Spring naar bijdragen

zondag 19 augustus


Sandra

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ik vind het prima hier op het forum! Ik ben natuurlijk ook nieuw, maar ik stoor me geenszins aan wat "geiten" wordt genoemd, of aan het uitwisselen van recepten. Ik voel me niet buitengesloten maar ik voel me als iemand die ook af en toe een praatje komt maken op het marktplein.. Volgens mij voldoet het forum zo voor iedereen! Niet opsplisten en niet te streng zijn voor jezelf en voor anderen, zou mijn mening zijn.

(ik maakte me bijvoorbeeld een paar dagen geleden zorgen over het feit dat ik wel veel vertelde, maar weinig adviezen gaf.. Iemand anders schreef toen terug dat dat prima was, omdat dat kennelijk de stemming was waarin ik verkeerde, enfin zo is het..),

Mijn stemmingen wisselen nog ongeveer volgens het zelfde patroon als wat ik een paar dagen geleden beschreef.. Het ene moment voel ik me optimististisch in die zin dat ik denk dat ik sterk genoeg ben om alles te overleven en alle gevechten aan te gaan (huis, werk, relatie, kinderen), het andere moment groeit het allemaal uit tot een gruwelijke kluwe van verschrikkelijkheid die mij echt letterlijk naar de keel vliegt (met daarbovenop nog het gevoel: ik mag me niet zo voelen want het lijkt net alsof ik om medelijkden verlegen zit) en het derde moment voel ik helemaal niets.. (een dobber op de vijver).

De paniekaanvallen zijn het ergst. Ook omdat er geen begin en geen einde lijkt te zitten aan het gepieker. Ik schrijf dan - hier, of in mijn dagboek - soms en dat helpt soms een beetje.

vanochtend heb ik mijn ex een lange email gestuurd over hoe ik me voel. Dat had ik haar voorgesteld, toen vorige week de vertrouwensvraag aan de orde kwam.. (Ik zei: "ik kan misschien alleen vertrouwen terugwinnen door je een keer per week zo eerlijk mogelijk te schrijven hoe het is" en dat vond ze gelukkig goed). Ik mis mijn kinderen heel erg. Voel me schuldig om wat er concreet is gebeurd, maar ook over de vader met wie ik ze heb opgescheept.. (Een onderdeel van die kluwe: en dat steeds maar weer opnieuw..), om het leven dat ze misschien krijgen met dezelfde wanhoop van mijn moeder en mijzelf.

Nog een lange weg te gaan.. Is eigenlijk de enige concrete gedachte die dat alles bij me oproept.. En de wetenschap dat ik het ook wil. Ik zei vanochtend tegen mijn Geliefde dat ik soms zo worstel met die stemming en denk dat het niks wordt met mijn leven.. Het wordt hard werken zei ze: om mijn vertrouwen terug te winnnen, om het evenwicht in onze relatie te herstellen (dat jij ook dat kan zijn waar ik behoerfte aan heb) en voor het overige: pak de dingen één voor één aan: maak eens een wc schoon, neem je voor om met een reintegratie bureau te gaan praten, hou contact over je kinderen, ga twee keer per week naar je therapie.. Ja, al die dingen was ik ook van plan.

Mijn hart klopt op sommige momenten in mijn keel van de spanning.. Alsof het allemaal een beetje te veel is.. Godzijdank (maar ook beveemdend) heb ik geen trek, geen last van Gremlins of zelfs maar van de fantasie dat ik ooit wel weer zou kunnen drinken.

(Dat is - tot nu toe - de enige echte winst van de afgelopen drie weken: ik voel sterker dan OOIT dat drank een afgesloten hoofdtuk voor me is)..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Benthe? Wie is Benthe?
Laat ik van het hele onderwerp wat voorbijging,alles vergeten zijn.
Gelukkig ben ik nogal kort van memorie.

Bovendien zit ik niet aan het scherm, ben mijn huis aan het ordenen.Als poetsen en schrobben je hobby
is. wat let je stroop je mouwen maar vast op.

Het is een bende hier.

