Spring naar bijdragen

Zondag 24 februari 2008


Har

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 137
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Safi,

Joh wat jammer dat je toch niet eerst hier gekomen bent,
maar misschien wilde je dat ook niet.
Nou vandaag doe je in ieder geval weer mee toch?

Geweldig dat je moeder je helpt met de schulden, zo lief.
Ben oprecht heel erg blij voor jullie.

Wat ik toch wel jammer vind is dat je nog een open achterdeurtje hebt.
En ja de kater komt later.
Ik zou je zo gunnen helemaal te stoppen, echt waar.
Je bent zo'n lief mens leeft zo met iedereen mee,
ik hoop echt dat het jou ook gaat lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tina: dank je voor je verhaal. Het helpt mij om voor mezelf de dingen weer op z'n plaats te krijgen. Hoe het kan lopen in het leven en wat ik nu eigenlijk wil. Typisch vond ik dat je schreef dat je op een gegeven moment die ene fles port dronk, niet meer en niet minder. Zo herkenbaar. Ik drink dan wel geen port, maar is het bier en wijn. Ik denk dat we die tijd weer nodig hebben om weer terug te komen. Om weer opnieuw die keuze te kunnen maken. Denk je ook niet?
Al heb ik vanaf augustus vorig jaar, dat ik hier begon gedacht al een paar keer de knop om gezet te hebben. Zo ben ik eens terug gaan lezen en zie ik wat voor een wisselende stemmingen ik had.
En hoe ik weer moest leren omgaan met drank om me heen. Het lijkt wel of ik weer opnieuw aan het beginnen ben.

Safi: allemaal goede berichten dus gister, maar je klinkt niet echt blij. Of lees ik niet goed. Jullie zijn erop gaan proosten, maar dat valt dus niet goed. Tja, we kunnen dus niet eens meer genieten van die zooi. Dat is mijn ervaring inmiddels ook en nog een goede rede erbij om het maar te laten.'
Ons 'vriendje' JWW is zeker beledigd en gunt ons nu ook de lol niet meer.
Nou dan maar niet he, zoeken we wel wat anders, iemand anders.
Safi geniet van het goede van gister. Vergeet die zooi en ga verder met niet drinken . Ik doe met je mee. Ik zit nu op dag..... 5, haha! volhouden, moed houden.

Ziza: voor jou ook 'love en peace'.. Ik slurp jouw verhalen altijd op Ziza, en ik ga nu mijn AA boeken en papieren opzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Albertina,

Hoe snel wil je weer beter worden ?
Hoe snel wil je af van de ellende ?

Kijk AA meetings zijn niet de oplossing...maar slechts een hulpmiddel voor identificatie en een manier voor de nieuwkomer om met het 12 stappen programma in aanraking te komen...

Laat je niet door mensen wijs maken dat het in je eigen tempo kan...mijn eigen tempo had me bijna vermoord...en ik kon niet meer zien of ik ergens goed aan deed of niet...
Het Big book geeft constant aan dat we moeten blijven doorgaan en wel zo vlot mogelijk..
Er staat nergens geschreven .. stop nu twee maanden en ga dan weer verder...of doe het het maar lekker langzaam...

Als je een ernstige ziekte zou hebben en je zou medicijnen moeten slikken zou je dan ook de ene dag wel slikken en de andere dag weer niet.. als je leven er van af hangt ??

Er zijn zoveel mensen teleurgesteld afgehaakt omdat ze alleen naar meetings gingen en voor de rest niets deden... en zich rot bleven voelen...en weer gingen drinken... triest ...

Mijn ervaring..

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja wat alleen jammer is, ik kan op de groep waar ik nu ben geen goede sponser vinden.
Het is dezelfde groep waar ik tot 2 jaar geleden ook altijd kwam.
Maar ik heb wel een sponser nodig dus moet ik ws toch een andere groep
gaan zoeken.
Dat vind ik wel lastig want de groep waar ik nu ben vind ik wel vertrouwd en
veilig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, het is goed stappen met jou bij de AA!

