Spring naar bijdragen

Dinsdag, 10 juli


Gem

Aanbevolen berichten

Spiegel,

Wie zie ik als ik in jou kijk?
Ben ik dat?
Nee, zeg dat ik niet op haar lijk!

Het doet me soms pijn,
zoals jij me mezelf laat zijn!

Er is meer, dat weet ik zeker
Het is er bij iedereen,
je bent meer dan je spiegelbeeld alleen!

Het is mooi te ervaren
dat ieder van jullie
een stukje van mijn spiegelbeeld waren...

Stukjes van jullie 'te leen'
deden me beseffen...
"We zijn allen één!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ow, Blacky... wat een nare confrontatie met het verleden... daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen hoor. Het leven kan soms hard toeslaan, uit de meest onverwachte hoek, dat blijkt maar weer. Gelukkig kan je partner nu even een arm om je schouder leggen. Je bent je eigen onderschrift meer dan waard, dat besef je toch wel he? Je kunt dit aan zonder drank, je bent de beste. Ik wens je heel veel sterkte toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky,

Niks sorry voor het schrijven. Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd en ik kan me de associatie met vroeger ook wel voorstellen.
In ieder geval is die TV niet goed gerepareerd en is het maar goed dat je niet in je bed je siësta hebt gehouden, maar op de bank, zodat je erger kon voorkomen.

Ik hoop dat je er een beetje bovenop komt nu je partner weer thuis is. Zijn steun en begrip kun je nu hard gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff, had ik nu eerst maar even bijgelezen..
Lieve Blacky, ik kan me maar half voorstellen hoe moeilijk dit voor je geweest moet zijn!
kortsluiting in een tv die zoveel nare herinneringen bovenbrengt.....
Ik vind het beresterk dat je je staande hebt gehouden!
Of diegene die je gebeld hebt je wartaal nu begrepen heeft of niet, je bent niet gaan drinken!
Dat is het resultaat, dat is wat telt!!!

Tranen zijn helend, laat het verdriet eruit...
dan gaat het niet met jou op de loop!
Sterkte en een knuffel van mij!
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann,

Gaat het wel goed met je?

Die tekst klinkt een beetje depri.

Vannacht om 00.01 mag je vieren dat je 2 weken niet gedronken hebt.
Daarvan wordt je toch wel vrolijk. Dat is knap.

Kop op.

Ik ga maar eens te eten klaarmaken, ben ik helemaal vergeten, maar mijn maag blijkbaar niet, die protesteert nu. Biefstuk met tomaten en brood, 't zal wel smaken.

Tot straks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal!!!

Gossie Blacky, ik heb diep respect voor je, ongelooflijkhoe jij je er door heen slaat!!!

Kohtje, je hebt ons de ogen weer geopend, dat het gevaar altijd op de loer ligt......

Alle jubilarissen: van harte!!!!

Joann, welkom terug!!!!

Ferry en Soothe: wellicht tot morgen!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiendag allemaal, weer terug op het honk.
Wij hebben een tof weekend gehad..
Vrienden en kennissen ontmoet die we een tijd niet hadden gezien.
En veel en vaak aan tafel zitten eten.

Hoe ik denk over hervallen..

Hervallen hoort bij alcoholisme.
Alcoholisme is een verslaving die je serieus moet nemen,
jezelf serieus nemen.
Dus ook de herval net zo serieus nemen als de verslaving.
Kijken naar de achtergronden van de herval verteld veel over jezelf.

Ik vind het mijzelf voor de gek houden, te denken, na een halve fles leeg te hebben leeggedronken en de rest door de gootsteen laat verdwijnen, dat ik alcoholdebaas ben.
Telkens een halve fles drank leeg gieten wordt een dure liefhebberij, maar los daarvan zou dit voor mij ,alcoholist, de ultieme oplossing zijn, ongestoord en ongestraft mijn drankgedrag in stand te houden.

