Soothe Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Als ik Corrine hoor, is mijn dag weer goed. Dan weet je , Laat maar staan, die drankjes.Dag Meisje!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikka Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Oops, wist niet eens dat zoiets niet open staat...Hoe maak ik mijn mailbox open dan? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Hoi Nikka,Ik denk dat er iets mis is gegaan bij het aanmelden. Volgens mij is het zo dat als je eenmaal aangemeld bent je moet kunnen blijven aanmelden om bij je alco-schrift te komen. Probeer het later nog eens?Bij mij was drank ook niet echt een oorzaak van problemen. Ik was meer stress aan het wegdrinken. Een bijdrage leveren aan de oplossing deed drinken in ieder geval ook niet echt. Integendeel, ik werd er uiteindelijk toch wat suffer en minder fit van waardoor ik de stress weer slechter de baas was. Sterkte in ieder geval met je worsteling!Soothe, het vóórkomen dat je leven gaat ontwrichten was voor mij een goede reden om ABD te gaan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Miep, Je bent een vrouw ui duizenden. Je zegt niet veel, maar als je loskomt, klinkt er wel enige bewogenheid uit voort. Je hebt het ook niet voor nix gekregen, dat voel ik.Ik heb je al gezegd dat er sprake is van een daling in spiritualieen. Miep blijf zoals je bent (oei bijna Mijn echte naam) groetjes Soothie. :moon:Liefs Soothe. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikka Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Nee, ik kan echt niet meer in mijn schrift komen. Als ik me aanmeld krijg ik meteen een pop-up venster met (oa): "Tijdelijke aanmeldingsstop internetbehandelingWegens het grote aantal aanmeldingen in korte tijd, is het op dit moment voor ons helaas niet mogelijk u de internetbehandeling aan te bieden.Check op een later moment opnieuw via de aanmeld-knop of er weer plaats is."Maar het geeft niet, alles heeft een reden. En ik ben niet afhankelijk daarvan, dus komt wel goed.Lieve en mooie berichtjes hier trouwens! Het zet me in ieder geval wel aan het denken.Liefs,Nikka Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Ik had de keuze om wel of niet drinken al jaren geleden verloren lang voordat ik het door had....Zelfbedrog en ontkenning hielden mij in hun greep...Vandaag heb ik nog steeds geen keuze om wel of niet te drinken...en dit heeft niets te maken met wilskracht..want ik kan wel degelijk niet willen drinken... het is heel simpel...als je niet wilt drinken maar je drinkt die dag toch dan heb je geen keuze...en natuurlijk denk je van wel maar dat is zelfbedrog...althans dat is mijn ervaring..Als de obsessie toeslaat in mijn hoofd dan ga ik vroeg of laat voor de bijl...als de obsessie in volle gang is dan heb ik geen keuze maar dan is er geen ander alternatief dan drinken...Een obsessie is een gedachte over iets die alle andere (gezondere/slechtere) gedachten uit de weg duwt en een centrale , verslindende rol speelt in mijn hoofd...De 12 stappen hebben mij bevrijd van de obsessie om te drinken en gebruiken...Essentieel om bevrijd te leven van de obsessie is een nieuwe houding en aktie naar het leven toe en naar mijzelf... als ik mijzelf zou blijven herhalen in alles wat ik gedaan heb toen ik nog dronk en gebruikte dan zou ik vandaag nog drinken... de oorzaak van de pijn zit in mijzelf....Natuurlijk denk ik wel eens aan drugs of alcohol... maar het is ook binnen 10 seconden weg... eigenlijk moet ik er wel om lachen soms om hoe mijn hoofd allerlei trucjes met mij uit wil halen...Vroeger als ik aan alcohol en drugs begon te denken dan begon ik te lichamelijk te anticiperen , te zweten , mijn hart ging sneller kloppen , ik was opgetogen over het feit dat de substantie mijn lichaam in kon gaan... aan alle ellende die het later of de volgende dag teweeg zou brengen dacht ik nauwelijks...er was maar een ding belangrijk...onder invloed raken...weg van planeet aarde , mijzelf en alles en iedereen...en als ik weer wakker werd vol met schuld en schaamte duurde het niet lang voordat ik voorgaande weer herhaalde...en als ik dan de eerste weer nam dacht ik niet aan de ochtend hoe ik mij voelde maar aan ontsnappen..of het voeden van mijn obsessie....Ik heb alcohol en drugs niet afgezworen want dat had ik al 150 duizend keer gedaan zonder resultaat...Vandaag ben ik nuchter op basis van een paar simpele spirituele regeltjes...meer niet... en dat kost mij veel minder moeite dan drinken en gebruiken... en mijn leven is radicaal veranderd....ten goede... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikka Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 En Miep,Thanks! Je bent een lieverd. En je hebt helemaal gelijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Nikka, beste meid , in de linker bovenhoek s een heel klein slotje, dat klk je aan .als je er echt niet uit komt vraag Lucy, Die weet echt alles van??????? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikka Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Lucy, !Ik krijg mijn slotje niet van mijn mailboxje af... Kun jij me er mee helpen?... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Nikka, misschien stom opgemerkt van mij, maar druk je wel op de knop Inloggen? Ik kan alleen bij m'n schriftje en de mails van Tactus komen door te klikken op Inloggen. Als je op Aanmelden klikt krijg ik ook het bericht dat jij schetst. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikka Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Lindi, Je bent een schat! En ik schaam me rot, haha, wat stom van me zeg. Nou gelukkig dat ik fout zat dan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Hé Nikka, mooi zo! Zo stom is het niet hoor - volgens mij heb ik het ook wel eens fout gedaan in het begin. Ik moet zeggen - de term aanmelden is ook wel verwarrend, want heel vaak wordt die term ook gebruikt om in te loggen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Hoi Miep, Ja dat lijkt me een lastige situatie met die pubers... wel dramatische berichten in de krant he over comateuze kids van 12. Ik schaamde me wel als duidelijk was voor anderen dat ik te veel gedronken had. Maar dat ik nu moeite doe om alcohol de baas te blijven, dat vind ik eigenlijk niet iets om me over te schamen. Ik ken wel meer mensen die echt geen alcoholist zijn, maar er ook mee worstelen. Ha, en nóg meer mensen die gewoon te veel drinken. Ik merk ook dat mensen het niet raar vinden als ik zeg dat ik m'n alcoholgebruik in de gaten hou / beperkt / niet drink omdat ik de neiging heb om meer te drinken dan goed voor me is. 10% van de Nederlanders zou het moeten herkennen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Hoi, ik ben klaar met werken voor vandaag, dus ik zit weer lekker in de rotzooi thuis.Soothe, ik ben niet echt een computernerd, maar ik heb wel een zoon die dat is, en daaar heb ik wel het een en ander van geleerd. Ik weet niet wat voor computer jij hebt, en hoe oud hij is, maar als je geen nieuwe computer hebt kun je beter niet voortdurend alles updaten. Op een gegeven moment kan hij dat niet meer aan. Dus als hij het goed doet, gewoon zo laten, en niet windows e.d. blijven updaten. Het enige wat je wel regelmatig moet updaten is je virusscanner.Miep, de schaamtegevoelens nemen wat af naarmate er meer dingen zijn waar je trots op kunt zijn. Dat je nu niet drinkt is al iets om trots op te zijn, en daar mag je je best een paar keer per dag aan herinneren. Het helpt ook je motivatie hoog te houden.Zelf heb ik beschonken wel het een en ander gedaan waar ik me voor schaam. Dat gevoel gaat ook niet over. Ik probeer er gewoon niet te veel bij stil te blijven staan, omdat ik het niet meer terug kan draaien. Wat je kunt doen is mensen die je misschien gekwetst hebt oprecht je excuses aanbieden, en uiteraard schade die je aangericht hebt vergoeden of herstellen. Maar meer kun je niet doen. Behalve laten zien dat je het nu anders doet, en proberen daarmee het verloren vertrouwen terug te winnen.Soothe, nogmaals, ik vind het ook moeilijk om te kunnen zeggen wanneer iemand alcoholist is. Je zegt, als het je leven ontwricht. Maar dat vind ik ook moeilijk, want wanneer doet het dat en wanneer (nog) niet?Ik functioneerde voor de buitenwereld heel behoorlijk terwijl ik dronk. Ik werkte, en men was tevreden over mijn werk, ik deed mijn huishouden, ik kookte, niets aan de hand zou je zeggen. Misschien dat je het feit dat ik na het eten alleen maar met een (vol) glas in mijn hand in een stoel voor de tv kon hangen ontwrichting van mijn leven kunt noemen. Toch hielp ik ook nog regelmatig mijn kinderen met hun huiswerk.Ik kon meestal als ik het laatste rondje liep met mijn hond niet meer recht lopen, dat moet mensen opgevallen zijn. Ik liet ook nog wel eens wat kapot vallen, ik kon nóóit 's avonds ergens