Ik doe het nog zonder AA, maar is niet geheel uitgesloten misschien in de toekomst.
Maar ik stap wel, langzaam aan stap voor stap.

Als ik terug kijk vanwaar ik ben gekomen, een enorm verschil met nu. Maar ik ben mij bewust
dat één klein stapje scheef alles te niet kan doen waarvoor ik nu geknokt heb.

Het vertrouwen terug te winnen van mijn man en kinderen, dat kost zeeën van tijd. Als ik hun
vertrouwen nu zou beschamen zouden zij überhaupt mij nog wel kunnen vertrouwen?
Een terugval kan ik mij niet veroorloven en dat niet alleen voor mijn omgeving maar voor
mij zelf. Mijn gezondheid heb ik jarenlang ondermijnd door het gebruik van alcohol, vele kwalen
en mijn psyche gingen beneden alle peil.
Ik leefde met een waas voor mijn ogen, zag het leven niet zoals het werkelijk is.
Ik leefde met proppen watten in mijn oren, ik hoorde wel maar het drong niet tot mij door.
Ik voelde de klap als ik weer eens van de trap donderde maar alle andere gevoelens waar
verdoofd.
Nee, ik heb de kans gekregen om een keuze te maken. Die kans krijgt niet iedereen!
Ik heb gekozen voor een nuchter leven en wil niet meer terug om dieper als diep te
moeten zinken voor er iets gebeurd waardoor iets mij zegt Stop!

Ik laat de eerste staan anders is het met mijn nuchterheid gedaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mercedes: hoe is het?

Stien: ja, het gaat niet in een keer.

Moed om te veranderen... moed hebben om te veranderen...
MOED!

Dat gaat nu door mijn hoofd.
Heb zojuist Het grote boek van de AA uit het stof gehaald en zie dat ik alles nog bewaard heb.
Ga weer eens lezen.

Maar nu eerst pannekoeken eten. Wat is lekkerder dan een eigen gemaakte heerlijke pannekoek met suiker en boter???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Ziza

Hoi Albertina,




Hoe snel wil je weer beter worden ?


Hoe snel wil je af van de ellende ?




Kijk AA meetings zijn niet de oplossing...maar slechts een hulpmiddel voor identificatie en een manier voor de nieuwkomer om met het 12 stappen programma in aanraking te komen...




Laat je niet door mensen wijs maken dat het in je eigen tempo kan...mijn eigen tempo had me bijna vermoord...en ik kon niet meer zien of ik ergens goed aan deed of niet...


Het Big book geeft constant aan dat we moeten blijven doorgaan en wel zo vlot mogelijk..


Er staat nergens geschreven .. stop nu twee maanden en ga dan weer verder...of doe het het maar lekker langzaam...




Als je een ernstige ziekte zou hebben en je zou medicijnen moeten slikken zou je dan ook de ene dag wel slikken en de andere dag weer niet.. als je leven er van af hangt ??




Er zijn zoveel mensen teleurgesteld afgehaakt omdat ze alleen naar meetings gingen en voor de rest niets deden... en zich rot bleven voelen...en weer gingen drinken... triest ...




Mijn ervaring..




Love and peace



Ziza,

Ik ga niet alleen naar de meetings en werk wel degelijk aan de stappen,
mede daardoor heb ik 10 jaar niet gedronken.
Maar in 6 weken stap 1 t/m 4 vind ik erg veel.
En stap 4 vind ik één van de lastigste stappen, er gaat erg veel werk in zitten,
dus ja ik doe het op mijn eigen tempo.
Heel fijn dat het jou in 6 weken is gelukt.
Helaas zijn we niet allemaal uit hetzelfde hout gesneden.
Maar dank voor je inbreng.
Ik zal er aan werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mercedes: je zit op het goede spoor!!! dat hoor ik en dat zie ik. Ja het is goed hier in te loggen. Ga eens rustig alles lezen. Lees en leer!!!! en schrijf je ervaringen Mercedes. Alleen niet schrijven onder invloed, dat is niet zo best. STERKTE>


Ziza: Voorzichtig naar Tina. Ieder heeft zijn/haar tempo.
Je schrijven is heel goed Ziza, maar je moet wel uitkijken om niet al 'te zeer op de letter te zijn.

