Spring naar bijdragen

Donderdag 23 augustus

BamBam

Aanbevolen berichten

Alleen degenen die hun geest tot rust
hebben gebracht, weten hoe erg het is
veel zorgen te hebben.
(Huanchu Daoren)

Zorgen? Heel lastig, heel vervelend. Je blijft ermee rondlopen-
in een immer kleiner wordend kringetje.

Toch zijn je zorgen maar een afgeleide. Je maakt je zorgen
over iets: een mens, een gebeurtenis, een probleem.

In bovenstaand citaat gaat het niet over de oorzaak van je
zorgen(die mens, die gebeurtenis, dat probleem), maar over
de gevolgen ervan.

Zorgen maken de geest onrustig, staan je functioneren in de
weg.

Pas als je je geest tot rust hebt gebracht, merk je wat die
zorgen je voor onrust hebben opgeleverd.

En je had er helemaal niks aan.

Als ik deze tekst lees denk ik; ja, zit wat in. Maar hoe krijg ik mijn geest tot rust. Stapje voor stapje en daar ben ik mee bezig. En ik weet en voel dat weer gaan drinken me heel veel stappen achteruit zet. Drinken is voor mij geen optie meer, ik wil niet meer en ben zo blij dat ik niet meer hoef. Ik kan het echter niet alleen en ben blij dat ik vanavond weer naar de AA ga. We hebben een jaarfeestje van iemand daar. Leuk. Als ik daar ben voel ik me gesterkt door de verhalen en ervaringen van lotgenoten. En ook daar leer ik dat mijn leven niet 1 groot carnaval feest gaat worden omdat ik niet meer drink. Nee, het leven blijft het leven met alles wat erin zit. Vreugde, pijn, verdriet, zorgen, gewoon het leven. En ik los mijn drankprobleem niet op door achter mn pc te blijven zitten. Het forum is me vaak tot veel steun geweest en heeft er toe bijgedragen dat ik de stappen zet die ik nu aan het zetten ben. Therapie, meditatie, de AA. Ergens heb ik toegegeven dat ik machteloos sta ten opzichte van de alcohol. Ik heb 24 jaar getracht te doen alsof ik het kon; een relatie met de drank maar lieve mensen DAT KAN IK NIET!
En door naar de AA te gaan raak ik meer en meer van de noodzaak overtuigd dat ik , blijvend, moet erkennen dat ik machteloos sta en niet meer een glas moet/wil/kan nemen.

En weet je; ik ben niet zielig omdat ik niet kan drinken. Ik heb gemerkt dat a l mijn emoties er zijn, ook als ik nuchter ben. En ja, soms komen ze zo hard binnen dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Ben gisteren minstens vier x in snikken uitgebarst. Ik raak niet meer zo in paniek, ik weet; het gaat ook weer over. Er komt nu ruimte voor verdriet en dat is goed. Niet gemakkelijk maar ja; No pain, no gain.
Ik heb vertrouwen. Naar de AA blijven gaan, mn therapie volgen, regelmatig sporten, hulp durven vragen, eerlijknaar mn motieven kijken en durven erkennen dat ik soms een egoistisch kreng ben maar ook zo mn goeie kanten heb:D
Een verslaving aanpakken is hard werken mensen,voor nix gaat de zon op en de rest mag je zelf doen. Het mooie is wel dat ik niet alles alleen hoef te doen.

Nou, ook goedemorgen!

Koh, ik hoop dat je de smaak van een dood vogeltje in je muil hebt, dat je hoofd zo bonkt dat het lijkt alsof er 10.000 kabouters in je hoofd rotsen aan het hakken zijn, je lijf schudt van ellende en je toegeeft dat je compleet machteloos staat tov de drank en hulp zoekt. Laat die eerste staan! Marion, niet echt aardig van me maar dit geldt ook voor jou. Je stikt van de zorgen zeg je; maar zijn je zorgen nu weg? Nee, natuurlijk niet. En nu voel je je weer schuldig omdat je hebt gedronken. En zo heb je nog meer zorgen en is de cirkel rond. En ik herken die cirkel Snowy en dat is rot. Zo werd ik, jarenlang, elke ochtend wakker, vol schaamte en schuldgevoel. Niet fijn!!!
Meid; je ploetert in je eentje en wilt zo graag stoppen met drinken. Zoek hulp, je kunt het niet alleen, en dat hoeft ook niet. En dit geldt natuulijk voor ons allemaal.

