safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Meedoen ik las de Cirkels zelf even weer eens maar er staat toch niet zoveel als ik me herinnerde vandaar dit nog voor je gevondenStoppen met drinken, écht stoppen: Stoppen met drinken ?Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden: 1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart. 2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften. 3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel. 4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren. Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 StienAls ik het goed begrijp ben je een tijdje thuis geweest van je werk?En daardoor heb je de tijd gehad alles even goed te overdenken, nu helder, nuchter en droog.Ik heb eens horen zeggen dat het leven alleen door jezelf versiert kan worden met slingers en vond dat wel een wijze uitspraak.Maar op het moment dat je voelt dat problemen je blijven achtervolgen en je vast blijft zitten in je verleden kun je misschien beter hulp van buitenaf zoeken om hier dan ook daadwerkelijk eens verandering in te krijgen.Jezelf beter leren kennen kan een begin zijn om ook jezelf meer te zijn naar anderen toe. Dus een brug te vinden tussen de onzekere en zelfverzekerde Stien.Alcohol misbruik heeft zoveel van onze emoties lam gelegd dat het soms moeilijk begrijpen is wie we zijn en ik heb begrepen dat we in het begin de eerste jaren ons spiegelen aan onze omgeving. Het wie ben ik? is een groot vraagstuk als men nuchter door het leven probeert te gaan.Wat ik wel herken in je verhaal, is dat ik ook mensen erg veel hulp heb gegeven en heb geprobeerd hun problemen op te lossen en dat diezelfde mensen je later verwijten dat je op hun neer keek en dat je bemoeizuchtig was. Ik heb het me wel aangetrokken maar kan nu achteraf zien dat dat hun zwakte was die hulp vroeg en mijn zwakte was dat ik dacht dat ik kon helpen. Dat ik dingen kon veranderen omdat ik dat wou, omdat ik dacht dat dat de beste oplossing zou zijn. Maar soms vergat dat dat een oplossing voor mij zou zijn en niet voor hun. Ik wilde hun veranderen.Maar probeer wat meer naar de toekomst te kijken, je verdring(k)t je problemen niet meer dat is toch het mooiste pluspunt in je leven?Je bent voor mij heel belangrijk op het forum en ik waardeer je mening Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Beste Stien, dat onzekerheid tot gevolg kan hebben dat mensen je als zondebok of pispaal gebruiken, of misbruik maken van je behoefte anderen te helpen, is iets wat ik in mijn leven al vaak ervaren heb. Toen ik nog dronk vroeg ik me heel vaak om waarom dezelfde soort dingen mij steeds opnieuw overkomen. Inmiddels ben ik beter in staat mijn eigen rol daarin te zien, te herkennen dat ik me ook láát gebruiken en mijn kont aanbied aan wie wil schoppen. Dat betekent niet dat ik de vastgeroestte mechanismes ineens stop kan zetten, maar ik kan nu wel sneller herkennen dat ik weer in een oud patroon herval, en proberen mijn gedrag daarin te veranderen.De opmerking vorige week dat ik soms behoorlijk zelfverzekerd overkom was een nieuwe eye-opener voor mij. Want zelfverzekerdheid ligt dicht tegen arrogantie aan, en het is dus goed mogelijk dat mensen mijn gereserveerdheid uit onzekerheid aanzien voor arrogantie. Wat voor een deel weer het zondebok mechanisme kan verklaren. Ik weet nog niet goed hoe ik daarmee om moet gaan, want ik voel me helemaal niet zelfverzekerd, dus hoe moet ik dan weten dat ik zo overkom?Ook jouw behoefte om problemen voor anderen op te willen lossen herken ik Safi. De laatste tijd merk ik steeds meer dat ik niet goed tegen problemen kan, dat er voor mij altijd een oplossing moet komen. Ook als het een probleem van een ander is. Het kost me moeite me er niet mee te bemoeien, geen oplossingen aan te dragen, maar gewoon alleen mee te leven, en te erkennen dat ik het probleem van een ander niet kan oplossen. Misschien dat dat is wat ze bij de AA met nederigheid bedoelen.In ieder geval valt er nog veel te leren, dus ik hoef me voorlopig niet te vervelen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 AnnaIk ben eindelijk mijn inzichten gaan veranderen en voel me niet meer geroepen om problemen op te lossen.Behalve als men mij om hulp vraagt dan geef ik mijn mening maar zie wel wat men er mee doet.Ik probeer het probleem niet mee op te lossen want dat kan alleen die persoon zelf.Alleen aandragen wat je zelf zou doen of laten zien dat er nog wel oplossingen zijn is vaak al voldoende.En vaak is het inderdaad een luisterend oor wat mensen willen en geen oplossing.Mensen met echte problemen i.v.m verslaving help ik alleen nog als ze echt aan de grond zitten en anders alleen in 1 nachtje tijdelijk opvang. Ik heb mijn lesje wel geleerd en zie nu dat ik hun verslaving alleen maar in stand houd door oplossingen te bieden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
