Spring naar bijdragen

Woensdag 4 april


BamBam

Aanbevolen berichten

Rosie het gevecht tegen alcohol verlies je.
Probeer liever te vechten voor je nuchterheid.

En het klopt wat je schrijft.
Tijdens mijn huwelijk stond ik doodsangsten uit dat mijn exgenoot op een dag zou zeggen, Rudy dat was het dan, om vervolgens uit mijn leven te verdwijnen aan de arm van een ander.
Ik kon deze gedachte niet verdragen en had veel drank nodig om even te ontsnappen aan deze angst.
De gedachte en fantasien kwamen voort uit mijn eigen minderwaardigjheidsgevoel.
Ik deugde niet en inmiddels had ik dat beeld bevestigd door verslaafd te raken.
Ik hield van haar maar kon daar geen handen en voeten aangeven, met houden van kon ikniet omgaan.

Uiteindelijk zijn al mijn angsten uitgekomen zij vertrok aan de arm van een ander en ik stond erbij en keer ernaar..

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Als je NIETS doet veranderd er NIETS....

Als je alles hetzelfde blijft doen als je altijd al gedaan hebt veranderd er ook NIETS....dan blijft alles hetzelfde... is ook logisch...

Ik kan boeken lezen over hoe ik kan veranderen maar als ik niets in de prakrijk breng , of maar voor een paar dagen , veranderd er nog NIETS...

Relaties zijn voor mij het lastigst.. zeker met mijn partner... niet zo gek ook want het was voor haar ook onmogelijk om te communiceren met een figuur zoals ik... ik had kompleet schijt aan alles... ik was alleen maar geinteresseerd in ZIZA en wat de wereld voor mij kon doen... ik ben nu ruim 18 maanden nuchter en clean..en ik ben blij dat ik een sponser en andere mensen uit de fellowship heb die mij zoveel kan helpen met het verbeteren van mijn relatie door zijn suggesties op te volgen.. de eerste suggestie was : houd je mond als er kritiek op je geleverd wordt... de tweede was : geef zelf geen kritiek... de derde was : wat kan je vandaag doen om de intimiteit in je relatie te verbeteren ?... de vierde was : vergeet niet dat je je partner een hoop pijn en ellende hebt bezorgt door je gedrag toen je nog dronk en gebruikte dat is niet zomaar rechtgebreit in een jaar...dat kost heel veel tijd... bij mij ook.... het is al beter dan het ooit was maar ik heb nog een lange weg te gaan...

De meest domme opmerking die ik ooit heb gemaakt is dat ik tegen mijn partner en ouders zei dat ze niet zo moesten zeiken op me .. ik was toch clean en nuchter ??.... hoe egoistisch.... alsof ik het doe om hun een plezier te doen..hahahaha... ik was even "vergeten" dat ik mijn ouders als jaren tot wanhoop had gedreven met mijn drank en drugsgebruik , ze had beledigd en de schuld had gegeven van mijn ellendige leven etcetc...mijn partner had ik vaak alleen gelaten , bestolen, uitgescholden (nuchter en onder invloed) , de kinderen meegenomen naar de dealer , afspraken standaard niet nakomen, manipuleren om mijn zin door te drijven .... kortom ik was een grote ****....
En omdat ik nu een maand clean was verwachte ik met respect behandeld te worden.... een maand clean hahahaha..hoe arrogant van mij.... sterker nog ik EISTE het gewoon... de reden hiervoor was dat ik een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokio had... en in zekere mate nog steeds heb...

Elke dag werk ik nog aan bovenstaande suggesties en ik ben blij dat ik een leidraad heb om naar te leven maar als ik het niet toepas veranderd er niets...

In de 12 en 12 staat dat een alcoholist die drinkt niet in staat is een waardige relatie te hebben met enig ander mens...
en met waardig wordt bedoeld eerlijk , kwetsbaar en liefhebbend en elkaar accepterend en respecterend...

