Spring naar bijdragen

Maandag 3 september 2007


Gem

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 165
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi allemaal,
Raar, maar moeheid, depressie etc. verdwijnen zomaar wanneer ik totaal iets anders ga doen, welliswaar moet doen, waar ik eerst eigenlijk geen zin in heb. Ik kan verder niet reageren want ik moet huiswerk maken voor mijn internetbehandeling. Lastige vragen hoor. Ben nu echt aan de gang, maar voel me nog lang niet stabiel en heb nog steeds het idee dat ik zo weer bezwijk...... Nou ja, vandaag drink ik in ieder geval niet. Sterkte allemaal, en volhouden!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond voor de tweede keer! Lekker gegeten en nu op de bak relaxen, uiteraard met de laptop schoot.

Blacky,
Logische reactie! Je bent al zo ver, maar de pijn en het verdriet zijn nog niet over!
Knap dat je bij jezelf kon blijven en een mailtje kon sturen naar je ADB begeleider. Bij de andere reacties kan ik me alleen maar aansluiten: het geeft niet als je iedere keer weer teruggrijpt naar die ontzettend ingrijpende gebeurtenis! Doe dat alsjeblieft, dat is goed voor je.
Verder alle bewondering voor je hoe je met alles omgaat!

Corinne,
het contract getekend! Gefeliciteerd!:present::present::present::present:
Morgen een spannende dag.
Je leven gaat weer flink veranderen! Dankzij het feit dat je nu niet drinkt, moet het allemaal een stuk beter gaan! Geen angst dat men een alcohollucht ruikt... gewoon lekker werken!
Ben zeer benieuwd naar je gevangenis verhalen de komende tijd!

Charlie,
Fijn dat je hier weer op je plek bent.
Morgen de overdracht van je huis. gefeliciteerd!:present:
Nu ook vakantie. Geniet ervan, hopelijk komen je man en jij weer meer tot elkaar nu jullie meer tijd voor elkaar hebben. De laatste maanden was het zo druk, dat het ook niet raar was dat jullie communicatieproblemen hadden. Dit even los gezien van het feit dat je alcoholprobleem moeilijk bespreekbaar is. Wellicht dat deze weken een opstapje gaan vormen!

Safi,
Een superdip! Blij dat je dit ook hier van je afschrijft, net als de goede en vrolijke momenten!
Ik had ook na een maand of twee een dip. Die heeft wel even geduurd! Misschien kan je je mijn weinig opwekkende berichtjes nog wel herinneren.
Je bent goed bezig hoor! Dit hoort erbij.
Spui en klaag, dat mag ook hier. Zeker als je al zoveel positieve dingen hebt geschreven!
Sterkte!:heart:

Cal,
ik vind je een aanwinst voor het forum. Blijf a.j.b hier nog even schrijven!
Ik ben helemaal gek van Asterix en Obelix. Heb de serie stripboeken tweemaal. Een serie los, in jaren bijeengespaard. De andere gebonden om de andere serie niet helemaal stuk te lezen!
nu ben ik langzamerhand de serie in het frans aan het sparen. Dus "fan"? Jazeker!

Tolie,
Fijn dat je weer wat hebt laten horen. De tweede dag! deze dag is bijna voorbij, bijna de derde dag dus.
Ik hoop dat je al langzaam de voordelen van het niet-drinken kunt zien, hoewel er in deze periode ook nog veel nadelen te zien zijn. Althans dat had ik en soms nog weleens.

Benthe,
Jij slaat je geliefde af en toe lekker de kop in, met of zonder deegroller. Ik heb er ook wel een in huis, maar een kleintje. Toch duurt eerlijk het langst. Recht voor zijn raap kan ik niet goed, maar ik vind mensen die het zijn erg prettig. Ik merk dat ook aan je stijl van schrijven. ik ben blij dat je zo vaak op het forum bent en zo vaak meeschrijft. Als het zet zo goed is voor jou, als voor mij zijn we beiden blij!

Haddock,
steeds vastberadener klink je. Zie ook de tekst in je uitzwaaier. Je handelt daar daadwerkelijk naar.
Moeilijk of niet, je doet het toch maar!

An,
ik doe ook vandaag weer met je mee!

Xienix,
Knap hoe je hier op het forum schrijft! na alles wat er is gebeurd! Ik hoop dat wat je hier uitstraalt, ook daadwerkelijk voelt. Indien dat zo is dan kan je knap relativeren. Niet drinken helpt daarbij!