naar toe of autorijden, en in de weekends was ik meestal helemaal laveloos. Maar dat was al jaren zo, dus dat was het 'normale' patroon bij mij. Moet ik dan concluderen dat ik geen alcoholist ben omdat ik min of meer functioneerde? Ik vind het prima hoor, maakt mij niet uit, ik heb jáááááááren geroepen dat ik geen alcoholist ben.Ik weet wel dat ik zo niet lang meer door had kunnen gaan. De eerste tekenen dat ik echt aan het afglijden was waren er al. Mijn linkeroog trilde op het laatst bijna voortdurend, en ik kon vaak niet scherp zien, terwijl de sterkte van mijn bril echt goed is. Ik wist niet eens dat je dat van de drank krijgt. Ik had veel pijn in mijn rug waarvan ik niet wist of het spierpijn was of mijn nieren. Ik weet het nu wel, want ik heb het niet meer. Mijn lever was voelbaar vergroot. Het viel nog niet echt op, maar ik was me er zelf van bewust dat ik steeds minder deed op mijn werk, omdat mijn katerkoppijn pas tegen 12 uur begon te zakken.Oké, ik ben dan misschien echt een alcoholiste. Maar is iemand die dagelijks 3 glazen drinkt, goed functioneert, maar daar niet buiten kan dat dat niet? Ik vind die grens zo vaag, en het maakt mij ook niet zoveel uit. In ieder geval is iedereen die zijn of haar eigen alcoholgebruik als problematisch ervaart erbij gebaat er iets aan te doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Da's een mooie Anna, die laatste zin. Het zou wellicht goed zijn als meer mensen daar zo over dachten zonder de angst gelijk het toch wel zware predikaat van alcoholist te krijgen. wat dat betreft vind ik het prettig dat deze internetbehandeling & het forum zo laagdrempelig is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 miep: :present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Niemand kan mij als diagnose geven dat ik een alcoholist ben... dat kan alleen ik... en pas toen ik toegaf aan mijzelf dat ik er een was kon het herstel beginnen...En of iemand anders alcoholist is kan ik nooit weten... alleen als de persoon dit zelf aangeeft...Natuurlijk zijn er wel symptomen maar dan nog hoeft het niet zo te zijn...Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik er eigenlijk niet op let hoeveel mensen drinken en of ze wel of geen alcoholist zijn... in het begin dat ik nuchter was hield ik me daar veel mee bezig maar dat is ook verdwenen... Wat ik mij nu afvraag is waarom hield ik mij daarmee bezig ? .... misschien om mijn probleem te minimaliseren , zo van kijk al die anderen eens zuipen of drank inslaan in supermarkt...wat ik eigenlijk denk is dat door op anderen te letten en met name hun alcoholgebruik en het feit dat ik niet meer dronk dat dat mij een goed gevoel gaf...en ik keek zelfs een beetje neer op mensen die (te)veel dronken...en dat is Ziza ten top...hahahaha... neerkijken op mensen met een mogelijk probleem...en dan voelde ik mij een beetje verheven ten op zichte van hen...Als ik mijn focus leg op anderen dan hoef ik in ieder geval niet naar mijzelf te kijken...Dit zijn uitsluitend MIJN gedachten erover en ik wil met klem benadrukken dat dit voor niemand op dit forum hoeft te gelden of van toepassing hoeft te zijn... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Wel, dat bijlezen heeft wat geduurd, want zoonlief had mijn computer nodig.@Stien, Wenst ons een ADB dag. Lief. @Gem,Intern verhuizen. Ik moet er niet aan denken. Sterkte. @Luciene,Begint de dag met een mooi gedicht. Leuk. @Water,Laat de komende drukte laconiek over zich heenkomen. Verstandig. @Blacky,Geen reden om je te schamen dat je hier niet alles elke dag kunt bijlezen. Logisch, er wordt hier wat afgeschreven en zelf heb jij ook nog een leven. Maar ik zie je gaarne komen, al is het maar om gedag te zeggen en ons ABD te wensen.@Sammy,Inderdaad onze ogen zien nu wat wij eerder niet zagen. Het sterkt ons in ons streven ADB te worden of te blijven.Leuk dat je gelijk aan Marieke denkt als je iemand accordeon ziet en hoort spelen. @Lindy,Probeer je baas voorzichtig te veranderen. Aanvaard dat je niet alles kunt veranderen en put wijsheid en kracht uit je ervaring. ;:Je hoeft je niet te schamen omdat je wat aan je alcoholgebruik doet, maar juist trots zijn dat je gebruik in toom wenst te houden.