De pannekoeken moeten even wachten.

Geduld.

Ongeduld is de diepste oorzaak van alle kwaad. Je zou zeggen moord of doodslag is het grootste kwaad. Ik zag de diepste oorzaak van alle kwaad in hoogmoed.
Hoogmoed komt voor de val, die uitdrukking kennen we wel. Een enorme waarheid.

Het is echter het ongeduld. Ongeduld is de diepste oorzaak van alle ellende.
Zelf regelen, niet kunnen afwachten. Van alles verzinnen en doen. Vanuit jezelf: het zelf moeten.
Ik moet niet meer drinken. Ik mag dit niet, ik doe zu en ik doe zo.

Wij alcoholisten hebben veel geduld nodig. Als je nuchter gaat leven, kan het lang duren voor je drankzucht verdwijnt; dan heb je geduld nodig om die periode uit te houden. Dan helpt het niet dat je minachting voor jezelf hebt; je mag daarentegen best respect hebben voor het geweldige gevecht dat je levert.
God, of hoe je Hem/Haar noemt is groot en ik ben klein. Als ik mijn alcoholisme aan Hem geef dan moet ik geduld hebben met de wetenschap 'dat het goed gaat komen'.

De een doet er 6 weken over en een ander 6 jaar.
Zo gaat dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Albertina,

Probeer een sponser te vinden... het is geen kritiek maar een suggestie...
Zelf zou ik in het 6 weken nooit gekund hebben ware het niet dat ik een sponser had het tempo voor mij bepaalde... als het aan mij lag was ik vandaag nog bezig met stap 4...hahaha....

En dat is voor mij ook een mooi voorbeeld van de 3e stap... hulp vragen en de suggesties opvolgen...zonder "ja maar en ik ben anders" , "mijn situatie is blabla" ....

Kijk stap 1 is vrij simpel ... voor mijn sponsees vertaal ik stap 1 naar "are you f*cked ? " ja of nee .. of "wil je blijven leven ? " ja of nee... en natuurlijk lezen we over de waanzin van alcoholisme en ik hoop dan dat ze zichzelf herkennen als ze het lezen... is het antwoord ja dan kunnen we verder ... is het antwoord nee dan is het helaas voor mij dan afgelopen om hen te kunnen helpen...
Stap 2 is mogelijk nog makkelijker want het vereist weer een ja of nee antwoord.. geloof je dat er iets is wat jou beter kan maken wat groter is dan jouzelf... ja of nee.... is het antwoord ja dan kunnen we weer verder.. antwoord nee helaas succes en ik hoor je nog wel....
Stap 3 is niet meer dan een beslissing (en beslissingen kun je altijd herzien) om het vandaag anders te gaan doen...er wordt moeilijk gedaan over God maar een voorbeeld van God is ook een programma om uit de shit te komen wat werkt...en tot inzicht komen dat mijn eigen plan niet werkt...het begin van een stukje nederigheid...humility...
maar beslissingen zonder akties die daarop zouden moeten volgen zijn totaal waardeloos...
Dus kadang naar stap 4... mijn sponsees hebben twee weken de tijd om stap 4 te schrijven... en het Big book geeft exact aan hoe dat moet... dus geen roman over jezelf of allerlei kleine bullshitdingen maar de zaken die je vandaag dwars zitten... de grote brokken eerst... wat blokkeert mij vandaag om effectief en gezond te kunnen leven... wat blokkeert mij van God zoals ik Hem begrijp...wat blokeert mij om deel uit te maken van de wereld...Wrok , angst , sexuele relaties en mensen die ik pijn gedaan waar ik vandaag nog mee rondwandel....daar moet ik vanaf als ik nuchter en clean wil blijven... en zolang ik allerlei crap in mijn hoofd heb is de kans dat ik nuchter en clean blijf zeer gering en een gelukkig en zinvol leven kan ik al wel helemaal vergeten...