Alleen vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen Bam Bam en alle anderen,

Je zorgen maken over een bepaalde situatie, mens, gezondheid, etc is volgens mij inherent aan het leven en menszijn.
Ik merk bij mezelf dat ik me zelden echt zorgen maakt over situaties waar ik geen invloed op kan oefenen. Ik sta dan wel even stl bij zo'n situatie maar volgens mij is dat geen zorgen maken, maar de situatie overdenken. Misschien klinkt het egoistich maakt ik maak slecht zorgen over zaken die grote invloed op mijn leven kunnen hebben. Bijv werkloos worden, mijn gezondheid etc. Ik probeer in het leven me niet te laten beinvloeden door anderen en zo onnodige energie te verliezen aan het bezorgd zijn terwijl ik geen invloed heb op zo'n situatie.
In elk geval het maken van zorgen hoort naar mijn mening bij het leven. Heel veel mensen maken zich bijv zorgen over hoe ze bij anderen overkomen in plaats van zich zelf te zijn. Anderen maken zich zorgen over een vakantie die pas over een maand zal plaatsvinden. Dit zijn situaties waar ik me in elk geval geen zorgen over maakt.

In elk geval een interessant onderwerp. Jammer, dat ik zo moet gaan werken. Ga mijn 16de dag weer in. Wordt een zware dag op het werk, maar na, 1,5 week heerlijk vakantie.

Allemaal een fijne dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo BamBam,

In jouw tekst zie ik veel herkenning. Zorgen zijn de grootste bezorgers van stress, waardoor wij weer een reden krijgen om te drinken. Wat bij mij altijd helpt om de grootste oorzaken van stress naar voren te krijgen is een lijstje maken met alle dingen waar je mee zit en je nog moet doen. Daarna kun je ze allemaal een cijfer van 1 tot en met 3 geven met hoe belangrijk je ze vindt. Dan begin ik elke dag (als ik er energie voor heb) met een kwartier besteden aan alle zaken die een 1 hebben. Daarna een kwartier aan 2, daarna aan 3. Al is het maar even er over nadenken, iemand bellen of er daadwerkelijk aan werken. Zo kun je op een gegeven moment de meeste zorgen afstrepen.

Natuurlijk zullen sommige zorgen als familieproblemen, grote verliezen, schuldgevoelens en dergelijke niet in 1 kwartier op te lossen zijn, maar je zult merken dat alleen er per dag heel even aan te denken je al je zorgen steeds beter een plaatsje kunt geven.

Daarnaast wil ik zeggen dat je echt trots moet zijn dat je naar de AA gaat. Ik heb namelijk vannacht weer gedronken tegen ontwenningsverschijnselen ('gelukkig' maar 4 drankjes), maar ik durf het nog niet aan verdere hulp te zoeken en maak mijzelf nog steeds wijs dat ik het wel zelf kan.

Een hele goede dag vandaag!

Gr, Marcel

ps. Als je iets anders bedoelde met jouw verhaal, dan excuseer ik mij, maar misschien heb je dan alsnog iets aan mijn verhaal ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Sandra en Bambam,
proficiat Sandra, de 16 e dag dat is GE WEL DIG!!
Ja, het zou wat zijn als je zorgeloos door het leven kon gaan, maar dat bestaat dus niet.
De kunst is om van die zorgen iets te maken: ze recht in de ogen te kijken: er wat mee tedoen en anders aan de kant zetten. Dat noem ik de 'kunst van het leven, leven'. Als je na lange tijd plots niet meer drinkt, tja, dan kan je er niet meer omheen.
Ik start DAG 10!! VANDAAG DRINK IK NIET!!!!!!! Tenminste EEN zorg minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marcello, ik kreeg geen reden tot drinken, ik zocht altijd een reden. En toen ik gestopt ben duurden de ontwenningsverschijnselen ongeveer 6 a 7 dagen. Slecht slapen, zweten, heeeeel veel zweten, trillerig, kortom, niet een prettig gevoel. Mardat gaat dus over na een paar dagen. Ik weet niet hoeveel jij drinkt maar gaan drinken tegen de ontwenningsverschijnselen is ook jezelf voor de gek houden. Ik voelde me, na een kater, ook altijd pas weer goed als ik de eerste 2 of 3 biertjes weer in mn mik had zitten.

En je reactie op mijn stuk is prima toch.

Heb mn verhaal nog enigzins aangepast, was nog wat vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Sandra:

Aangenaam kennis te maken op dit forum. Ik ben nog nieuw hier, dus ik ken nog weinig mensen. Succes vandaag op je werk. Je hebt als ik het goed begrijp 16 dagen droog gestaan, of begrijp ik je bericht verkeerd? Mag ik jou vragen hoe je door je ontwenningsperiode bent heengekomen? Nogmaals, ik ben nieuw en ik blijf drinken tegen ontwenning. Mijn verhaal kun je (als je uiteraard bent geïnteresseerd) vinden onder -Wie Is Wie?-.

Een topdag toegewenst!

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen iedereen ,
heel juist geschreven bambam
jullie hebben nog veel geschreven gisteren toen ik al in mijn bedje lag
aan iedereen wie denkt in de fout gegaan te zijn en de wil heeft ADB te zijn het is niet meer als vandaag he dus wat drank betreft niet denken aan morgen of later , het is de enige manier die lukt
mijn zorgen verdwijnen niet als ik drinkt , mijn moeder komt niet terug omdat ik drink maar ja ik heb mogelijk makkelijk schrijven want om dit alles heb ik al gedronken al zeg ik nooit nooit
tapas ik hoop voor jou dat je vandaag nieuws hebt van kaatje , in spanje ben ik vele maanden garry kwijt geweest op een nacht viel hij terug binnen
lieve mensen wie het moeilijk heeft we nemen elkaar bij de hand en zijn samen sterk
bambam ik vanavond ook naar de groep en ook een eenjarige dus taart :)
wat houdt mij alert het iedere week terug zien van mensen waarvan sommige de put gezien hebben en het nu ineens wel lukt
marion , kothje alleen vandaag
corinne dat nipje van jou was een probeersel ik ben blij dat het niet meer geworden is
liefs aan iedereen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marcello, wat mij hielp was het drinken van veel water en veel thee, zoete muntthee. In alcohol zit veel suiker dus mijn lichaam had behoefte aan zoet. Heb je ook hulp gezocht?
Ontwenningsverschijnselen duren maar enkele dagen. Als je een hele zware drinker bent is het misschien wijs om langs je huisarts te gaan en met hem/haar te overleggen. Ik wens je sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam,

Je hebt gelijk dat drinken tegen ontwenning inderdaad jezelf voor de gek houden is, want zo schuiven we het alleen maar door. Maar toch kiezen we vaak de weg van de minste weerstand (de fles). Bij mij is het begonnen doordat ik afgestudeerd was en daardoor structuur in mijn leven verloor. Ik begon te drinken tegen verveling. En voor ik het wist dronk ik bij het ontbijt (als ik ontbijt naar binnen kreeg) een drankje tegen de kater.

Het gevoel van zweten herken ik ook heel erg. Vannacht belden mijn vrienden of ik mee ging stappen en moest ik eerst 4 rosé drinken om het transpireren te stoppen. Precies nadat ik net wilde stoppen. Zo kom je in die negatieve cirkel. Ik hoop dat jij meer discipline hebt om je ontwenningsverschijnselen te uitzitten. We weten immers dat het komt omdat ons lichaam aan het ontgiften is, wat helaas een paar dagen duurt.

Nogmaals, ik vind het echt knap dat je therapie volgt en je tot sporten toe kan zetten. Heel veel succes vandaag!

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij MOEST helemaal geen vier rose drinken Marcel, jij WILDE drinken. Nogmaals, die lichamelijke ontwenningsverschijnselen duren maar enkele dagen tot een dikke week of hooguit 2 en dat gaat voorbij! De vraag is meer; wil je echt stoppen en hoe ga je dat dan doen. Mijn ervaring is dat dit een moeilijke weg is als je deze alleen wilt bewandelen.

Oke, ik ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Happy, ja zo doe ik het ook nu. Ik bedenk me iets leuks voor vandaag, verwen mezelf met iets.
Ga vandaag b.v. naar de kapper. Gister in de stad een hapje gegeten etc.

Marcello, welkom, je hebt het zwaar lees ik. Je zit er middenin met je ontwenningsverschijnselen.
Stel je eens voor dat je GEEN ontwenningsverschijnselen meer zou hebben , hoe zou dat voelen denk je?
Stel je voor dat je 's morgens fris opstaat en een lekker ontbijtje maakt en alles kan doen wat je maar wilt, zonder je zorgen te maken hoe de dag door te komen.
Stel je voor dat je s'morgens opstaat en al je kwalen zijn verdwenen en je de dag recht in de ogen kan kijjken, EEN wereld opent zich voor je.

Wij snappen het allemaal, we zitten in precies hetzelfde schuitje: dus schrijf het van je af, zodat we kunnen meedenken.

Zo nu moet ik weer verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Het is laat geworden gisteravond zeg. Marion, jammer dat het mis ging gisteren. Was liever op tijd je bed in gekropen.

Joann, ik las dat je vannacht wat gepikeerd was omdat er niet serieus genoeg ingegaan werd op jouw twijfels. Ik moet zeggen dat als ik erbij geweest was, ik niet geweten zou hebben hoe op deze mededeling te reageren. Wat verwachtte je? Dat iedereen nog eens de voordelen van niet drinken op zou sommen, om je over te halen? Die argumenten ken je toch inmiddels allemaal al?
Aandacht, of medeleven? Meid, ik weet al bijna een jaar dat jij de keuze tussen wel en niet ADB zijn niet kunt maken, omdat ADB zijn voor jou (net als voor mij) inhoudt niet drinken. Je vertelde een tijdje geleden dat je een nieuwe baan hebt, iets wat je thuis kunt doen, en dus goed te combineren is met je gezin. Denk je dat je dat beter kunt in benevelde toestand?
Als de voordelen van drinken voor jou te zwaar tellen, kan niemand je tegenhouden om te drinken. Ben je alleen wel ook bewust van de nadelen, en die ken je maar al te goed. Als je niet wilt drinken, maar je hebt hevige aandrang, dan kun je hier steun zoeken, dat weet je. Maar verwacht niet dat iemand serieus met je mee gaat denken over de voordelen van drinken en de keuze voor wél. We zitten hier allemaal juist om het niet te doen.

Kohtje en Marion, nieuwe dag vandaag. Ik drink vandaag niet, doe je mee?

Ik weet niet meer welke vis gisteren zei niet samen te kunnen met rammen? Mijn ervaring is dat rammen en vissen uitstekend met elkaar overweg kunnen hoor!

Allemaal een fijne dag, en laat de eerste staan. We hoeven geen beslissing te nemen voor de rest van ons leven, 24 uur, dat is te overzien! Dat geldt eigenlijk ook voor het zorgen maken. Geen zorgen voor de dag van morgen, vandaag is lang genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marcello,
Stoppen met drinken , kan je niet alleen.Als ik jou was zal ik toch maar even naar de huisarts gaan.
Ontwennings verschijnselen zijn inderdaad geen pretje...Ik heb er gelukkig weinig last van gehad , maar ik heb wel gezien(in Parnassia) dat vele door een hel gaan.Probeer afleiding tezoeken, als ik het wel eens moeilijk had (trek) ging ik altijd hardlopen , gillen , dansen,gewoon ACTIE in je lijf
Sterkte , als je echt niet meer wil drinken, KAN je het ook.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Happy en anderen,

Heel erg bedankt voor de reactie. Ik ben niet gewend mijn problemen met anderen te delen, dus voor mij is het helemaal nieuw dat hier zo snel gereageerd wordt. Super!

Bedankt allemaal! En heel veel sterkte allemaal vandaag! Voor mij is vaak de grootste stap, mijn bed uitkomen en me ertoe zetten om iets te gaan doen, ondanks mijn natte voorhoofd ;) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,

Veel plezier met wat je gaat doen vandaag. En zo zwaar heb ik het niet hoor... alleen dat voorhoofd-transpireren als je boodschappen gaat doen is zo ongemakkelijk, haha. Maar dat gaat wel weer over. Ik heb mij vandaag aangemeld voor cognitieve Internet therapie, dus we gaan er nu echt voor! Nogmaals bedankt voor je inspirerende bericht!

Happy,

Vandaag komt een vriend van mij hier. Ik moet hem helpen met een psychologisch onderzoek (SPSS), dus we gaan lekker nerden samen :D. Hij weet van mijn probleem, dus hij is mijn zweten wel gewend, haha. Misschien ga ik daarvoor nog even een uurtje slapen, maar ben bang dat ik dan alleen maar gaarder wakker word. Vanavond ga ik lekker een potje voetballen na 2 maanden al niet meer te hebben getraind. Jij heel veel plezier met je tut-dagje. Na zo'n dag voor jezelf zorgen voel je je vaak al meteen beter. Misschien kun je na je make-over ook meteen je huisje opruimen, heb je meteen een hele nieuwe start ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

Bambam bedankt.
Je wordt met de dag wijzer.

Pas geleden las ik het volgende en weet de naam van de schrijver niet meer.
Deze woorden komen in elk geval niet uit mijn koker.

Pijn is het gevolg van verkeerde gedachten.
Het is een denkfout.
Pijn komt voort uit een oordeel dat je ergens over hebt geveld.
Elimineer het oordeel en de pijn verdwijnt.

Anna goede morgen..

An Sandra Happy Marcello alcoholisme is een ziekte, ziek zijn is geen schande, maar er niets aan doen wel.
Wees trots dat je iets aan je verslaving doet en laat steeds weer het eerste glas staan.
Niets is het waard weer te gaan drinken.

Koh, dit is geen verwijt aan jou adres maar in zijn algemeenheid vraag ik de aandacht voor dit probleem aan allen van ons die meeschrijven, om de veiligheid enigzins te waarborgen op dit forum.
Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk je ergens vrij en veilig voelen kan zijn om het stoppen met drinken een kans van slagen te geven.

In één van de huishoudelijke regels van Tactus staat dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen en beter niet kunnen schrijven op dit forum als we hebben gedronken.

Ik kan deze regel onderschrijven en dan denk ik vooral aan mensen op dit forum die nog maar pas zijn gestopt en voornemens zijn.... er nog iedere dag hard voor vechten...om dat vol te houden.
Bewust of onbewust hebben wij houvast aan grote "voorbeelden" op dit forum waar wij ons aan spiegelen en als deze mensen om wat voor reden dan ook door de mand vallen is de kans groot dat door de teleurstelling men spontaan weer begint te drinken.
En dat kan ver strekkende gevolgen hebben.

Melden te hebben gedronken is o.k, laat het daarbij en meng je verder niet in de discussie.
Neem jezelf en anderen serieus ook als je gedronken hebt.

Maak er een mooie dag van vandaag, ik ga er aan beginnen.

Rudy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Blacky ik herinner me als de dag van vandaag dat ik voor he teerst naar een vergadering ging.
Ik trilde en bibberde de koffie uit mijn kopje en toevallig was er die avond taart.
Ik sleog de taart af met de woorden dat ik nooit taart at en kreeg te horen dat daar wel verandering in zou komen als ik wat vaker kwam.
"dat zal ik je weleens laten zien" dacht ik kwaad opstandig en strijdvaardig als ik was.
Maar het duurde niet lang of Rudy gaf zich gewonnen en zat evenals anderen taart te smikkelen.
Een goeie dag vandaag.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goedemorgen kransgenoten,

de vakantie is hier over, vanmiddag weer beginnen. Vanaf zaterdag kurkdroog, zelfs met verjaarsfeest dinsdagavond. Voelt heerlijk.
De plafonds zaten er gistermiddag 12 uur strak in, daarna samen met meisje alles schoongemaakt en teruggezet, gisteravond laat klaar. En, idd. Safi maandagavond, deze vakantie is er meer gedaan dan in het halve jaar daarvoor.
Nou, ik ga nog ff snoeien, wie weet tot vanavond.
Nieuwelingen welkom, allen, en zeker Koh en Marion, hou het droog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...