Spring naar bijdragen

Donderdag 21 februari


Ziza

Aanbevolen berichten

Eerst even dit:

Ik zou het doodzonde vinden als Vie het forum verlaat om de malle discussies van de afgelopen dagen..

Waarom zijn we hier?

Omdat we ons realiseren dat we het niet alleen kunnen. Omdat we hier - goed zo, An! - kunnen oefenen met eerlijk te kijken naar onszelf en naar wat onze angsten zijn en onze valkuilen. Omdat we hier mensen treffen als Safi die zulke (h)eerlijke dingen schrijft. En Houtje, die zoveel lieve, kwetsbare dingen deelt..

Vie hoort tot de mensen aan wie ik veel heb gehad. Door haar nuchtere, vaak bovendien erg geestige, kijk op de dingen. Het is te bizar voor woorden - maar misschien wel typerend voor de virtuele wereld waarin dit forum zich afspeelt - dat er nu opeens zo'n drukte gemaakt wordt over haar werkelijke bestaan.

Ik - maar dat is nog persoonlijker - geloof in God. En die heb ik ook nog nooit gezien..

En ik geloof in Vie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dappere Corinne, dappere meid.... UWV die wil wel wat he, om gek van te worden. Maar jij gaat skieen he, zoals ik heb begrepen. Nou dan hoop ik dat je daar ook veel zon krijgt. Je zal als een ander mens terug komen. Heb je nog een plaatsje vrij,......... ik wil MEEEEEEEE!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry Eve, Rizla en Agnes .... heb jullie volgens mij nog helemaal geen welkom geheten.
Hierbij, jullie zijn van harte welkom. Ik zal bij wie is wie nog eens goed moeten lezen, maar mijn hoofd is een wazige brei. Succes, en vooral schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RJB: haha, je gelooft in God en die heb je nog nooit gezien. Tjonge.. tja!
Veel mensen blijven nu weg om deze onmogelijke situatie. En ik was dat ook wel van plan. Zo van: 'kop in 't zand' , hier wil ik dus NIET over nadenken.
Ik heb hiervan geleerd dat ik zeer beinvloedbaar ben wat betreft andermans emoties. Andermans ideeen. Andere mensen die wel of niet eerlijk zijn.

Hierin merk ik ook weer hoe ontzettend kwetsbaar ik ben. Overgevoelig haast.

Ik ervaar sterk dat ik hier doorheen moet. Het gaat me niet makkelijk af, maar ik wil en moet hiermee leren omgaan.

Er zijn hier al wat traantjes weggeveegd, meegeleefd, mee gezorgd. Ik denk dat ik nu aan het leren ben om meer afstand te houden. Virtueel, ok, maar ook hier, thuis, op mijn werk overal.
Jij bent jij en ik ben ik. Het is goed als je je zelf kwetsbaar durft op te stellen, maar dan moet ik me ook bewust zijn dat hier over is nagedacht, niet zomaar alles eruit flappen of zeggen.
Wat ik nu schrijf kan de hele wereld lezen, wat ik denk en doe zou ook de hele wereld mogen weten en horen. Een soort transparantie. Dan hoef ik ook nergens bang voor te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste An,

Het is ook heel erg moeilijk om je stemming niet door anderen te laten beïnvloeden.. Wat mij - soms - helpt is tegen mezelf zeggen "hier hoef ik me niets van aan te trekken", "dit gaat niet over mij" en de dingen laten waar ze horen..

Waar ik slecht tegen kan, is tegen ruzie en conflicten.. Ik ben een klassieke vermijder, en - als het niet meer te vermijden is - een klassieke gladstrijker. En ik ben een erg liberaal mens.. Mensen mogen van mij zeggen wat ze willen en ze mogen zijn wie ze zijn. Dat helpt ook wel, bij het autonoom blijven ten opzichte van wat anderen zeggen of doen..

Maar meer dan dat ben ik iemand die de dingen voor zichzelf houd, die zich snel schaamt, die bang is anderen lastig te vallen en vooral die bang is om te verliezen.

De angst voor verlies, leidt tot verlies .. Dat heb ik inmiddels wel geleerd.

Want door uit angst voor het verlies van de ander niet eerlijk naar jezelf te durven kijken, en daar dus evenmin open over te communiceren, word je iemand die eigenlijk niet bestaat.. En eenzaam.. Dat ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is voor velen moeilijk om grenzen te bewaken.
waar liggen ze, om te beginnen.
hoe flexibel ga je er mee om?
hoe kom je voor je zelf op..
waar beginnen jouw grenzen en houden die van anderen op..
wie vertrouw je?
hoe echt is het internet?
ga je uit van het goede in mensen..
lastig ja....
ik probeer de Bijbel te volgen wat dat betreft...
Romeinen 12:
9 Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: 'Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.' 20 Maar 'als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd'. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trees: dank je. Ik heb echt geprobeerd te verwoorden wat ik nu eigenlijk voel bij heel dat gedoe hier. Gelukkig is niet iedereen weggevlucht.

