Spring naar bijdragen

woensdag 16 mei


water

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 217
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sorry Jongens, maar dit gaat mij wederom te ver.
Al dat geruzie steeds, ik wordt er geheel onpasselijk van.
Ja, ik vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening en dat ook mag uiten. Soms lees ik iets en dan wordt ik ook pissig maar vaak troost ik mijzelf met de gedachten dat iemand iets niet meegemaakt heeft of kan begrijpen omdat ze toch nog beschermd worden.
Fran is waardevol, Rosie ook en Ziza ook. Geef elkaar wat ruimte.

Soothe, ik heb ooit mij voorgenomen dat ik mijn woordje zou doen als ik iets bemerk. Rond de jaarwisseling heb ik dat niet gedaan. Sommige mensen op dit forum zijn daardoor gekwetst.
Ik zeg het nu dus open en bloot, ik vertrouw je niet. We hebben eerder iemand op het forum gehad die constant woolf gilde. Misschien ben ik paranoide, lijkt me niet.
Als je niet te eten hebt dan kan je wel drinken? Lijkt me stug.
Als je oprecht blijkt te zijn heb je al mijn steun maar ik ga mijn intuitie niet meer negeren.
Laat mij een kleine hint geven, je bent hier pas en je hebt het hoogste woord. Je mag op het forum veel maar niet alles, schrijven onder invloed wordt ten strengste afgeraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, aan de hand van je bericht om 10.57 (464)moet me iets van het hart.
Je veralgemeend het alcoholisme in dat bericht, zodat het lijkt of de problemen of oorzaken van mijn drinkgedrag dezelfde zijn als bij jou het geval is geweest.

Je scheert daarbij iedereen over één kam en dan krijg ik het gevoel dat ik mij moet verdedigen, want je schrijft over je en jou en ons en dat komt bij mij binnen als onwaar, omdat ik mijn eigen drankperiode en verleden heel anders heb beleefd dan jij.

Er zijn raakvlakken, wat ik proef is dat je niet over jezelf schrijft, maar citaten over alcoholisme(listen) en hun te kort komingen in het algemeen.
Misschien bedoel je jezelf ermee ..... schrijf dan uit eigen ervaring in de IK vorm.
Want het is daaruit dat we kunnen leren.
Verhalen en ontboezemingen, ontwikkelingen uit eigen ervaring.
T voorkomt discussies en onnodig kwetsen van de medememens.

Tis de ervaring die telt.

Rudy...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand is volmaakt,
de niet-drinker niet
en de wel-drinker ook niet.

Iemand die een terugval heeft is geen loser,
maar in mijn ogen een vechter,
als hij zijn eindoel voor ogen blijft houden.

Over het geloof valt niet te twisten,
maar als God alles kan oplossen,
waarom heeft hij ons dan eerst alcoholist gemaakt?

Ieder van ons heeft een drankverleden,
en we hopen allemaal op een nuchtere toekomst,
maar we zullen het wel ZELF moeten doen.

De meesten van ons hebben problemen,
daar moet over gepraat kunnen worden op een forum,
want het houdt indirect soms het alcoholprobleem in stand.

Door hier te kunnen luchten,
valt er voor velen wat van hun af,
of het nu het werk, de schoonmoeder of de kinderen zijn.

Ook al hebben we geen zelfkennis of wilskracht,
ook al hebben we geldproblemen
Iedereen moet zich hier veilig voelen.

Ook al hang je achterover of sta je op kop
Voor mijn part heb je een bloemkool in je handen
Ben je ziek of gezond.

Sommigen krijgen de kriebels van de hogere machten,
anderen storen zich aan het gegeit
dat kan, want dit is een FORUM.

Maar laat elkaar wel in de waarde
en heb respect voor diegene,
die nog niet een hele tijd droog staan
en weleens op hun bek gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe, toen ik stopte met drinken moest ik gaan geloven in iets dat niet zichtbaar was.
Ik verdween in een diep zwart gat.

Ik denk dat niet wordt bedoeld gaan geloven in een religie maar weer gaan geloven in jezelf.

Inmiddels heb ik het vertrouwen en geloof in mijzelf hervonden en dat is een kostbaar iets.

Ik denk dat een ieder die wat wil doen aan zijn verslaving door te stoppen met het middel diep in zijn hart een gelovig mens is..

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, Fijne vakantie, heerlijk even eruit, maar wat bedoel je met T in je vorige bericht.
Ik moet zeggen dat je het heel duidelijk hebt verwoord, want dat is het ook bij mij.

