Spring naar bijdragen

Vrijdag 28 september 2007


Houtje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Houtje, kus!!
behalve jezelf een groot kado te doen heb je je kinderen een nog groter kado gegeven, een moeder waar ze van op aan kunnen!

Bij mij is het niet drinken helemaal voor mezelf, ik heb geen partner, geen kinderen, als ik mezelf de vernieling in wil helpen heb ik alleen mezelf daar mee, en ja vast ook mijn ouders, familie en vrienden.. toch maakt dat het niet perse moeilijker denk ik.. je leeft 24 uur per dag, 7 dagen per week met jezelf.

Ik heb eigenlijk nooit echt brokken gemaakt met mijn drinkgedrag, geen ruzies van gekregen, want ik dronk altijd alleen thuis, belde dan niemand, wilde gewoon even al mijn zorgen vergeten en het naar mijn zin hebben.. mailde alleen wel veel. Ik dronk echt totdat ik er bij neerviel bijna.. plof in bed, boek uit automatisme openslaan en dan sochtends wakker worden met boek naast me en licht aan en een barstende koppijn.. en dan de hele dag weer verder onderduiken tot de kater weg was.. wat een rotleven! en als ik dan herstelt was van de kater begon ik gewoon weer opnieuw...

wat een troosteloos bestaan! Toen ik 3 jaar geleden begon met nog maar 1 a 2 keer per week me helemaal lam drinken, werd het al beter en ging de kwaliteit van leven al wat meer vooruit maar het bleef een vlucht die anderhalve dag gemiddeld en nog steeds moest ik mijn katerdagen onderduiken.

Nu hoef ik me niet meer te verstoppen om mijn katers uit te zieken en voel ik me zoveel tevredener met mezelf en wat je er voor moet doen? eigenlijk is het heel simpel, vandaag niet drinken! meer is er echt niet nodig! Niet verder kijken dan het hier en nu, het uur en de dag!

Ik ben product van een depressieve maar vooral een 'zielige' moeder die al haar levensvreugde aan mij op hing en dat was echt geen pretje, ze dronk niet maar door haar ben ik gaan drinken uiteindelijk. Ik had ook 10x liever een evenwichtige moeder gehad die wel voor zichzelf had kunnen zorgen en die die zorg niet (indirect) bij mij neergelegd had, die mij niet het gevoel had gegeven dat haar rotleven mijn schuld was en zo een heel emotionele claim op mij legde

... dus moeders, geef alsjeblieft je kinderen het goeie voorbeeld! Niet door perfect te zijn maar wel door te laten zien dat je je eigen problemen aanpakt en jezelf niet de vernieling in te werken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benthe,

Soms is iemand die slechte ervaringen achter de rug heeft ivm met al dan niet alco-ouders of andere problemen tijdens de jeugd een veel betere moeder dan ze ooit had gedacht te zijn!! vooral mede door al die eigen ellende, begrijp je?? Kwestie van het zelf anders te doen!! Want al hou ik nog zoveel van andere mensen in m'n leven, de enigen waarvan ik échte onvoorwaardelijke liefde krijg zijn m'n kinderen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies dezelfde reden dat ik en mijn man geen kinderen namen Benthe.
Ten eerste dronken we teveel en ten tweede hadden we allebei niet zulke goede ervaringen met onze alcohol verslaafde opvoeders dat de gedachte dit mee te geven aan een nieuwe generatie echt altijd weer op nee...dat gaat nooit goed afliep.
Bij mij werd mijn vader zijn drinken het ergste van toen ik zo'n 8 jaar tot mijn 23 ste was
Bij mijn man was alcohol al vanaf zijn geboorte een groot probleem bij beidde ouders met alle agressie en inconsequentie die dat met zich meebrengt.

Succes en sterkte en well done aan iedereen die hier leest die er wel mee opgehouden is..je kind zal je altijd dankbaar zijn...en inderdaad niet schuldig terug kijken maar trots op jezelf zijn ....dat toen je het wist...dat je het niet ontkende maar dat je er ..uiteindelijk...iedereen op zijn tijd....iets aan gedaan hebt...hulp hebt gezocht, gestopt bent...sociaal bent gaan drinken...maar in ieder geval die realisatie dat je iets fout aan het doen bent niet aan de kant bent gaan zetten door te zeggen :ik kan het niet...ik heb de alcohol nodig.

