Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

perfectionisme bestaat niet, niets is perfect.

Ik heb vaak nagedacht waarom ik altijd werkte naar perfectionisme.
Mijn werk bracht dat met zich mee en ik kon niet met kritiek omgaan.
De kritieken die ik vroeger kreeg waren nogal wreed en pijnlijk.
Op de man gespeeld.
Ik werd bang om fouten te maken, om te falen.
Maar ook mijn minderwaardigheid speelde hierin een rol.
Werken naar perfectie was mijn manier van aandacht vragen.
Maar ik kon niet omgaan met het compliment als ik dat kreeg,
en wimpelde de aai over de bol weg met de woorden:
Het kan altijd beter.
Stil blijven staan bij het compliment betekende emotie laten zien en daar was ik als de dood zo bang voor.
Het gevolg van dit gedrag was dat ik nooit tevreden was en van de ander verlangde net zo'n pietje precies te zijn als ik.
Ik liep me het vuur uit de sloffen om gezien te worden.
De angst voor de afwijzing zat nog diep.

Door de confrontatie aan te gaan en anders met kritiek om te gaan en mijzelf accepteren met mijn goede en slechte kwaliteiten , wetende dat ik fouten mag maken en dat niet overal iets tegenover hoeft te staan heeft me geholpen mijn perfectie los te laten.
Niemand gaat nog onver mijn grenzen omdat ik nee heb durven zeggen.

Bedankt Corinne dat je me hebt helpen herinneren hoe moeilijk het is angsten aan te gaan om het perfectionisme te kunnen verwerken,plaatsen en los laten.

Angst of liefde zijn de basis van alle emoties.

• Antwoorden 313
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Geplaatst

Koh ik vind het fijn te lezen dat je goed voor je zelf zorgt.
je hebt je omgeven door mensen waar je terecht kunt en dat is belangrijk.
Er zijn ook positieve berichten geschreven over hervallen.
Niets hoeft je ervan te weerhouden hier te schrijven.

Het ga je goed Koh en laat regelmatig wat van je horen.

Geplaatst

quote:

Originally posted by:
rvanth

Angst of liefde zijn de basis van alle emoties.

Beperkte visie, lijkt me, Rudy. Kun je net zo goed genotzucht noemen, eigenlijk ook waar, maar ook niet.
Angst is nooit de keerzijde van liefde, en het zijn twee fluwelen kanten die de wereld doen bewegen.
Haat klopt ook niet tegenover liefde, eerder desinteresse, dat is het ergste wat er is, in mijn bescheiden opinie. Ik ga maar eens op bed. Ook wel lekker.

Geplaatst

Haddock hoi, ik ben zeer relaxed. Echter ook alcoholist! Ik ben nooit trouw aan mezelf geweest.
Heb altijd de kluit belazerd en ben mijn doelstellingen nooit nagekomen. Wat zijn doelstellingen waard bij alcoholisme. Een leeg begrip!! Er wordt een standpunt verkondigd, waar we geacht worden van uit te gaan.

EASY DOES IT. Gewoon per dag denken en trachten door te gaan. Doelstellingen, blijken meestal niet haalbaar!
Men gunt het zich niet! Dan moet je wel over een flink portie masochisme beschikken.

Haddock, je hoort. I call it a day.

Allen een groet. Pleasant dreams.

Geplaatst

Soothe, ik ga je steeds meer zien als soulmate... jij alleen weet mijn gedachten zo beknopt en to the point weer te geven... Let wel... dit geeft je natuurlijk geen vrijbrief om namens mij te spreken, haha... dat snap je ook wel en dat doe je ook niet. Jij spreekt namens jou en ik voel je zo onzettend direkt aan... griezelig soms......maar ook wel fijn..

Geplaatst

Hey Dani, bedankt voor je oprechtheid.
En moe was ik ook omdat ik alles alléén wilde doen.
Kijken naar het waarom van de herval kan je veel leren over jezelf.

Door het quoten wordt mijn bericht enigzins uit zijn verband gerukt.
Ik vroeg me af of het belangrijk was voor mij te weten wie nu wel of niet hervallen was en het antwoord daarop was ...nee, totaal onbelangrijk omdat te weten.
Het klinkt als schuldig of veroordelen en daarmee stopt de communicatie.

Zoals je zelf alschrijft gaat het om verantwoordelijkheid en trouw blijven aan jezelf.
Kritisch blijven kijken naar jezelf en omgeving.
Trouw is een zaak van het hart.
Het hart verteld je waar de ziel naar verlangt.

Geplaatst

Misschien moet ik in het vervolg wel gewoon als bericht plaatsen: zie Soothe, dan en dan... hahaa.. nee, soothie, niet bang zijn dat ik dat zal doen... Ik zal op mijn eigen omslachtige manier proberen me duidelijk te (blijven) maken, maar zal me blijven verwonderen en verheugen over onze soms zo eensluidende manier van denken over wat alcoholisme nu eigenlijk is...

Geplaatst

Beste Rudy, trouw blijven aan jezelf, is een nobel streven. Ik tracht het ook te zijn. Let wel: ik TRACHT het te zijn.
Met legio zaken tracht ik trouw en eerlijk tegenover mezelf te zijn, Als ik morgen weer besluit geen vlees te eten, dan doe ik dat en ben trouw aan mezelf.

Met een verslaving, draait de hele machinerie anders, dan worden begrippen als trouw mistig en vaag.
Omdat de tegenstander zeer veel verzet kan geven. En ineens, verdwenen is de trouw.

Gewoon ons best proberen te doen. Misschien iets meer dan ons best!

Rudy, een groet uit regenachtig Amsterdam!

Geplaatst

Koh, hoi man.

Stap voor stap, rustig aan. En hopen dat het ons vooruit brengt. Toen ik bij de AA liep (jazeker)
Viel ik steeds terug. Toen zei één der aanwezigen, sommige mensen moeten nog dieper vallen, voor ze de uitgestoken hand aannemen. We willen hier allemaal stoppen en hopelijk gaat voor ons allen de knop om! De één wat eerder de ander wat later, dat hoeft geen bron van ergernis te zijn.

Trusten Kohtje.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...