Ga je goed Benthe. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben.
Juist die mensen die hier al zolang zijn zijn erg betrokken bij het forum,
want als dat niet zo was waren ze er misschien al niet meer!
En dat heeft niks te maken met mijn wei..jouw wei, maar alles met betrokkenheid
bij mensen die beginnen waaraan zij al een poos bezig zijn...!

En nu je blijk geeft van zoveel energie, gezien wat je allemaal gaat doen...
als je nog energie over hebt..........mag je bij mij ook wel komen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe,

quote
En wat betreft de coulantie ten opzichte van mensen die een uitglijder hebben: wat moet er volgens jou gezegd worden als iemand zoiets schrijft? "Foei, stout, nu mag je niet meer meeschrijven hoor!"
unquote

Een uitglijder (ook een eufemisme, trouwens) is triest. Als iemand een keer door omstandigheden even geen "nee" meer kon zeggen, heb ik daar begrip voor, en zal ik steun geven waar ik kan. Maar ik laat me niet gebruiken als excuus om het 2x in de week op een zuipen te zetten. Dan deel ik schoppen onder hollen uit, en zeg ik mijn waarheid.

En inderdaad wil ik ook niet weten wat en hoeveel er aan alcoholica versnaperd is, en dat het toch wel erg gezellig was zo op dat terrasje. Je had op dat moment volkomen gelijk wat mij betreft. Dat zijn gremlin-voedende verhalen, en eigenlijk moet daar meteen een verhaal achteraan over met-je-kop-boven-de-plee-je-delirium-uitkotsen om die gremlins weer terug in hun hok te schoppen.

En waar maken we dat dan weer mee schoon... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar je hebt wel gelijk.......!
Het beschrijven tot in detail van hoe lekker iets is......
is zeker trekmoment bevorderend!
Blijft natuurlijk altijd het dilemma hier, omdat het forum niet alleen voor
volledig stoppers is maar ook voor minderaars...

Persoonlijk vind ik het nog steeds moeilijk om de juiste toon te vinden
bij reageren op terugvallen.
En meestal laat ik het dan maar afhangen van de betreffende persoon,
de reden/omstandigheden en mijn inschatting van iemand (die natuurlijk
alle planken mis kan slaan).

Voor alle duidelijkheid, de reacties zoals ik ze gister en vandaag krijg
hebben me wel degelijk geholpen!
Herkenning, begrip en spiegels........!
Het zet aan tot onderzoek van mijn gevoel, en motivatie zoals BB het noemde.
Daarmee kan ik verder....en wil ik ook verder!
(een schop of verwijt....kweenie maar zou wel eens opstandigheid hebben kunnen oproepen,
wat dan weer heel veel over mezelf zegt....en iets is waar ik ook al een poosje mee worstel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je wat het kan zijn Water? (Dat schoonmaken schiet niet op zeg.)
Ik schrijf en lees hier nu ongeveer een maand mee. Je leert er van en je probeert zelf iets in te brengen. Maar wat mensen eigen is als ze ergens nieuw zijn, is het opvangen van een sfeer: hoe gaat het hier toe? Wat is de voertaal? Zo verging het mij tenminste.
Zo had men het in de tijd dat ik hier net kwam over uitglijders. Die term heb ik dus overgenomen, net als "geiten" en gremlins.
Een medeforumlid heeft laatst gezegd: ik schrijf niet meer over "glaasjes", "slokjes" en "flesjes", dat is het ontkennen van de waarheid.
Dat vond ik goed gezegd. Ik hou ook niet van eufemismes.
Maar wat alle termen betreft en de sfeer, dat is groepen toch ook eigen? Het verandert steeds en dat is maar goed ook. Stilstand is achteruitgang. Wat me wel opvalt is dat er altijd nog, in wat voor termen ook, de wil is om naar elkaar te luisteren en hulp te bieden. Als dat niet zo was, was het hier niet zo druk met schrijvers!

RJB, jouw bericht lees ik nog een paar maal door, want daar krijg ik gedachten bij die ik niet meteen wil verwoorden, maar het is niet zo dat ik je negeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Fauve


GEVEN EN NEMEN.


