Spring naar bijdragen

Jan Doedel wil wel eens gaan leven


FrisseJan

Aanbevolen berichten

Hoi Jandoedel,

Heb je al een poosje niet meer gezien op het forum.
Hoe gaat het nu, nog steeds droog?

Over een paar uurtjes is het precies een week geleden dat ik mijn laatste slok wijn dronk.

Je gaat wel zorgen dat ik je niet inhaal hè!

Ben best wel competatief en bij een stoplicht, och, wat kinderachtig, wil als eerste weg zijn.
Maar jouw wil ik beslist niet voorbij, voor mij geen lol aan en voor jouw al helemaal niet.

Sterkte maat, en hou vol,
Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste mensen ,

Bedankt voor jullie steun van alle kanten!

@Exfeestbeest:
Bedankt man, dat je me zo stimuleert om door te gaan op deze nuchtere weg!
Onze verhalen lijken inderdaad enigszins op elkaar.
Alleen zou ik zo graag zien dat jij al die ellende met gezondheid bespaard zou zijn gebleven of in ieder geval dat er toch hoop is op enig herstel!

@Hermie:
Heel fijn dat je jezelf aardig begint te vinden Hermie! Je bent goed bezig.
Daar begint het volgens mij, en daar heb ik ook nog een hele weg te gaan.
Maar ik neem de tijd.

@Teveel:
Hee Harry,
Misschien ben ik ook wat competatief.
Ik had de mazzel van een snelle start (een dagje eerder stoppen).
En ik ben niet van plan die kleine voorsprong uit handen te geven haha...
Maar hoe langer we stoppen, des te dichter ons gezamenlijk beginpunt relatief gezien, bij elkaar komt te liggen.

Sterkte iedereen en hou vol!
Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik een week weinig van me heb laten horen vind ik het tijd voor een update!

Afgelopen vijf dagen ben ik op wintersport in eigen land geweest.
Heb me te pletter geschaatst op allerlei meren en plassen.
Het was echt fantastisch!
Heerlijke frisse luchten ingeademd.
Hard gesport (soms heel veel tegenwind).
's avonds heerlijk rozig.
Super goed slapen.

Totaal geen behoefte aan drank!
Natuurlijk komt het wel eens bij me boven en soms zie ik mensen drinken en 1 keer rook ik de geur van beerenburg. En dan heb ik iets als :"Oja, dat is er ook nog".
Dan komen wel veel herinneringen in me op.
Gelukkig kan ik het daarbij laten en gaat mn ego er niet mee aan de haal.
Maar totnogtoe heeft dat duivelse stemmetje niet van zich laten horen en ben ik niet in verleiding gebracht. Nog geen enkel excuusstemmetje is in me op gekomen.
Ik ben ook echt vastberaden om zo door te gaan.

Toch weet ik en verwacht ik dat onherroepelijk de moeilijke momenten gaan komen.
Vanwege het schaatsen heb ik mn 3e afspraak bij Brijder afgelopen vrijdag verplaatst naar komende vrijdag. Daar hoop ik te leren hoe met trek en verleidingen om te gaan.

Hoe het gaat met mn vriendin is nog niet duidelijk.
Blijft ze of niet?
Ze ziet wel dat er veel aan me verandert.
Ze neigt ook te geloven dat het dit keer anders is.
Maar dat dacht ze de andere keren ook, dus is ze toch in een staat van verwarring.
Wat als een paal boven water blijft staan is dat ze het hele drankgebeuren helemaal zat is.
En met weer een terugval zal ze zeker bij me weggaan.

Tijd zal het leren.
Wat voor mij het belangrijkste is dat ik wil door gaan met het nuchtere leven en wil ontdekken wie ik eigenlijk ben, althans ontdekken wat er nog meer in me zit wat ik altijd heb weggedrukt door de drank.
Ik wil me verder ontwikkelen/groeien...LEVEN!!!