Ik krijg bij Ziza ook altijd het gevoel, dat ik me moet verdedigen.
Het zal niet de bedoeling van je zijn Ziza, maar zo voel ik het wel vaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo, meid, ik WEET dat je hier een hekel aan hebt, maar ik word straks 41 en ik wil ook wel een keer een volwassen discussie aangaan zonder dat het meteen als ruzie aangevoeld wordt of een ruzie wordt. Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Nooit! Maar ik ben geen 2 meer en dus reageer ik.

Mooi gedichtje, Marion. Ik geloof dat ik voortaan maar Marion ga schrijven, Appeltje.

Dank je, Rudy. En ik heb ook niet altijd gelijk, dus mag je 'roespeteren'. :D Misschien ken je dat woord intussen al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke...ik heb wonderen beleefd in de vorm van emotionele omslagen die ik zelf niet had kunnen bedenken.

Goed, ik heb daar veel voor moeten doen hard voor moeten werken, maar ik geloof heilig dat iemand mij op het juiste spoor heeft gezet.
In plaats van de weg van de minste weerstand te pakken, ben ik de confrontatie aangegaan.
Ik geloof in een kracht groter dan mijzelf.
De inzichten om anders dan voorheen te kunnen leven schrijf ik daar aan toe.

Iedereen staat vrij die krachten toe te schrijven aan een HM, of groep of universum voor mij part aan een komkommer.

Ik heb daardoor het vertrouwen engeloof in mezelf hervonden...

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Marion, ik was vandaag weer bij je in de buurt koffie drinken bij de Hema, want ik moest in E. zijn.
Mijn auto had een mankement aan de wissers, die werkten alleen bij droog weer.
Nu heb ik natweerwissers wel zo gemakkelijk.

Even terug kijken waar die T voor staat,......

T staat voor 't..

Ja lekker hé vakantie.
Twee jaar geleden zijn wij voor het eerst samen op vakantie geweest.
Voor mij was dat de eerste keer sinds 15jaar.


Rudy..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion bedankt voor je openhartige bericht..

het moeilijkst wat ik geleerd heb in mijn nieuwe leven is mensen te aanvaarden zoals ze zijn.
Aanvaarden met hun goede en minder goede kwaliteiten.
en niet méér verlangen van iemand dan hij of zij kan geven..


Marion we moeten het meeste zelf doen maar we hoeven het niet meer alléén te doen...

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, Rudy. Roes-pe-teren betekent min of meer kibbelen. Niet echt ruzie maken, maar wel van gedachten wisselen met enigszins verhoogde toon. :D Komt van het Frans 'rouspéter': tegensputteren, tegestribbelen... Wij gebruiken nogal veel vervlaamste Frans-Waalse woorden. ;)

Aanvulling: om uit te spreken is het ROES-pe (dof)-teren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, laat ik daar vanmiddag nu ook geweest zijn bij "mijn"Hema.
Je hebt gelijk, je moet het zelf doen, maar niet alleen.

Jammer Franneke, ik zag Appeltje als een soort troetelnaampje. Ik weet eigenlijk niet waarom.
Grappig, dat het woord roes zo kan vallen.


Ik had zo straks hele erge Gremlins. Ik was zowaar een beetje shaggi en dat ben ik bijna nooit( echt niet)
Loop ik bij de supermarkt heb ik stiekem een sixpack bier, halve liter blikjes gekocht.
Ik heb ze beneden in de schuur verstopt, (Heb nl een apartementt)
Ik ben op de bank gaan zitten en ben aan de gevolgen zitten denken.

1 Man boos en teleurgesteld.
2. heeft het lijnen geen nut gehad.
3. Morgen ontzettend moe, kater.
4. Hemelvaartsdag naar de kl-ten, sorry bliksem, voor mij, maar ook voor mijn man
5. antibiotica werkt dan niet.
6 .teleurgesteld in mezelf
7. kan weer opnieuw beginnen te tellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, ben ik een keer een hele dag afwezig, kom ik in een zeer lange dagdraad met verhitte discussie terecht.

Misschien is het niet verstandig van mij, maar ik wil graag even mijn mening zeggen. En dat wil ik, omdat ik ook een van die mensen ben die steeds het gevoel heeft zich te moeten verontschuldigen, omdat ik niet naar de AA ga.