En nogmaals dit is mijn ervaring...
Iedereen moet doen wat hij of zij wil doen... maakt voor mij niet uit...

Ik heb begrepen dat je thuis bent met een gebroken been... misschien is nu de gelegenheid om te gaan schrijven Albertina....God works in mysterious ways...

En als je hulp wilt laat het mij weten...ik zou je graag willen helpen...
En als je wilt heb ik ook nog wel telefoonnummers voor je van goede vrouwelijke sponsers...

Ik hoor het wel..

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Albi, ik heb een sponsor op afstand en dat gaat goed. Momenteel bel ik elke dag. In het begin belde ik 2x per week maar sinds ik bezig ben met mn vierde stap bel ik dagelijks. Ik had zo'n weerzin om te beginnen met schrijven, ik zag er huizenhoog tegenop. Ik heb ook niet het tempo van Ziza maar ik snap dat het goed kan werken er niet al te lang over te doen. M'n sponsor zegt ook tegen mij dat mn hoofd te vol zit en dat er ballast uit moet. En dat is ook zo, ik loop over en mn hoofd kan dat niet allemaal bijhouden. Ik deel de vierde stap in drie stukken. Ben nu bezig met het stuk wat gaat over woede. Daarna volgen nog angst en sexrelaties/gedrag.
Eens per maand ga ik naar dezelfde meeting als waar mijn sponsor ook naar toe gaat. Meestal spreken we dan iets eerder af en praten bij en/of nemen een stap door. Ik vind het zo geweldig inspirerend dat zij de tijd voor mij neemt. Ik kan haar altijd bellen en als ze even niet bereikbaar is spreek ik in of sms ik en dan belt ze me terug. Geweldig. Tevens bel ik soms andere AA-ers en ook die staan altijd voor me klaar. En als de ene niet thuis is bel ik iemand anders! Ik vind het een geweldig systeem.
Niet dat het schrijven me nu gemakkelijk af gaat maar ik merk verschil. Als ik een paar dagen niets doe aan mn programma voel ik me minder goed dan wanneer ik wel dagelijks bid, stukje BB lees en mediteer.
Het lijkt soms zoveel werk maar ja, elke dag zuipen en lam op de bank hangen was uiteindelijk ook veel werk en ik voelde me waardeloos.

Ik wens je een goeie sponsor toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kinderen zijn best leuk maar....waarom worden ze zo vroeg wakker???:angry:
Neefje tegen half zes huilen, hij een fles, melk welteverstaan, en weer lekker slapen tot 8 uur. Tante niet meer slapen, jammer, heel erg jammer. Hij slaapt nu alweer en ik duik ook nog even onder. Laters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza en BamBam,

Bedankt voor jullie medeleven.
Het gaat goedkomen, in de vorige periode heb ik 6 jaar lang dezelfde sponser gehad.
Helaas woont hij niet meer in Nl.
Na mijn terugval heb ik het gevoel opnieuw de stappen te moeten doen.
Stap 1 2 en 3 heb ik wederom gedaan, nu de rest nog, maar daar heb ik dus een sponser voor nodig.
Nu ben ik naarstig op zoek, maar die persoon moet mij wel aanspreken, lukt het niet Ziza dan zal ik zeker contact met je opnemen.
Dank je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allen!

Mercedes welkom! Lees en schrijf vooral mee, dat helpt mij het beste!
Prachtige dag, er zullen er wel veel buiten zijn!
Alle gebanden: hoi! Het zit er bijna op, dinsdag(?) zijn jullie terug?
En voor alle lezers: ook Lana (lunalee) laat jullie van harte groeten, helaas heeft ook zij dezelfde ban.

Houtje, strijk je niet de hele middag weg, maar doe je ook nog wat leuks voor jezelf? (Hoewel ik geloof dat er niets is wat jou blijer kan maken dan een stapeltje keurige strijk....kom eens bij mij langs!)
Ik ga een eindje wandelen! Later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,

Je vroeg me wat me raakte in de zaak Dorien: ik ben heel erg gevoelig en opkomend als het om andere mensen gaat. Mezelf vind ik dan minder van belang.

An, zou jij voor mij, en voor vele anderen met mij, dat verhaal over dat foute vriendje willen vertellen op tips en adviezen?? Dan kunnen we dat regelmatig teruglezen.

Vooral ook het laatste niet weglaten, over dat hij je zo goed kent!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. ik ben er ook weer, bijgelezen en al. Op het moment voel ik me niet zo fijn maar dat begrijp ik nu ook wel, vorige week was een erg intensieve week voor mij die me ook wel wat in de war bracht. Gisteren ben ik gaan fotograferen en dat was ook op de een of andere manier confronterend. De moskee hier om de hoek ging verhuizen en met een grote optocht ging zo ongeveer de hele Haarlemse turkse gemeenschap op weg naar de nieuwe moskee en ik ben meegegaan met mijn camera met nog vele fotografen met me en dan voel ik me een dombo. Want zij zijn echte fotografen en ik niet (hoezo last van negatieve gedachten????). Ik ben net even te lang blijven hangen maar heb op mijn tocht terug naar huis (ja als je heen meeloopt moet je terug natuurlijk ook weer lopen) toch nog wel wat mooie plaatjes geschoten.. gewoon kijkend naar de kleine dingen, het relief op een muur, de mazen van een hekwerk, de bast van een boom en mijn geliefde brug natuurlijk weer. Eenmaal thuis heb ik het op een vreten gezet.. dat is altijd een teken dat ik over mijn grenzen gegaan ben, en ik voelde me ontzettend rot.

Vandaag gaat het wel weer. Vanmorgen hardgelopen en dat helpt altijd wel, en besloten dat ik morgen vrij neem en pas woensdag weer ga werken en dat geeft ook lucht.. Morgen wil ik wat bedrijven gaan bezoeken ivm het exposeren.

Tina en Ziza, de uitwisseling die jullie even hadden over eigen tempo sprak mij enorm aan. Ik ben ook zo iemand die het in zijn eigen tempo moet doen.. Ik heb geen schop onder mijn kont nodig want dan gaat diezelfde kont tegen de krib. Net als Spud kon ik ook pas stoppen met drinken toen ik het aankon. Zogauw iemand me gaat dwingen tot iets blokkeer ik en komt er niks meer uit mijn handen maar vanuit de ruimte en de rust kan ik wel stappen doen. Dit is voor mij ook wel het thema dat bij het stoppen hoort, luisteren naar mijn eigen tempo en bij mezelf blijven. Ziza als ik lees hoe jij verslaafd was, zo was het bij mij niet. Bij mij was alcohol voornamelijk zelfmedicatie, met alcohol dacht ik mezelf en de wereld beter aan te kunnen en het is ook lang mijn houvast geweest. Nu zonder alcohol ben ik bezig een nieuw evenwicht te vinden en dat weer in mijn eigen tempo op mijn eigen manier. Het aan mogenhouden van mijn eigen tempo is nu weer mijn houvast.. en dat tempo ligt dus laag kom ik steeds weer achter.. en daar moet ik toch weer mee leren dealen.

pfft, ben dus een beetje in een piekermood maar dat hoort er ook bij al heb ik daar een bloedhekel aan.
maar ondanks alle gevoelens waar ik weer even tegenaan ben gebotst ben ik toch droog gebleven al heb ik de laatste dagen heel wat gremlins voorbij zien komen. Al sta ik sochtends met een rotgevoel op dan is daar altijd 1 troost bij: Ik mag me dan rot voelen maar ik heb tenminste geen kater!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...