Spring naar bijdragen

woensdag 16 mei


water

Aanbevolen berichten

Goedenmorgen!

Meestal ben ik toch wel als eerste op hier geloof ik... :) dus nu zal ik ook maar eens een dagje openen.
Welkom aan alle nieuwe medestrijders, ik schrijf niet zo vaak maar ik lees regelmatig bij dus ik had jullie wel gezien hoor! Hou vol, kom maar hier lezen/schrijven als het even moeilijk is, want het is een opluchting als je nuchter door het leven kunt gaan.
Ik weet nog wel dat Bibelle het had over "eerst maar eens 50 dagen, dan zien we wel verder". Ik dacht toen nog "jeee, wat goed, dat red ik nooit, ik zal al blij zijn met 5 dagen..." en zie nu, ik zit al op dag 45... en zo heb ik het ook bij Corinne en anderen zien gebeuren... het kan dus wel! Vertrouwen in jezelf is het belangrijkste! En als je de rest van de wereld met een glimlach tegemoet treedt, wordt het alleen maar beter, zeker weten.

Deze droge alcoholist wenst iedereen veel sterkte en een mooie dag toe!



:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 217
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ja water, ik herinner me nog jouw eerste aarzelende stappen op weg naar droog zijn. wat ben jij gegroeid, nu al 45 dagen, goed gedaan, jochie! 45 :present: voor jou en om uit te delen. goed dat jij nu weer anderen steunt. zo werkt het forum, en ik ben zo blij dat ik er ook bij mag zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal!
Ik heb deze week weinig forumtijd, maar nu even voor het werk. Ik wil hier in ieder geval even een afspraak neerzetten die ik met mezelf heb gemaakt. Na 1 maand alcoholloos wil ik wil beperkt gaan drinken. Maar om het ADB te houden ben ik erg gebaat met duidelijke afspraken die ik aan diverse mensen mededeel zodat het ook echt voelt als afspraak. Ik drink alleen op vrijdag en zaterdag (plus evt. max. 1 overige dag mits in gezelschap) met een max. van 3 glazen. 2 maandjes doen en dan evalueren hoe het gaat.
De 1e gelegenheid reeds overgeslagen omdat ik moest rijden dus dat voelde goed.
Ik schrijf dit overigens niet om als voorbeeld te dienen voor anderen. Ik weet dat hier veel mensen zijn voor wie 'sociaal drinken' geen optie is. 't Helpt vooral om mezelf aan m'n eigen afspraken te houden. DE gremlins vallen mij gelukkig niet zo erg lastig en mijn ervaring is dat ik ze erg goed de mond kan snoeren met een: nee, ik drink niet (nog een glas) - dat heb ik nu eenmaal zo afgesproken. daar hoef ik me niet aan te houden? hoeven ze niet te weten? ga ik gewoon niet meer naar het forum? nou ja zeg! dat zou echt betekenen dat ik een probleem heb!
een goede dag allemaal! buiten errug nat, maar hou het verder droog he!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de koffie is doorgeprutteld, dus tijd vor het ontbijt, en dan naar de poli in de stad voor bloedonderzoek, en daarna aan het werk. ik mag vandaag de auto nemen van mezelf, want het is ver en het plenst hier. een droge dag en tot later allemaal, bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zag nog net voor het uitloggen jouw tekst, lindi, ik wens je heel veel succes.
ik houd zelf de sociale optie nog open, maar mijn oorspronkelijke plan om dat na 50 dagen te gaan proberen stel ik nog uit, ik ben nog lang niet sterkt genoeg.
goed dat je je afspraak met veel mensen deelt, dat helpt je vast. veel succes dus, en blijf adb ook als je drinkt!
liefs van bibelle.

aanpassen: alweer een typ-gremlin weggewerkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen...

Vroeg gaan slapen, vroeg weer wakker.
Gisteren naar Holland gereden.
Vandaag weer terug naar België.

Dauwtrappen wordt morgen een natte bedoening.
Dat zal tussen de buien door wandelen worden.
Misschien gaan mijn vrouw en ik onverwacht eind van de maand op vakantie.
Tis afwachten of zij op zo kort termijn vrij krijgt van haar werk.
Leuk Hë...