Op deze manier over een terugval denken geeft aan dat ik voorlopig niet van plan ben te stoppen met drinken.

Voorheen sloeg de schrijk me om het hart als iemand in mijn omgeving herviel.
Vele grote voorbeelden waaraan ik me optrok vielen door de mand en ik vroeg me af waar ik in Godsnaam mee bezig was.
Ik heb het meegemaakt dat mensen na 9maanden, 5 19, en 14 jaar hervielen en de moed zonk me dan in de schoenen.
Ik voelde me min of meer verantwoordelijk en vroeg me af of ik niet meer en eerder hulp had moeten bieden.
Totdat ik me ervan bewust werd dat iedereen ten alle tijde zelf verantwoordelijk is voor elke slok drank die hij of zij naar binnen giet.
Ook over de uitgebleven hulpvraag hoefde ik mij nadien geen verwijten meer te maken.
Ik heb veel mensen in mijn leven los moeten laten omdat zij terug begonnen drinken, maar los laten is iets anders dan in de steek laten.

Door zo te denken ontstond ruimte om aan mijzelf te werken in plaats van altijd maar bezig te zijn met de ander en daardoor is mijn leefwijze een stuk aangenamer geworden.

Alcoholisme is een verslaving die niet onderschat mag worden.
De eerder genoemde tsunamie is aan mij niet voorbij gegaan in de tijd dat ik bezig ben mijn verslaving achter mij te laten.
Door de tsunamie in stukjes te hakken en deze deels aan te pakken worden ze inzichtelijk en eenmaal inzicht in de vaak geestelijk emotionele problemen schuiven deze over het algemeen begeleidt door een emotionele omslag in elkaar en een ongekend aangenaam gevoel van rust en vrede komt voor al de onrust in de plaats.

Beste Koh in de gauwegijt heb ik gelezen dat je je inmiddels herpakt hebt.
Ik wens je sterkte voor de toekomst..

Rudy..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water,
Kan me voorstellen dat je bang bent voor ontdekking. Toch denk ik dat als je het algemeen houdt, niemand je kan identificeren. Ten eerste moet men toevallig op het forum terecht komen en dan nog via jouw bijdrage erachter komen wie je bent. Nou je moet wel heel gericht op zoek gaan in dat geval!
Ik moet er persoonlijk ook niet aandenken dat men mij kan identificeren op het forum. Zelfs mijn man weet niet onder wat voor pseudoniem ik hier schrijf. dat hou ik lekker voor mezelf.
Hij weet wel dat ik hier schrijf, maar hij zit niet zo in elkaar dat hij eens lekker gaat uitvogelen als wie ik hier zit te schrijven.
Bijdragen schrijven en dan niet verzenden helpt ook.


groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem,

Daar heb je gelijk in, dat we hier niet zo snel herkend zullen worden.
Vijf mensen zouden me wel positief kunnen herkennen, dat zijn mijn man, mijn kinderen, mijn vriendin en mijn huisarts, omdat ze weten dat ik op deze site schrijf. Maar die dat niet weten? Wie wil onze wedervaardigheden nu lezen? Bovendien is deze site niet de enige site waar een forum is voor alcoholisten. OK voor een antropoloog of een socioloog zou hier nog wat te zoeken zijn op zijn/haar vakgebied. We zijn hier toch aanwezig als een groep, waarvan de leden aan elkaar gebonden zijn door een belang: ADB worden en blijven.