Ziza, jij zegt dat van jou helemaal niet iedereen naar de AA hoeft, dat jij het prima vind dat mensen hun eigen weg volgen. En toch bezorgen jouw stukjes mij steeds dat schuldgevoel, afkomstig van het idee dat ik het niet helemaal goed doe. Weet je hoe dat komt? Omdat die opmerking van jou ALTIJD gevolgd wordt door een heel verhaal, waarin jij uitlegt dat dat voor jou nooit gewerkt heeft, en dat voor jou alleen de 12 stappen kunnen werken. Misschien bedoel je het niet zo, maar tussen die regels lees ik keer op keer dat dat voor mij waarschijnlijk ook op zal gaan. En kennelijk ben ik niet de enige die dat zo ervaart.
Als jij al je berichtjes op het forum eens terug gaat lezen, zul je ervaren dat de strekking ervan altijd op hetzelfde neer komt. Volledige afkeuring van de Ziza die je was toen je nog dronk en gebruikte, en volledige toewijding aan de AA, de 12 stappen en de Hogere Macht zoals jij die begrijpt. Het doet mij verdraaid veel denken aan de gebeden die ik vroeger verplicht van buiten moest leren en opdreunen.

Het lijkt, en ik herhaal hier HET LIJKT (!) alsof jij tijdens het werken aan de 12 stappen volledig hebt afgeleerd om zelf te denken, je eigen mening ergens over te vormen, en dat vind ik eng. Het schrikt mij af van de AA, omdat ik door jouw manier van praten het gevoel krijg dat het een soort sekte is, waarin niemand meer nadenkt maar alleen het Grote Boek citeert. En naar zo'n groep zou ik dus NOOIT toe gaan.
Gelukkig zijn er Rudy, en Marieke en soms Mick en BamBam, waaraan ik kan zien dat mensen die naar de AA gaan nog wel degelijk voor zichzelf kunnen denken.

Weet je nog, dat jij een poos geleden hier schreef dat je met je kind langs de lijn had gestaan bij de voetbalwedstrijd van je andere kind? En dat die kleine strontvervelend was, en dat je daar chagrijnig van was geworden? Ik heb daar toen op gereageerd door te zeggen dat je voor mij voor het eerst op een echt mens leek, als alle andere mensen. Want niets is herkenbaarder dan de frustratie over een vervelend kind in een situatie dat je daar niets aan kunt doen.
In je stuk van daarstraks, toen je kwaad werd op Francesca en Rosie, leek je ook weer even een echt mens. Een Ziza die geen woorden uit een Groot Boek citeert, maar een Ziza van vlees en bloed die zich aangevallen voelt en daar kwaad om wordt. Een Ziza kortom, met menselijke zwakheden.

Een aantal dagen geleden werd je kwaad, zei iets l***igs en ging er vandoor. Nu werd je weer kwaad over de woorden van Francesca en Rosie. Je vindt dat zij je af****en. Ga eens terug naar dat gevoel, en vraag je af wat het precies is wat jou zo boos maakt. Ik weet zeker dat ik iets anders lees dan jij.
Ik lees twee mensen, die bij jouw berichtjes kennelijk hetzelfde gevoel krijgen als wat ik daarnet beschreef. En die daarover een discussie met jou proberen te voeren. Oké, je krijgt kritiek, maar kritiek hoeft geen af****en te zijn. Kritiek kan ook opbouwend zijn. Je wordt gewezen op een effect dat jouw berichtjes op mensen hebben, en daar kun je iets mee doen.

Ik begrijp dat jij heel erg blij bent met de oplossing die jij gevonden hebt. Dat vind ik hartstikke fijn, en je vreugde over je nieuwe leven spettert ook van het beeldscherm af. Ik begrijp ook dat je anderen graag deelgenoot wil maken van jouw vreugde, en daarom jouw oplossing wil uitdragen. En daarin ga je naar mijn gevoel in je enthousiasme vaak iets te ver. Jouw oplossing wordt gebracht als de enige oplossing, ook al ontken je dat te zeggen. Je woorden zijn niet je eigen woorden, maar vaak citaten. De AA heeft volgens mij zo'n propaganda helemaal niet nodig, die heeft zijn waarde al lang bewezen en bewijst die nog steeds.

Je hoeft niet te propageren Ziza, probeer eens gewoon jezelf te zijn en je eigen woorden te spreken. En probeer niet altijd op anderen te reageren met jouw oplossing. Soms werken andere oplossingen ook. Zoals de behandeling van Tactus, en contacten met mensen van dit forum. Ik weet dat ik nog niet zo lang droog sta als jij, maar misschien spreek ik je over een jaar nuchter en wel. Als bewijs dat mijn manier ook werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi beste mensen,

Ik ben eindelijk bijgelezen.
Ik ga niet op alle berichten in. Sommige zijn trouwens al voldoende beantwoord en andere zijn alweer verouderd.

NB36.
Druk of niet druk, het lijkt me beter even contact te nemen met je huisarts, neem eventueel een vertrouwd iemand mee. Heb ik ook gedaan, anders was ik er nog niet geweest, ik zag er ook als een berg tegenop, en dat terwijl zij al van mijn probleem op de hoogte was, zij had me anderhalf jaar geleden doorverwezen. Maar ja, de schaamte dat je helemaal bij af staat maakte het mij heel moeilijk. Het hele gesprek viel uiteindelijk mee en ga nu regelmatig, ook al omdat ik mijn refusal moet laten verlengen.