meedoen Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 @Safi: bedankt voor de extra info. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Hallo aangezien niemand wat te zeggen heeft wil ik even delen wat ik op het internet gevonden heb:QuoteWie kent niet de kreet uit kindermond:*Wat je zegt ben jezelf*Die kreet is een diepe waarheid in een simpel jasje. De menselijke relaties worden bepaalt door onze ego, al dan niet negatief, onze onderbewuste drijfveren waar we meestal geen contact mee hebben.Ik heb er de laatste dagen gecompremeerd last van en heb accuut de neiging weer te vertrekken naar seventh heaven waar ik al een tijdje niet meer vertoef. De barre realiteit van het menselijk gedrag kan je wel tot waanzin drijven.Als iemand iets zegt en jij voelt je hoe dan ook geraakt is het zaak naar binnen te gaan bij jezelf en te kijken waarom de woorden van een ander je zo raken. Dat is niet wat mensen doen! Integendeel, de Ander heeeft het gedaan, de Ander is onmogelijk, te kras, te dit, te dat en me zus en me zo. Dat is nou toch werkelijk van de gekke.Het is jou reaktie op de woorden van de Ander dus ligt de oorzaak van je reaktie bij jou. Een ander mens, die hetzelfde te horen krijgt, reageert er totaal anders op. Het is altijd jou perceptie waar iets begint. Toch blijkt het niet te doen dit aan mensen uit te leggen die niet op dit niveau functioneren maar nog in de klompen van hun voorouders staan.Op deze manier ontstaan burenruzies, wijkrellen en hele oorlogen. Lijdt het klimaat op de werkvloer. Het is inmiddels vastgestellt dat veel mensen langdurig in de ziektewet terecht komen door laster en achterklap op het werk. Dat heeft twee componenten: de lasteraar zou moeten kijken waarom hij/zij zo nodig moet en de lijder zou moeten kijken waarom hij/zij dat aantrekt.Je kunt ook na eigen inzicht te hebben verworven opstaan voor jezelf en je zegje doen. dat is wat ik gedaan heb in het kader van niet meer slachtoffer zijn van omstandigheden en mensen maar eigen verantwoordelijkheid nemen. Nou de reakties waren niet van de lucht.Waarom kunnen mensen niet samen zijn en elkaar accepteren in hun individualiteit?Waarom moet een iemand altijd het doelpunt zijn van roddel en achterklap?Waarom ligt de schuld altijd bij de Ander.Neem verantwoordelijkheid voor eigen gedrag en reaktie - durf jezelf werkelijk onder ogen te zien.Woede is van jou, de Ander brengt je alleen bij het inzicht dat jij die hebt.Verdriet is van jou, slecht humeur is van jou, ga zo maar door. Als je, voor je reageert, eerst je eigen innerlijke sores bekijkt, bijvoorbeeld oud zeer dat nog niet is opgeruimd richting wie dan ook, wat zich vertaald in de relatie en ruzie van nu, en dat eraf haalt, dan kun je werkelijk praten over het in het nu op handen zijnde incident. Anders haal je er van alles bij wat er niets mee te maken heeft wat de situatie enorm opblaast.Unquote Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 En deze leek me ook wel interessant aangezien het onderwerp vaak ter sprakke komtquoteThe Inner ChildIk droomde dat ik lang geledenEen kind was, zoals iedereenMaar door het leven, moe gestredenVoelde zij zich heel alleenWaar was toch haar kracht en wijsheidWaar was toch haar levenslustAlles verdwenen in een grijsheidTotdat zij wakker werd gekustEn daar kwam ze weer tevoorschijnStralend, dansend, boos en bangEn ik vroeg, mag ik er bij zijnIk liet je in de steek zo langEn samen zijn we nu weer eenAards en sterk met opgeheven armenEn voel jij je op weg alleenDan kan jij je aan me verwarmen(Irene Cuperus)Het maakt niet uit hoe oud je bent:je hebt een Innerlijk kind dat behoefte heeft aan liefde en acceptatie.Het Innerlijke kind van een vrouw is een heel lief meisje dat hulp nodig heeft - ook wanneer een vrouw doortastend en zelfstandig is.Het innerlijke kind van een man is een klein jongetje dat smacht naar warmte en genegenheid - ook wanneer een man zich macho gedraagt.Als er iets mis ging toen we klein waren, dachten we dat er iets aan ons schortte. Kinderen denken dat hun ouders en verzorgers heus wel van ze houden - als zij maar geen fouten maken.Ze denken dat het hun eigen schuld is als ze geslagen of gestraft worden. Als dit steeds gebeurt, gaat het kind op den duur denken: er mankeert iets aan me, ik ben niet goed genoeg.Als het opgroeit, blijft het geloof hechten aan deze onjuiste overtuigingen. Hij/zij heeft geleerd om zichzelf af te keuren.We hebben niet alleen een Innerlijk kind, maar ook een Innerlijke vader/moeder. Het grootste deel van de tijd moppert deze vader/moeder op het kind - dat doet hij/zij vrijwel aan een stuk door!Als we luisteren naar onze Innerlijke dialoog, kunnen we dit gemopper horen. Dan horen we de vader/moeder tegen het Innerlijke kind zeggen dat het de zaak niet goed aanpakt en dat het niet goed genoeg is.We dienen onze Innerlijke vader/moeder toe te staan om beter voor het Innerlijke kind te zorgen. Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is om met het Innerlijke kind te werken als we onszelf willen helen en de pijn uit het verleden willen loslaten.We dienen onmiddelijk - nu! - een begin te maken met onszelf te helen en elk deel van onszelf te accepteren. We dienen contact te maken met het Innerlijke kind en het te laten weten dat we het deel van onszelf dat al die stomme dingen deed, dat er zo raar uitzag, en dat bang, heel onverstandig en dom was, nu wél accepteren en dat we ál onze delen accepteren.Liefde is de belangrijkste helende kracht die ik ken. De liefde kan ook de pijnlijkste en meest verdrongen herinneringen helen, want de liefde verplicht de donkerste hoeken van onze geest.Als we ons Innerlijke kind willen helen, dienen we nu van dit kind te gaan houden. Dit betekent altijd een belangrijke bijdrage, hoe pijnlijk onze kinderjaren ook waren.In de privacy van onze geest kunnen we nieuwe keuzes maken en nieuwe gedachten denken. Als we gedachten denken die inhouden dat we ons Innerlijke kind vergeven en van het Innerlijke kind houden, scheppen we nieuwe kansen en beloont het universum ons voor onze inspanningen.*Ik hou nu zonder voorbehoud van mezelf.*Ik omarm mijn Innerlijke kind liefdevol.*Ik ben bereid om mijn beperkingen te overstijgen.*Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven.*Ik ben vrij.*Ik ben nu volwassen en ik zorg liefdevol voor mijn Innerlijke kind.*Ik overstijg nu mijn oude angsten en beperkende gedachten.*Ik heb vrede met mijzelf en het leven.*Het is veilig voor mij om uitdrukking te geven aan mijn gevoelens.*Ik hou van mezelf en ik waardeer mezelf.*Ik schep nu mijn toekomst.Voor het kind in mijMijn zachtste gedachten geef ik aan joumijn kleintje kom maartoe maar kom dan maarwees maar niet meer bangen droog maar je tranenwe zijn samen je bent niet meer alleenik zal je troosten en koesterenmijn kleintjeze raken je niet meer aanik zal je beschermenen samen zullen we verder LEVENkom maar tevoorschijn kruip maar uit je schelpvoel je de warme zon al?zie je daar die bloem?gebruik al je zintuigen maarvoel je hoe zacht die slaapbeer is?Word maar lekker warm vanbinnenen verder voor vannachtSLAAP ZACHT!!!........TwiggyHEB JE WEL EENS GEPROBEERD CONTACT TE ZOEKEN MET JE INNERLIJK KIND?uit: Wanneer koesteren hoop betekent :by John BradshawEen manier om in contact te komen met het kind in jezelf.Neem de tijd om te zitten, richt je aandacht op je ademhaling en stel jezelf rustig de vraag of je contact wilt maken met jezelf als kind.Het is altijd belangrijk om weerstand te respecteren het kan een bescherming zijn tegen pijn.Als je contact wilt, dan:Stel je voor dat jij een volwassene, een kind wilt adopteren.Stel je voor dat het kind dat je zou willen adopteren JIJZELF als kind zou zijn.Hoe oud is het kind, ongeveer?Baby, peuter, kleuter, schoolkind of puber?Stel je dan verder voor dat je dit kind een brief moest schrijven. Het hoeft geen lange brief te zijn.Vertel het kind dat je van hem/haar houdt, en dat je blij bent dat het een jongetje/meisje is.Zeg dat hij/zij heel belangrijk voor je is, en dat je aandacht zal geven-- dat je veiligheid biedt-- dat je hem/haar de ruimte zal geven om te zijn wie hij/zij werkelijk is...dat hij/zij bang -- boos -- verdrietig -- blij -- nieuwsgierig mag zijn.Bedenk wat jij, die warme, belangstellende volwassene verder wilt zeggen tegen dat kind van jou.Als je klaar bent lees je de brief heel langzaam hardop nog eens door.Het kan dat je je verdrietig voelt. Luister goed naar jezelf-- als je emoties voelt die te heftig voor je zijn kan je altijd stoppen. Het kind antwoord jou, door met je niet dominante hand terug te schrijven.BEVESTIGING VOOR EEN BABYWelkom in deze wereld, ik heb op je gewacht.Ik ben zo blij dat je er bent.Ik heb een speciale plek voor je ingeruimd.Ik vind je precies goed zoals je bent.Ik laat je niet in de steek, wat er ook gebeurd.Ik heb voor al je behoeften begrip.Ik geef je alle tijd die je nodig hebt om al je behoeften vervuld te krijgen.Ik wil zo graag voor je zorgen, ik ben er helemaal klaar voor.Ik vind het