Spring naar bijdragen

Zaterdag 24 november 2007

Gem

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

Ik meld me even om het draadje te openen en ga zo weer naar bed! Gisteren in slaap gevallen op de bank (gebeurt sinds ik niet drink nooit meer...) en nu van "slag"af!

Houden we het echt droog allemaal, als dat onze doelstelling is?
Een fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 287
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik moet even kwijt dat ik het NIET ADB vind, als iemand 4 drankjes genomen heeft, hoe ik het ook begrijp dat Marion heeft gedronken! Ik wil dat dan ook niet steunen, door iemand dan een compliment te geven dat ie er maar 4 heeft gedronken!
Let wel ik veroordeel niet, heb begrip enz en het is MIJN mening. Geen aanval naar Marion maar zo voel ik de situatie wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion,
Ik hoop dat je vandaag de moed weer kan vinden om niet te drinken en dat je het kan uitpraten met je man nu jullie er allebei eeen nachtje over geslapen hebben.
Ik wens je heel veel sterkte en ik denk aan je!
:heart:

Charlie,
Slaap lekker en werk ze vannacht!

Kaia,
je hebt maar mooi die gremlin ZELF verslagen! Proficiat!:present:
Ik wens een leuke (alcoholvrije?) avond!

An,
hoe is met met je en met je zoon?

Dani,
je was gisteren ingelogd! Alles OK?

Tapas,
vandaag een eettafel scoren?

Pippi,
doe nog rustig aan vandaag hoor! Ik hoop dat je je vandaag weer wat beter voelt!

Marjo,
je gaat hartstikke goed!
:present:

Soothe en Anna,
fijn weekend!

Tolie,
alles goed?

Benthe,
ook al wakker! Toch steeds last van de jetlag?
Hoe gaat het met je en dan bedoel ik ook je ziekte? (sorry dat ik het vraag maar ik ben echt geinteresseerd!)

Delta,
maak er een fijne dag van!

Druppel,
ik hoop je toch weer hier te zien! Ik hoop dat je lekker geslapen hebt!

Trui,
alles goed met je?

Alle anderen, Fran, Sammy, Pepita, Houtje enz. ik leef mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge Gem,
Nee, nu ben ik tenminste weer eens op een normale tijd opgestaan, dus einde jetlag, hoop ik.
Ben het met je eens dat het een beetje onzinnig is om iemand te gaan prijzen als zij of hij "maar" vier drankjes op heeft. En dat is echt niet bedoeld als een trap na voor Marion. Al vond ik de uitzwaaier vannacht dat je aan de pessoa (ofzoiets) zat, nou niet bepaald leuk om te lezen Marion. Voor jou niet en voor ons niet.
Wie een gremlin heeft en niet wil drinken, kom vooral hier om steun. Maar heb je in je hoofd gezet dat je toch gaat drinken, dan vraag ik me af, wat wil je dan op dat moment van het forum? Voor een schop onder je kont of steun is het dan al te laat.
Gem, mijn oncoloog zit een beetje te zoeken naar de juiste medicatie. Er is nog geen man (of vrouw) overboord, maar het verloopt niet helemaal zoals gehoopt.
Verder wens ik iedereen een fijne droge dag toe. Koud hè? Hier stonden de ijskorsten op de plassen vanmorgen. Hondje Max vond het maar raar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Delta, we lijken de twee lonesome cowboys wel. Dank voor je goede wensen.

Ik ga straks op de koffie bij de ouders van een heel goede vriend die vorig jaar is overleden. Heb ik alweer een tijdje voor me uitgeschoven. Pa zit al 's morgens om acht uur aan zijn eerste borrel.
Nee ik ben niet bang dat ik mee ga doen maar het gespreksniveau gaat zo'n rare kant op als je zelf nuchter bent en de ander is beneveld.