RJB: je schrijft duidelijk uit ervaring en moet het nog een paar keer lezen om het tot me door te laten dringen. Want wat dus een hele sterke kant van jou is, is dan ook tevens de zwakke kant.
Ik denk dat ik een beetje op jou lijk. Je lijkt me ook zoveel sterker te zijn geworden.

jij schrijft.......Dat helpt ook wel, bij het autonoom blijven ten opzichte van wat anderen zeggen of doen.. ........
Daaruit mag ik concluderen dat je milder bent voor een ander dan voor jezelf: .... je schrijft.....
Maar meer dan dat ben ik iemand die de dingen voor zichzelf houd, die zich snel schaamt, die bang is anderen lastig te vallen en vooral die bang is om te verliezen. ............

Zeer herkenbaar en ik ben momenteel bezig die 'schaamte te overwinnen', soms is het zelfs 'plaatsvervangende schaamte', ja ik kan heel ver gaan met het schamen.
Pas na internetbehandeling kwam ik hier achter. Dat ik uit schaamte ga drinken.

Jij schrijft: ......De angst voor verlies, leidt tot verlies .. Dat heb ik inmiddels wel geleerd. ....

Oef dit gaat diep RJB, zou je dit nog wat kunnen uitleggen. Ik voel wel ergens wat je bedoelt.
Spreek je uit ervaring. Ja als ik inderdaad de ander zover ga accepteren en alles maar ok vindt dan cijfer ik mezelf weg. Die strijd ga ik dan wel weer aan, maar nog niet op de goede manier denk ik.

RJB, dank je voor je schrijven, hier kan ik weer wat mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een mooie tekst, Dory..

Zelf houd ik erg van de volgende tekst.. Zonder dat ik alles daarvan naleef, verre van dat.. Het heet dan ook niet voor niets Desiderata (dingen die nog bereikt moeten worden..)

Wees kalm temidden van het lawaai en de haast, en bedenk welk een vrede er in de stilte kan heersen.
Sta op goede voet met alle mensen, zonder jezelf geweld aan te doen. Zeg je waarheid rustig en duidelijk; en luister naar anderen; ook zij vertellen hun verhaal.
Mijd luidruchtige en agressieve mensen, zij belasten de geest.
Wannneer je je met andere vergelijkt, zou je ijdel en verbitterd kunnen worden, want er zullen altijd grotere en kleine mensen zijn dan jij zelf.
Geniet zowel van wat je hebt bereikt, als van je plannen.
Blijf belangstelling houden voor je eigen werk, hoe nederig dat ook moge zijn; het is een werkelijk bezit in het veranderlijke fortuin van de tijd.
Betracht voorzichtigheid bij het zaken doen; want de tijd is vol bedrog, maar laat je niet verblinden voor de bestaande deugd; vele mensen streven hoge idealen na; en overal is het leven vol heldendom. Wees jezelf.
Veins vooral geen genegenheid. Maar wees evenmin cynisch over de liefde, want bij alle dorheid en ontevredenheid is zij eeuwig als gras.
Volg de loop der jaren met gratie, verlang niet naar een tijd die achter je ligt. kweek geestkracht aan om bij onverwachte tegenslag beschermd te zijn. Maar verdriet je niet met spookbeelden.
Vele angsten worden uit vermoeidheid en eenzaamheid geboren.
Leg jezelf een gezonde discipline op, maar wees daarbij lief voor jezelf.
Je bent een kind van het heelal, niet minder dan de bomen of sterren, je hebt het recht hier te zijn.
En ook al is het je wel of niet duidelijk, toch ontvouwt het heelal zoch zoals het zich ontvouwt en zo is het goed.
Heb daarom vrede met God, hoe je ook denkt dat Hij moge zijn, en wat je werk en aspiraties ook mogen zijn, houd vrede met je ziel in de lawaaierige verwarring van het leven.
Met al zijn klatergoud, somberheid en vervlogen dromen is dit toch nog een prachtige wereld.
Wees voorzichtig. Streef naar geluk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,

Met "de angst voor verlies leidt tot verlies" bedoel ik - inderdaad uit eigen ervaring - vaak zo bang ben mensen te verliezen dat ik me mooier voordoe dan ik ben, ruzies uit de wegga, geen kritiek durf te leveren, mijn eigen behoeftes niet duidelijk uit te spreken etc.