leuk je te eten te geven, met je bezig te zijn.Er is op deze wereld nooit iemand geweest zoals jij.God heeft geglimlachte toen je werd geboren.BEVESTIGING VOOR JE INNERLIJKE PEUTER.Kleine.....Je mag gerust nieuwsgierig zijn, dingen willen hebben, aanraken,bekijken en proeven.Ik zal er voor zorgen dat je veilig op onderzoekingstocht kunt gaan.Ik hou van je, precies zoals je bent, kleine.....Je hebt er recht op dat iemand voor je zorgt.Je mag gerust nee zeggen.Ik blij dat je je zelf wilt zijn.We mogen best allebei eens kwaad zijn, we komen er wel uit.Je mag gerust bang zijn als je de dingen op je eigen manier doet.Je mag verdrietig zijn wanneer ze niet uitpakken zoals je gewild had.Ik laat je niet in de steek, wat er ook gebeurt.Je mag helemaal jezelf zijn en er op rekenen dat ik er voor je zal zijn.Ik vind het heerlijk om je te zien leren lopen en praten.Ik hou van je en zie je als waardevol, kleine...BEVESTIGING VOOR JE INNERLIJKE KLEUTERKleine.... Ik vind het heerlijk om je te zien groeien. Ik zal je gelegenheid geven om uit te zoeken waar je grenzen liggen.Je mag nadenken over je gevoelens.Ik vind al die levensenergie van je prachtig, ik vind het leuk dat je nieuwsgierig bent naar seksuele dingen.Ik zal je grenzen aangeven om je te helpen ontdekken wie je bent.Je mag gerust anders zijn dan anderen.Je mag je van alles inbeelden, je hoeft niet bang te zijn.Ik help je wel fantasie van werkelijkheid te scheiden.Ik vind het prima als je een homoseksuele aanleg hebt.Je mag gerust huilen, ook al wordt je groot.Je mag om opheldering vragen als je iets niet begrijpt.Je bent niet verantwoordelijk voor je ouders.Je bent niet verantwoordelijk voor gezinsproblemen.BEVESTIGING VOOR JE INNERLIJKE SCHOOLKINDOp school mag je zijn wie je bent.Je mag de dingen gerust op je eigen manier leren doen.Je mag over de dingen nadenken en ze uitproberen.Je kunt vertrouwen in je eigen oordeel hebben, je moetalleen de consequenties van de keuzes die je doet aanvaarden.Je kunt vertrouwen in je eigen gevoelens hebben. Ben je bang laat het me dan weten.Je mag zelf je vrienden kiezen.Je mag je net zo kleden als de anderen kinderen, maar ook net zo als jij leuk vindt.Ik blijf graag bij je, wat er ook gebeurt.IK HOU VAN JOU LIEF INNERLIJK KIND, PRECIES ZOALS JE BENT EN IK STEUN JE ONVOORWAARDELIJK IN AL JE KRACHT EN GROOTSHEID.unquote Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Nou ja nu ik toch bezig ben dit was mijn spiritituele inzicht kaart vandaag:Gebrek aan liefde verdwijnt als je liefde begint weg te geven. do I need to say more:D Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 3 november 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Safi, waarheden als koeien. Ik heb ooit wel eens gelezen: waar je het meeste hekel aan hebt in een ander, daar heb je het meeste hekel aan in jezelf. Oeps, nou, dan heb ik nog een hele weg te gaan! Doemdenken, piekeren, sentimentaliteit, een grote mond hebben, luiheid, onzelfstandigheid, noem maar op.Toch is het ook wel eens prettig om mild te zijn en te zeggen: nou ja, die eigenschappen heb ik nou eenmaal. Niet dat je jezelf niet kan verbeteren, maar gewoon iets minder streng zijn op jezelf.En dan ook voor een ander mild zijn.Ik heb vandaag een enorm hongergevoel. Visioenen van stoofpotten met knapperende spekjes schieten lokkend voorbij. En ik weet dat dit het gat in mijn hart is dat iets wil dat ik nog niet zelf kan opvullen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Hoi, ben weer terug. Interessante lezing gehad, en heerlijk geboomd. Alleen ben ik op de terugweg vreselijk misselijk geworden in de auto van mijn vriendin, en nu nog niet helemaal lekker. Ik hoop niet dat er een buikgriep onderweg is! quote: Als iemand iets zegt en jij voelt je hoe dan ook geraakt is het zaak naar binnen te gaan bij jezelf en te kijken waarom de woorden van een ander je zo raken. Héél waar! Het laatste half jaar (voor die tijd lette ik er niet zo op) merk ik dat als ik me aan iemand erger, ook hier op het forum, dit vaak zo is omdat ik iets van mezelf herken in dat irritante van die andere persoon. Dat werkt dan als een spiegel waarin ik iets zie wat me helemaal niet bevalt. Niet dat ik het tegenwoordig altijd meteen zie hoor, het vergt enige oefening om op deze manier te kijken naar wat je irriteert. Maar door die ervaringen heb ik er inmiddels wel een gewoonte van gemaakt om, als ik wrevel, irritatie of boosheid bij mezelf opmerk, te onderzoeken wat het precies is wat die reactie bij me opwekt, en waarom. Want dat leert me dan weer iets over mezelf.Vaak ook is het een stukje oud zeer wat naar boven gehaald wordt, en