Spring naar bijdragen

vrijdag 21 december

visje

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 382
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pippi,
Helemaal mee eens en ook de reden waarom ik niet bij een club ben die voorstaat dat je krampachtig op nul staat.
Als je dan ook nog eens alle gerechten meerekent waarin alcohol verwerkt wordt (en 75% van de alcohol blijft erin zitten na langdurig koken, of anderzins verhitten), soms zonder dat dit op de kaart vermeld wordt. Tja, dan wordt het wel heel moeilijk om alcoholvrij te blijven.
En als je dus willens en wetens zo een gerecht van de kaart kiest, zondig je dus.
Bekijk het. Ik hou van Alcohol de Baas en Alcohol de Baas ben je als je verantwoord drinkgedrag vertoont en aanhoudt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas,
Gefeliciteerd met 6 maanden ADB, waarvan de laatste 6 weken zelfs helemaal alcoholvrij.
Chapeau!
:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):P

Gem,
Van harte met 7 maanden alcoholvrij. JOEPIE!

Chinagirl,
17 maanden. Daar kan ik nog wat van leren. VAN HARTE!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil me niet mengen in de discussie of je nou wel of niet ADB bent als je af en toe iets drinkt. Dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken vind ik. Wel wil ik graag iets zeggen over wat mij al enkele weken opvalt in de berichten hier op het forum.
Er wordt hier dagelijks driftig naar gremlins gemept, en er zijn ook dagelijks mensen die er last van hebben. Dat is logisch, want dit is een forum van en voor mensen met een alcoholprobleem. Iedereen die mij al langer kent weet dat ik zelf ontzettend veel last heb gehad van wat we hier gremlins noemen, maar wat eigenlijk gewoon trek, zucht, craving of hoe je het ook noemen wil is.
In de loop van de maanden is die trek bij mij af gaan nemen, wat niet wegneemt dat ik toen ik al 8, en nog een keer toen ik al 14 maanden droog stond nog een vrij hevige trekaanval heb gehad. Let wel, 1!

Het valt mij op dat ook mensen die al lange tijd ADB zijn (naar hun eigen definitie) hier nog met grote regelmaat melding maken van hevige gremlinaanvallen. En dan prijs ik mezelf immens gelukkig dat ik daar - met uitzondering van de net gemelde trekaanvallen - al maandenlang volstrekt geen last van heb. Ik hoef niet meer. Niet om erbij te horen, niet om meer plezier te hebben, en ook niet om iets te kunnen verwerken.
Vaak heb ik me afgevraagd waarom ik zo gelukkig ben, en anderen niet, en het enige verschil dat ik zie tussen mijzelf en degenen die nog steeds in heftige gevechten gewikkeld zijn, is dat ik niet alleen ruim 16 maanden ADB ben, maar dat ik 16 maanden NIET DRINK.

Ieder die in staat is af en toe een enkel glas te drinken heeft mijn volledige zegen. Maar houdt volgens mij met ieder spaarzaam glas wel de craving in stand, en blijft eindeloze gevechten voeren tegen gremlins. Ik moet jullie bekennen dat ík dat niet zou kunnen. Als ik nu, na 16 1/2 maand droog staan, nog steeds dagelijks in gevecht zou zijn, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk de bijl erbij neergooien en uit moedeloosheid weer gaan drinken.
Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb, namelijk om dat eerste glas niet te nemen, iedere dag opnieuw. Want dankzij die keuze hoef ik al maanden niet meer te vechten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onthoud een ding goed. Je bent NOOIT de alcohol de baas.
Niet na een week, of een maand of een jaar. Niet na 10 jaar en zoals ik ook niet na 16 jaar.
Het gevaar alcohol zit in ons en zal atijd in ons blijven. Het is letterlijk tot de dood ons scheidt en hier kan geen scheiding aangevraagd worden, zoals dat bij een huwelijk wel kan.
We zijn echt levenslang veroordeeld. het is gewoon een kwestie om goed zonder alcohol om te gaan, het negeren. We zullen nooit winnen, zodat we de alcohol de baas worden, dat zal nooit gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bam heeft gelijk vind ik. Droogstaan is droogstaan, zonder sjoemelen.
Daarom ben ik altijd opnieuw gaan tellen!!
Ook is het zo, dat de doorgewinterde alcoholist NOOIT kan drinken.

Natuurlijk hoort hier plaats te zijn voor de minderaars! Een nobel streven, zou ik zeggen.
Maar voor de ware alcoholist, is alleen totale onthouding weggelegd!!

Het kenmerk van iedere verslaving, is meer willen. Niet minder!!!
Dus voor de routinier in het drinken, is alleen stoppen een optie.
Af en toe iets, is bijzonder tricky!

Een echte drinker, kan nooit drinken als een gentleman.

In de lifecases in het AA boek, staat een verhaal: HE THOUGHT HE COULD DRINK LIKE
A GENTLEMAN, BUT THIS GENTLEMAN COULD'NT DRINK.
De moeite van het lezen waard!!! Het big book!!!

Trusten Soothe. 28ste dag!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, ben je al een tijdje bij de AA geweest. Ik hoef de vraag eigenlijk niet te stellen want ik weet het antwoord. Je hebt namelijk al es gezegd dat je niet van praten in groepen houdt dus daarom ga je niet naar de AA. Toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden.

Waarom jezelf dan toch een oordeel aanmatigen over een club, zoals jij dat schrijft, waar je zelf helemaal geen ervaring mee hebt?

En waarom wordt er zo strak de hand gehouden aan de telling Corinne. Niet om mensen het gevoel te geven dat ze waardeloos zijn, niet om ze te demotiveren maar om mij te leren eerlijk te zijn. Mij te leren mn alcoholmisbruik serieus te nemen. En dar hoort marchanderen niet bij. En ik wil mensen helemaal niet het gevoel geven dat ze niet meer gemotiveerd kunnen zijn als ze een terugval hebben. Integendeel. Maar dat eerste glas is nou juist het probleem!

Ook daar leert men van. Zowel degene die het glas neemt als ik, door me bewust te blijven van de gevaren.

Maar goed, ik herken een patroon bij mezelf. Ik moet nl ongesteld worden en dan word ik in discussie net een pitbull. Dus voordat ik dingen ga zeggen die ik genuanceerder had kunnen en moeten brengen sluit ik af. Morgen is er weer een dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam,
Nee, ik ben niet bij de AA geweest en ook niet bij andere groepen als de Buitenveldgroepen die opgericht zijn en en weliswaar werken volgens het concept van de 12 stappen, maar dan zonder de HM. Ik ben ook niet bij de vrouwengroep gegaan die de Bouman hier in mijn stad heeft en die geleid wordt door een professional.
Ik hou idd niet van groepen en ik hou ook niet van verplichtingen.
Ik drink niet meer omdat ik niet meer wil drinken en dat is mij door niemand opgelegd en ik kom alleen met mijzelf in aanraking als ik toch weer een glas zou nemen. IK DOE HET ALLEEN VOOR MIJZELF.
En dit forum gebruik ik als ondersteuning, omdat hier mensen zitten met hetzelfde hoofdprobleem: niet of moeilijk om kunnen gaan met alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote van Pippi:
Om het kort samen te vatten hebben we hier dus een club die beslist niet kan drinken en dat ook niet meer wil. Aan de andere kant een clubje die sociaal en af en toe op een normale manier dat nog wel denkt te kunnen. De tijd zal het leren.
Denk ook dat het alcoholverleden hierin een grote rol speelt.

Pippi, ik denk dat iedereen eigenlijk wel wil stoppen met drinken, want als je sociaal kunt drinken dan heb je volgens mij geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jonagoldje, Laat ik je eerst sterkte wensen, met de shit, die op je weg komt.
En jou wens ik ook het beste toe in relatie tot de drank!!!

En wat de honderd roosjes betreft, lief van je!!!
Ik doe m'n best en meer kan ik niet! Per dag dus maar, hopelijk naar de honderd!!
Groetje van Soothe. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zit het verschil misschien ook wel Soothe, we zijn drinkers in gradaties, ik vond en vind mezelf geen alcoholist, wel een alcoholmisbruiker, ik kon dagen zonder of met 2 en dronk nooit voor 5 uur als ik ging drinken.. maar elke keer was er wel weer een dag dat er tot op de bodem gedronken moest worden en dat de hoeveelheid echt gigantisch was en ik daarna dagen ziek... en al dat geworstel met gevoelens die daarmee gepaard gingen.

Rond mijn 20e was er wel een jarenlange periode dat er dagelijks een fles wijn naar binnen ging en soms ook meer, en elke zware drankperiode daarna was ook gekoppeld aan de moeilijke periodes in mijn leven, en als alles dan weer een beetje in evenwicht kwam dronk ik meteen een stuk minder en minder vaak. Drinken was voor mij de enige manier waarmee ik me na vervelende dingen kon ontspannen en mijn gevoelens weer een beetje in balans kreeg. Drinken als medicijn voor de levenspijn.. alleen nam ik vaak iets te veel van dat medicijn om weer even schijt te kunnen krijgen aan de hele wereld en iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje: als je sociaal kan drinken en zo nu en dan een glas wijn kunt drinken, wat doet iemand dan op dit forum?
Dan heb je toch geen alcoholprobleem. Als je eens in de twee weken wat drinkt, of eens per week en daar blijft het bij is er nix aan de hand toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...