GewoonErik Geplaatst 6 april 2011 Rapport Share Geplaatst 6 april 2011 Dag allemaal,Ik zal mezelf even voorstellen. Mijn naam is Erik, ik ben 41 jaar. Ik heb een verleden (of eigenlijk: heden) met persoonlijkheidsproblematiek en depressies. Slik al jaren antidepressiva en heb net een paar maanden geleden een deeltijdbehandeling bij de GGZ afgerond. Deze behandeling heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik mijn baan heb weten te behouden en na ruim een jaar geheel en later gedeeltelijk arbeidsongeschikt te zijn geweest, nu weer redelijk "normaal" functioneer.Ik drink al jaren te vaak (meestal dagelijks) en te veel (10-15 eenheden). Vooral om negatieve gevoelens te dempen. Het vervelende is dat de alcohol er ook weer voor zorgt dat depressieve gevoelens in stand worden gehouden. Oorzaak en gevolg lopen dus door elkaar. Ik heb wel eens een jaar droog gestaan. Dit was toen ik nog getrouwd was, alweer een paar jaar geleden. De periode bij de GGZ heeft me wel inzicht gegeven in het hoe en waarom van mijn drankgebruik. De behandeling die ik volgde, was er niet op gericht me te laten stoppen. Tot nu toe is het me dan ook niet gelukt om er mee op te houden. Af en toe een week of 2 en dan begint het stemmetje in mijn hoofd weer: 'ach, ik heb het nu wel verdiend, een avondje drinken kan geen kwaad'. Dat ene avondje wordt meteen weer dagelijks, met als 'hoogtepunten' de weekenden, vooral als de kinderen er niet zijn (ben co-ouder). Omdat ik, los van mijn werk, vaak alleen ben, ligt de neiging om te gaan drinken op de loer. En als ik dan de eerste paar blikken 'het kanon' op heb, hoef ik ook de deur niet meer uit (want kegel) en zo houd ik het alleen zijn ook weer in stand. Tot nu toe heb ik ook geprobeerd mijn probleem in mijn eentje op te lossen, maar al googelend kwam ik op dit forum en dahct: waarom niet? Ik wil graag stoppen en weet dat het me in mijn eentje niet lukt, dus misschien is dit de manier.Groeten,Erik Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jaap Geplaatst 6 april 2011 Rapport Share Geplaatst 6 april 2011 Welkom Erik,Je hebt een en ander al aardig op een rijtje als ik je zo lees. De truc van het stoppen zit hem misschien wel in het toelaten van je gevoelens. Door ze niet te dempen met alcohol zal je er anders mee om moeten gaan. Hoe dat voor jouw kan werken zal je moeten uitvinden. Daar heb ik geen pasklaar antwoord op.Ik hoop dat je veel steun vindt op dit forum. Ik voel het wel zo.Bij ditjes en datjes wordt elke dag een dagdraad gemaakt waar veel wordt neergepend. Ook verder vind je veel interessante discussies. Ook hier en daar wat flauwekul. Voel je vrij mee te schrijven en te lezen. Succes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shahire Geplaatst 6 april 2011 Rapport Share Geplaatst 6 april 2011 Hoi Erik...WELKOM je hebt je eerste stap toch alweer genomen door je hier aan te meldenhier word je gesteund door medeforummersallemaal bezig voor hetzelfde....de strijd tegen de alcoholaleen...en met elkaar...je schrijft vaak alleen te zijn waardoor de neiging om te gaan drinken op de loer ligtik zou zeggen....veel hier op het forum komen en mee praten...er is altijd wel iemand aanwezig of iemand die op de achtergrond mee leesten door hier veel te zijn zul je zien dat je op dat soort momenten je dan ook je minder alleen zult voelentot horens bij ditjes en datjes.......ik wens je in ieder geval alvast veel succes met je strijd tegen de alcohol Groeten Shahire Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 6 april 2011 Rapport Share Geplaatst 6 april 2011 Hoi Erik, Welkom. Meerdere mensen hier combineren persoonlijkheidsproblematiek met verslaving, de zogenaamde dubbeldiagnose. Dus join the club. Alcoholmisbuik en psychische problemen versterken elkaar, veroorzaken elkaar, zijn het gevolg van elkaar. Maar ze zijn ook ergens afzonderlijke problemen op zich. Het ene probleem oplossen lost