LEVEN EN LATEN LEVEN.





Zo, gewassen en geschoren. En lekker nagedacht in bad.
Zelfs even gespeeld met de gedachte dit forum te verlaten, maar dat snel verworpen. Enige mensen zijn mij hier al wat dierbaar geworden, en ik heb er wel degelijk wat aan. IK WIL STOPPEN MET DIE TROEP!
Tot nu toe doe ik dat op eigen kracht, geen pilletjes, wel net de tactus behandeling, en in contact met verslavingszorg. Ik wil er ook liefst puur doorheen. Maar wie weet red ik dat niet. Ga ik straks ook naar de AA, of neem ik ook refusal. Ik zal er niet voor schromen, ik ben minder sterk dan ik dacht.

Fauves motto neem ik van harte over. En mijn eigen les neem ik zelf ook ter harte: als iets mij te betweterig of prekerig overkomt lees ik er gewoon overheen. Kan ik namelijk niet zo goed tegen. Ik ben vrij. Nou, ja, op die zucht naar alcohol na dan, maar daar wordt aan gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo, als je goed leest staat er heel vaak "sommige". Voor de schoenenpassers. En ik zal niet alles vertrappen, hoor, jij moet ook je deel!
RJB, jij kwam precies op tijd met 'n mooi bericht. En Benthe zegt ook weer ware woorden, vooral over die betrokkenheid. Vilein is inmiddels duidelijk, zie ik.

The villain

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje Haddock,

Een ander ding dat hoort bij de kluwe, is de gedachte dat mijn Geliefde beter af zou zijn zonder mij. Ik vertelde haar dat en zij vroeg me of ik me rustiger voelde bij die gedachte. In zekere zin, is dat het geval, zei ik haar.. Zij herinnerde mij er toen aan hoe zij mij al eerder (ik denk voor mijn opname) gezegd had dat haar angst was dat ik, een maal weer op de been, niet met haar verder zou willen omdat zij mij steeds zou doen herinneren aan alles wat ik verkeerd, oneerlijk en gemeen heb gedaan.. Dat een nieuwe relatie beginnen voor mij makkelijker zou zijn, omdat dat zonder balast van het verleden zou kunnen...

Ik wil mijn huidige relatie helemaal niet beeindigen (en al helemaal niet om aan klemmende schuldgevoelens te ontkomen) laat staan een nieuwe relatie beginnen. (Bij de gedachte dat zij beter af zou zijn zonder mij, zie ik mezelf vooral alleen .. niet met iemand anders).

Ook weer onderdelen van de Grote Worsteling!

Benthe, ik ben benieuwd naar je gedachten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi iedereen,