Groeten Jan
:moon:

ps. misschien dat ik binnenkort mn naam ga veranderen,
zal het een moderator eens vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jandoedel hoe was het bij Brijder neem aan dat je direct een Librium paraplu verstrekt kreeg zonder tussenkomst van de huisarts want die weten maar bitter weinig van verslavingen. de coldturkey methode is lekker radicaal maar niet zo goed voor je lichaam want je bent gewend antistoffen te maken tegen alcohol en dat gaat gewoon door ook als je gestopt bent.
Ben benieuwd hoe ze over jouw methode denken meestal laten ze je gewoon vrij in je overtuiging als het maar tot het zelfde resultaat leid.

fijne dag nog van floppie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

Heb net je bericht gelezen,ja, het gaat goed met mij.
Ben hartstikke blij dat het met jouw ook goed gaat.
Zie ons als running mate's,...
Het schaatsen zit er nu wel op zeker, vind ik echt jammer voor je.

Ik kom inderdaad een dag achter je aan, je bent mijn ijkpunt kan je wel zeggen.
Wil je niet inhalen en ook niet verder achter raken, dus samen doorgaan is het devies.

Hoop dat je snel succes hebt met soliciteren.
Als je weer werk hebt helpt dat ook om droog te blijven denk ik, je hebt dan toch een groot deel van de dag afleiding.
Wat doe eigenlijk voor werk, als ik vragen mag?

Vind die naam van je helemaal niet raar, met humor terug kijken op het verleden waar je nu af wil, zo interpreteer ik het.

Jan, hou je taai maat, het gaat ons lukken let op maar op.

Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Allerbeste lotgenoten, Tijd voor een update!

Ik heb heel lang niet van me laten horen. Zeker 6 weken.
Excuus daarvoor. Het voelt alsof ik jullie een beetje in de steek heb gelaten.
Maar eigenlijk heb ik mezelf in de steek gelaten.

Het gaat niet zo goed met me.
Eind maart een heerlijk weekje skiën, maar daardoor wel die week terugval ivm apres ski. Gewoon flink gezopen. Bah.
Tijdens die vakantie was ik voor het eerst sinds lange tijd zonder mijn vriendin (aanstaande ex...).
We gaan uit elkaar vanwege mijn drankgebruik na 7 jaar samenwonen.
De weken daarvoor realiseerde ik me niet goed wat onze scheiding gaat betekenen. Ik kon het niet voelen
Maar nu dringt de ernst steeds dieper tot me door.
Emoties beginnen steeds meer te komen. Verdriet, tranen, gevoel van mislukking, herinneringen, eenzaamheid...

Mijn leven staat echt op z'n kop.
Vanaf 1 mei hebben we de huur van ons huis opgezegd.
April is de maand van verhuizing.
Ik heb al de sleutel van mijn nieuwe huisje (op alle fronten ga ik er op achteruit: grootte, de buurt, type woning etc. maar vooral alleen!).
Zij heeft ook al een woning.

Dus vanaf 1 mei begint mn nieuwe leven pas echt.
Alles waarvan ik dacht dat het min of meer een zekere factor in mn leven is, is weg.
1. baan (vanaf 15 januari)
2. vriendin (vanaf 3 februari is het geleidelijk begonnen en vanaf 1 mei definitief)
3. drank (vanaf 6 februari is dit proces in gang gezet)

Dus ik heb het gevoel met lege handen te staan en weet niet precies waar ik moet beginnen.

Het hoofd koel houden is het eerste om mee te beginnen denk ik zo.
En natuurlijk zonder drank.
Op zich gaat dat aardig, hoewel ik gister toch weer voor de bijl ben gegaan.
Het smaakte me niet eens. Smerig eigenlijk en ik heb een blikje bier laten staan (nadat ik eerst wel twee blikjes en een fles wijn heb leeggedronken).
Hier deed ik 4 uren over. Voor mij een recordtempo voor wat betreft traag drinken.
De laatste tijd probeer ik twee anti-trek middelen uit:

Eerst Campral. Dat is op zich prima, alleen 3 maal daags 2 tabletten is een vervelende opgave voor mij.
Geen bijwerkingen, maar het was me niet gelukt om ook maar 1 keer die dagelijkse dosis binnen te krijgen...
Toen ik begon te drinken tijdens skivakantie, smaakte het voor geen meter! Vies zelfs.
Daarna ben ik gestopt met Campral en zoop gewoon zoals ik eerder zoop tijdens de apres-ski.
Bij terugkomst kon ik heel makkelijk weer in mn oude patroon van niet-drinken terug komen. Fijne ervaring was dat.

Toen overgestapt op Naltrexon, omdat dat slechts 1 pil per dag is.
Te beginnen met 3 dagen eerste een halve pil.
Nou, trek had ik totaal niet!
Maar wel bijwerkingen: duf, beetje dizzy, continu moe, krachteloos, neerslachtig, teneergeslagen.
Het is wel lastig om te onderscheiden waar deze dingen vandaan komen: gezien mn situatie zou ik dit ook zonder medicijnen kunnen hebben.
Dus gister gedronken, maar ik beleefde er weinig plezier van. Die Naltrexon werkt dus goed! Maarja, ik had eigenlijk nergens zin in! En als dat door die Naltrexon komt, is dat ook niet goed.

Vandaag campral genomen en naltrexon laten staan.
Ondanks dat ik gister heb gedronken voel ik me beter dan de afgelopen dagen, en dat wijt ik toch aan het niet innemen van Naltrexon.

Jeemig, het is toch een heel verhaal geworden, meer een soort dagboek.
Ik ben heel benieuwd of er iemand is die ook ervaring heeft met Campral/Naltrexon, en bijwerkingen.
Ik wil wel blijven gebruiken want ze werken wel degelijk, alleen nu eerst onderzoeken wat het beste bij me past.

groeten,
Jan

:moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan wat een rotverhaal voor je
en wat heb je het moeilijk.
ik snap dat je niet blij bent met weer te gaan drinken.
Woman heeft bij thema's een draadje geopend voor hen die er pillen bij slikken.
het lijkt erop dat refusal het beste bevalt, maar ik heb er geen ervaring mee.
je krijgt erg veel voor je kiezen en dat je relatie per 1 mei definitief eindigt
komt natuurlijk niet echt als een verassing. maar daarom niet minder zwaar om
te verteren. Ik heb het ook meegemaakt, zelfs na 21 jaar en met kinderen.
Je zit er middenin en gek genoeg dus des te meer reden om het zonder drank tegen te komen, anders moet je het 2 x verwerken en geloof me, makkelijker wordt het er toch niet op, dus dan maar gelijk goed, dan kom je er in elk geval sterker uit.
Het is wel jammer voor jezelf dat je hier weg bent gebleven, maar ja daar heb je nu niks aan.
Maar wel blijven komen dus nu, want ook al moet je uiteindelijk allemaal zelf doen, het hoieft niet alleen.
Dus bek op het stuur en weer vooruit. je weet dat je het kunt en laat er tenminste iets goeds uit deze ellende komen dan kan het tij weer keren op de werk en woonfronten.
De situatie is but, maar hoe je ermee omgaat bepaal jij.
welkom terug dus maar:present::heart::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Jan, wat een beroerd verhaal:brokenheart:

Het is véél, al met al, mijn hemeltje.....
Ik snap dus dat je pas later in de gaten kreeg wat je offerde? De pijn eigenlijk pas nu
voelbaar wordt?
Ik denk dat je wel weet dat dat hier bij forumgenoten veel gebeurd is: allerlei problemen vliegen om onze oren. Bij mij is dat net zo. Heel confronterend om te weten dat we nu weten dat drank geen uitkomst meer biedt.
Verwerken en opkrabbelen kan alleen maar zonder drank.
Vanuit het sterker voelen; het eigenwaarde weer opbouwen kun je een toekomst in het juiste licht zien.

Joh, ik wens je heel erg veel sterkte, ik leef mee. Voel je niet alleen.
We zijn niet alleen!

Kom eens vaker naar de dagdraad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Het is zover!!
Ik ben verhuisd en woon nu echt weer alleen, na 8 jaar samenwonen.
Heel druk de afgelopen weken met de laatste week het allerdrukst.

En ik weet niet precies waar ik het moet zoeken.
Ik heb mijn oude en bekende medicijn weer genomen, de drank.
Het wondermiddel dat alle problemen voor je oplost.
:huh:

Dat proces is geleidelijk ontstaan vanaf begin april, en daarna steeds meer en nu zit ik weer in het oude patroon. Helaas....
Dit was juist de reden dat mn vriendin bij me weg ging en ze bang was dat het drinken weer terug zou komen, en toch ben ik weer begonnen.

Ik probeer mn moed weer bijeen te rapen om toch mn leven weer op te bouwen, zonder drank!
Maar ik voel me wel eenzaam, ik mis mn vriendin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heftig verhaal Jan,

Weet niet goed wat te zeggen. Tja, de eerste laten staan klinkt ook zo simpel en is het niet dat weet ik uit ervaring. Zeker als de omgevingsfactoren ook al niet meewerken zoals je vriendin weg...Maar toch moet je jezelf weer bij de kladden proberen te pakken! Alle drank de deur uit, niks meer kopen en de eerste toch maar laten staan..

Las eerder ook dat je ondersteuning had van medicijnen, kun je die nu misschien weer nemen?

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yvonne,
Het lukt een beetje, thnx.
Gisteren weer niet gelukt.
Zit nu bijna een week in mn nieuwe huisje en al die tijd nog niet zonder drank naar bed gegaan.
Maar het moet er toch een keer van komen!
Vanavond maar! Zal wel lastig worden.
Moet toch op een of andere manier de gezonde draad weer oppakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een stomme raad Jan, maar waarom neem je niet maltbier?
Heb je toch een beetje het idee dat je wat lekkers neemt.
En ja, je zult inderdaad de draad weer op moeten pikken.
Het begint eigenlijk al met boodschappen doen: geen drank meenemen.
ik heb om eerijk te zijn telkens een discussie met mezelf op weg naar de supermarkt hoor.
Doe de online training en mag dus een paar dagen in de week beperkt drinken.
Dan haal ik een klein flesje wijn, op is op en dat zijn dan twee glazen.
Maar iedere keer weer moet ik mezelf bevelen een kwart flesje te halen of helemaal niets.
En het gekke is: ik voel me gewoon veel lekkerder zonder , slaap beter dusssssssssss, wat doet een mens zichzelf aan he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jan,

Lang geleden, welkom terug.

Jij bent weer bij nul begrijp ik.
We zouden samen op gaan weet je nog?
En dat doen we nog ook...
Ik ben niet terug waar ik vandaan kom maar drink wel weer.
De terrasjes hebben het gewonnen van mijn goede wil.

Heb het nog onder controle, nog niet lazarus geweest.
Afspraak met mezelf: bezopen raken betekent definitief stoppen!

En wat zijn jouw plannen?
Helemaal er van af of...

Sterkte vanavond,
Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jan,

Je hebt nog een stopdatum staan en daarna precies je terugvallen. Dat lijkt me allemaal niet zo bemoedigend. Waarom haal je alles even niet weg?

Je schrijft zo van vanavond misschien weer te stoppen. Maar geloof me zo lukt het je nooit.
Dit is halfslachtig en ontmoedigend gedoe. Morgenochtend zul je waarschijnlijk weer moeten zeggen dat het je weer niet gelukt is. Dat is allemaal erg ontmoedigend.

Ik moest naar de AA voor het me lukte. En heel serieus met het programma aan de slag. Maar dat betekent wel dat je helemaal wilt stoppen. Naar de AA ga je niet als je nog "sociaal"wilt drinken.

Het helemaal niet meer willen drinken heeft me een hele rust gegeven. Ik zou het niet kunnen een klein flesje wijn halen en het daar dan bij laten. Wat een geregel. Ik heb dat ook gedaan hoor. Maar wat een rust toen ik er gewoon niet meer aan hoefde te denken drank in huis te hebben. Niet teveel, niet te weinig. En te weinig was het altijd :(

Malt zou ik je ook niet aanraden als je helemaal zou willen stoppen. Er zit altijd nog iets alcohol in en het kan triggeren. Bovendien houd je de rituelen erom heen in stand.

Nou ja,wat je ook doet, minderen of stoppen...ga ervoor. En doe het niet alleen. Je hebt echt begeleiding en handvatten nodig. Je geeft toch de indruk dit zo ook niet te willen.

Sterkte! Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan, ik hoop dat je nog wel hier leest,
want nu je niet schrijft, ben ik bang dat je drinkt.
Kun je de ADB behandeling niet gaan doen?
Je vriendin heeft goed voor zichzelf gezorgd,
nu jij nog! Jan je weet dat het nu steeds moeilijker
wordt, tenzij je heel rigoreus de eerste niet meer neemt
en hier dagelijks komt schrijven. Die knop kun jij alleen omzetten.
Ik ben na 21 jaar ook alleen komen te staan Jan, en heb nog een jaar doorgedronken,
en ik heb me vaak waardeloos gevoeld dat jaar. Toen realiseerde ik me ineens dat ik
nu de kans had opnieuw te beginnen, want er was wel een hoop minder stress ineens
en dat was vaak de aanleiding voor mij om drank te halen.
Inmiddels drink ik 9 maanden niet en dat bevalt nog steeds goed. Zelfs mijn eereste vakantie
zonder, net gehad, dat was wel even een testcase, maar ik voel me daar erg tevreden over nu.
Als ik het kan, Jan, dan jij ook. Echt.
Kom gauw terug alsjeblieft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Jane, je had gelijk.....ik was aan het drinken.....:(

Ik vind het heel knap wat je hebt gepresteerd!!!
Eigenlijk ben jij ook recentelijk alleen komen te staan.

Ik durfde niet alleen en nuchter te zijn in mn nieuwe huisje.
Eigenlijk heb ik een flinke terugval gehad.
Dat is geleidelijk begonnen rond 19 april en ging pas goed los na eind april toen we niet meer samen woonden en er geen vorm van controle meer was.

Vorig weekend met de pinkster dagen waren de hoeveelheden zodanig dat ik de hele dag nodig had om bij te komen. Campral hielp natuurlijk geen steek. Daar drink ik gewoon door heen. Wel kwam ik op bijna alle bijeenkomsten van de Brijder. Gelukkig maar. Ook contact met de arts daar.
Met seresta heb ik t geleidelijk af weten te bouwen en nu sta ik drie dagen droog.
Sinds twee dagen gebruik ik ook refusal. Eerst maar een halve pil om bijwerkingen te testen (die naltrexon was niet fijn!), maar het valt mee. Binnenkort neem ik de normale dosis.
En dat is maar goed ook want vandaag had ik het enorm moeilijk en zonder refusal was ik zeker voor de bijl gegaan.

Kortom, ik ben terug maar makkelijk is het niet.
Nu mag ik alle shit ervaren en verwerken.
Hopelijk kom ik hier sterker uit.

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Jan, blij dat je er weer bent, ook al is de aanleiding niet leuk natuurlijk.
Maar het begin is er .
En nu doorzetten hoor.
En kom af en toe weer eens gezellig op op de dagdraad?
Daar kun je hopelijk een hele hoop steun vinden.
In ieder geval: hartstikke goed dat je jezelf weer aanpakt, vanaf nu kan het alleen maar beter worden. :present::present::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...