@Marieke,Jij slaat, geloof ik, in voor vaderdag. @BamBam,Leuk dat je geregeld komt kijken en ziet hoe we groeien naar blijmoedige mensen. @Anna,Gelukkig was je al depressief en overspannen? zodat je dat van de renovatie van je huis en jezelf niet meer kunt worden. Jij gaat ironisch met de situatie om. Vergeet niet te lachen om de situatie. Jij en je psych hebben nog heel wat werk te verzetten. Het resultaat zal er naar zijn. @Soothe,Spreek me niet van computers die niet doen wat je wilt. En kalm blijven als je er wat mee wilt.Een gewoontedrinker (was ik in eerste instantie) verandert uiteindelijk in een problematisch drinker, gewoon omdat hij / zij zijn / haar gezondheid aantast.@Nikka,Vervelend dat je je zolang moet wachten op de behandeling. Ik begrijp dat je daar van baalt als een stekker. Hou ondertussen gebruik op papier bij. Tot je weer bij je gegevens kunt, of probeer je nog eens aan te melden.Het is toch belangrijk eerst je alcoholprobleem aan te pakken, zodat je lichaam kan herstellen en je alles nuchter kunt overzien en dan pas de achterliggende problemen aan te vatten.@Ziza,Die mensen die gewoon elke dag een liter bier drinken, komen zichzelf ook tegen, het lichaam gaat op een bepaalt moment toch protesteren. Je hoeft niet overmatig te drinken omdat je een probleem of zo hebt. Problemen ontstaan ook door alcoholgebruik. Ik ben niet gaan drinken omdat ik een of ander onoverkomelijk probleem had of in een verschrikkelijke emotionele situatie verkeerde. De problemen die ik heb, zijn ontstaan door te veel drinken. En ja, toen ik ging ik meer drinken. Toen was ik reeds overgenomen door de alcohol.@Miep,Hoi. Over die schaamte groei je heen als je eenmaal de goeie kant op gaat. Bij mij heeft de schaamte plaats gemaakt voor spijt (=een schuldgevoel). En dat is goed, want met schaamte kun je niets, schuld kun je inlossen, dus daar kun je aan werken.Ik mis het weerbericht van Twan ook wel, maar hij heeft recht op vakantie.Zo ik ben eindelijk bij. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 ziza/miep, ai, scherpe en bijna pijnlijke vormen van zelfkennis houden jullie er op na...ik zie het voor me en moet een beetje om grinniken. En helemaal vreemd komt het mij eerlijk gezegd ook niet voor. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 @Luciene,Je bericht van gisteren heb ik nu gelezen.Jij hebt een mooie samenvatting gemaakt van het verhaal en dit voor mooi voorzien van belangwekkende toelichtingen.Dank je. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 ha corinne, helemaal bijgelezen zie ik en een gezellige reactie voor iedereen.ik vrees overigens dat mijn baas onder de categorie 'niet te veranderen' valt - zucht - dat moet ik dus leren aanvaarden en met dat gegeven m'n eigen houding gaan bepalen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 @Lindy,Moet je even de handleiding nalezen.Dat hij niet kan veranderen, dat spreekt wel in zijn nadeel en zegt veel over die man.Is er een geen boek : hoe ga ik om met iemand die niet openstaat voor veranderingen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudy Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Toen ik nog niet dronk had ik problemen met mijn emoties en kon gevoelsmatig niet verwoorden wat me dwars zat.Angst...Hoewel ik dat niet toegaf, zat ik tot over mijn oren in de problemen.Angst...Ik ontkende die problemen omdat ik de oorzaak van die problemen maar niet boven tafel kreeg.En ik zou en moest dat alléén aan kunnen.Uit angst en schaamte durfde ik anderen niet om raad vragen.Ik was zo gespannen als een veer, van binnen een tijdbom die ieder moment kon ontploffenTotdat ik mijn eerste glaasje alcohol dronk.Een nieuwe wereld van vergetelheid ging voor mij open.Even opluchting in de gespannen sfeer.Maar ik wilde in de roes blijven en dronk steeds meer.Uiteindelijk vergrote alcohol mijn problemen uit.Ze werden steeds groter.Buiten de problemen op geestelijk emotioneel gebied had ik er een probleem bij.Ik kon niet meer van de drank afblijven.Waar ik mee wil zeggen dat drank niet de oorzaak was van mijn machteloosheid niet mijn eigen leven te kunnen leiden.Ik was al geestelijk gehandicapt vóórdat ik dronk..Rudy.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudy Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Als wij er van uitgaan dat we niet oordelen of veroordelen is iemand pas alcoholist als hij hetzelf toegeeft, niet eerder niet later...Rudy... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 14 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juni 2007 Mooi geschreven Rudy... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden