!!!) om spa rood voor me te halen en evt. een sapje. Ik kookte daar elke dag, en de vrouw des huizes maakte een fles wijn open (MOEILIJK !!!!!) EN TOEN; lachen !!!!!!!!
Ik zei wil je een glaasje voor me inschenken? Toen zei ze: zou je dat nou wel doen, je zoop altijd te veel en nu eindelijk niet meer :wacko: en dan nu weer beginnen..... ik zei NEEEEEEEEEEE HET IS VOOR IN DE SPAGHETTISAUS en ik voelde me zoooooooo trots.

Inmiddels heb ik de tweede alcoholloze kerst gehad, met een fles Amé voor de gezelligheid en flink wat zwarte pakken (Royal Club) mango/red pepper. In Italië zijn óók alcoholloze drankjes hoor. Zou je vrouw niet met je mee willen doen? Mijn ex dronk nooit, (onbegrijpelijk !!!!) en die leeft ook nog, hoor.

Het is maar net hoe je je instelt, denk ik. Ik slik in een moeilijke periode gewoon wat Refusal, ik ben over mijn schaamte heen gestapt en heb tegen de huisarts gezegd dat ik NIET WIL DRINKEN omdat de reactie stress-verdriet-eenzaamheid uit mijn systeem moet en ik daar na 17 maanden nog steeds last van heb. Maar ik gooi mijn kop ervoor en zet door. Ik ben een veel leuker, aardiger, rustiger mens geworden en ik kan ten allen tijde iedereen rijden, ik voel me bevrijd van mijn eigen last.

Overleg met je Tactus-hulpverlener, en vooral met je vrouw.

Ik wens je alle sterkte.

P.S. houd er rekening mee dat één jaar niet voldoende is, bij mij niet dus, maar dat zie je dan wel weer. Blijf schrijven hoe het met je ging okee? En wat je gaat doen. Niets is zo heerlijk als het oogsten van complimenten.

Goed dat je je dilemma hier hebt gemeld !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Twijfelaar,

Heel herkenbaar.
Ja, die vakanties willen wat. Wij gaan binnenkort ook beslissen of we naar Spanje gaan, leuk klein dorpje in de Pyreneen waar ik/we al jaaaaaaren kom. Zo gezellig, lekker eten, lekker zwemmen in de zee, lekker drankje op het terras met alle oude bekenden... Grrrrr. Dat zal wel ff wennen zijn voor mij en de anderen... ik zei nooit nee.
Toen we het erover hadden, was ik even in verwarring en moest even flink bijsturen om te bedenken dat een vakantie ook zonder alcohol leuk kan zijn. Drank en vakantie zijn zo met elkaar verbonden, zonde eigenlijk.
Het is zo'n bevrijding om besloten te hebben niet meer te drinken. Ik hoef ook niet meer te twijfelen of ik nou wel of niet ga drinken op vakantie en dat geeft zo'n rust.
Hoe lekker om 's morgens fris op te staan, fris te ontbijten, zin te hebben om leuke dingen in de omgeving te doen, fris naar de zee te lopen, ipv standaard verrot uit het appartement te komen, of nog erger, uit die bloedhete tent te kruipen en mijn roes op het strand uit te slapen. En ook al heb ik het afgelopen jaar niet zoveel meer gedronken tijdens de vakantie (wel elke dag, maar geen vette katers meer), toch zal het zonder drank een stuk frisser en opgewekter zijn geweest.
En wat dacht je van een keertje echt uitgerust thuis komen van vakantie, ipv tegen je werk op zien, omdat je eigenlijk te moe bent om weer te starten en graag nog even verder wilt drinken om dat zgn vakantiegevoel vast te houden. Onzin... als je niet drinkt, heb je in ieder geval geen spijt dat je gedronken hebt en je vakantie zal uiteindelijk vast een stuk leuker zijn, ook al denk je nu van niet.

Good luck.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi twijfelaar,

Ik heb hier even over lopen nadenken. Eerlijk gezegd denk ik dat zolang gedoseerd drinken je doel is en je baalt dat je geen wijn kunt drinken in de vakantie, je nog steeds drinken als iets zeer aantrekkelijks ziet en het kwartje (nog?) niet gevallen is. Je gelooft nog steeds in de illusie dat drinken je leven opleukt.
Natuurlijk zijn er mensen die gedoseerd kunnen drinken, en dat kun jij misschien ook wel.
Maar waarom zou je het willen? En waarom zou je het risico willen nemen?

Dit gaat natuurlijk vooral over mezelf, ik heb het afgelopen jaar steeds meer gematigd en ben nu helemaal gestopt.

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Debbie,

laat je absoluut NIET ontmoedigen door weken, maanden of jaren. Wij zijn allemaal met dag 1 en week 1 begonnen. Je hebt al een week niet gedronken, goed van je. Als je mee wilt schrijven kun je dat op het dagdraadje doen. probeer maar wat uit, je vindt het vanzelf.

Welkom hier, hou vol en laat de eerste staan.

Ik ben zo blij dat ik niet meer drink, dat wens ik je ook toe.

Groet BB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...