Kaia, als je vandaag nog leest, ik hoop dat je het droog houdt op het vakantiereuniefeestje. Lijkt pittig, is het niet. Zijn er daar helemaal geen mensen die aan de spa zitten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja, en dan heb ik nog even een vraag in het algemeen. Er werd en wordt hier soms gezegd, vooral door mensen die nog niet zo lang zijn gestopt: "ja maar ik voel me zo saai als ik niet drink op een feestje/verjaardag/noem maar op".
Maar vinden jullie andere mensen die bij zo'n gelegenheid aan de fris zitten, eigenlijk saai?

Oh ja Delta, wat ik nog wilde vragen. Jij vroeg laatst of ik wist wat het was: ten allen tijden, etc. Ik wist dat het te allen tijde is, maar niet waarom. Is daar een regel voor? Je schreef dat het jou op de HBS is ingestampt, dus je moet het me kunnen uitleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hele goede morgen,

Een heftig begin van het weekend gisteravond/nacht op het draadje.
Gelukkig zijn hier goed getrainde gremlin meppers met de regelmaat
van de klok aanwezig. Het enige wat je te doen staat is het hier dus
aangeven, en het helpt dat hebben we maar weer eens gezien aan
Kaia, hartstikke goed hoor!

Marion, jammer. Ik kreeg een beetje het gevoel van dat ik dit al eerder
gelezen had? De problemen gebruiken als excuus om te mogen drinken.
Ik hoop dat je de kracht weer kunt vinden om daadwerkelijk te stoppen.

Tja, en die opname van as maandag daar heb ik weinig van begrepen.
Wat willen ze hier mee testen?

Vandaag moet ik op cadeautjes jacht voor de sinterklaas en dan ook
nog suprises maken. Ik heb ooit eens gezegt dat ik hier nooit meer
aan mee doe, maar ja ben weer gezwicht!
Goede ideeën zijn dus welkom, voor surprises hé, per pb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemeurgen

Las ik dat Anna bij Soothe verkeert dit weekend :heart: wat heerlijk voor ze.

Ik ga me aankleden heb schandalig lang geslapen en naar het sportveld. Het is er mooi weer voor.

Liefs voor alles, wees trots op jezelf als het gelukt is en start een nieuwe dag als het niet gelukt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha, die Stien! Lang niet gezien!

Gisteren zijn er dankzij een telefoontje met een vriendin maar weer eens een paar schellen van mijn ogen gevallen. Mijn voorraad oogschellen lijkt wel onuitputtelijk. :huh::D Maar ja, elke dag leidt tot nieuwe inzichten, dat is nu eenmaal het leven.

Ik voel me nogal strijdlustig vandaag -- in de positieve betekenis van het woord -- ook al ben ik hondsmoe. Dus ga ik er maar eens tegenaan! WERREKUH!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ook hier ter sporte, cadeautjes kopen en surprises maken!
Het wordt een druk dagje, met als klap op de vuurpijl het feest van vanavond, waar ik twee weken geleden zo tegen op zag! Begrenzen qua tijd in dit geval (kinderen gaan ook mee, dus goede stok..).
Voel nu wel een beetje zenuwen opkomen, nu ik het schrijf.

Fijne en droge dag allemaal! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer is iemand saai?
Ik denk dat iemand pas saai is als hij dat zelf ook vindt.

Iemand die aan de fris zit kan heel erg saai zijn.
Maar iemand die aan de drank zit eveneens.

Wij denken dat onze gemoedsstemming in een drankje zit, maar is dat wel zo.?

Zelf dronk ik als ik vrolijk was maar ook als ik depressief was, mijn stemmingen werden niet door de drank bepaald maar nog eens extra uitvergroot.
Was ik b.v al agressief werd ik door mijn drinken steeds kwader op mijn omgeving.
Was ik bij grote uitzondering al eens blij, gooide ik onder invloed de ramen in van mijn huis.
Ik veroordeelde mensen door hen op het eerste gezicht al als saai te bestempelen.
Terwijl het achteraf goede gesprekspartners waren.