Kinderen merken alles...en Pippi...ik ben het ook met Tapas en Houtje en alle anderen eens...dat je hulp moet gaan zoeken als je het niet in je eentje kan...je hoeft alleen maar de verslavingzorg te bellen en te zeggen dat je wilt maar niet kan en dan komt er hulp. En niet geforceerd maar wel eerlijk en met begrip.
Dit is geen leven dat je aan het lijden bent ...dit is een alcohol zombie zijn.
Lieve, lieve goede Pippi...want je bent goed en geweldig en het waard om te leven uit die roes.
Om te kijken waar het echt zeer doet en waar je gekwetst en teleurgesteld bent.
Maar geloof het van mij en van alle anderen die hier schrijven dat we die teleurstelling in het leven kennen en dat gevoel dat alleen de ontsnapping aan alcohol dat kan verzachten.
Maar het is niet echt Pippi...het is NEP...nepgevoelens, nepgedachten, nepemoties, neptranen.
Pippi...vecht voor jezelf en je kinderen en doe het NU, BEL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@safi en benthe,

Even een rare vraag, je hoeft niet te antwoorden als je niet wilt..
Denk je niet dat een kindje krijgen een stimulans zou geweest zijn om te veranderen? Om de alco buiten te zetten en je te concentreren op het kleine wezentje die jou écht nodig had??
Sorry als het een domme vraag is maar ik kan me niet voorstellen hoe je heel rationeel de beslissing kunt nemen om geen kinderen te willen! Ben nu eenmaal mama van 4, hé!!

liefs van knuffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flipsen

Ik wil nog even vertellen dat toen ik eenmaal bij het UMCG was voor de intake van de licht therapie ..er daar werd verteld dat ik me ook gewoon bij hun had kunnen aanmelden zonder eerst via psych en dokter te gaan.
Kwestie van even de psychiatrische afdeling van het dichtstbijzijnde academische ziekenhuis te bellen
Was ik even vergeten maar mijn man herinnerde me eraan.

Hoe gaat het met me naar 5 dagen licht therapie...totaal lentegevoel...open ogen , geconcentreerd, gevoel klaar voor te zijn voor van alles, veel energie, beetje hyoer maar dat zwakt wel weer af, geen zin aan snoepen of snacken ..helemaal niet zo gefixeerd op eten,

We hebben de bus in een verzekering, hebben een datum voor de keuring en een stalling voor de bus die 100 euro goedkoper uitviel dan ze eerst via email gevraagd hadden en we kunnen met 1 telefoontje 24 uur later de bus van het terrein komen afhalen om ritjes mee te maken het hele jaar door en maar 10 minuten fietsen van ons huis.
Mijn enrgie is ook een beetje naar mijn man overgelicht die wordt ook hyper van mijn. Ja OK dan zullen we dat Nu dan GELIJK maar even DOEN!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie

De angst om het fout te doen was groter dan het verlangen naar een kind.
En dan praat ik niet alleen over alcohol maar ook over emotionele verwaarlozing, agressie en chantage

Niet te vergeten het vaste vertrouwen dat we niets goed kunnen doen... ons geleerd door onze opvoeders.
Het overmatige drugsgebruik, speed, lsd en het dagelijkse drinken to je erbij neerviel
Depresiviteit, door de opvoeding en het drugs en alcoholgebruik.
Het dagelijks om ons heen zien van kinderen van alcohol en drugverslaafde kinderen die allemaal met van die vragende, angstige koppies door je leven trokken. Die zo graag verschrikkelijk lief wilden zijn en door me omarmt wilden worden.
Mijn vader niet de kans willen geven ook maar 1 dag het leven van 1 van mijn kinderen te laten meemaken...dat was een hele sterke reden...ik moest er niet aan denken dat mijn vader er ook maar 1 keer een emotionele chantage opmerking tegen zou maken.


Nu pas en dan ook nu pas durf ik tegen mijn man te zeggen dat we hele, hele goeie ouders zouden zijn.
n had ik de drank toen maar niet belangrijker gevonden en al die zuip vrienden dan was het misschien heel anders gelopen..maar ik zoop en ik snoof en ik tripte en deed niets anders.

(Sorry voor alle vaders en moeders die hier lezen dit gaat niet over jullie persoonlijk en doe ermee wat je goed lijkt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie, ik kan het nu bijna niet meer overdoen wat kinderen betreft, al was het alleen maar omdat mijn lief gesteriliseerd is, maar je kunt gelijk hebben.
Ik vind het een beetje een gevaarlijk idee, het gokken met een klein mensenleven. Als je niet zeker bent van je levensstijl. Ja misschien was ik dan veranderd, maar stel dat ik dat niet had gedaan?
Nou moet je wel weten dat ik echt van de hak op de tak leefde, huppekee dit is leuk en hoppeta dat is ook leuk.
Voor mij is het verstandiger geweest om het niet te doen.
Ik denk wel dat ik heel wat heb gemist. Als ik zo'n jonkie op logeren heb vind ik dat fijn en dan kan ik nog niet eens bevatten wat het is om zo'n kind van mezelf te hebben.
Maar ondanks alles heb ik toch zonder kinderen ook en heleboel mooie dingen meegemaakt. Je kan niet alles hebben, allez?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@safi,

Goh, ik word er even stil van.....
Door het zo te lezen kan ik het wel begrijpen ook al vind ik het zoo erg dat je 'opvoeders' ervoor gezorgd hebben dat jullie jezelf zodanig slecht en minderwaardig voelden dat jullie er dus zowiezo maar van uitgingen dat jullie geen goede ouders zouden zijn?? Nare gedachte dat je iemands geest zo kunt manipuleren!! Want ik denk echt wel dat je door het krijgen van een kind een andere safi zou geweest zijn...En dan bedoel ik dit écht heel erg positief!! Ik voel altijd zo'n medeleven naar anderen toe in je berichtjes, daar zit een gevoelig persoontje achter, ja hé?? Echt safi, zoals ik je nu hoor, je zou een goeie mama geweest zijn!!! En dat méén ik!!

Veel liefs!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benthe,

Vind je dat gokken met een mensenleven?? Je moet jezelf al veranderen vooraleer je zwanger wordt, tijdens je zwangerschap en erna voel je je écht anders!! Allé, zo voel ik het! Sorry, ik wil hier nu niet het hebben van kinderen gaan promoten!! Maar je zegt, stel dat ik niet veranderd was, wel bekijk het eens anders, stel dat je wel veranderd was?? Je kunt het verleden niet veranderen en de toekomst niet inkijken, hé!! Het leek jou toen een goede keuze en als je achter die keuze stond en zelfs nog steeds dan is dat toch een goede keuze geweest?? Maar , je moet me verbeteren als ik fout ben, als ik je bericht lees voel ik een onderliggend verdriet over wat kon geweest zijn maar er niet is, is het zo? Maar zoals je zegt, jij hebt op jouw manier toch ook een heel mooie tijd gehad zonder kinderen!! Ik ben blij met m'n kinderen maar zou ze soms graag een paar dagen ergens te logeren doen, begrijp je??Geef maar een seintje als je er zin in hebt..hihi!! Ze kunnen ook heel erg m'n leven op z'n kop zetten, hoor!! En dan vooral net als ik wat kalmte wil...zo zijn ze dan ook, hé!!

Liefs van knuffie!

Ps: sorry, maar ik typ heel traag!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd....werd ik niet blij van de discussie!
Het raakte een zeer gevoelige snaar!
Er zijn hier heel wat tranen gevloeid vanmiddag!
Een slechte moeder, ja dat vond ik mezelf ja....
Niet omdat ik niet voor mijn kinderen zorgde, dat deed ik wel!
maar de dingen die het moederschap leuk maken...daar had ik geen puf meer voor!
Voorlezen, spelletje doen, naar de speeltuin ect...daar kwam ik niet toe omdat ik dan
te moe was door het drinken, en het hoofd bieden aan alles wat een groot gezin met zich meebrengt.
Voor mij begon daar een vicieuze cirkel, ik was teleurgesteld in het moeder zijn...overweldigd door de hoeveelheid werk en verantwoordelijkheid, ging drinken, voelde me schuldig...nog meer drinken..ect!
En Benthe, ook al heb je het druk, wijn in je koffiemok en die gewoon overal mee naar toe slepen...dan kun je ondanks de drukte de hele dag drinken...hoe beschamend ook!

Mijn kids zijn nog klein, maar ik weet dat ze er echt wel wat van mee kregen...
getuige de opmerking van mijn zoon van 7 jaar dat ik nu veel gezelliger ben!
Ja ik ben gezelliger, minder opvliegend, heb meer geduld en ik kan nu ten alle tijden in de auto stappen!
Maar verder ben ik precies dezelfde moeder als voorheen!
Mijn kinderen zijn mijn leven, en ik ontleen zeker een stuk motivatie aan hen om de drank te laten staan!

Toch snap ik Corinne's reactie ook heel goed...!
Al ervaarde ik mezelf als niet zo'n beste moeder, ik voelde me ook enigzins nagetrapt...
Juist hier mogen we denk ik geen oordeel over elkaar vellen..we komen toch uit het zelfde
drankbootje????
Ik denk ook dat het bijvoorbeeld Pippi niet echt zal helpen om te lezen dat men drinkende vrouwen als slechte moeders beschouwd!!!!
Vergeet niet dat het brein dingen soms verder doortrekt....
slechte moeder----slecht mens---mislukt----waardeloos----hopeloos geval...!
Hoe onwaar het ook is, als je je zo voelt valt het niet mee om jezelf te motiveren om te stoppen met drinken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor Piep.
Mij niet weggejaagd.
Maar het heeft nu zo weinig zin meer om nog aan kinderen te denken, een oude moeder zijn lijkt me niets, en dan moest ik ook nog eerst even uitmaken met mijn geliefde, om een ongesteriliseerde lover te vinden. Ik had negen levens moeten hebben voor alles wat ik wel allemaal gewild had en nog wil, en ik heb nou eenmaal deze weg gekozen.
Ja soms doet dat verdriet, maar is geaccepteerd verdriet.
En jij (en anderen) maken het gemis globaal toch weer goed met het kindergekrioel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Excuseer voor mijn weglopen en mijn felle reactie naar Benthe toe.
Nu ik mijn boosheid voor een groot deel heb geblust met koud water en wat yoga even een verklaring, in het bijzonder aan Benthe en Houtje.
Boosheid is een van mijn valkuilen, omdat ik er niet mee om kan gaan. Ik word nl. fysiek en dat is gevaarlijk voor diegene die het uitlokt. Eerlijk gezegd schaam ik mij daarvoor en de oorzaak ligt in het verleden. Het gepest worden op school. Het is ook die boosheid die gepaard ging met fysiek geweld die een belangrijke reden vormde waarom ik Seresta kreeg als kind.
Ik dronk al, maar niet ontstellend veel, toen ik ontdekte dat ik niet meer fysiek werd als ik laaiend was. Ik hoefde niet meer weg te gaan om te voorkomen dat ik gewelddadig werd. Ik kon gewoon boos zijn op mijn kinderen zoals andere ouders dat kunnen.
Zoals ik wel op meer stoffen tegengesteld reageer, dempt alcohol mijn agressieve gevoelens in tegenstelling tot wat algemeen gangbaar is.
Need I say more?
Ik neem nu voor de rest van de dag afstand van het forum. Dit is pijnlijk voor mij. Vanavond ga ik naar een orgelconcert en zal dan pas laat thuis zijn en zal deze discussie ws. afgelopen zijn. Ik ga dan niet de berichten terug lezen. Diegenen die absoluut willen dat ik iets lees, gelieve een pb te sturen. Alvast bedankt en een prettige avond nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:





... dus moeders, geef alsjeblieft je kinderen het goeie voorbeeld! Niet door perfect te zijn maar wel door te laten zien dat je je eigen problemen aanpakt en jezelf niet de vernieling in te werken!



en vaders ook , graag..............

ik ben niet het product van mijn ouders/moeder etc.
ik heb ook altijd zelf keuzes gemaakt in hoever ik hun wilde tegemoet komen.
ik doe hard mijn best me nergens voor te schamen, want ik heb altijd gedacht de beste keuzes te maken die er voor mij inzaten.

het enige dat ik toen niet kon was inzien dat mijn horizon veel verder weg lag dan ik dacht
en
dat ik nog veel meer kracht in mezelf en vooral voor mezelf had dan ik toen meende.

Je Kracht voelen is echt het mooiste dat je jezelf kunt geven.


En overigens, ik ervaar nu nog steeds dat ik mét drank een minder heftig leven heb dan nu, nuchter. Drank is voor mij de perfecte 'susser', dus alles gaat er weer zeer heftig aan toe in huize Petra.
Maar ik weet ook dat dit nog steeds het gevolg is van de (geestelijke) verslaving, dat had ik vorig jaar precies zo, een paar maanden lang zelfs. Het verdwijnt wel weer, I'm sure.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...