Het begint donker te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ik me voorstellen, nu een soort op eigen benen staan!
Gelukkig heb je veel geleerd, wat je nu kan toepassen. Ik neem aan dat er bij de nazorg wel ruimte is voor het geval dat je je wat onzeker voelt. Tenslotte zal je de enige niet zijn, die dat gevoel heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hai rudy, in die gauwegeit of wat dan ook heb je gelezen dat ik me herpakt heb. Ja, dat lezen klopt wel. De praktijk is wat anders.. vandaag heb ik toch nog een slok of wat genomen omdat ik die toevallig tegenkwam..(voorraadje van mijn vrouw waar ik normaal gesproken niks om geef, die voorraad bedoel ik dan, hè?.)... Maar die slokjes hebben me eigenlijk alleen geholpen tegen het erge trillen... verder ben ik behoorlijk clear.. van denken dus....... nou ja, daar zijn wel vaker twijfels over geweest maar dat ben ik ondertussen wel gewend... Het trillen is voorlopig voorbij, ik ben helder van geest, voor zover mensen mij wel eens helder van geest hebben genoemd, hihihi... al met al ben ik behoorlijk. en terecht, ongeloofwaardig over aan het komen, maar dat is ook een beetje een liefhebberij van me geworden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rudy,

Hoewel ik het in grote lijnen met je eens bent over wat je schrijft in je stukje naar Kohtje ben ik het niet eens met wat je zegt over dat een terugval hoort bij alcoholisme...
Een terugval in mijn ervaring hoort bij onbehandeld alcoholisme...Text

Voor mij was opnieuw beginnen met drinken en gebruiken een teken dat ik vol in mijn verslaving zat....
Dat het gevoel van rusteloosheid , geiiriteerdheid en ontevredenheid weer zijn toppunt had bereikt...
Ook ik ben wel eens teruggevallen na 7 maanden clean te zijn geweest... en de reden daarvoor was dat ik niet veranderd was...en ook niet bereid was om te veranderen... ik dacht van wel maar diep van binnen niet... ik ben een meester in mijzelf in de maling nemen... en ik had alles opgekropt van binnen en ontplofte uiteindelijk in een waas van gebruiken en drinken...en dat is voor mij zo logisch als wat...ik ben er van overtuigd dat als ik niet dagelijks bepaalde dingen doe dat ik onherroepelijk zal terugkeren naar wat ik altijd deed namelijk mijzelf vernietigen met drank en drugs...en en passant andere mensen met mij meeslepen...

De golf van emotie die Kohtje zo mooi beschrijft heb ik ook meegemaakt toen ik terugviel...
De opeenstapeling van emoties en gedachten van dingen die in het verleden gebeurd waren , situaties die zich op dat moment voordeden en de angst voor de toekomst kwamen samen tot een grote tsunami...en KABOEM ... Ziza de deur uit op weg naar totale knock-out en wel zo snel mogelijk...
Na verloop van tijd kon ik inzien dat mijn manier van het leven benaderen van geen kant klopte...
Dat de manier waarop ik omging met mijzelf en anderen destructief was al dacht ik dat ik zelf wel lekker bezig was... dat ik uiteindelijk kon inzien dat ik niet het antwoord had op mijn alcoholprobleem... en dat alcohol en drugs inderdaad maar het topje van de ijsberg waren...

En ik heb het al vaker geschreven ; het 12 stappenprogramma leert mij en helpt mij om te gaan met mijzelf en de realiteit... ik weet vandaag dat ik niet superman ben (doet nog steeds pijn hahaha) maar gewoon een stukje van het geheel , ik heb dankzij een 4e en een 5e stap de hele berg met pijn die ik op mijn rug meedroeg af kunnen werpen...en het loopt vandaag een stuk lichter dan twee jaar geleden...dankij de 9e stap ben ik weer onder de mensen en kan ik ze weer ercht in de ogen aankijken en heb ik getracht goed te maken wat ik heb vernield in de loop der jaren..dankzij een 10e en 11e stap kijk ik dagelijks waar ik oneerlijk , angstig , egoistisch ben geweest.... en ik houd mijn tuintje op die manier bij... ik vraag om hulp aan God , zoals ik Hem begrijp ...
De obsessie om te drinken is kompleet verdwenen... net zoals de obsessie van de vraag of ik wel in de juiste relatie zit... mijn leven is totaal veranderd...vandaag heb ik het gereedschap dat ik kan gebruiken om een leuk en nuttig leven te leiden...en het is nog gratis ook... en natuurlijk heb ik ook mindere dagen en voel ik mij rot... het kan echter geen tsunami meer worden vandaag... dat zal echter wel gebeuren als ik de boel (een paar simpele suggesties) laat versloffen...mij niet gezien...en dat heeft alles te maken voor mij met bereidheid om naar mijzelf te kijken... en wilskracht om het uit te voeren...