Ik ben erachter gekomen dat dat bij mij het geval was... ik had niet eens een relatie met mijzelf laat staan met een ander mens... dit was pijnlijk om te zien maar uiteindelijk de bodem om het op te geven...

Op dit forum word het vingertje zo vaak naar anderen gewezen en dat heb ik ook mijn hele leven gedaan...ik ben er geen haar beter van geworden.... totdat ik naar mijn eigen tekortkomingen ging kijken...want uiteindelijk kan ik alleen die veranderen en niet die van een ander.... en ik weet zelf ook wel dat het de makkelijkste weg is om anderen de schuld te geven van mijn pijn...en ik doe het zelf ook nog wel eens...maar het leidt tot niks...ook dat is een illusie....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ziza,

Ben ik dan een van de weinigen die niet met een vingertje naar anderen wijst.
Ja, oke, ik wijs naar mijn andere ik. Ik ben gaan drinken toen ik de smaak van wijn te pakken kreeg. Daarvoor is verder niemand verantwoordelijk. Ik heb me altijd minderwaardig gevoeld. Ik ben zelf steeds meer gaan drinken. En ja, mijn huisgenoten hadden dat niet in de gaten, maar dat is toch niet hun schuld. Ik ben in ieder geval blij dat het een vriendin is opgevallen en mij eropaan gesproken heeft. Dat noem ik een echte vriendin. Zij kon van te voren toch niet inschatten hoe ik daarop zou reageren. Zo close waren we toen nog niet. Maar ik was er blij mee. Je kunt wel zeggen dat ze me gered heeft en tot actie aangespoord.
Er is maar een persoon naar wie ik het vingertje kan uitsteken en dat ben ikzelf.
Gelukkig hebben mijn relaties, intiem danwel oppervlakkig, er niet onder geleden (behalve dan dat stinken uit mijn mond).
Alcohol is mijn vijand, niemand anders. En er is maar een persoon die daar wat aan moet doen en dat ben ik. En alle steun die ik daarbij krijg, is voor mij mooi meegenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heftig draadje mensen.
Ik ben wat beduusd, het alles is zo waar.
Ik wordt weer gedwongen om in het verleden maar ook het heden te kijken.
En wat al niet boven komt, het zat ver weg gestopt.
Wie ben ik, wat heb ik een ander en mezelf aangedaan.
Heb, krijg ik nog voldoende tijd om alles nog enigzins in het reine te trekken?
Ook maakt dat me wel wat bang.
Mijn denkraam kan niet sneller, het vermogen om alles te bevatten kost tijd.
Het herstel kost tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,

Ik snap je punt. Het komt alleen een beetje over alsof het je stoort dat mensen over hun problemen praten. Het zou opgevat kunnen worden alsof je de problemen van anderen niet serieus neemt, dat er geen ruimte mag zijn om de aanleidingen en oorzaken van drankgebruik te bespreken. Want de enige oorzaak ligt in jezelf. En de enige oplossing is het 12-stappenplan. Punt.

Nu ga je waarschijnlijk vragen hoe lang ik al droogsta. Met mij gaat het goed.
Maar ik vind dat er voor de anderen ook ruimte hier mag zijn, met alle problemen en adviezen en ellende die mensen met elkaar willen delen. Ook als ze nog drinken. Ik zie heel veel bewustwording bij heel wat mensen. Ik denk echt dat iedereen in ontwikkeling is. Er wordt hier heel wat geleerd, door eigen problemen onder woorden te brengen en door lief en leed met elkaar te delen.

Dit moest ik even kwijt.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza ik heb mensen zien wijzen met de vinger naar de omgeving zoals ouders, niet om hen te beschuldigen en zich achter de beschuldigingen te kunnen verbergen maar om te onderzoeken waarom ze machteloos stonden tegenover het leven, wat mede de oorzaak is geworden van hun drankmisbruik.

Het hele opvoedkundige verhaal heeft niets met schuld te maken maar met onverwerkte pijn verdriet en kwaadheid uit een verleden, binnen een opvoeding, waar het kind de boodschap heeft meegekregen dat het niet welkom is.

Ik heb respect voor mensen die in dat verleden durven duiken, want daar is moed voor nodig.

Mijn verleden (niet mijn drank maar mijn kindertijd) het hervinden van mijn emotionele waarden voordat ze zijn verboden door mijn ouders, zijn het referentie kader geworden van mijn gevoel en geestelijk emotionele leven nu.


Het verleden is het heden.

Rudy...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kate,

Er zijn 1001 wegen en meer om nuchter te worden en te blijven... Mijn ervaring (en dus niet mijn mening) is het 12 stappenprogramma... daarvoor had ik al in een afkickkliniek gezeten , psychiater bezocht en relatietherapie gedaan....zonder succes...wat niet wil zeggen dat anderen er wel baat bij kunnen hebben...

Met alle respect... iedereen mag van mij doen wat hij/zij wil of delen op dit forum.... mij maakt het niet uit...als iemand op dit forum komt neem ik aan dat hij/zij een alcoholprobleem heeft en hulp zoekt...het enige wat ik doe is mijn kracht , ervaring en hoop delen...en wat iemand er mee doet is niet aan mij...
Staat het iemand niet aan wat ik schrijf......geen probleem...

Natuurlijk is het goed om lief en leed te delen...wat ik zelf echter nog belangrijker vind is een oplossing te delen voor het alcoholprobleem...want dat in eerste instantie waarom we hier samen zijn...om een oplossing te vinden voor ons gemeenschappelijke probleem...

Als je de hele tijd terugvalt naar alcoholgebruik is het duidelijk dat je geen oplossing hebt...en dat is niet erg...iedereen is welkom en vind hopelijk een weg uit de ellende van alcohol...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaak komen uit verhalen van anderen, dingen bij mij naar boven, die ik heel ver weg had gestopt.
Door deze verhalen heb ik veel geleerd en ben ik ook tot een beter zelfinzicht gekomen.
Vaak hebben deze dingen niets met alcohol te maken, maar in mijn onderbewustzijn heb ik de meeste dingen die ik verstopt heb, wel met alcohol proberen weg te drinken.
Dus indirect hebben de meeste verhalen van de mensen hier op het forum echt wel met alcohol te maken.

Dat blijft het forum ook boeiend houden, die verschillende verhalen,
want als we het alleen maar en alleen maar over de alcohol zouden hebben dan zou dat waaarschijnlijk zelfs nog averechts kunnen werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rudy,

Ik ben het helemaal met je eens... ik heb zelf ook een 4e stap gedaan... en het was pijnlijk maar vruchtbaar... ik ben mijzelf tegengekomen in die 4e stap en ook ingezien dat mijn perceptie van de realiteit enorm verwrongen was door angst... zoveel mensen hebben moeilijke ouders gehad en pijn geleden maar lang niet allemaal zijn ze verslaafd geworden... daar ligt het niet aan wat mij betreft...ik ben nu 34 jaar...een van mijn broertjes is ook verslaafd , de ander niet... zelfde ouders gehad...

Alcoholisme zit van binnen en sleurde mij heen en weer met en zonder drank....
Mijn denken klopt vaak gewoon niet terwijl er niets aan de hand is....

Ik was gewoon knettergek met en zonder drank en drugs...

Door aan de stappen te werken heeft God zoals ik Hem begrijp dingen een plek gegeven... ik ben nooit in staat geweest om dat zelf te doen..net zoals ik nooit in staat was om zelf te stoppen met drinken en gebruiken op mijn manier..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Ziza

ik ben mijzelf tegengekomen in die 4e stap en ook ingezien dat mijn perceptie van de realiteit enorm verwrongen was door angst... zoveel mensen hebben moeilijke ouders gehad en pijn geleden maar lang niet allemaal zijn ze verslaafd geworden... daar ligt het niet aan wat mij betreft...ik ben nu 34 jaar...een van mijn broertjes is ook verslaafd , de ander niet... zelfde ouders gehad...


Alcoholisme zit van binnen en sleurde mij heen en weer met en zonder drank....

Mijn denken klopt vaak gewoon niet terwijl er niets aan de hand is....


Ik was gewoon knettergek met en zonder drank en drugs...

..



Zou je dit misschien iets verder willen verduidelijken voor me Ziza? Ik begrijp uit wat je hier zegt, dat jouw alcoholisme een soort ziekte is die in je zit, of je nu wel of niet drinkt en gebruikt. Bedoel je hiermee dat je ook al alcoholist was vóórdat je begon te drinken en gebruiken?

Ik geloof dat alcoholisten een soort aanleg hebben om verslaafd te raken. De vele verhalen die ik hier op het forum gelezen heb bevestigen dit voor mij. Maar wij zijn allemaal zelf begonnen met drinken, daarvóór waren we volgens mij geen alcoholist. Ik herken wat jij zegt. Ik was een heel gemakkelijk slachtoffer voor alcohol, omdat ik o zo bang was, en in de war en niet wist wat ik moest denken. Alcohol leek dat op te lossen, dus ik omarmde het met beide armen.

Maar ik was niet bang en in de war en onzeker omdat ik altijd al alcoholist was, maar door de ervaringen in mijn jeugd, zowel met mijn ouders als op school. Je hebt gelijk dat ik niet met de beschuldigende vinger naar mijn ouders, mijn oud-klasgenoten en mijn ex moet wijzen als oorzaak van mijn drankgebruik. Geen van hen heeft mij ooit gedwongen om te drinken, dat deed ik zelf.
Ik wijs wel met een beschuldigende vinger naar hen, omdat zij allemaal hebben bijgedragen aan mijn angst en onzekerheid. Ik denk dat ik recht heb om over sommige dingen boos te zijn. Deze week heb ik voor het eerst met een hulpverlener durven praten over mijn ervaringen in mijn jeugd. En zij is het met mij eens dat ik boos mag zijn, en ook verdrietig. Niet alles is mijn fout, en niet alles zie ik verkeerd, ook al proberen zoveel mensen mij dat al mijn hele leven wijs te maken.

Het erkennen dat ik niet alles fout doe, mijn gevoel over mijn ervaringen toestaan, is voor mij noodzaak om het anders te kunnen doen. Want zoals je zelf zegt, als ik dingen niet anders ga doen, verandert er niets. En als ik niets doe, verandert er ook niets. Verandering is nodig om gestopt te blijven met drinken, en in mijn geval houdt die verandering ook acceptatie van mezelf in. En dat is verdraaid moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet eerst stelen, anders ben je echt geen dief en volgens mij moet je ook eerst alcohol drinken om verslaafd te raken.

Ik weet van mezelf dat ik verslaafd zou kunnen raken aan gokspelletjes, maar moet ik dan nu in therapie, omdat ik gokverslaafd ben???

Sorry kunnen jullie het nog volgen????
Ik drink niet hoor:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Alcoholisme is een progressieve ziekte....een van de symptomen is drinken....
Drank is niet het probleem.. ik (mijn denken , mijn negatieve perceptie , mijn angsten , en omgaan met emoties) ben het probleem.... stoppen met drinken is maar een schaars begin voor mij geweest...
Ik ben wel eens 7 maanden nuchter en clean geweest... ik dacht dat ik gek werd... ik heb nuchter mijn DVD recorder door de ramen gegooid en ik weet op de dag van vandaag niet eens waarom...ik vond er geen reet aan om nuchter te zijn... het enige wat ik niet deed was drinken..en ik voelde me rotter en machtelozer dan ooit tevoren... de reden hiervoor was dat ik geen idee hoe ik moest leven en ik wilde op mijn manier gelukkig worden.. ik was te bang om hulp te vragen en om eerlijk te zijn...en ik wist het niet en schaamde me rot...uiteindelijk was drank en drugs de oplossing om te ontsnappen...

Drank en drugs waren tegelijkertijd een probleem (dus niet het probleem want dat is mijn denken) maar ook de oplossing...

Mijn verslaving is begonnen met gokken..binnen 2 uur verslaafd voor de komende 6 jaar....
Het was afschuwelijk....maar ook een tijdelijke oplossing...etcetc...

Waarom reageert de ene persoon zo en de ander weer op een andere manier ?
Ik was al een alcoholist voordat ik begon te drinken en gebruiken....

Deze ziekte bestaat uit 2 delen de obsessie en de allergie.... ik kan niet meer stoppen als ik begin... en ik kon niks tegen die obsessie in mijn eentje.. ik vertelde leugens aan mijzelf om te kunnen gebruiken...rechtvaardigde mijn drank en drugs door alles en iedereen af te zeiken en de schuld te geven..natuurlijk heb ik geen schuld aan bepaalde dingen in mijn leven die gebeurd zijn...maar wat doe ik er mee ? dat is voor mij de magische vraag... zelf heb ik ook veel ellende veroorzaakt en mensen pijn gedaan... ik wist dat ik kapot ging maar kon toch niet stoppen...eng.... de obsessie was zo bizar dat ik geen weerstand had... en na 7 maanden nuchter begon ik gewoon weer...ik trapte weer in de leugens die ik zelf produceerde en mijn onvermogen om te leven en gezond om te gaan met anderen....

Dat is het voor mij Anna...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, heb vluchtig het draadje gelezen en alweer veel mooie en zinnige zaken gelezen.

Ben net thuis. Bij een vriendin op bezoek geweest. De verjaardag en sterfdag van haar man 'gevierd'. Bij z'n graf geweest, ze hebben een mooi kunstwerk laten maken. Ondergaande zon, prachtige begraafplaats, ik vond het een mooi bezoek.

Ook veel gelachen, heel veel, heerlijk. Ik kan ook zoveel plezier hebben als ik niet drink. Was ik de laatste jaren een beetje(veel) vergeten.

Slaap wel voor straks allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het verschil tussen ons alleen maar een kwestie is van hoe je het benoemt Ziza. Voor mij is het ook zo dat ik dronk omdat ik anders mijn leven niet aan kon. Ik was overbelast, al jaren, en met mijn angsten en onzekerheid valt niet te leven. Ik durf niet te leven, durf niets te ondernemen. Alleen vind ik niet dat ik daardoor al alcoholist was voordat ik begon te drinken. Jij vind dat van jezelf wel.

Toen ik dronk dacht ik dat ik niets aan mijn leven kon veranderen. De eerste paar maanden nadat ik gestopt was met drinken dacht ik dat ook. Ik vond echt dat mijn leven zonder alcohol nog slechter was dan met. Nu snap ik dat dat kwam doordat er verder niets veranderde, precies zoals jij ook zegt.
Inmiddels ben ik hard aan het werk om te proberen te veranderen, en heel langzaam begin ik hoop te krijgen dat dat misschien gaat lukken. Het kost moeite, het kost tijd, en ik kan het niet alleen, maar ik denk niet meer dat het helemaal onmogelijk is. Ik doe al dingen, waarvan ik een jaar geleden niet gedroomd had. Voor een ander heel klein misschien, maar voor mij zijn het hele stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allen. Heb hele draadje doorgelezen. Vind weer zoveel in ieder zijn mening zitten. Ik hoef het niet overal mee eens te zijn. Geen mens is hetzelfde en dat vind ik prachtig.

Ik ben bekaf en ga lekker naar bed. Morgenavond naar de AA... heb er nu al zin in.



:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rosie,

Ik ben geen hulpverlener maar een alcoholist/verslaafde met een oplossing van het alcohol-en drugsprobleem die anderen wil helpen met hun drank/drugsprobleem en op die manier blijf ik zelf ook clean en nuchter (12e stap)... meer niet... het lijkt me wel leuk om iets in die richting te doen maar wie weet wat er nog anders op mijn pad komt...

ik wens je een fijne dag donderdag....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond iedereen ,
er zijn hier vandaag weer wijze zaken geschreven .
aan jou rosie inderdaad eigenlijk heeft een ander er geen zaken mee hoelang jij nuchter bent , ik persoonlijk heb er veel baat bij als ik eerlijk ben in mijn nuchterheid een naar mijn eigen toe maar ook naar de mensen welke mij steunen maar ooit dacht ik ook zoals jij :-))
mijn manier van drinken is mijn manier van drinken geweest en idem zal het zijn met mijn manier van stoppen met drinken my way :-))
kohtje jouw mail heeft zonnenschijn aan mijn dag deze morgen dacht ik nog in mijn eigen wat zit ik mijn tijd te verdoen in deze warmteloze relatie maar zoals een iemand schreef vandaag het heeft naar beide partijen zijn tijd nodig , ook al proficiaat ivm je jaar adb .
vandaag heb ik de papieren van het ziekenfonds ontvangen en ben naar de dokter geweest mag twee dagen niet buitenkomen ;-((
ook andere lichamelijke klachten voor gelegt die door de verhuis achter gebleven waren en volgende week mag ik een mammografie ondergaan en het voornaamste in mijn eigen moedertaal :-))
vroeger zou ik bij dit nieuws al aan de fles gezeten hebben want al zou het mogelijk niets zijn , IK had toch zeker wel alle redens tot drinken ;-((
nu met een nuchter hoofdje lukt dit mij ook wel .
er zijn wel momenten weer van boosheid omdat er geen moeder meer is waar men aan kan vragen of het in de genen zit/zat .
mensen ik wens jullie mooie dromen
en bedankt voor deze prachtige site waar ik beetje bij beetje mij thuis voel komen .
morgen voor mij mogelijk geen vergadering kan de mensen maar moeilijk gaan besmetten:-))
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Toch heeft Ziza een punt van gelijk.

Ik ben zonder een probleem op de achtergrond verslaafd geraakt aan de alcohol, maar wel uit gewoonte.
Je bent verslavingsgevoelig of niet. Mijn vriendin is verslaafd geweest aan wiet, sigaretten, chocolade en koffie. Heeft ooit nog eens een sigaret gerookt, en vervolgens was ze prompt terug in haar oude gewoonte gevallen van roken als een schoorsteen. Het heeft haar weer een paar jaar gekost om er terug van af te komen. Bij alcoholische dranken geldt eigenlijk hetzelfde. Als je er gevoelig voor bent, en hier komt het, je kunt jaren heel beheerst drinken van b.v. bier, maar kom je een keer met b.v. wijn in aanraking en vind je dat een heerlijke smaak hebben, blijf je beheerst bier drinken, maar word je een onbeheerste wijndrinker.

Dat potentiële verslaafd raken zit niet in iedereen. Maar het zal je maar overkomen, dan zit je met de gebakken peren.

Ook geen opbeurend verhaaltje, sorry, maar dat komt omdat ik vandaag een zwartkijker ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosie,

Dat antwoord van je op de vraag van Ziza of je wel nuchter bent. Ik vind dat een hele sterke zelfreflectie. Ik heb het geparkeerd in mijn lijstje met meer citaten van jullie, om ze geregeld eens allemaal weer door te nemen.
Het is voor mij een eye opener.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky,

Kom morgen maar gewoon langs, hoor, die bacillen of dat virus die ge onder de leden hebt, zijn niet overdraag via de computer.
Sterkte met je herstel en zorgt dat ge weer helemaal oke zijt, zodat ge van de pasen kunt genieten.
Dan zit ik ook weer in mijn oude vaderland met mijn eigen taal (dialect).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...