Ik denk niet dat het om het woord saai gaat maar om de vraag waarom ik mij vroeger in gezelschap niet prettig voelde zonder drank in mijn lijf.

En na zes jaar droog staan weet ik waarom.
Bij mij speelden op de eerste plaats angst uitgelachen te worden ,mijn minderwaardigheids gevoel, de schaamte, een belangrijke rol mee.
Ik voelde me ongemakkelijk als er een stilte viel, ik voelde me dan bekeken.
Het gevoel in deze situaties er altijd alléén voor te staan vroeg enorm veel energie van mij.
Ik moest me zelf geweld aan doen om me te kunnen handhaven en viel als ik niet dronk in een zwart gat.
Ik heb weleens gedacht dat ik het contact met het gezelschap kwijt raakte, maar uiteindelijk raakte ik het contact met mezelf kwijt.
Als de slok goed viel, voelde ik me de gevierde man zwetste met jan en alleman en dacht het middelpunt van het feest te zijn.
Ik kwam niet om de persoon die jarig was, maar om de drank.

De laatste twee van de zes jaar zonder drank voel ik me nooit meer alléén.
Ik voel me in gezelschap op mijn gemak.
Ik heb dat wel moeten oefenen.
Weerstanden overwinnen.
Ik sprak dan met mijn vrouw, die van de hele situatie op de hoogte is, af, dat ik haar hand zou pakken als ik werd overvallen door eenzaamheid.
Dat warme gevoel er niet alléén voor te staan heeft me blijkbaar goed gedaan, want geleidelijk aan ben ik gaan praten, zocht zelf het contact en de angst loste als vanzelf op.

Zo is het wel weer genoeg.
Wat een woordje saai toch kan los maken bij een mens.

In het begin van niet drinken ben ik situaties waar drank werd geschonken en ik doorgaans altijd beschonken naar buiten kwam, uit de weg gegaan.
Gezien jou achtergrond en het feit waarom je weer bent beginnen drinken Kaia, wil ik je voorstellen vanavond niet naar die vakantiegroep te gaan.
Maar uiteindelijk beslis jezelf.
Doe jezelf geen geweld aan.

Een fijn weekend allemaal.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het doet me goed te lezen dat mensen al langer op dit forum beginnen te begrijpen dat minderen met drinken niet betekend dat je alcoholdebaas bent.
Zolang je de zucht naar drank blijft beantwoorden zal drank altijd het middelpunt van je leven blijven.
Ik weet uit ervaring dat er weining mensen met een drankprobleem zijn, die "sociaal"kunnen drinken.
Ik kan ze tellen op de vingers van één hand.
De anderen die "dachten" drank de baas te zijn, liggen ergens dood en begraven.
Een denkfout dus.

De zucht naar drank steekt onverwacht de kop op maar verdwijnt weer.
Het is juist de kunst om met die zucht, de onmacht, om te leren gaan zonder erbij te drinken.

Oude drankpatronen doorbreken, andere gedachtenpatronen , de normen en waarden van vroeger onder de loep nemen en daar als het ware al schrijvende een beetje mee stoeien tot iets goed voelt.

Ik dacht na een tijdje zelfonderzoek veel te weten, maar ik was vergeten al die nieuwe kennis te toetsen aan de praktijk.
Ik zat thuis op mijn kamer niet drinkend voor de pc in dezelfde schijnwereld als toen ik dronk.
Ik ben alles gaan aanpakken waar ik vroeger om heen liep en bang voor was en langzamerhand pluk ik daar de vruchten van.

Achteraf was alcohol niet de oorzaak van mijn problemen maar zoals al gezegd vergrootte de drank mijn problemen uit, tot de waanzin er op volgde.
Ik zie drank als één van mijn overlevingsmechanismen die ik heb moeten overwinnen om mijn identiteit terug te vinden.
Het is de moeite waard geweest, ik heb dat oude leven geleidelijk aan afgebouwd en wat belangrijk is neem nu de verantwoording voor alles wat er op me af komt.
Het is de moeite waard geweest.
Het is nu MIJN leven.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo,
ik wens je vanavond veel sterkte en succes!
Ik weet niet wat je doel is: niet drinken of 1 of 2 drankjes, maar zet hem op! Je kinderen zijn erbij, dus dat zorgt al voor een rem!

Benthe,
ik dacht in het begin absoluut dat het saaier was zonder alcohol! Maar als je oplet zijn er zoveel mensen die niet drinken of heel matig! En daar lette ik dus nooit op! Ik zag alleen de mensen die dronken.

Gelukkig zijn er heel veel mensen die matig of niet drinken in het openbaar (wat ze thuis doen weet ik niet, ik ging voorheen "los"als ik thuis was) en daar kunnen we ons aan vasthouden als we het daar moeilijk mee hebben!
Het doet mij niets meer! Ik ben er juist trots op dat ik fris drink op zulke gelegenheden! Hoef ik ook niet bang te zijn dat ik rare dingen doe door de drank. Die gebeuren namelijk ook wel zonder drank op! :P

Overigens hoop ik met Delta mee, dat de goede medicatie en de juiste dosering snel gevonden wordt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
delta2

.... zo gaan we -
naar mijn mening, Water
- niet met elkaar om. ....

Thanks, Delta. ;) Ben het wel met je eens hoor, in dit geval... maar ergens snap ik Druppeltje ook wel, wantrouwen kan diep zitten en een misverstand is snel geboren. 'k Weet er alles van. Ik hoop vandaag nog wat van je te horen, Druppeltje?

quote:

Originally posted by:
rvanth

Ik sprak dan met mijn vrouw, die van de hele situatie op de hoogte is, af, dat ik haar hand zou pakken als ik werd overvallen door eenzaamheid.

Kijk, dàt vind ik dus gewoon verschrikkelijk lief. Ik vraag me werkelijk af of ik ooit nog iemand op een dergelijke manier kan vertrouwen, of ik ooit nog afkom van dat idee van "anything you say can and will be used against you".
De volgende vraag is dan natuurlijk: "wil ik dat wel?".

Ik merkte wel weer eens aan mezelf dat ik volledig dichtsla als ik dat van Marion van gisteravond lees. Aan de ene kant (uiterlijk) heb ik het empathisch vermogen van een baksteen, en aan de andere kant (innerlijk) wil ik het leed van de wereld op me nemen. Ik voel me dan echt machteloos, nutteloos, zinloos, ontoereikend... daarom doe ik maar niets. Voorlopig nog geen idee wat ik daarmee aan moet.

Marion, kop d'r veur hoor... mens wat ben je sterk geweest de afgelopen tijd, ga dat toch niet verpesten met die nep-oplossing die alcohol heet. Ga je vent knuffelen, hij heeft het net zo moeilijk (gehad) als jij. Ga maar lekker samen janken ofzo. Geloof in jezelf, geloof in elkaar, en geloof dat er een keer een wending ten goede komt in de situatie.
Ik wens jullie alle sterkte en een positieve dag. :present:
O ja, en veel plezier bij de Blokker bij het uitzoeken van een nieuw servies... ;)

Kaia, misschien heeft Rudy wel gelijk en kun je beter wegblijven van dat feestje... ik heb een beeld van je dat je op een vouwfiets mee wilt doen aan een motorcross... gaat niet lukken... maar als je wel gaat, wees dan zo goed voor jezelf en drink niet en kijk eens hoe je dat morgen bevalt. Niemand dwingt je, het is jouw keuze, maar het is ook jouw consequentie. Wat heb jij aan een Kaia onder invloed?

Nou, ik ga nog maar een bakkie inschenken, stuk amandeldinges erbij... twijfel- en nadenk-dagje vandaag voor mij. Maar ik drink vandaag niet, dat weet ik wel zeker!