Flipsen,
Hij gaat weer goed! Je hebt de schwung weer te pakken! Ga zo door.

RJB
:)

Stien,
een relatieweekend is een goede tip! Mocht ik me binnenkort in het weekend niet melden, dan heb ik zo'n weekend gepland!

Tapas,
Lijnen via internet? Is dat een speciale website? Mag ik een linkje van je ontvangen per PB?
Die (vr)eetbijdragen gisteravond waren heel aanstekelijk. Gelukkig had ik laat gegeten. ik moet echter oppassen ook niet te groeien. het gaat nu nog goed, maar ik ben het liever voor!

Alle anderen :)

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel mensen gebruiken alcohol om minder last te hebben van psychische klachten. Bijvoorbeeld om neerslachtige gevoelens, angst of boosheid te dempen. Dit prettige effect maakt gehecht aan de alcohol, maar helpt het ook?

Alcohol en depressieve klachten

Alcohol verdooft, ook het gevoel. De somberheid lijkt minder voelbaar, de eenzaamheid drukt minder. De lege uren lijken sneller te verglijden. Irritaties worden gemakkelijker weggewuifd. Als u onder invloed bent, geeft alcohol verlichting: u bent wat onverschilliger als u onder invloed bent. Op de lange termijn helpt het u echter niet. Zodra de alcohol is uitgewerkt zijn de vervelende gevoelens terug.

Nare gevoelens wegdrinken is dus geen oplossing. Het is zelfs zo dat alcohol op den duur juist depressieve gevoelens versterkt en zelfs veroorzaakt!

Alcohol is een beruchte veroorzaker van depressie. Als u stopt met drinken, zal deze depressie verdwijnen.

Voor slechts een kleine groep geldt dat ze last blijft houden van depressieve klachten nadat men een aantal weken is gestopt met drinken. Dit kan met medicatie en therapie behandeld worden. Een depressie kan echter niet effectief behandeld worden zolang u blijft drinken.
Als u stopt met drinken, zult u merken dat u weer meer open staat voor positieve dingen.

Tot slot: negatieve gevoelens horen bij het leven: een rotdag, irritaties, slecht nieuws, weinig energie, je alleen voelen. Als u niet drinkt, zult u merken dat het gemakkelijker wordt deze dingen te overwinnen, ze te relativeren en weer de moed te vinden positieve ervaringen op te zoeken.

Alcohol en angst

Een gevoel van angst kan functioneel zijn; dit is een natuurlijke reactie op een bedreigende situatie, het maakt u op uw hoede en beschermt u. Soms is het echter zo dat de angst te groot wordt en uw leven gaat beheersen. U durft bijvoorbeeld de deur niet meer uit, of u bent bang om te gaan slapen.

Alcohol drinken kan voor u een hulpmiddel zijn geworden om met uw angst om te gaan. Onder invloed durft u misschien meer, het angstige gevoel wordt gedempt. De alcohol helpt tijdelijk als symptoombestrijder. Maar het lost natuurlijk niets op. U zult merken dat u steeds meer alcohol nodig hebt om het gewenste effect te bereiken.

Regelmatig en veel alcohol drinken maakt labiel en zorgt dat u steeds angstiger wordt. De oorzaak van de angst wordt niet weggenomen door drank.

Als u echt iets wilt veranderen, en met uw angst wilt leren omgaan, dan past daar geen alcohol bij. U kunt leren steeds meer te durven zonder dat u alcohol nodig hebt. U zult merken dat u in stappen kunt leren uw angst te overwinnen, en elke behaalde stap geeft weer nieuwe moed voor de volgende stap. U kunt dit alleen doen of met steun van uw omgeving, maar desgewenst kunt u er ook professionele hulp bij zoeken.

Alcohol en psychose

Psychotisch betekent eigenlijk 'in de war zijn'; we spreken van een psychose als iemand het contact met de realiteit kwijt raakt. Hij hallucineert, ziet of hoort dingen die anderen niet waarnemen. Daarbij hoort een gevoel van dreiging of angst. Het denken raakt ook verstoord, krijgt vaak een achterdochtige lading: waanideeën over complotten, achtervolgingen, afluisterpraktijken of beïnvloeding van de hersenen.

Voor mensen die last hebben (gehad) van psychotische verschijnselen, is het gebruik van alcohol af te raden. Het effect van de alcohol is onvoorspelbaar en kan een psychose uitlokken.

Soms kan het dempende effect welkom zijn. Een volgende keer is het effect wellicht ontremmend en gebeuren er ongelukken.
Mensen kunnen ook in de war raken door alcohol. We spreken van een alcoholpsychose als iemand zoveel gedronken heeft dat er psychotische verschijnselen gaan optreden.
Ook is het mogelijk dat iemand volledig in de war raakt, juist nadat hij gestopt is na een periode van overmatig drinken. Hij wordt onrustig, ziet dingen die er niet zijn, bijvoorbeeld de beruchte 'beestjes', en vertoont plukgedrag, bijvoorbeeld aan de kleding of een deken.

Een psychose is een levensbedreigend ziektebeeld waarbij altijd medische hulp moet worden ingeschakeld!

Alcohol en agressie

Alcohol werkt ontremmend. We hebben manieren ontwikkeld om ons gedrag onder controle te houden, maar onder invloed van alcohol werken deze manieren niet meer. Het gebruik van alcohol kan leiden tot uitbarstingen van agressie. Bij veel huiselijk geweld speelt alcohol een rol. Ook daders van 'zinloos geweld' verkeren vaak onder invloed van alcohol.

Alcohol maakt verhoogd prikkelbaar. Kleine irritaties kunnen leiden tot fikse uitbarstingen. Het vermogen tot relativeren en incasseren wordt minder.

Voor uw omgeving wordt uw gedrag steeds moeilijker voorspelbaar, ze zullen meer afstand van u gaan nemen.
Mocht u merken dat u uw agressie niet meer kunt beheersen als u hebt gedronken, dan kan dat een goede reden zijn om uw drinkgewoonten te veranderen. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor de mensen in uw omgeving.

Alcohol en slapen

'Als je niet kunt slapen, moet je maar een borreltje nemen...'

Alcohol lijkt het goed te doen als inslaapmiddel. Toch kleeft daar wel een nadeel aan. U heeft namelijk steeds meer nodig voor hetzelfde effect. Dat ene borreltje worden er misschien geleidelijk aan steeds meer.

Alcohol verhindert een gezonde slaap. De verwerkingsprocessen die zich afspelen in uw hersenen, functioneren slechter als u alcohol hebt gedronken.

Wakker worden en opstaan is uiteraard prettiger als u hebt geslapen zonder alcohol. Als u gewend bent om onder invloed te gaan slapen, zult u merken dat het ook inderdaad lastiger is om nuchter te gaan slapen. Realiseert u zich dat uw lichaam tijd nodig heeft om weer om te schakelen naar een gezond slaappatroon nadat u gestopt bent met drinken.
Bovendien zijn er, bij een gezond slaappatroon, individuele verschillen. Sommige mensen liggen altijd een uurtje wakker voor ze inslapen, anderen slapen licht en worden wakker van nachtelijke geluiden.
Als u slecht slaapt, kunt u baat hebben bij het aanleren van ontspanningsoefeningen. In de meeste plaatsen is het ook mogelijk een slaapcursus te volgen. U kunt hiernaar informeren bij uw huisarts, bij de thuiszorg, bij het algemeen maatschappelijk werk of bij het Riagg bij u in de buurt.



Slaaptips

Hieronder enkele tips om beter in slaap te kunnen komen:

Zorg ervoor niet een te drukke dagindeling te hebben waarbij u veel dingen moet doen en aan veel dingen tegelijk moet denken. Het is dan logisch dat u 's avonds in bed door blijft gaan met piekeren. Bouw rustmomenten in op een dag, waarbij u even niets doet en tijd heeft om na te denken.
Drink een glas warme melk voor het naar bed gaan.
Drink 's avonds geen koffie met cafeïne. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor het opwekkende effect van de cafeïne en kunnen beter helemaal geen koffie met cafeïne drinken of daar na ongeveer 12.00 uur 's middags mee stoppen.
Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
Bouw een rustmoment in voor het slapen gaan. Luister naar rustige muziek, lees een boek, of maak een korte wandeling.
Doe ontspanningsoefeningen. U vindt deze op het internet, er zijn boeken over te vinden of vraag ernaar bij uw huisarts of fysiotherapeut.
Doe geen spannende (computer)spelletjes vlak voor het slapen gaan.
Vrijen kan wel een ontspannend effect hebben.
Zorg voor regelmaat, ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed.
Sporten bevordert een gezond slaappatroon.
Gebruik de nacht niet om na te denken, wees hierin streng voor uzelf. Verplaats uw gedachten naar ontspannende dingen of laat het denken helemaal los.
Ga overdag geen slaap inhalen en sta vroeg op. Houdt een vast ritme aan, ook na een slechte nacht.
Slaapmiddelen zijn erg verslavend, deze moeten alleen gebruikt worden in noodsituaties, en dan nog alleen kortdurend.
Voor meer informatie kunt u ook zoeken op het internet onder 'slaapklachten' of 'ontspanningsoefeningen'.