Een alcoholist die in de obsessie zit en alleen blijft met zichzelf maakt geen kans...ik weet er alles van... het heeft niets te maken met verantwoordelijkheid nemen... hij heeft geen antwoord op de ziekte alcoholisme/verslaving (slaaf van) die hem dwingt om te drinken en gebruiken...

Er is een oplossing....

Iedereen een fijne avond toegewenst...

Love and peace

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie,

Voelde voor mij ook snif snif aan. Heb je je ook aangemeld voor 'Vinger aan de Pols'?
Helpt me toch nog, in die eerste week ervan had ik toch even een moeilijk moment gehad.
Ik heb het toch echt goed getroffen met mijn hulpverleenster.
Nu ben ik meer voorbereid op 'zonder handjes' te lopen. Deze week en volgende week heb ik nog een contactmoment. Dan is het echt over en moet ik op eigen benen lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,

Mijn bericht was nog niet af het hoogtepunt komt nog.
Ik ben een alcoholist.
Alleen als ik over dertig, veertig of meer jaren overlijdt en niets meer gedronken heb, dat heb ik die ziekte overwonnen en ben ik genezen, maar ja, dan ben ik wel dood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koh, wat is dat nou voor flauwekul: 'ik heb gedronken om het trillen tegen te gaan!
Wat ga je doen? Ga je er weer voor of ga je het bijltje erbij neer gooien.

Als de drank je nu triggert zou je er goed aan doen ze weg te gooien en meteen te bellen als je de trek voelt opkomen. Niet eerst een slok nemen en dan iets doen.

Maak een keus Koh, je weet hoe het voelt met drank en je weet hoe het voelt zonder.

Ik wens je kalmte, moed en wijsheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

allerbeste Ziza, met alle respect voor je geloofwaardige en overtuigende berichten, toch even een vraagje kun jij je indenken, let wel,, niet van tevoren inredeneren, dat er een tsunami op je afkomt. Dus zonder dat je daar ook maar een seconde voor die tijd van af weet??? ja, achteraf weet ik het ook allemaal wel te beredeneren... maar dan is het allemaal al weer gebeurd en ben ik zelf een ervaring rijker... een ervaring die ik eventueel kan delen. Maar hoe kun je zo'n tsunami nu op het juiste moment de baas zijn?? Hoe kun je de baas zijn over je toekomst???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jojo,
Nog naar aanleiding van je vraag vanmorgen: eerlijk gezegd heb ik bij die intakelijst gewoon niet de 0-dagen ingevuld. Ik had die week de laatste 3 dagen niet gedronken en dat was niet erg representatief. Ik heb toen de alcoholhoeveelheid van de week ervoor ingevuld. Echter: ik zou niet weten waarom je niet in aanmerking komt voor behandeling als je al een week niet drinkt. Lijkt me juist een prima uitgangspunt! Ik dacht overigens ook niet aan de criteria voor behandeling te voldoen, maar ze hielpen me snel uit de droom. (kom je trouwens echt niet verder in de vragenlijst als je alleen 0 invult?? je kunt later ook aangeven of de week representatief is (nee dus) en je kunt een toelichting geven - dus dat kun je toch invullen?!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Charlie,
Maar die contacten zijn alleen voor het meten t.b.v. de effectiviteit van de behandeling. Trouwens over zes weken krijg je er ook al zo een. Voor mij is dat volgende week dinsdag.

En, Kohtje,
BamBam heeft 100% gelijk.

Hoi, BamBam. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...