Voor iedereen een :rose:, en hou vol!

Aangepast: ik zie net dat ik Rudy's naam verkeerd gespeld heb, excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Gem,

het doel van de avond is om helemaal niet te drinken.
Nl. als ik maar 1 glaasje zou drinken, weet ik waar het naar smaakt (naar veeeeel meer)!
En dat wil ik niet, ik wil morgenochtend lekker uitslapen, gewoon omdat het weekend is, en we een feestje hebben gehad. Niet om zo'n overbekende akelige roes uit te slapen!

Met dank overigens aan Rudy's mooie uiteenzetting over ADB. 'Kon het niet mooier treffen!

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je alleen voelen in een groep of een gezelschap, dat ken ik ook. Ik voel wel dat het jaar na jaar beter wordt. Vroeger zei ik in "vreemd" gezelschap nauwelijks een woord, wist niet hoe me te gedragen. Ik drink ook weinig of niets in gezelschap. Dat heb ik vroeger nog gedaan, maar de schaamte achteraf was niet bepaald prettig. Enfin, het viel me vorige maand tijdens de koffietafel na de begrafenis van mijn tante Nonneke op dat ik veel vlotter met mensen omga dan vroeger. Ik heb leren "small-talken" om het zomaar eens te zeggen. Koetjes en kalfjes, informeren naar dit of naar dat. Gewoon oppervlakkig keuvelen kan ook heel aangenaam zijn.

Elk jaar ga ik met oudejaars bij vrienden in Antwerpen, die ik verder nauwelijks zie. Een internationaal gezelschap is dat: Duitsers, Zuid-Afrikanen, een Chinees meisje, Vlamingen... En elk jaar voel ik me toch iets meer op mijn gemak. Ik herinner me nog dat ik een paar jaar geleden daar was, en het gevoel had dat ik van buitenaf zat toe te kijken. Een tamelijk onbehaaglijke gewaarwording was dat. Nu heb ik nog niet het gevoel dat ik er echt bij hoor of zo, maar ook niet dat ik er helemaal buiten sta. Ben benieuwd wat het dit jaar gaat geven. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat gaat je lukken ook, Marjo!

Hmpfff, lekker is dat, bel ik die mensen bij wie ik op bezoek zou gaan of ik nog iets mee moet nemen uit de super (ze zijn niet meer zo goed ter been), die man al flink in de lorum. Ja, daar heb ik dus geen zin in. Beetje een toestand, want mevrouw in tranen met de terechte opmerking dat ik vroeger toch zelf net zo hard meedronk, en dat ik het nou ineens erg zou vinden?
Ik neem de dame wel een keer mee op een uitstapje, mag meneer thuisblijven met zijn fles.

Over wantrouwen: ik ben echt geen grietje geloof-het-wel, maar het kost me verkeerde energie om er maar van uit te gaan dat mensen niet te vertrouwen zijn. Bad vibes, vind ik dat. Ik ga er liever van uit dat iedereen te goeder trouw is tot het tegendeel is bewezen. En dan stoot ik een keer mijn neus, so what? Dat is het leven, het doet wel eens pijn. Ik heb de laatste maanden het idee dat niemand of niks mij meer pijn kan doen als de pijn die ik mezelf heb aangedaan met al dat gezuip dat ik heb gedaan.

Alle surprisemakers: veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een waarheden worden er weer vandaag geschreven!
en toch was ik blij dat Marion het bij 4 drankjes had gehouden en heel erg teleurgesteld toen ze aan de Passoa was begonnen. Als je dan toch gaat drinken en weer kan stoppen heb ik daar meer mee dan doordrinken... maar denk dat Marion vandaag wel genoeg gestraft is en wordt met een boze man en een kater.

Pip en Fran, dat heb ik ook, ik houd helemaal niet van die groepsgebeurens maar ze gaan me langzamerhand ook al wat beter af.. misschien leer je jezelf toch langzaamaan ook kennen (en waarderen) zonder drank. Het is ook een soort rouwproces en hernieuwde kennismaking met jezelf dus. Dat was voor mij eigenlijk de essentie van het gesprek wat ik op mijn werk had deze week, eigenlijk ging het achteraf niet eens over mijn werk maar in het algemeen over iets loslaten.. ik ga langzaamaan weer een nieuwe levensfase in en daarvoor moest er eerst iets duidelijk zijn.. en dat is dat alles niet meer is zoals het was.. hihi, lekker vaag maar duidelijker kan ik het niet maken... afscheid nemen dus en nu verder op de ingeslagen weg en kijken wat er op mijn pad gaat komen.

Kaia, heb je al besloten wat je vanmiddag gaat doen? probeer het experiment toch aan te gaan, het is even slikken om de anderen te zien drinken maar het voelt ook heel sterk als je zelf niet drinkt en gewoon weggaat als je het zat bent (niet zat bent maar HET zat bent). Het heeft mij elke keer toch wat sterker gemaakt merk ik.

Gem, nee, die tafel gaat er vandaag niet komen hoor, ik doe lang over zoeken, het moet wel perfect zijn anders moet ik het weer doorverkopen via marktplaats hihi.. jij veel succes met je overdenk en twijfeldagje.

Vanmiddag is de opening op mijn werk van de expositie van mijn collega, daar ga ik zometeen naar toe. Het is ook goed, het zou eerst mijn expo zijn maar ik ben blij dat dat niet zo is. Ik kan nu leren van wat zij tegenkomt en voorzichtig de mijne voor gaan bereiden... en dan ben ik ergens in februari aan de beurt.

prettige dag allemaal en houd het droog! doe ik ook, ik laat lekker de openingsdrankjes staan zometeen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het komt, maar na het eten gaan mensen meestal wat rondlopen en in groepjes zitten. En dan ga ik lekker bij de mannen zitten. Wat die vrouwen daar dan van vinden, kan me verder niet zoveel schelen. Ik heb geen kinderen, dus zit ik niets te doen tussen vrouwen die het alleen over hun kinderen hebben. Dan praat ik liever een woordje mee over politiek of zo. Klinkt allemaal vreselijk cliché, maar daar komt het meestal op neer.

Met oudejaars is het anders, want dan zit ik in balletkringen, zijn alle mannen homo en gaat het over heel andere dingen. Van muziek en dans tot herinneringen aan Zuid-Afrika. Wel fijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt nog veel erger Pippi, want ik ben knoflook-uiensoep aan het maken.
Gaat het vandaag wat beter met het buikgebeuren?

Trouwens, bijna iedereen is onzeker op feestjes. Als dat een troost kan zijn.
Als een onderwerp je niet interesseert, kun je toch zelf ook iets aansnijden dat jou wel interesseert? Of denk je dan dat wat jij te berde brengt, niet leuk genoeg is?
Ik ga vaak naar mensen hun werk vragen, voor- en nadelen, of ze bewust hebben gekozen voor dat werk (huisvrouw/man zijn en kinderen opvoeden is ook werk), of ze het anders zouden hebben gedaan als ze het over zouden kunnen doen. En zo ben je algauw een heel eind verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komen jullie niet gewoon op de verkeerde feestjes? pampers en tupperware? voorwielaandrijving en krukassen? ben ik blij dat ik toch een andere kennissenkring heb..
en ik ga meestal afwassen op feestjes hihi, of bordjes afruimen enzo.. bezig zijn, rondlopen en zo zwerf ik overal tussendoor, dat is mijn techniek.
Benthe ik ga ook altijd uit van het positieve van de mens en ben ook niet echt vaak teleurgesteld.. zoiets van wie goed doet wie goed ontmoet... en bij sommige mensen ben ik iets meer op mijn hoede omdat mijn intuïtie zegt dat ik dat moet zijn.. en meestal klopt dat ook wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...