Alcohol en vitamine B1

In Nederland krijgen mensen meestal voldoende vitamines binnen via de normale voeding. Dit geldt ook voor vitamine B1.
Er is echter wel een probleem met de opname van de vitamines door het lichaam bij overmatig alcoholgebruik.

Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de opname van deze vitamine door het lichaam, ook bij matig alcoholgebruik, al sterk afneemt. Hierdoor kunnen klachten ontstaan, met name vergeetachtigheid. Om dit te voorkomen adviseren wij iedereen die teveel alcohol drinkt om vitamine B1 te gaan gebruiken.
Vitamine B1 heet ook wel Thiamine en is verkrijgbaar bij de apotheek, met een recept. De aanbevolen dosis is 50 mg. per dag; bij een slechte voedingstoestand kan dit worden verhoogd, uiteraard in overleg met de arts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi stuk Soothe.

Ja Charlie, je laat je gek maken. Klachten zullen niet als sneeuw voor de zon verdwijnen als je even geen alcohol drinkt. Goed dat je weer meeschrijft.

Enne, geen inspannende computerdingen zo vlak voor het slapen gaan;) goed lezen allemaal.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem, ik voel me op het moment inderdaad goed. Ben geloof ik in de eerste plaats voornamelijk heel errug boos op ex-vriend. En dat geeft me een hoop kracht om te vechten tegen de alcohol.
Vandaag niet eens zin gehad in een wijntje...ik bedoel maar.

Maar ik denk dat 'het' uiteindelijk allemaal wel zal loskomen. Dat verdriet kan niet van de ene op de andere dag over zijn.
Maar misschien ben ik nu doemdenker en gaat het allemaal mee vallen.

Nu geniet ik maar van het heerlijke rustige gevoel.

Ik ga zo weer aan de warme melk en dan naar bed.

Wens jullie allen weer een hele fijne nacht! Truste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo mensen,

Ik ben er weer.
Het andere koor is ook een heel leuk koor en een groot voordeel er zijn daar meer altstemmen dus ik hoef niet meer zo hóóóg te grijpen. Scheelt een stuk. Het is ook heel gemoedelijk, dat scheelde me meteen in de zenuwen. Mijn koffie bleef bij de pauze in het kopje en niet erover, he he. Het koor was niet compleet, gewoonlijk zijn ze met zijn vijftigen, nu waren er tussen de 35 en 40 mensen.
Op de heenweg regen en toen het tijd was om terug te gaan regende het ook (nog). De fiets bij mijn vriendin in de auto gedaan en voor de deur afgezet. Volgende keer ga ik gewoon naar haar toe en rij mee.

Ik ga zo even lezen, maar eerst mijn nagels knippen, er is er een ingescheurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie, héél herkenbaar die pijnlijke benen. En verdwijnt inderdaad met alco, maar komt elke keer zeker na een werkdag twee keer zo hard terug. Het heeft even geduurd, maar ik kan je vertellen dat nu zelfs na een hele dag lopen op mijn werk ik er geen last meer van heb.
Voorlopig als je last hebt, met de benen wat omhoog gaan zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ik ben aan het inslomen, moet zo naar m'n werk. Heb geprobeerd "voor" te slapen, maar dit wou niet. Enfin, nieuw ritme zien te vinden.....

Tolie, iets teveel eer, hoor, jij doet het!
Blackie, hoe jij zo positief en relativerend blijft, gewoon heerlijk om te lezen! 't Oude mens weet het ook allemaal niet goed meer, moet je maar rekenen.
Gem, zit jij met je laptop op de bak???? Niet teveel op 'n kat gaan lijken, hoor......
Verder, tjah, Charlie, alcohol VERDOOFD, dus als je maar genoeg neemt voel je natuurlijk niets meer, lijkt me logisch.

Hou het droog, allen, Safi, wil je vanavond niet lezen, jij moet pitten, groets en tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...