Begreep even de opmerkingen niet over geiten en serieus, oude en nieuwe deelnemers, heb de hele draad van gisteren gelezen, durf bijna niet mijn mening te geven omdat ik hier net pas kom kijken, maar waag toch de gok, want als ik de intentie bekijk naar het waarom van de reacties, zie ik geen probleem.
Voor de één is geiten een manier van uiten en afleiding zoeken terwijl de ander juist behoefte heeft aan diepgang, begrip en uiteenzetten wat hem/haar dwars zit.
Het enige probleem wat ik zie dat soms mensen reageren vanuit hun eigen kaders, hoe zij zelf zijn en zelf behandeld willen worden, heel goed dat ze dat aangeven dan kunnen mensen die behoefte hebben daarop inspelen, maar de behoeftes en kaders van een ander kunnen anders zijn, die verdienen dan geen onbegrip maar begrip en mensen die daar op kunnen inspelen.
Als je beseft dat jouw kaders nog niet die van een ander hoeven zijn en ziet dat de intentie van de verschillende manieren van aanwezig zijn even goed bedoeld zijn en mensen bereiken die zich daardoor aangesproken voelen en gesteund, daardoor van de drank afblijven is het doel bereikt, is het niet voor jou is het voor mede forum aanwezigen, zo kan iedereen steun krijgen op zijn/haar eigen manier.
Persoonlijk kan ik zowel voor mensen begrip opbrengen die behoefte hebben aan diepgang, die een boom willen opzetten, maar geiten is ook een manier van ontlading, vaak wanneer je het een tijdje zwaar hebt gehad en er even niet diepzinnig over kan praten is geiten even lekker.
Aan de andere kant is geiten wanneer het niet gebruikt wordt als ontlading, misschien nog wel meer reden om aandacht te schenken, want dan wordt het gebruikt om de boel te camoufleren, te verbergen hoe klote je jezelf voelt. De clown die o zo grappig is en opgewekt, maar wat zit er onder de smink, als je jezelf maar oppervlakkig voordoet en lijkt te genieten van de dagelijkse dingen vraagt niemand hoe het met je gaat.
Misschien ben ik gek, maar ik maak me meer zorgen om de mensen die het hier over koetjes en kalfjes hebben, maar toch een alcoholprobleem hebben, omdat als ze zo tevreden waren en er geen diepgang zou zijn hadden ze geen alcohol nodig om in weg te vluchten.
Calimero kan de hele wereld aan, kijkt niet achterom naar alle ellende die er was, werkt veertig uur, gezin met gehandicapt kind, huishouden, studie, geen probleem, doe het allemaal wel, geintje op z'n tijd, positieve praat, maar ondertussen zuipt die Calimero die als hobby nog eens echt de clown speelt wel teveel.
Een veel te lang verhaal, eigenlijk wil ik alleen maar zeggen, ik begrijp de geiters en de serieuzen en uiteindelijk zegt inderdaad waar je wel en niet tegen kan meer over jou dan over de ander, best boeiend om uit te zoeken waar je door getrickerd wordt als je jezelf ergert.

Groetjes Calimero.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, grimmig is toch wel iets anders dan boosaardig/vals...
nu ja, de betekenis van het woord vilein is me nu duidelijk,
ik kende het echt niet!

Marieke, aangezien ik dit weekend de enigste met een uitglijder ben...
voel ik me enigzins aangesproken! Waarom zou je niet eerlijk durven zeggen wat je ervan denkt?
Ik ben eerlijk.......blijf jij het dan ook!
Deel je mening en gevoel met me........ik kan er alleen wijzer van worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RJB, kun je je lief niet zelf laten kiezen wat zij met jullie relatie wil? Dat hoef jij toch niet voor haar te doen?
Neem me niet kwalijk als ik het verkeerd zie, maar dit lijkt me zo typisch dat jij zelf de pijn voor wil zijn voordat een ander dat bij jou kan doen. Als je jezelf een klap geeft weet je tenminste wanneer die komt. Wel zo veilig maar niet eerlijk tegenover de mensen die om je geven. En het gekke is (is mijn ervaring) dat die klap door anderen uitgedeeld, er vaak helemaal niet komt. Misschien dat ik het wat onhandig uitleg.

Haddock, weer bij? Jij bent vast van nature een vredelievend mens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Calimero
hele wijze woorden

quote:


Als je beseft dat jouw kaders nog niet die van een ander hoeven zijn en ziet dat de intentie van de verschillende manieren van aanwezig zijn even goed bedoeld zijn en mensen bereiken die zich daardoor aangesproken voelen en gesteund, daardoor van de drank afblijven is het doel bereikt, is het niet voor jou is het voor mede forum aanwezigen, zo kan iedereen steun krijgen op zijn/haar eigen manier.



Gek dat overal altijd "Baas boven Baas" moet zijn..laten we toch alsjeblieft leven en laten leven...niemand is hier minder om wat hij zegt of waar hij het ook over heeft.

Marieke wat fijn van je nieuwe accordeon...toch een lichtpuntje aan het einde van de tunnel...jouw heel erg gegund....geniet van je nieuwe aanwinst.

Water..welkom back
knap van je die solidariteit met Charlie...dus Charlie misschien voor jouw een aanzet om ook wat te schrijven over hoe het gaat met je...geen ouwe koeien uit de sloot halen hoor...of alleen als je dat zelf wilt

Joan mijn eerste uitglijder moet nog komen...ik voel hem aankomen en heb al met mijn vriendin geregeld dat ik dan bij haar logeer...want mijn man krijgt zin aan bier...nu maar hopen dat ik inderdaad in die bus stap naar Norg.

Benthe
Ik denk dat je RJB daar hele goede raad gaf....ik doe dat ook gauw mezelf de grond in boren voor een ander dat kan doen.

RJB
je moet proberen wat meer vertrouwen te hebben in de toekomst...je hebt niemand vermoord....je bent alcoholist met alle daarbij komende problematiek en rot gevoelens...maar als je droog blijft staan zul je uiteindelijk wel die toffe vent worden die je zo graag wil zijn.
En anders maar een beetje minder tof...niemand hoeft perfect te zijn...
Je kan tenminste heerlijk je gevoelens op papier zetten...schrijf een boek "a-real-life-alcoholics-diary"
daar zullen heel wat toekomstige alcoholisten wat aan hebben die het zelfde gaan doormaken...vooral die schuldgevoelens en wat zul je daar een mensen mee redden.
De toekomst is altijd rooskleurig want die heb je nog niet verziekt...die staat nog open voor invulling.
Niet dat ik vind dat JIJ je leven verziekt hebt...maar jij schijnt wel erg met die gevoelens te kampen
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste RJB,

Misschien is het beter om eerst een relatie met jezelf te hebben , je moet het uiteindelijk altijd zelf doen. Een ander belasten en eindeloos analyseren werkt volgens mij niet, maar dat is mijn mening.
Begrijp me niet verkeerd, ik wens je het allerbeste en alle geluk van de wereld.

Ik ben mijn man op 48 jarige leeftijd verloren en heb een tijd doorgemaakt die je je ergste vijand niet toewenst. Tijd heelt alle wonden, wat een cliché opmerking dacht ik toen. Maar het is waar!

Ben gelukkig met wat ik heb, er zijn zoveel mensen in de wereld die niet eens een dag of vele dagen te eten hebben. Dat zet mij altijd terug als ik het moeilijk heb.

Ik heb mezelf weer teruggevonden om het zomaar te zeggen, alleen mijn alcoholgebruik niet. Heb de beslissing genomen om me aan te melden bij tactus.
Ik ga goed, met wat uitglijders. Vorige week schreef ik op dit forum dat door de bijdrage van sommige, ik steeds meer alcoholvrijedagen neem. Het forum heeft op mij een goede invloed.

Voor allen,

Kijk om je heen en zie hoe goed we het hebben ondanks al onze ellende.

Ik besef me dat het op een preek gaat lijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi.......als je die uitglijder voelt aankomen,
neem je maatregelen...en als het zover komt
stap dan in die bus!!
Maar rijst bij mij de vraag.........
Je voelt het aankomen, waarom?
Je gaat er toch niet op zitten wachten?
Je gaat er toch niet bijvoorbaat vanuit dat die uitglijder er komt?
Klinkt voor mij alsof je jezelf er toestemming voor geeft...
je er bij voorbaat al voor verontschuldigd??????

Ben je jezelf aan het indekken?
Voor als het niet direct lukt?

Je hoeft er niet op te reageren als je dat niet wil, maar dit kwam aan vragen bij mij op
toen ik je stukje las.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjulliewel, Benthe en Safi, voor jullie opbeurende woorden.. Het is niet, Benthe, dat ik de klap voor wil zijn voordat-ie gegeven wordt: ik beschreef gewoon gevoelens die ik al piekerend heb: dat het voor mijn Geliefde zo fijn zou zijn als ze een man had die haar gelukkig maakte, in plaats van één die haar keer op keer teleurstelt.. (Mijn Geliefde zei overigens hetzelfde: "Dat kan ik zelf wel uitmaken"). Het is een soort overspoelt zijn door zelfverachting, daar komen die gevoelens vandaan. In werkelijkheid wil ik dat we bij elkaar blijven (al is het dan LAT). Ik hou zielsveel van haar.

(Positief geformuleerd: ik ga er aan werken een open, betrouwbare en steunende partner te zijn; dat is wat ik wil).

Ik vind je woorden heel lief, Safi! Ze werken wel; ik werd er vrolijk van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Men schat dat tussen de 7 à 9% van de Europese bevolking kan worden in de klasse 'zware drinkers' die het risico lopen van alcohol afhankelijk te worden. In Nederland zijn de schattingen dat 8 tot 10% van de bevolking van 15 jaar en ouder problemen heeft door of met alcohol. Meer dan 660.000 mensen drinken gemiddeld meer dan 8 glazen alcohol per dag. En van deze groep drinkt de helft zelfs minstens 12 glazen per dag.

Dat blijft ook niet zonder gevolgen. De maatschappelijke kosten van alcoholmisbruik bedragen volgens het Nederlands Economische Instituut rond de 2 miljard gulden per jaar. Belangrijke kostenposten hierin zijn: de kosten als gevolg van de ongelukken die zij zelf meemaken maar ook veroorzaken bij anderen (materiële schade en de schade van de behandelingen die nodig zijn), de gevolgen van de werkuitval in verband met alcohol en iedereen die wel eens een nachtdienst heeft gedraaid op de EHBO van ziekenhuis in een grotere stad, die weet dat het grootste deel van de vechtpartijen (in kroegen, maar ook geweld binnen het gezin) en ook veel pogingen tot zelfdoding te maken heeft met dronkenschap.

Alcoholmisbruik houdt verder verband met een groot aantal medische aandoeningen zodat de Wereldgezondheidsorganisatie in 1993 dan ook schatte dat de kosten van alcoholproblemen in Europa 5% tot 6% bedroegen van het bruto nationaal produkt van elk land.
Alchohol kan lekker zijn...
maar het kan ook zeker een probleem worden.
(dat niet zomaar met een pilletje kan worden verholpen (zie Campral)
Voor één vorm van zelfhulp verwijzen wij, naast de reguliere hulpbronnen in uw omgeving (CAD), ook naar de Anonieme Alcoholisten op het Net Groningen & Voorburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann

Mijn man en ik zijn samen gestopt op 30 juni...hebben toen op een feestje op 6 juli wat gedronken...ik 2 glazen wijn en mijn man 5 biertjes...en dat was een feestje met de flessen whiskey en wodka op tafel en een enorme hoeveelheid kratten bier en flessen wijn.
Dus we hebben ons behoorlijk in kunnen houden door zelf alcoholvrij bier mee te nemen..maar helaas niet genoeg.

Nu praat mijn man erover dat hij op dag 60 wel gewoon gezellig een paar biertjes wil drinken omdat hij nog steeds hoopt een sociaal drinker te zijn.

Ik hoop dit ook...ik mis mijn ontsnapping mechanisme....en begrijp alleen als ik hier schrijf dat ik alcoholist ben. Zelf als ik vertel over mijn leven ...die 32 jaar dat alcohol mijn leven heeft gedomineerd dan kan ik toch niet zeggen dat het mijn leven totaal verpest heeft....ik heb een erg vrij leven gehad door die bevrijding van de alcohol aan de slavernij van "the working class".
Mijn Pake draait zich nu in zijn graf om want die was een rooie rakker en van de blauwe knoop.

Ga ik er van uit dat er een uitglijder komt..? Ja helaas wel.
Vraag aan jouw...waarom had jij een uitglijder...had je hem echt niet verwacht? Heb jij je op het moment dat je je glas in je keel goot niet verontschuldigd?

Ga ik erop zitten wachten..? Doen we dat niet allemaal hier? Hopen dat we droog blijven maar een klein beetje van ons toch ook hopen dat we ooit weer kunnen genieten van een sociaal biertje/glaasje wijn?

Toen mijn man zei dat hij ging drinken op dag 60 ...dacht mijn hele lichaam eindelijk...hoeveel dagen nog.
Ik moet blijkbaar eerst nog meer fouten maken...maar hoop ook met heel mijn gezonde verstand dat ik op die bus zal stappen en in ieder geval die eerste uitglijder van mijn man sterk zal zijn en mijn ondertiteling zal naleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...