Hervallen bij AA is mogelijk.
AA is een afspiegeling van de maatschappij.
Het is evenals bij de professionele hulpverlening een komen en gaan van mensen die een poging doen de verslaving een halt toe te roepen.
Bij velen is het nog niet doorgedrongen dat een verslaving het hoofd bieden een lang termijn traject is.
Het percentage dat werkelijk droog blijft is gelijk aan dat van de professionele hulp.
Erg laag...

Het heeft een tijd geduurd voor ik er achter kwam dat ik min of meer afhankelijk ben geweest van korte termijn bevredigingen.
Geestelijk was ik ernstig ziek en ik piekte of viel in gat, ik bereikte dat wat ik wilde maar de vreugde was van korte duur, ik viel op een leuk smoeltje en dacht dat dat liefde was, ik was nooit tevreden met wat ik had en wilde steeds meer, ik gaf niet maar ik nam, ik kon mijn gevoelens niet delen en dat maakte dat ik me als een robot voelde, ik was mijzelf niet ik was altijd iemand anders.
En dat is vermoeiend en vreet energie.

Gelukkig ben ik na ontelbare hervallen niet afgehaakt en heb vaste grond onder mijn voeten gekregen.
Ik heb weliswaar gen wortel geschoten maar wel kunnen aarden.
Ik had vroeger geen plekje voor mezelf en die heb ik nu gevonden.
Een plek in mijn hart en daar ben ik blij mee.

Het weer werkt miet mee, maar hou het droog vandaag.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lindi voor mij was sociaal drinken geen optie en na vijf jaar droog staan is mijn mening niet verandert over sociaal drinken.
De voordelen van helemaal stoppen is niet meer bezig hoeven te zijn met drank en dat schept ruimte voor andere dingen als achtergronden onderzoeken waarom je niet normaal kunt drinken ....die als er drank in het spel blijft.... niet aan bod komen.
Ik denk dat ik na vijf jaar niet meer te hebben gedronken redelijk goed ben hersteld en weer functioneer in de maatschappij.
Het bord alcoholist mag dan weg voor mijn kop maar verslaafd blijf ik in hart en nieren.

Ik voel dat de scheiding...het lijntje... tussen wel en niet drinken in verschillende situaties erg dun is en op een ondoordacht moment zomaar kan versmelten met de gedachte dat een slokje wel weer kan.

Bij mij kan het niet want na talloze malen proberen en mijzelf voor de gek houden lag ik ook net zovaak weer in de goot.

Ik wens je sterkte ...

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Water,

Zo iedereen wilde wel een draadje openen vandaag. Ik zag er vier.

Het jouwe wordt het.

Goede morgen.

Het is een natte dag hier en over dik een half uur ga ik me daardoorheen fietsen.
Ik vrees nu al dat ik dat niet drooghou.

Ik denk niet dat jij vandaag een plezierritje met je motor maakt.

Ben benieuwd naar het weerbericht van Twan. Vanmiddag moet ik ook op pad, en dan zou het heel prettig zijn om niet nat te worden, althans op de heenweg.

Water ik wens een fijne droge dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rudy,

Goeie morgen.

Het is zoals je zegt.
Van een verslaving komt je nooit echt af. Het gevaar blijft op de loer liggen.
Ik denk niet dat ik ooit ga overwegen om sociaal een drankje te nemen.
Ik voel me nu te goed om dat risico te nemen. Blij dat ik weer droog sta na die bijna dodelijke terugval na de vorige poging.
Maar ik ben wel realist genoeg om met dat kleine slagingspercentage terdege rekening te houden.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en zoals je aangeeft, ik blijf kwetsbaar. Ook na jaren.

Het kan dan wel regenen vandaag. Ik blijf het drooghouden.

Fijne dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regen, toenemende kans op ook enkele buien, mogelijk met onweer.

De bewolking overheerst en er valt van tijd tot tijd regen of motregen. In de loop van de dag krijgt de neerslag een buiige karakter, waardoor ook onweer mogelijk is. Pas aan het eind van de middag neemt de kans op neerslag af en breekt de bewolking. De middagtemperatuur wordt een graad of 15. De zwakke tot matige wind komt in eerste instantie uit zuidelijke richtingen, draait geleidelijk naar west en later op de dag verder naar noordwest tot noord en neemt daarbij aan de kust toe tot vrij krachtig, 5 en in het Waddengebied mogelijk krachtig, 6 Bft. Donderdag in de loop van de nacht toenemende bewolking gevolg door regen. In de loop van donderdag wordt het droog en komt de zon nog af en toe te voorschijn. De minima liggen rond 8 graden en de middagtemperatuur ligt rond 14 graden. De wind, west tot noordwest, is meest matig, 3 tot 4 en aan de kust vrij krachtig, 5 Bft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als wilskracht de oplossing is voor het alcoholprobleem (dus puur wil gebruiken om niet te drinken) waarom lukt dat de de meeste alcoholisten dan niet ?

Als zelfkennis de oplossing is voor het alcoholprobleem waarom lukt dan de meeste alcoholisten niet om gestopt te blijven ?

Het feit dat het slagingspercentage zo laag is heeft te maken met het feit dat de ziekte alcoholisme zwaar onderschat wordt (en zeker door de alcoholist zelf !)...als het allemaal zo simpel was dan was AA niet nodig en dit forum ook niet..

De meeste alcoholisten die terugvallen hebben de oplossing nog nooit echt gehad... en degenen die de oplossing hadden hebben op een bepaald tijdstip de oplossing laten varen en zijn weer op hun oude manier verder gegaan... dezelfde manier van leven die er voor gezorgd heeft dat ze bleven drinken...

Ook is het vaak zo dat alcoholisten op het moment dat alles goed gaat stoppen met het toepassen van de oplossing... en dat is een waanzinnige gedachte natuurlijk... een hartpatient die medicijnen (de oplossing voor zijn probleem) krijgt en vooruitgang boekt laat het wel uit zijn hoofd om te stoppen met de medicijnen... een alcoholist daarentegen stopt met datgene wat hem beter maakt omdat ie zich beter voelt en vergeet hoe het was...onderschatting en ontkenning zijn twee grote vijanden voor alcoholisten...

En misschien klinkt het hard maar als je blijft terugvallen dan werkt jouw manier NIET en de kans dat het ooit zal werken is bijna nihil... want waarom zou het deze keer wel werken als alle andere keren gefaald hebben ? Voor mij moest het radicaal anders...

De meesten van ons zien wel in dat het leven met drank geen pretje was...dat het veel kapot maakte en ons veranderde in emotionele wrakken... dat we niet in staat waren om op een gezonde manier in het leven te staan...dat onze partners ons verlieten , dat onze familie ons uitspuugden , dat we bijna nergens welkom meer waren , dat we verdrietig en boos waren , dat we ons schuldig voelden en bang waren voor de komende dag , dat we ons werk verloren , dat we onszelf verwaarloosden , dat we onze kinderen verwaarloosden etcetc...
Als je ooit je hand eens gebrand hebt aan het fornuis zul je wel oppassen om niet een tweede keer je hand op het fornuis te leggen... maar een alcoholist denkt daar heel anders over als het over alcohol gaat...de alcoholist denkt dat het resultaat anders zal zijn als die vandaag wel drinkt...alcoholisten vergeten snel hoe erg de pijn was , de ellende die ze zichzelf en anderen hebben aangedaan...kortom de meesten van ons zijn niet in staat om GEZOND na te denken over de gevolgen van alcohol voordat ze beginnen te drinken... ze zijn de kater van de 2 dagen ervoor alweer vergeten , ze zijn de vernederingen in gezelschap van anderen alweer vergeten , ze zijn de opname in de kliniek vergeten , ze zijn de dagen absent op werk weer vergeten, ze zijn de laaste ruzie met de partner alweer vergeten over alweer drankmisbruik, het feit dat onze kinderen verdriet hadden en wij niet in staat waren om ze geestelijk bij te staan als we dronken waren etcetc... dus is het nogal logisch dat we voor gek worden versleten want welk normaal mens gaat door met zo een destructief leven ? Terwijl we met betrekking tot andere zaken wel beschikken over gezond verstand maar zodra de gedachte alcohol in het brein komt gaan we gekke dingen denken en kunnen ook bijna nergens anders meer aan denken tot het moment dat we gaan drinken... weird he ?

Maar er zijn oplossingen...

Water gefeliciteerd met 45 dagen...

Voor degenen die zich gekwetst voelden door mijn opmerkingen in mijn laatste berichtje ; ik reageerde te snel en te onbehouwen...mijn excuses daarvoor...
Het feit dat ik zo reageerde geeft aan dat er bij mij iets verkeerd zat op dat moment...ik ben ook geen heilige hahahaha...

Iedereen nog een hele fijne dag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ziza,

Blij dat je weer terugbent.
De discussie liep inderdaad een tikkeltje erg uit de hand een paar dagen geleden.
Wat mij betreft: zand erover. En weer wat van ons zelf geleerd. Nu gaan weer als volwassen mensen met elkaar om.

Ik wou even reageren op je bericht. Eigenlijk een waarheid als een koe wat je daar zegt.
Ieders zelfkennis is beperkt. Je moest eens weten wat ik de laatste jaren en met name de laatste maand over mezelf heb geleerd, en dat ik nog steeds niet alles weet over mezelf en dit nooit zal kunnen behappen. Hoe kan een mens dat zeggen dat hij een ander mens kent.

Nu in onze beginfase zijn we inderdaad heel alert op de vele valkuilen die ons pad kruisen. Maar dit vlakt af na enige tijd en jaren, naarmate we wennen aan het ADB zijn.

Vandaar dat ik vorige week, of was het de week daarvoor die tekst op het forum heb gezet.
Ik geef hier nog even de link:
http://www.sosnuchterheid.org/...j%20een%20terugval.htm

Eigenlijk is dat een tekst om altijd bij de hand te hebben, hoelang je ook al droog staat. 't Is net zoiets als van de nooduitgangen op de hoogte te zijn en te weten hoe de brandblussers werken.
Deze kennis moet je paraat hebben, dus wekelijks even doorlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal
Lindi ik wens je ook heel veel succes met het sociaal drinken.
Ik ben het ook helemaal met Ziza eens, het is echt gevaarlijk.
Maar zelf ben ik het ook weer gaan proberen, ik heb de afspraak met mijn vriend gemaakt.
In het weekend mag ik dus weer een glaasje meedrinken ( en met speciale gelegenheden ).
Daar zit ik nu eigenlijk al gelijk weer een beetje mee.
Morgen is het natuurlijk hemelvaart, iedereen vrij. ( gelegenheid ? ).
Ik heb me nu al voorgenomen om niks te nemen.
Toch zie ik er tegenop.
Wat jij ook zegt Ziza, stoppen is beter, dat geeft je rust.
Ik heb dat ook 2x 4 maanden gedaan. De eerste keer met behulp van Refusal en de tweede keer met kalmerende en lustafnemende medicijnen.
Toch blijft die alcohol in je hoofd zitten.
Na 4 maanden niet drinken ga je toch balen op een feestje of wat dan ook.
Iedereen neemt wat, daarom blijf je er zo mee bezig. Gewoon omdat het maatschappelijk geaccepteerd is.
Een ander die van de coke moet afkicken zit niet op feestje naar uitgestreken lijntjes op tafel te staren.
Groetjes Quentie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lindi,

Ik doe met je mee.Drink ook alleen op vrijdag ,zaterdag en zondagavond.Hoewel mijn partner een zeer matige drinker is doet hij toch met me mee.De middagen taal ik niet meer naar alcohol. Is uit mijn gewoontesysteem verdreven.Door de week heb ik er de avonden ook weinig moeite mee.Dit weekend zijn we 4 dagen uit geweest.Dit ging ook goed kon het beperken tot 3 drankjes.Wat mij ook enorm
steunt is het lekkere slapen zonder drank.Ben heerlijk fit de volgende dagHeb overigens wel inslaap
problemen. Heeft iemand hier een tip voor?In het begin moesten er ook slaapsokken aan te pas komen om warm te worden. Dat gaat nu beter.Corinne , Ik hoop voor je dat je de baan krijgt waar je op gesolliciteerd hebt.Afleiding is in onze situatie erg belangrijk.Allemaal bedankt voor jullie leuke en minder leuke berichten.Lees ze regelmatig.Iedereen maar weer een droge dag toegewenst Renette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn, dat je weer terug bent, Ziza.

Ranthv en Ziza hebben volgens mij gelijk, echt sociaal drinken is volgens mij niet mogelijk voor de meesten van ons.
Ik lees Rvanth en er klinkt zoveel tevredenheid uit. Tevredenheid is zo belangrijk, genieten van de kleine dingen bijna nog meer.
Ik ben de rot dingen nog niet vergeten maar ben ook blij dat ik het niet elke dag meer bij mij draag.
Dat heb ik jaren gedaan en het doet niemand enig goed.

Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt, Rvanth.
Corinne, ik duim voor je.
Water, wat doe je het goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ziza. Ik wend me maar eens tot jou. Je verhaal zit zeer herkenbaar in elkaar. Drank is ook niet, wat vaak gezegd word een gewoonte, want hoevaak brengen we niet verandering in gewoontes aan.
Het ligt veel dieper en het is precies dat waardoor we soms niet snappen wat er met ons gebeurd.

Ik weet niet of je alle brieven leest(misschien een beetje veel?) Maar ik had geschreven over mijn geld zorgen.
Verleden week was ik dus bijna aan het sterven( zou je bij moeten blijven, is het niet?) Niets van dat alles, ja misschien als je nog erg ziek bent!

Luiter ik zit in een financiel moeras, waar de honden geen brood van lusten.
Nu geen cent in mijn zak tot na hemelvaart. Het ligt niet aan mij. Ik heb gisteren heel de dag doorgebracht om te proberen de goegemeente aan hun verstand te brengen wat er aan de hand is.

Dit alles zonder een druppel drank!!! Maar met zulke heftige emoties!!! Nergens krijg je een poot aan de grond.Telefoons worden niet opgenomen,Waar mijn geld is weten ze niet!! Mensen ik heb niet te eten, Triest maar kunnen wij niets aan doen!!


Vanochtend kon ik niet wachten om weer te bellen(heb ik dus gedaan)Eeen meneer zou alles rechtzetten.
En net kijk ik op de site van financiel Services En het drama is nog veel groter geworden,



Nu kom ik op jouw story terug. WEG ZIJN DE GEDACHTEN AAN HET ZIEK ZIJN.


Ik drink dus, kan de emoties niet hanteren en het elixer verlost(hoewel). Ik probeer me niet schuldig te voelen, Maar toch!!

WE hebben ook te maken met receptoren -dopamine.het vreugde centum etc etc .
Er heeft in het hoofd al een soort mutatie plaatsgevonden!!
De drank zal altijd blijven roepen.

Toch zeg ik, ja maar nu was het wel erg heavy!



Kortom Sooth drinkt. Ben ik nu uitschot, jij mag het zeggen. Trouwens je doet het goed!!!


Groeten!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voelde me zelf totaal niet gekwetst door dat 'dwarse alkies'. Ik werd altijd al 'dwars' genoemd omdat ik voor mezelf dacht en niet klakkeloos alles aannam. Wordt je meestal niet in dank afgenomen. En een alkie zal ik altijd wel blijven, ook al sta ik 5 jaar droog. Maar daarover vertel ik over 5 jaar misschien meer. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rosie,

Excuses aanvaard.

Nogmaals , en lees al mijn berichten er maar op na , benadruk ik keer op keer dat AA geen religieus programma is... absoluut niet ! Het is een spiritueel programma... als het een religieus programma zou zijn dan was ik er ook nooit gebleven.. het is open voor iedere geloofs of nog mooier niet-geloofsovertuiging...niemand zal aan je vragen of van je eisen dat jij iets moet geloven... het is helemaal aan jou...wist je trouwens dat de vroegere president van de atheistenbond in Amerika in AA is terechtgekomen en sober is gebleven sindsdien ? Alles is mogelijk..

Hoi Soothe,

Nee , jij bent absoluut geen uitschot... zoals ik het lees en zie ben je gewoon een alcoholist die midden in zijn ziekte zit... met alle problemen die daarom heen hangen...je bent een mens dat hulp nodig heeft net als ik... waar jij over schrijft kan ik zeer makkelijk herkennen... ik ben daar ook geweest...
Psychiaters , kliniek , relatietherapie .... niks hielp...en als je mijn hulp wilt dan kun je dat krijgen...

Heb je familie of vrienden die van je situatie afweten Soothe ? Of ben je alles alleen aan het oplossen ?
Heb je hulp gevraagd ? (en dan praat ik niet over geld)

Vandaag denk ik niet aan alcohol of valkuilen of aan drugs..... dat is weg.... wat niet wil zeggen dat ik immuun ben... een nieuwe levenswijze heeft mijn leven veranderd en de zin/obsessie naar alcohol en drugs weggenomen...maar zodra ik van mijn nieuwe levenswijze ga afwijken dan weet ik zo net nog niet wat er gaat gebeuren met mij..en ik ga het liever ook niet gokken...ik ben vandaag wel tevreden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...