De keerzijde ervan is dat je in die angst de ander ook niet werkelijk ziet.. En als je zelf onwerkelijk bent en je ziet de ander evenmin werkelijk dan leidt dat maar tot één ding: verlies!

Ik kan het wel inzien, en ik kan het ook wel aardig onder woorden brengen, geloof ik.. Maar dat is nog iets heel anders dan het doorleven. En het je echt eigen maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dory
ik vind het heel mooi voor jouw dat je van God houd en daar veel kracht uit krijgt.
ik ben atheist opgevoed en kan er niet veel mee mar dat wil nog niet zeggen dat ik het als onzin af doe.
Ik verbaas me ook als ik zulke teksten lees.

Ik verbaasd me als ik al die regeltjes lees en dan terug kijk in de geschiedenis van de wereld en bv als voorbeeld Australie neem waar de christenen kinderen bij hun ouders weg haalden om ze te heropvoeden en hun Aborigini herkomst uit hun geheugen te bannen, Waarna ze als werkster bij Austrliers aan hetw erk konden en vaak verkracht werden.

Of bv in Ierland waar de nonnen zwanegre meisjes in het klooster opnamen en hun aan het werk zetten in de wasserette. Als ze dan bevallen waren werden de babies geadopteerd of de meisjes dit nu wilden of niet. En in vele gevallen werden de meisjes in het klooster gevangen gehouden en als werkslaaf gebruikt. waar ze dan ook nog in meerdere gevallen verkracht werden.

Of al die priesters die jongetjes en meisjes verkrachten ?

Ik begrijp wel dat jij hier niets aan kunt doen en dat jij je geloof dus zoals die regels ziet en daar ook naar probeert te leven en dat vind ik mooi voor jouw.

Maar ik zie weinig terug in het geloof en de mensen die het prediken van zulk gedrag.
Dat zou mij storen en dat is ook een van de redenen dat ik me nooit tot het Katholieke, protestanse of Christelijke geloof heb kunnen keren.

Het Boehdisme trekt me dan meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook als atheïst opgevoed, maar ik ben Katholiek geworden..

Mijn cathechismus is die van Gerard Reve:

Eigenlijk geloof ik niets
en twijfel ik aan alles,
zelfs aan U.
Maar soms,
wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik dat Gij liefde zijt en eenzaam
en dat, in zelfde wanhoop,
Gij mij zoekt
zoals ik U.

Past wel bij mijn stemming..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An: momenteel gaat het wel lekker, jammer dat ik ongesteld ben en daar raak ik labielig van. maar dat is met vier dagen wel weer over! ik lees de Bijbel heel graag en ben elke keer verbaasd over de schoonheid daarvan! net bij de dokter geweest en ik ga verder met die naltrexon. nog een bloedonderzoek en dan over een maand weer terug naar die verslavingsarts.

Safi: de voorbeelden die jij aanhaalt getuigen niet van de God waar in ik geloof. ik kan je ook geen antwoord geven op het waarom van die gebeurtenissen. ik weet van mezelf dat ik naar de Bijbel probeer te leven en de Bijbel draait om liefde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen begaan misdaden. Soms zeggen ze dat ze dit uit naam van God doen of uit naam van wie dan ook. God is liefde en iemand die daar niet naar handelt zal dat voor zichzelf dienen te verantwoorden.

Lang geleden schreef iemand hier een x: 'mensen verlaten de kerk en keren terug naar God' Dat zou wel es waar kunnen zijn.
Wat u niet wilt dat u geschiedt enzovoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de nieuwste psychologie:
Onzin pijnigt het brein.

Het brein walgt van onwaarheden, ontdekten onderzoekers van de universiteit van Californie onlangs. De onderzoekers legden proefpersonen in een hersenscanner en vroegen hun te oordelen over een aantal stellingen. De onderwerpen varieerden van wiskunde en geografie tot religie en ethiek. Zowel ongeloof(stelling is niet waar) als geloof(stelling is wel waar) activeerden gebieden in het rationele brein: de frontale cortex. Interessant was echter dat bij ongeloof ook de anteriore insula oplichtte, een gebiedje in ons emotionele brein dat bekend staat om zijn activiteit bij pijn en walging. Kennelijk houdt het brein niet van onwaarheden. Zélfs niet als het om iets onpersoonlijks gaat als topografie.

Annals of neurology, januari 2008.
Blz 12 van maandblad Psychologie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...