door dat te beseffen kan ik hetgeen er nu gebeurt in reëlere proporties zien. Onderscheid maken tussen wat er nu gebeurt, en de dreiging die daarvan uitgaat voor de persoon die ik nu ben, en een oude traumatische gebeurtenis die als symbool fungeert helpt me de dingen nu beter aan te kunnen. Het vergt heel veel oefening, want die opnieuw opkomende paniek die ik voelde als klein kind dat in haar diepste wezen bedreigd werd voelt nog steeds heel reëel!Overigens vind ik al dat bezig zijn met jezelf heel vermoeiend, dus ik vind dat luiheid zo af en toe MAG. Val jezelf dus maar niet te hard af Benthe, we hebben allemaal onze zwakheden. Ik moet dringend naar mijn stamppot met spekjes, dus tot later! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 hoi adb'ers, zo hier ben ik weer , uitgekookt boodschappen wezen doen , en dan verse soep met kippenvleugeltjes erin gemaakt , en bij het eten ervan mijn tong verbrand , dus ik zal niet veel kunnen zeggen vanavond nadien avond eten gemaakt , en dat zit ook al weer in de buik .en neen benthe ik kom hier niet vertellen wat , want dan wordt jou honger misschien nog groter .hoe gaat het hier met de andere adb'ers ??ik voel mij redelijk goed , weinig zin of gedachten aan drank (oeps hier ga ik ) , maar ik voel mij soms zo leeg , moeilijk te verklaren gevoel , al heb ik het soms wel meer .ik wil van alles doen maar buiten het koken komt er weinig van , en het huis netjes houden uiteraard .vandaag tijdens het winkelen heb ik verf gekocht , want ik zou willen aan de trap en hall beginnen , mijn eigen momenteel kennende staat de verf binnen enkele weken nog ongeopend in de emmer :$ach ja een vraag vandaag , waar ik mijn vlaams schrijven geleerdt heb , een klein beetje in het belgische leger , en de rest sinds ik op internet groepen zit , al doende leert men .ivm chatten , ik hou niet van chatten , maar ik ben het mens uit 2005 wel heel dankbaar dat ze iedere avond tijdens de moeilijke uurtjes(drank) met mij chatte .er bestaat een chat groep waar ik eens in het jaar eens ga piepen , maar zoals safi schrijft , ook ik kan dat niet volgen .ook ben ik iemand die niet van het moeten houdt , ik moet niets behalve rip .zo en nu eventjes toch iets anders doen , en dat is ...... stinky kattenbakken verversen ;-(( Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
anjo Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 lieve mensen,Dank jullie wel voor jullie berichtjes. Ik heb gisteren afscheid genomen van mijn vriendinnetje.Ze heeft het gehad en heeft er nu vrede mee. Vandaag krijgt ze een morphinepomp en dan kan het snel gaan. Iets waar ik wel dankbaar voor ben.ie Brie Het was gewoon een rotweek met veel problemen en wederom te veel geweld door de politie tegen mijn zoon.Iemand heeft geprobeerd mijn dochter te overrijden en toen mijn zoon zzei: wat doe je nu? Zei hij alleen maar dat het jammer was dat hij gemist had. Mijn paspoort was verlopen en ik had valleen een verklaring nodig om te verklaren dat ik was wie ik ben. Denk je dat het kreeg?Het spijt me maar ik geloof niet meer in de politie. Ze weten van de omstadigen, ze weten dat dit de laaste verjaardag die X zal meemaken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Dag lieve mensen... ik moet hier eigenlijk helemaal niet zijn, heb gedronken... maar heb de onbedwingbare behoefte, hier toch even wat te schrijven... Ik voel me goed doordat ik gedronken heb, tegelijkertijd voel ik me uiteraard helemaaal niet goed omdat ik ooit de keuze gemaakt heb om niet meer te drinken.... Tja, tegenstrijdigheid wordt zelfs tegenstrijdig in het hoofd van een niet drinkend alcoholist die toch drinkt.... Hoezo hersenkronkels... Ze lijken zo leuk als je er nuchter tegenaankijkt, ze worden beangstigend als je ermee ermee geconfronteerd wordt als je onder invloed bent....Waarom drink ik eigenlijk, terwijl ik niet wil drinken.... Grote vraag, klein antwoordje...: ik wil gewoon even van de wereld zijn... Nou ja, dat is alles... Lijkt het.... maar nu ben ik even van de wereld, nu wil ik zo graag weer terug naar de wereld.... hoe doe ik dat??? Ja, ja, ik weet het... stop met drinken... da's alles... Maar de ontwenningsverschijnselen... de harde realiteit.... de echte wereld..... is dat allemaal zo leuk???? Ik drink nu eigenlijk alleen maar omdat ik bang ben om nuchter te worden..... Angst is de boosdoener.... Oggejeetje, als ik nu maar niet geband word omdat ik een bericht onder invloed heb geplaatst.... Nou ja, ik wil alleen maar even heel netjes zeggen hoe ik me nu onder invloed voel.... Niet fijn.... Ik wil gewoon weer bij jullie, de stoppers, de niet-drinkers horen..... Ik heb altijd grote bewondering gehad, zelfs voor mezelf, hihi... voor mensen die de alcohol hebben kunnen laten voor wat ze is.... En nu ik weer aan de verkeerde kant van het verhaal zit, is die bewondering alleen maar groter geworden... Dus, sorry dat ik hier nu ben, maar grote complimenten voor een ieder die niet in die shitput zit waar ik me nu bevind... en een ieder die zich wel in die shitput bevindt wens ik gewoon heel veel sterkte en moed om er weer uit te geraken..... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Lieve Kohtje, kom dan uit die shitput waarin je nu zit! Gemakkelijk gezegd natuurlijk, want je zit er nu in, en nuchter worden doe je niet door een knop om te zetten. Natuurlijk ben je bang voor nuchterheid, en vooral ook voor de ontwenningsverschijnselen, als de drank in je lijf zit.Wat ik je kan raden Kohtje, is om nu te stoppen, een paar glazen water te drinken, en in je bed te kruipen. En dan morgen hier terug te komen, als je weer nuchter bent. Ook heb je een kater, bibberende handen en barstende koppijn, dat is niet erg. Zo lang je maar dat eerste glas nog niet genomen hebt.Ik vind het zo jammer dat je naar ons terug verlangt als je al gedronken hebt, maar dat je ons niet opzoekt als je dat nog niet gedaan hebt, maar wel die behoefte voelt even van de wereld te zijn. Op het forum kun je ook dat gevoel hebben even van de wereld te zijn, omdat je hier even niet in die moeilijke, harde wereld bent waaruit je wil vluchten, maar in de (weliswaar eveneens moeilijke) wereld van lotgenoten die je begrijpen, die weten waarom je weg wilt zijn, en ook weten waarom het beter is dat toch maar niet te doen. En die ook weten hoe ver****e moeilijk dat is.We geven om je Kohtje! Ik geef om je, dat weet je. Ga lekker naar bed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 anjo als eerste wens ik jou veel moed ; om dit alles te verwerken sterkte .kothje aan jou , weet ik niet zo goed wat te schrijven , kan jij jou niet op een of andere manier recht trekken aan de maanden welke je wel adb geweest zijt ??jij kohtje weet toch dat een leven , zonder drank kan .waarom doe je evt weer die opname niet , toch allemaal beter als dit ??ergens schrijft safi vandaag iets aan ik dacht soothie , ivm hoe meer je hervalt hoe moeilijker het wordt terug recht te staan .lieve koh ik wens jou kalmte , moed , en wijsheid om de juiste beslissing te nemen , en doe wat anna schrijft , drink enkel glazen water en probeer naar bed te gaan . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Kohtje, stommerd! en dat mag ik zeggen want ik ben gisteren ook goed de fout in gegaan, feestje van een collega en het kon me gewoon allemaal niks meer schelenwilde weer even weten hoe het ook alweer was... en dat heb ik geweten!! lag vanmorgen om 5 uur in bed, weet niet eens welke route ik naar huis gefietst heb, heb boven de wc pot gehangenvandaag de hele dag naar de maan, tot 2 uur in bed gelegen, trillen, ziek, depressief... en de balen natuurlijk!!! en het was niet eens leuk om te drinken... en het werd er ook niet leuker op.Dus Kohtje, stop er nu mee, en ga aan het water.. beperk de schade!Ben blij dat ik het opgebiegd heb nu hier want dat doe ik met lood in de schoenen en met tranen over mijn wangen, hoe kon ik zo stom zijn.Aan de andere kant is het gebeurd, was ik er zelf bij, heb zelf deze domme keuze gemaakt en kan ik het niet meer terugdraaien.wel kan ik vanaf vandaag weer kiezen om niet te drinken en dat doe ik dan ook! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Lieve Anna, lieve Blacky, jullie hebben volkomen gelijk... alleen lijkt gelijk zo anders als je onder invloed bent... Maar ik ben gelukkig toch zo weinig onder invloed (?????) dat ik snap wat jullie me zeggen.. Ik ga nu uitloggen en zo lekker m'n bedje in. Die ontwenningsverschijnselen moet ik gewoon doorgaan... is niet anders... Ik hoop jullie in betere tijden weer te schrijven.... En excuses voor de zoveelste maal schrijven onder invloed.... schijnt er bij te horen.. Orale diaree...... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Anjo..sterkte met alle problemen die op dit moment op jouw weg komen. Het lijkt of alles je tegen staat, probeer te blijven zien als een rot fase in je leven is die weer voorbij zal gaan. Het allerbeste en veel kracht, wijsheid en moed.Kohtje...ik werd vanochtend wakker met de behoefte aan whiskey...om dezelfde redenen als jij nu gedronken hebt...gewoon even van deze wereld zijn, even een andere dag dan al die nuchtere, normale dagen, even de andere Safi zijn met heftige gedachten en emoties en woede.Ik had er echt zin aan, maar ik kon de belofte aan mezelf niet vergeten. En de gedachte hoe ik me morgen zou voelen was het opeens ook niet meer waard.Ik dacht precies wat jij nu zegt, dat als ik zo ver was dat de roes niet aangenaam meer is dat ik dan nog maar 1 ding zou willen....weer nuchter zijn...tja en toen vond ik de gedachte om te gaan drinken echt bezopen.Eerlijk gezegd ben ik nu erg blij dat ik het niet heb gedaan maar soms mis ik die gekke Safi wel en soms ben ik erg blij als ik haar nooit meer zou hoeven te zien.Het leven is zo veel makkelijker nuchter...zo ontzettend voorspelbaar en kalm...wat voor mijn depressies en stress echt het einde is.Stop met drinken en kom naar ons terug en print het berichtje uit wat je vandaag geschreven hebt zodat je het de volgende keer dat je weer wilt drinken kunt lezen. Misschien dat het leermoment dat je dus tijdens het drinken eigenlijk liever nuchter bent je helpen de volgende niet te nemen.Ik vond het deze keer ook helemaal niet erg dat je met drank op wat schreef want je sprak klare taal, daar kon ik wat mee en daar leer ik wat van.Maar gooi dat glas leeg, kieper de rest door de gootsteen, drink water en ga naar bed.Slaap lekker KohtjeBlacky dat leeg voelen is denk ik nog steeds het rouwen ik had het vanavond nog in een berichtje staan quote: Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is. Dat nieuwe misschien het verven van de gang;) Wat voor kleur wordt het? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Tapas...dus jij deed waar ik vandaag zin in had en ook jij hebt spijt..dubbel zo blij nu dat ik hier lekker nuchter zit.Wees niet te hard op jezelf..je hebt duidelijk weer iets geleerd, dat de tijd ,dat het je niets uitmaakte om dronken naar huis te fietsen zonder te weten hoe en misselijk boven een wc pot hangen je niets deed, voorgoed voorbij is.Ok je hebt je weer laten gaan maar je hebt er niet van genoten en daar gaat het om dat is de les.Stapje voor stapje, uur voor uur, les voor les, je komt er wel.Slaap lekker en drink nog even heel veel water voor het slapen gaan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 tapas , bedankt voor je schrijven en .... er weer tegen aan he .safi de kleur wordt groen , en bedankt voor je schrijven ivm rouwen , want ja daar gaat het ook een beetje om , maar zoals je zegt ieder afscheid is plaats maken voor iets nieuws .ik mis soms ook de drank , of beter gezegt ik mis soms mijn vlucht route , maar ik voel mij ondanks alles beter met dit in geslagen pad , en als andere dan de min punten van het drink gelag beschrijven , dan ben ik blij dat ik mijn gekozen pad dag per dag vervolgen mag . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Groen dat is mooi, dat is een helende kleur, dat lijkt me erg mooi.Zelf moet ik ook nodig beginnen aan mijn yoga kamer maar ben ook nog niet verder.Ja ook ik ben blij dat ik die vlucht route waar ik vanochtend aan dacht niet heb ingeslagen, mijn man is voor het eerst in jaren en jaren al een week van de wiet af en ook compleet nuchter...de zaken hebben een keer naar het goede...en het goede keert zich naar ons.Ik ben het vluchten ook wel een beetje zat...DONE THAT, BEEN THERE..dat hou ik mezelf maar veel voor...ik ben klaar voor nieuwe dingen dus dan moet je afscheid nemen van oude dingen om voor die nieuwe dingen plaats te maken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Safi wat jij schrijft over je depressies en stress en dat niet drinken beter is is helemaal waar maar de laatste tijd werkt het bij mij niet en dat is zo vervelend. Het lijkt soms allemaal wel erger te worden sinds ik niet meer drink. Ik slik trouw mijn medicatie, ik sport, eet gezond, zorg goed voor mezelf, Let goed op de rust, reinheid en regelmaat maar mijn gevoel ligt steeds vaker dwars.. prikkelbaar, boos, verdrietig, snel uit balans raken.Ik weet het gewoon even niet meer.. heb net wel een mailtje naar maatschappelijk werk gestuurd naar mijn vaste hulpverleenster daar waar ik denk ik al 2 jaar niet meer heen geweest ben om een afspraak te maken. Dat is wel fijn, ik heb gewoon een abonnement voor het leven bij haar en mag altijd komen. Nu is het denk ik weer de tijd om dat te gaan doen want alleen lukt het me nu niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Tapas..ik denk helaas dat je te snel resultaat wil zien. quote: maar mijn gevoel ligt steeds vaker dwars.. prikkelbaar, boos, verdrietig, snel uit balans raken. ik weet dat het moeilijk is als je zo je best doet met gezond eten, sporten, reinheid en rust maar je bent geestelijk nog steeds bezig een nieuw iemand te worden en daar gaan jaren over heen.Doe het niet zo als mij die al 11 jaar bezig is omdat ze zo nodig weer moest drinken, omdat ze toch zo goed bezig was..maar doe het zoals Blacky, Gem, Corinne, Anna, Ferry, Rufus, Ziza,Rudy en alle anderen hier van het forum die ik even vergeten ben.Je weet uit hun verhalen dat het niet makkelijk is en misschien is het inderdaad goed dat je weer even met je maatschappelijk werkster samenspant om de moeilijke momenten te doorstaan.Het val me wel op dat je minder schrijft tegenwoordig.Zelf vind ik hier schrijven erg behulpzaam omdat ik het ook tegen mezelf heb als ik tegen anderen praat. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 3 november 2007 Rapport Share Geplaatst 3 november 2007 Goede avond allemaal,Hier ben ik. Ik heb snel het draadje doorgenomen.Vannacht heb ik lekker geslapen. Om 0.30 erin, om 7.30 even plassen, opgestaan om 11.30.Resultaat: voel me al iets fitter dan gisteren. Voor directe herhaling vatbaar.@Benthe,Jouw katje is echt hoogbejaard.@Water,Ik ben gelijk dat bericht van Tactus gaan lezen. Ik heb nog nooit aan een chatbox deelgenomen. Het lijkt mij warrig. Dit forum is zelfs mijn eerste forum. Dit vind ik wel leuk. De chatbox van Tactus met op een vastgesteld uur o.l.v. een groepsleider, die kan overleggen met een hulpverlener, gaan chatten is i.i.g. niets voor mij. Wel kan ik me er iets bij voorstellen als dit gebeurt vanuit de internettherapie en direct o.l.v. een van de hulpverleners van Tactus. Dat het dan echt als een groepsessie/therapie werkt, maar dan virtueel.Geef mij het medium FORUM maar. Ik kan ik de berichten op een moment dat het mij uitkomt lezen en er op reageren zoals ik wil. Ik kan ook mijn reactie nalezen voor ik ze plaats.@Delta,Blij dat je je al ietwat beter voelt, vandaag.@Blacky,@Gem,Wat vervelend dat telefoontje. Misschien kun je wel een balletje opgooien zonder jezelf bloot te geven.@Karinneke,Blij dat je je nu iets rustiger voelt. Soms lijkt het leven zo onrechtvaardig. Soms is het moeilijk om tegen gezelf te zeggen: ik hou van mij. Toch is het goed dat elke dag een paar keer tegen jezelf te zeggen.Ik kan helemaal aansluiten bij wat Blacky tegen je zegt.@Pepita,@Safi,Vriendschap is mooi.Je zorgt vandaag weer voor heel wat interessant leesvoer. Bedankt.@Dani,@Anna,Ik ben een Enneagram type 5 De Onderzoeker met een 6 vleugel. De 6 is Een Loyalist. Ik heb ook kenmerken van de 9, De Vredestichter.Even een stukje uit de typering van type 5:quoteVijven zijn gevoelig; ze voelen zich onvoldoende tegen de wereld verdedigd. Om te compenseren voor hun gevoeligheid nemen Vijven soms een houding aan van zorgeloze onverschilligheid of intellectuele arrogantie, wat helaas als consequentie heeft dat er afstand gecreëerd wordt tussen hen en anderen. Proberen om die afstand te overbruggen kan moeilijk zijn voor Vijven, omdat die zelden op hun gemak zijn met sociale vaardigheden, maar wanneer het ze lukt om het te doen, zijn ze vaak toegewijde vrienden en levenslange metgezellen.unquoteIk ben geïnteresseerd geraakt in de materie eneagramsysteem, omdat ik op zoek ben naar mezelf en naar wie ik ben. Ik wil me er wel wat meer in gaan verdiepen.Trouwens wat leuk dat je je contact met je oude schoolvriending is hersteld. Jullie zullen vast heel wat bij te kletsen hebben.@Meedoen,EVENTJES HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD met 2 weken alcoholvrij. :wine:Volhouden. Die symptonen verdwijnen.@Marion,Wat een gedreven advocaat hebben jullie. Donderdag ga ik duimen. Die vennoot komt er naar mening al lang te makkelijk vanaf dat hij het toenmalige zomaar naast zich neerlegt. Hij heeft zeker nog geen een keer de dwangsom betaald? Ik hoop dat het schrijven van je verslag goed lukt. Het lijkt mij een zware opgave.@Stien,@Sammy,@Pippi,@Anjo,STERKTE.@Kohtje,Ik hoop dat je alle drank inmiddels aan de gootsteen gevoerd hebt en naar bed bent gegaan.Verder hoop ik dat je in de toekomst eerst hier naar toe komt voordat je een fles drank gaat halen en die aan je lippen zet.@Tapas,Goed dat je je knietjes hebt afgeveegd. Val jezelf niet te hard, vandaag drink je weer lekker niets van dat gif en als het goed is, heb je je les geleerd.Misschien is het nodig dat een arts eens kijkt of je medicatie aangepast moet worden, nu je niet meer drinkt. Per slot van rekening hebben AD en alcohol sterke invloed op elkaar. Maak eens een afspraak met de arts die jou je medicatie voorschrijft en vertel hem van je ervaringen met je depressies.Wat ben ik vandaag veel wijze informatie en inzichten tegengekomen hier op het forum.Ik neig er toe om de hele draad maar op te slaan, om op een ander moment weer te lezen.@ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden