Spring naar bijdragen

Woensdag 26 december

Leeuw

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik wens jullie allemaal een hele goede, mooie dag. Hou het droog!
Anjo; heel veel sterkte voor jou en je naasten!
Hier komt straks een heel kluppie gourmetten, weet zeker dat er flessen geopend en geleegd gaan worden. Maar die van mij blijft dicht! Al zal het moeilijk worden in dit gezelschap. Ik waak over mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, schoonfamilie de deur uit, joggingbroek aan en de tijd weer aan onszelf! Niet om iemand jaloers te maken, maar ik HOEF niets meer vandaag!
Morgen 1 dag werken en dan weer een paar dagen vrij.

Fran,
wij houden indien mogelijk elke week een pyamadag! Meestal op zondag, hoewel je de kans loopt dat er onverwacht visite voor de deur staat en dat je met een ongekamd hoofd en slonzige kleren de mensen moet ontvangen...:devil:
Ik knap enorm van zo'n dag op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo, veel sterkte zometeen bij de gourmet, zou voor mij niet makkelijk zijn!

Ik ga me maar eens aankleden, moet nog met de hond naar het bos en wip daarna even bij collega aan, daar zitten nog wat mensen van mijn werk, de eenzame kerstdagen te ontvluchten, ik heb collega via de msn gevraagd of hij niet teveel van te voren wil drinken want dan voel ik me zo godvergeten nuchter en hij zou er rekening mee houden, rest van gezelschap is wel nuchter hoor!
dus toch nog een kleine 2e kerstdagviering! en daarna vroeg naar huis en nuchter natuurlijk!!

Houtje je denkt toch niet hoop ik dat ik iedere week mijn beste klade opruim? dat doe ik gemiddeld 1x per 2 jaar als ik denk dat ik geen bestek meer heb omdat het verstopt ligt onder alle andere bende. Over het algemeen ben ik beter in het niksdoen dan in het opruimen maarja soms moet het he! en dan schiet ik nog wel eens door en sta voor ik het weet mijn kasten te schilderen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kerstvrouwen en kerstmannen!
Allen een fijne tweede dag. Anna had al een berichtje gezet. Ik ben zojuist weer in mijn eigen leefomgeving. Gezellig was het, zéér gezellig. En droog bovendien!!
Nu maar weer alleen wat rommelen. Met kleine trek momentjes, wat niet abnormaal is, was het goed beheersbaar, dus ook vandaag blijft het zo!
Hoewel we elkaar nu erg missen, gaan we dat gevoel niet wegspoelen!!

Beste mensen een prettige voortzetting van de dag.

Soothe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gek dat zoveel mensen de pyjamadag kennen! :huh: Hadden jullie me dat niet eerder kunnen vertellen? :angry::D

Ik ben er vorige week trouwens ook achter gekomen dat ik niet overweg kan met frustratie. Ik zat zo'n beetje mijn triggers op een rijtje te zetten -- en dat zijn er VEEL -- en ik kwam tot de conclusie dat het bijna altijd om een vorm van frustratie gaat.

- Iets dat niet meteen lukt.
- Dingen die ik gewoon niet kan.
- Dingen die ik niet graag doe.
- Dingen waar ik bang voor ben.
- Dingen waaraan ik niks kan veranderen.
- Niet kunnen slapen.
- Me eenzaam voelen.
- "Dingen" die ik niet kan krijgen.

Met die laatste bedoel ik geen materiële dingen. Ik mag absoluut niet klagen wat materieel comfort betreft en heb verder ook geen behoefte aan de laatste snufjes of mode of zo. Ik heb het over liefde, iemand die niet (meteen) beschikbaar is als ik hem/haar nodig heb, niet de zo gewenste reactie krijgen, niet "op tijd" de "juiste" reactie krijgen...

Alles wat ik opgesomd heb, levert een soort van paniekreactie op. Mijn hoofd slaat tilt en ik word ontzettend onrustig en kan mezelf vervolgens niet kalmeren of troosten. Toen ik ontdekte dat alcohol dat soort gevoelens verdooft, was het hek van de dam.

Het gaat eigenlijk alweer om controle. Geen controle hebben over sommige dingen, en daar niet mee om kunnen gaan. Doe daar nog een grote portie perfectionisme en een overdreven verantwoordelijkheidsgevoel bij en ongeveer ALLES in het leven wordt moeilijk. Alles is een trigger. Terwijl je over sommige dingen gewoon geen controle hebt. Het ligt niet in jouw handen. Of je hebt ook maar de capaciteiten die je hebt en kunt verder alleen maar je best doen of hulp inroepen van mensen die het wel kunnen. Je kunt mensen niet dwingen om op een bepaalde manier te reageren of om bepaalde gevoelens voor je te koesteren.

Maar op een of andere manier kan ik dat dus nauwelijks aanvaarden. Ik wring me in duizend bochten om toch de controle te krijgen, maar dat lukt niet. FRUSTRATIE dus! Heel soms lukt het me om mezelf toch te troosten of kalm te krijgen. Dan houd ik hele innerlijke monologen of dialogen of schrijf vanalles op. Zo van: "Jamaar Fran, je kunt niet alles kunnen! Het geeft niet als het niet meteen lukt. Het geeft ook niet als het niet lukt. Of als het resultaat niet is zoals je zou willen. Het geeft niet! Je gaat er niet van dood. Probeer het te aanvaarden. Laat het los. Het geeft niet..." En dan is daar dat andere stemmetje: "Jamaar, ik moet en ik wil en ik zal..."

En over andere mensen heb je al helemaal geen controle. Moet je ook niet willen trouwens. Anders ga je manipuleren en andere mensen gek maken om toch je zin te krijgen. Soms maak ik mezelf daar ook wel eens schuldig aan. Begin ik te drammen en te jengelen. :$ Gatsie, dan veranderen zelfs mijn stem en mijn intonatie in die van een driejarig kind. Dat is me een tijd geleden al opgevallen. Op die momenten vind ik mezelf niet aardig, en dat is dus alweer een frustratie. Terwijl het beter zou zijn om mezelf op die momenten gewoon te troosten zodat ik het los kan laten. Alleen heb ik dat niet geleerd, en dus hoor ik altijd de beschuldigende stem van mijn moeder in mijn hoofd. Maar daar ga ik het maar niet meer over hebben, zucht.

Ik denk dat daar die uitspraak op slaat die zegt: "Geef me de moed om veranderen wat ik kan veranderen, de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien." (Ik weet niet of ik het helemaal juist heb...) Moeilijk is dat als je hoofd voortdurend tilt slaat. Heel, heel soms, als ik eraan denk, sta ik daar even bij stil en komt er een soort rust over mij die heel vreemd aanvoelt. Prettig, maar vreemd. Alsof ik mezelf van buitenaf bekijk en ineens de relativiteit van alles inzie. Gewoon ademen en alles laten zijn. De controle uit handen geven en aanvaarden dat ik niet alles zelf kan bepalen.

Het zou goed zijn als ik dat vaker doe, even stil staan en de dingen over me heen laten komen. Voelen wat ik voel en dat gevoel er laten zijn. Niet tegenspartelen.

Ik heb mezelf dankzij mijn therapie al een aantal dingen aangeleerd, maar dan gebruik ik vooral mijn hoofd en voer ik dus die gesprekken met mezelf. Mijn therapeute zegt altijd dat ik naar mijn gevoel moet gaan, naar mijn lijf. Dat daar het "geheim" zit om tot rust te komen. Ik verzet me daar al een eeuwigheid tegen, bang om wat ik ga voelen als ik naar mijn lijf en mijn gevoel ga. Ik heb al geleerd om boosheid toe te laten. Niet om daar meteen iets mee te doen, maar om ze wel toe te laten. Ik kan nu en dan ook alweer verdriet toelaten als het naar boven komt. Zelfs blijheid zit ik vaak te onderdrukken, bang dat het snel weer over zal gaan en dat de klap dan des te harder aan zal komen.

Het gevolg van al dat onderdrukken en verdoven is dus dat ik in een soort van winterslaap blijf hangen. En ja, actie is het toverwoord. Maar ook even stilstaan en alles even laten rusten kan ontzettend bevrijdend zijn. Lang leve de pyjamadag!

Francesca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil even klagen, sorry hoor.....

Maar ik voel me echt rot.

Ik voel me somber, depressief, en soms gespannen.....ik zal blij zijn als de kerstdagen voorbij zijn.ben nu sinds maandag AHDB maar voel me nu zo slecht...ik weet niet wat ik moet doen, tv intresseert me niet, ik kom de deur niet uit, heb het wel geprobeerd maar voel me er niet lekker...ik douuche me de halve dag om een beetje rustig te worden...iedereen viert kerst, ik voel die gedachte niet....ik weet dat ik zeur, heb ook geen zelfmedelijden....maar tis toch moeilijk zo deze dagen....

Jullie keuvelen lekker door....maar ik voel me niet echt thuis hier.....

Toch wil ik mn verhaal kwijt....ik merk dat het me oplucht....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag adb'ers ,
anjo veel sterkte , door iemand anders is het reeds geschreven we reageren allemaal anders in tijd van pijn , dus ook jullie dochters en je moeder .
houtje mij stoort het niet dat je over wassen en plassen schrijft , ik schrijf ook over mijn werkjes welke ik hier thuis doe , want het zijn zaken die nu mogelijk zijn door die eerste te laten staan ;)
anna en soothie fijn dat jullie een mooie dag gehad hebben :heart:
corinne leenbakker of niet , maar het bureau zit in mekaar , heb wel duizend grijze haren erbij :devil:
nu ga ik aan het avond eten beginnen , konijn eer gisteren gemaakt met compote en patatten .mogelijk tot later .
user het is een weg die we allemaal door moeten , en het begin is moeilijk MAAR de aanhouder wint , game ze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Soothe

Alles goed daar Captain. Ik denk van wel!!

Hahaha, zou net na het nieuws ff naar de visboer, maar log nog even in. Ondanks de anterieure motiefjes op eigen kracht, zo hoort het, Soothe!
Alles wel en droog, hier. Wel na de forum herintrede meer last van dorst dan daarvoor, als dat zo blijft ga ik misschien toch weer de toeschouwer uithangen.

Groets, de scharrenvreter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ho Ho Ho!

Zeg Username: soms voel ik me hier thuis, soms niet, zoveel verschillende mensen, geef dat even tijd. We zitten hier allemaal voor hetzelfde dus doe vooral je verhaal, er is altijd wel iemand die er in ieder geval naar luistert. Okay, je voelt je flink ongelukkig nu, maar ondertussen geef jij jezelf nu al voor de 3de dag op een rij een heel cool kerstkado (kan je het zelf geloven? ik sta nog steeds met grote verbazing te 'kijken' naar mezelf, zo van: jeetje hee, ik heb het écht gedaan, ik drink niet meer!): geen gezuip meer=geen kater meer=geen schuldgevoel meer=geen zorgen over de gevolgen meer=de eerste stap op weg naar de nieuwe jij: die zonder alcoholverslaving! Die voelt zich even behoorlijk k*t nu, maar desalniettemin levert ie me toch een wereldprestatie waar al die verplicht gezellige familiare vreetfestijnen niet eens bij in de buurt komen! Zo! Het is erop of eronder nu, en jij bent erop, dus hou vol want die eerste dagen kan je nu eenmaal niet overslaan, je moet er even doorheen. Hee welke game speel jij?

Anjo, het lijkt wel of alles om je heen mis gaat en iedereen tegen je is, maar waak er vooral voor dat jij in ieder geval niet de mist in gaat en VOOR jezelf gaat, zorg dus ook vooral goed voor jezelf en laat je niet gek maken :present: !

Francesca, wat kan jij het filosoferen met en over jezelf goed onder woorden brengen, en wat heb je dat goed op de rij! Je bent je erg bewust van jezelf, hoe dingen werken in jouw hoofd, hoe je het zou moeten/willen doen en ook hoe je van jezelf vindt dat je het niet mag doen. Niet te streng zijn voor jezelf hoor, want misschien vind ik jou juist wel een grappig drammertje als je eventjes dramt? :D

Anna & Soothe: het is zo leuk te lezen hoe fijn jullie het samen hebben, de eerste kerst voor jullie en dan ook nog eens droog, super!!! PS Wat is 50/50?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

User, je geeft aan niet lekker in je vel te zitten. Maar dat is onderdeel van het proces.
Het tot niets komen, is een bekend fenomeen. Het heeft tijd nodig!!
Toch kan een pittige wandeling geen kwaad. Pak de fiets, of zo.
Dan komen de endorfinen los, wat zorgt voor een zekere euforie.

Maar niet ergeren. Ergeren is een trigger.
Dat alles zijn glans en kleur verliest hoort erbij. Dan kan je lijdelijk verzet plegen, of er tegen in gaan. Pull up your socks. Groetje Soothe. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...