Een paar mensen heeft het over boeken gehad die niet meer gedrukt worden.
Een paar tips, kijk in de bieb of kijk op een site voor tweedehandsboeken. Ik heb er twee paraat:
http:/www.tweedeleven.nl en http:/www.bol.com


Voor wat betreft wat de beste methode om ADB te worden is. Elke methode/organisatie die jou persoonlijk aanspreekt en vooral aanslaat is de beste. De ene methode is niet beter dan de andere.
Je kunt aangeven dat de methode bij jou werkt en dat je heel tevreden bent en je kunt ook zeggen dat je een andere methode hebt uitgeprobeerd, maar dat die niet bij je aansloeg.
Ik voor mijzelf kan zeggen dat de internetbehandeling prima bij mij past en dat het forum mij het laatste zetje heeft gegeven om helemaal te stoppen i.p.v. het vechten om te minderen. Het forum is voor mij echt een uitlaatklep, praatgroepen zijn niets voor mij omdat ik mij mondeling heel slecht kan uiten.
Niet iedereen is gaan drinken omdat hij / zij problemen had, maar iedereen heeft aan zijn gebruik wel problemen overgehouden. Aan al die problemen moet ook gewerkt worden. Bij de een gaat dat makkelijker dan bij de ander.

Verder ben ik heel blij met alle tips die ik hier krijg of gewoon zie voorbijkomen. En vooral heel blij met alle aanmoediging al dan niet gebonden aan weer een mijlpaal bereikt.
Voorlopig zal ik jullie nog hard nodig hebben en zal ik nog een veelschrijver blijven.
Serieus bezig zijn, wil echter niet zeggen dat niet er af en toe een grapje door kan of een kwinkslag.
Wat een mens bezig houdt, is ook van invloed hoe deze zich kan voelen.
Met vrienden of kennissen kun je vrij makkelijk breken. Met collega's en bazen en buren is dat weer een stuk moeilijker. Met je (schoon)familie blijf je opgescheept en de omgang met deze kan heel hinderlijk en enerverend zijn. Als forumleden daaronder lijden in hun poging ADB te blijven, mogen ze rustig
hun ongenoegen op dit forum uiten. Dit lucht op.

Ons aller belang is alcohol de baas worden, zijn en blijven.

We zijn geen marktventers die mekaar overschreeuwen moeten om hun waar te aan te prijzen.

En nu heb ik genoeg gepreekt.

Jullie zijn allemaal kanjers en ik respecteer jullie inbreng.
Allemaal een knuffel en een bos :present:zen.
:):rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
sneeuwwitje


Ik had zo straks hele erge Gremlins. Ik was zowaar een beetje shaggi en dat ben ik bijna nooit( echt niet)


Loop ik bij de supermarkt heb ik stiekem een sixpack bier, halve liter blikjes gekocht.


Ik heb ze beneden in de schuur verstopt, (Heb nl een apartementt)


Ik ben op de bank gaan zitten en ben aan de gevolgen zitten denken.




1 Man boos en teleurgesteld.


2. heeft het lijnen geen nut gehad.


3. Morgen ontzettend moe, kater.


4. Hemelvaartsdag naar de kl-ten, sorry bliksem, voor mij, maar ook voor mijn man


5. antibiotica werkt dan niet.


6 .teleurgesteld in mezelf


7. kan weer opnieuw beginnen te tellen.




Hoi Marion,

Zal ik je dan aanspreken met Appeltje? Ik vond het ook leuk.

Je hebt ze in ieder geval nog niet opengemaakt. En daar heb je even niet minder dat 7 hele goede redenen opgesomd om het vooral niet te doen. Laat die prevaleren.
Vertel het je man, en vraag of hij ze aan een van de buren doneert voordat die Gremlins hun zin krijgen.

Ik stond van middag ook stil bij de wijnrekken in de winkel. Heb me in gedachten een draai om mijn oren gegeven en ben snel naar de kassa gelopen.
Ben gewoon geschrokken van mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg maar weer eens een reprimande. Ik moet de 'controverse' vooral laten rusten.

Ik moet dus alles maar slikken en vooral geen eigen mening hebben. Want de 'lelijke dingen' worden wel weggehaald en dan moet ik maar een groot meisje zijn en vooral niet tegenspreken.

Nou, POEH!!!

IK BEN HET ZAT

Francesca




Dit bericht wordt vast weggehaald in 3 seconcen, minuten, uren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...