het andere niet op. Uit je verhaal vermoed ik dat je dat weet. Je hebt wel een ongelooflijke troef achter de hand, namelijk dat je af en toe stopt voor een week, of twee weken. Van die momenten moet je absoluut gebruik maken om jezelf een beetje te 'herprogrammeren'. Niet per sé op vlak van je andere symptomen, maar vooral op vlak van alcoholpreventie: hoe kan ik er voor zorgen dat ik na 2 weken niet terugval? Dat is een interessante zoektocht. En daar zijn veel tools voor. Dit forum kan je zeker helpen op dat vlak. Het houdt de innerlijke dialoog bezig. Groet, Rae Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GewoonErik Geplaatst 6 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 april 2011 Dank jullie wel voor het welkom! Goed om te weten dat er veel mensen met soortgelijke dingen te maken hebben en anderen willen helpen. Geldt uiteraard ook omgekeerd: ik zal proberen waar mogelijk ook anderen te steunen...Inderdaad Rae, het ene probleem oplossen, lost het andere niet op. Inmiddels ben ik redelijk in staat met mijn persoonlijkheidsproblematiek om te gaan, maar zodra ik weer een fase van drinken in ga, gaat het daarmee ook meteen weer bergafwaarts. Dan moet het eerst weer even heel erg worden, zowel qua drank als depressies, voordat ik mezelf er weer uit kan halen.Tot ziens in de ditjes en datjes.Deze dag ben ik in ieder geval alcoholvrij doorgekomen. Net wezen sporten, dat helpt. Ik denk dat ik maar "gestopt sinds 6-4-2011" in mijn profiel ga zetten ;-) je moet toch ergens beginnen nietwaar? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ekstertje Geplaatst 7 april 2011 Rapport Share Geplaatst 7 april 2011 Prima toch dat je je stopdatum bij je handtekening hebt gezet! Mij heeft het geholpen om bij de les te blijven. Zelf heb ik 2 keer mijn stopdatum aan moeten passen omdat ik 2 keer na 4 maanden toch weer begon te drinken. Ik vond het zo stom van mezelf dat ik voor de bijl was gegaan en vond het ook dubbel niet leuk dat ik dan ook mijn teller weer op nul moest zetten, ofwel die stopdatum aanpassen. Die datum werkt bij mij als een soort stok achter de deur..Ook kom ik dagelijk even op het forum om te lezen en te schrijven, dat helpt ook!Succes:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gaby Geplaatst 7 april 2011 Rapport Share Geplaatst 7 april 2011 Welkom Erik, ik ben ook zo iemand die het steeds een tijdje droog houdt en dan toch weer terugvalt, met bijpassende depressies en alles erbij, heb eergister weer een terugval gehad ,voel me nu vreselijk down, eenzaam en je kent het wel. En toch heb ik zin om te drinken, terwijl ik me zoveel beter voelde zonder, ik hoop dat je hier wat steun vindt, zien je wel bij ditjes en datjesGroetjes Gaby Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GewoonErik Geplaatst 7 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 april 2011 Hoi Gaby en Ekstertje,Hoop dat het noemen van een stopdatum inderdaad een stok achter de deur is....Groeten,Erik Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 7 april 2011 Rapport Share Geplaatst 7 april 2011 Hallo Erik, welkom hieren als jouw eenheden Kanonnen betrof,nou kanonne dan was je eevnstevige drinker.Hier komen kan je dus alleen maar winst opleveren.Je kunt een maatje zoeken. meestal hebben de nieuwe mensen er nog geen,ik kan je verzekeren dat je daar veel steun aan kunt hebben, en wat ook erggoed voor je zelfvertrouwen is, je hebty ook nog veel te geven, als ervaringsdeskundige.Meestal is een pact sluiten net een extra stok achter de deur, en wat je voor jezelf net niet haalt soms, kun je wel voor een ander opbrengen, want als je zelf voor gaas gaat, laat je ook je maatje stikken.Ik meld me hier elke dag, gewoon om scherp te blijven en als ik het even moeilijk heb, lees ik hiergenoeg om weer te weten dat niets een reden is om weer te gaan dri9nken. Problemen worden er groter door, mijn uit te geven bedrag kleiner en mijn eigenwaarde verdwijnt er zelfs door.Ik wens je veel succes hier en hoop dat je net zoveel aan dit forum hebt als ik al ruim 1 1/2 jaar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GewoonErik Geplaatst 7 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 april 2011 Hoi Jane, Neeeee geen 10-15 kanonnen, zo geoefend was is niet Dat van de verdwijnende eigenwaarde herken ik zeer....dat is sowieso al deel van de persoonlijkheidsproblematiek waarvoor ik ben behandeld. Het feit dat ik nu op dit forum zit, is nu al pure winst: door van anderen te lezen en dingen te delen heb ik het gevoel dat ik het niet alleen hoef te doen en het is een stok achter de deur. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 7 april 2011 Rapport Share Geplaatst 7 april 2011 gelukkig dan maar Erikdan is er nog hoop:) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gaby Geplaatst 9 april 2011 Rapport Share Geplaatst 9 april 2011 he Erik, dan zijn we nu op dezelfde dag weer gestopt, we gaan ervoor he, dit keer! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GewoonErik Geplaatst 9 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 april 2011 Zo is dat: gewoon weer opnieuw beginnen ! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PatrickB Geplaatst 11 april 2011 Rapport Share Geplaatst 11 april 2011 Welkom Erik,Hoe gaat het vandaag met je? Ik vind een aantal overeenkomsten in je introductie. Persoonlijkheidsproblematiek, de vicieuze circkel, eigenwaarde. Ik sluit me ook af van de buitenwereld. Deels uit schaamte, deels zodat ik dan kan drinken en me daar in kan verliezen. Niet met mijn frustraties en pijn hoef te dealen. Eenzaam voelen daardoor en schuldig / waardeloos. Als ik begin met drinken gaat die knop om en wordt het bijna manisch. Zeker nu ik probeer te stoppen. Als ik dan drink slaat het helemáál door, word ik manisch en moet ik pijn voelen als straf en verlossing en ga ik snijden. Dat was voor mij de letterlijke en figuurlijke druppel.... NU is het genoeg en ga ik hulp zoeken.Het is goed dat je hier komt. Dat betekent dat je je probleem erkent en er iets aan probeert te doen.Ik geloof dat dit al een heel goed begin is. Vooral nu niet té hard voor jezelf zijn. Iedere kleine stap voorwaarts belonen. En praat van je af, dat helpt mee.Succes en sterkte! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GewoonErik Geplaatst 11 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 april 2011 Hoi Patrick, bedankt voor je welkomstwoorden! Het gaat eigenlijk wel ok op dit moment. Ik mis de drank, sta met de gedachte eraan op, droom ervan en het is vrijwel continu ergens op de achtergrond aanwezig. Maar na een paar dagen niet drinken merk ik al dat ik meer energie heb, situaties beter aandurf en ook meer doe: ik houd tijd en energie over De dingen die jij beschrijft zijn precies de dingen die ik ook heb ervaren, inclusief het snijden. De 'fout' die ik dreigde te maken was dat ik hulp had gezocht, therapie had afgerond, maar weigerde de rol die alcohol in mijn problemen speelde te onderkennen. Het kwam bij therapie wel ter sprake, maar ik was lang niet altijd eerlijk over de omvang van mijn probleem met alcohol. Ik heb hulp gekregen, geleerd met mijn problemen om te gaan, maar door te blijven drinken zoals ik deed, was ik eigenlijk alweer bezig alle winst weg te gooien en weer terug te zakken in eenzaamheid, destructief gedrag en schuldgevoel. Dit risico was bij mijn afscheid al door 1 van mijn therapeuten benoemd en door mij weggewuifd, maar ik was alweer aardig op weg. Ik heb al een paar keer geprobeerd 'gewoon' te stoppen en nu dus met behulp van het forum, plus de bagage die ik al had meegekregen vanuit de GGZ. Het voelt goed en ik ben blij dat ik hier nu op het forum ben.Ik zal eens gaan bijlezen in 'wie is wie' ben benieuwd naar jouw verhaal..Jij ook succes en sterkte! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden