Spring naar bijdragen

Vrijdag 29 februari


Gast

Aanbevolen berichten

Goede morgen deze morgen!

Hihi, vandaag een schrikkeldag.. zou deze anders zijn dan andere dagen?
In ieder geval de laatste werkdag voor het weekend!!! :D

Ik wens iedereen vandaag een fijne droge dag op zijn of haar eigen manier. :present:
Voor iedereen die het moeilijk heeft wat extra sterkte moed,kracht en positiviteit :rose:

:rose::heart::rose::heart::rose::heart::rose::heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen,

Angst is een slechte leidraad voor mij,
vaak heb ik mij laten leiden door de angst.

Zal ik wel aardig gevonden worden?
Houdt hij wel van mij?

Zal ik wel kunnen voldoen aan de eisen,
die aan mij gesteld worden op mijn werk?

Hopelijk wordt ik niet te deprssief wakker morgen?
Heb ik wel genoeg tijd om mijn afspraken na te komen?

Zal het mij vandaag lukken niet te drinken?

Paniek overvalt mij als ik mezelf iedere dag deze vragen moet stellen,
dat doe ik niet meer, ik neem de dag zoals hij komt,
en één ding neem ik mij iedere dag voor,
vandaag drink ik niet,
hoe moeilijk dat soms ook is,
hoe zwaar het leven mij soms ook valt.

De angst is nooit helemaal verdwenen,
ik doe mijn best, mijn stinkende best,
er iedere dag weer het beste van te maken.
Zonder drank lukt mij dat redelijk.

Met drank neemt de angst toe,
Natuurlijk is er soms de angst voor een terugval.
Als ik dan denk aan de ellende die een terugval mij bezorgt.
weet ik het vandaag zeker,

Ik drink niet vandaag, doen jullie mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Spud .

Ik kan niet zo gauw bedenken wat er anders zou zijn aan een dag als deze.

In het ergste geval zou je je dood kunnen schrikkelen..

Ik laat het op me afkomen vandaag en ga maar eens de grens over met Duitsland voor een stevig ontbijt.

Hoeveel bagger er ook op je af komt, niets is het waard om te gaan drinken.

Stop met rennen, ook in je hoofd en sta nu en dan stil bij Uw dagelijkse gedachten stroom waarvan een krachtige positieve of negatieve energie uit gaat.
Het is maar waar je voor kiest.
Deze keuze vrijheid is een van de geschenken, herkregen door te stoppen met drinken.

Een fijne dag allemaal en laat vooral de eerste staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook goedemorgen hier allemaal,

Tina, dat van die angst waar jij over schrijft dat is zó herkenbaar. Voor mij, en ik denk voor de meeste van ons.
Wat mij persoonlijk de laatste tijd 'geholpen' heeft is de bijdrage van Water op 6 januari:

"op het moment dat die knop om is, écht om is, verdwijnt eerst het gif uit je lijf en daarná uit je gedachten.
Het is de acceptatie van een leven zonder.
Je hoeft daar verder niets vanaf te weten of je bij voor te stellen.
Je hoeft het alleen maar te Doen!"

Deze gedachte geeft mij veel geruststelling en neemt sterk de angst weg.
Allereerst omdat het een prettige gedachte is dat het gif met elk uur minder wordt en dan ook nog eens het prettige vooruitzicht dat je er in de nabije toekomst niet meer zo mee bezig hoeft te zijn.
Dat je sterker en sterker wordt en eens de trek zal kunnen isoleren.

Dat er maar veel gif uit al onze lijven mag verdwijnen vandaag.
Hele stromen door de straten van Nederland en België.;)

Fije dag voor iedereen.
Thil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, ik doe mee vandaag! Mooi wat je schrijft over angst Tina; de angst wordt vanzelf kleiner als je het verwoordt he? :present:
Spud fijne dag, blijf maar lekker jezelf daar op die werkplek :)
Ik ga mijn handen is uit de mouwen steken. Verhuisklus vandaag.
Iedereen veel MKW vandaag, leef met je :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen ADBérs

Zit hier vers en fris te zijn en startklaar om de school van zoontje lief weer te bezoeken pffff.. je kan niet geloven wat kinderen elkaar aan kunnen doen. Wat een geluk dat ik weer helder mijn zoon kon troosten en naar hem kon luisteren gisteren. Belangrijke momenten.
De dag kan beginnen!

Spud: fijne dag!

Tina: dat heb je treffend omschreven en ik doe met je mee vandaag. Vandaag 24 uur is te overzien.

Rosan: Top!

Rudy: een hele goede dag en ik geniet met je mee van de vrijheid.

Thil: weer een dagje frsser en helderder, sterkte met alles.

Har: verhuisklusse!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thil, Water verwoordde het goed met "de knop om", moet geweldig zijn om dat punt al bereikt te hebben. Terwijl ik jouw berichtje lees, realiseer ik me dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar het stimuleert me des te meer om met de internettherapie van start te gaan (gebeurt een dezer dagen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan: verheug je maar op de therapie. Het is heel leerzaam voor jezelf en kan beter nadenken over drank en drank gebruik. Zonder die therapie was ik niet zo ver gekomen. Eigenlijk zag ik het helemaal niet meer zitten en zag geen weg hoe van die zooi af te komen. Rosan het gaat zeker goedkomen. Waar een wil is is een weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi An, het is voor mij alles of niets. Ik realiseer me dat ik zonder professionele hulp niet verder zal komen. In praktijk gaat het namelijk zo bij mij; ik drink een aantal dagen niet en vervolgens heb ik een avond met een giga terugval en begin de volgende dag met een schuldgevoel aan een nieuwe poging. Het is gewoon een vicieuze cirkel en daar zal ik echt hulp bij nodig hebben om uit te komen. Ik ben nu nog in het stadium dat ik "denk" wel sociaal te kunnen drinken, weet je wel, zo af en toe een wijntje met vrienden of als het zonnetje weer gaat schijnen; 1 of 2 glaasjes buiten....Nou dat is echt mezelf voor de gek houden, want ik weet maar al te goed dat dit sociale drinken niets wordt. Wel moet ik eerlijk bekennen dat de angst (zoals jullie die omschrijven) voor een alcoholvrij leven, bij mij nog leeft als een soort "baalgevoel" dat ik nooit meer een lekker wijntje kan drinken. Dit gevoel zal ik echt een plaats moeten leren geven en zorgen dat dit "baalgevoel" gaat omslaan in een soort "gelukzalig" gevoel dat ik geen drank meer in mijn leven wil/heb. En tsja, eerlijk is eerlijk, ik realiseer me dat eea nog een behoorlijke omslag zal moeten gaan geven, vandaar mijn aanmelding bij de internettherapie (waar ik overigens giga achter sta en een soort "zin" in heb om aan te beginnen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aura, sluit ik me bij mij aan bij je vraag hoe de craving te weerstaan. Het is mij gisteren mede door het forum gelukt, maar heb daarvoor wel een aantal uur ingelogd moeten staan en in praktijk gaat dit normaal gesproken natuurlijk niet werken, want met een jong gezin kan ik eigenlijk geen uren achter de computer zitten. Bovendien, tips als de keukenwekkermethode etc. worden bij mij werkelijk teniet gedaan door de allesoverheersende kracht van een afschuwelijke dwingende stem van binnen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan: de bekende cirkel.. kijk eens bij tips en adviezen. Ik heb het draadje naar boven gehaald: de cirkel van Dijk. Lees dit aandachtig door! Dat beschrijft hoe het komt dat je in die molen terecht bent gekomen. Stoppen met drinken kost energie, werken aan jezelf en erover lezen. Dan krijg je inzicht.
Als je geen inzicht krijgt wat er met je lichaam en geest aan de hand is dan blijf je piekeren in een heel klein cirkeltje.
De cirkel van Dijk beschrijft dat het meerdere radartjes zijn die in elkaar grijpen en daar door de zucht in stand houdt. Zoals een mechanisme van een klok.
Alle radartjes moeten stil gezet worden. Het meest treffende is nog (en ik zag het op tv) dat je thuis b.v. 2 flessen wijn leeg kan drinken zonder helemaal om te vallen, maar in een ruimte of omgeving waar je NOOIT drinkt al dizzie kan worden van een glas. Zo zie je dat de psyche een hele grote rol speelt in het geheel.
Juist het doorbreken van gewoontes is daarom zo belangrijk en dat kan alleen door:
- anders denken en vervolgens
- anders doen.

werk aan de winkel Rosan!!! cheer up: zie het als DE uitdaging van je leven. Go for it.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Rosan, waarom wachten op een gelukzaligheidsgevoel, misschien komt dat nooit. Ik voel me ook niet gelukzalig, het leven an sich is niet uitsluitend gelukzaligheid, drank of geen drank.waar het om gaat is dat gevoelens van niet zo happy zijn, veel beter handteerbaar zijn.Wat is "gelukzaligheid" uit de fles?
Ik heb 40 jaar gedronken, en het is echt niet totale euforie nu, wat de klok slaat.
Maar het voelt beter aan. Een beetje de baas zijn is ook fijn. Niet meer ziek zijn. Eerdaags stabieler de lente in. Wat valt er meer te wensen. Tel je zegeningen.
En de ware alcoholist, gaat het niet om het door jou geschetste lekkere wijntje (als dat zou kunnen), die wil tijdelijk van de wereld zijn.Dat kan de hoge bedoeling toch niet zijn. Wees eerlijk naar je zelf.
Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

G O E D E M O R G E N ! ! ! ! !!

Het is zonnig weer, ik heb een heleboel te doen :angry: , maar ik heb heerlijk geslapen!
Net de wasmachine aan, want die was kapot, maar inmiddels gerepareerd. Er ligt een flinke vracht.
Nu een ontbijtje en even lekker zitten voordat ik aan deze dag begin, die er maar eens in de 4 jaar is! Maak er wat van vandaag!

Rosan/Aura,
dat "baal"gevoel herken ik enorm goed! Ik heb in het begin enorm zitten "balen". Dat ging over toen ik op aanraden van mensen hier het per dag bekeek! Het kan niet vaak genoeg geschreven worden, want het WERKT.
Niet tegen jezelf zeggenh nu ga ik 3 maanden niet drinken! Nee gewoon afspreken met jezelf dat je VANDAAG niet drinkt.
Dat baalgevoel is in de loop van de tijd minder geworden. De meeste tijd ben ik vreselijk blij dat ik niet drink. Als ik een feestje heb of iets anders waarbij voor mij alcohol hoorde dan heb ik het gevoel nog weleens. Wat is dan het alternatief? Een glas? Eentje maar? Of 2? Waarom zou ik dat willen? Dan breng ik in gevaar waar ik nu al een aantal maanden zo hard voor werk. Ik zou dan toch een grote kans lopen om over grenzen te gaan en de volgende dag weer te drinken of het njiet bij die 1 of 2 glazen te laten!
Wil ik dat op het spel zetten? Voor mij is het antwoord NEE!
Ik was ook vreselijk bang om te stoppen met drinken. Reden waarom ik maar door ging. De afgelopne 20 jaar heb ik praktisch geen droge dagen gekend. Achteraf gezien mede uit de reden van angst.
Als je het lef hebt om die angst onder ogen te zien en het lukt om een aantal dagen niet te drinken dan ben je zo ongelooflijk trots op jezelf! Dan is het een kleine stap om er weer een droge dag achteraan te doen. En vanzelf wordt het een steeds langere periode.
Het besluit om vandaag niet te drinken kost mij geen enkele moeite. Ik krijg er veel voor terug.
Het is geen euforie gevoel, maar het is veel beter dan de periode dan ik dronk.
Ikzelf vond het behoorlijk beangstigend om bij mezelf te moeten constateren dat ik MOEST drinken op het laatst. Ik had geen keuze meer voor mijn gevoel!
Nu heb ik wer een leven waarin een keuze kan maken met betrekking tot de alcohol! Ik mag wel drinken, maar vandaag wil ik het niet!!

Iedereen veel :rose:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan en Auro: het vreselijke gevoel dat je wel MOET drinken om daar vanaf te komen 'zucht' is een teken van het lichaam dat de gifstatus aan het zakken is. Het lichaam moet op een bepaald peil zijn....de verslaving. Sommige mensen hebben dit na het stoppen van hun taxs na een aantal uren. Anderen kunnen weer een paar dagen vooruit, maar dan MOET er weer gedronken worden.
Het lichaam moet dus ontgiften. Het gif dat in alle lichaamscellen zit moet eruit en er mag niks bij komen.
Juist het ontgiften geeft die ontwenningsverschijnselen. Je kan bibberig worden, hartkloppingen, zweten, angst, onrustig, zelf een griep gevoel kan erbij horen. En dan heb je nog andere ernstige verschijnselen.
Dilerium, of epileptische aanvallen.
De eerste dag dat je echt stop verkeer je op een piek van zucht die maar aan blijft houden. De eerste dag is een zware dag. Veel drinken en de dag door zien te komen.
De volgende dag zullen het verschillende pieken zijn en op een gegeven moment voel je het aankomen. Zoals een golf die aan komt zetten. Als de golf op zijn hoogste punt zit dan is dat het moeilijkste moment. Vervolgens zakt de golf weer weg en daarmee de zucht. Daarna kan je je moe en uitgeput voelen want het lichaam is in gevecht, met je geest.
Na een week, twee weken ontdek je dat die golven weg blijven. Die vreselijke zin in drank is weg.
Overblijft, vaak nog veel moeilijker is de geestelijke verslaving.
Ik voel spanning als ik nu drink zal ik geen spanning voelen etc. etc.
Bij internet therapie leer je juist hierover heel veel. Hoe je jezelf kan helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjonge An, wat herken ik daar veel in, je omschrijft het zo goed, in een golf die aankomt en dat is op dit moment mijn probleem; dit golf laat ik over me heen komen en bied daar geen weerstand aan.
Sooth/Gem ook realistisch wat jullie schrijven; de uitkijk naar een soort euforie-gevoel moet ik loslaten.
Heb net de Cirkel van Dijk doorgelezen (en zal die echt moeten uitprinten om nog heel veel keer door te lezen en goed te begrijpen) maar wat ik er wel voor me zelf uithaal is om me proberen staande te houden door de strijd niet aan te gaan, want je moet het niet zien als strijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,
veel :heart: . Je doet het vreselijk goed! Je kan trots zijn op jezelfOndanks alle kratten bier en wijn drink je niet! Je kan nu je zoon helpen en bijstaan! Dat is een veel prettiger gevoel dan maar MOETEN drinken!
Iedere dag dat je langer niet drinkt (ik spreek voor mezelf) gaat het gemakkelijker. Dat betekent niet dat ik lui achterover kan liggen, want de verleidingen zitten in een klein hoekje. Ik zit zo weer bij af!
Ik blijf echter optimistisch gestemd... ik wil vandaag niet drinken. Dus normaal gesproken gaat me dat vandaag ook weer lukken!
Dat geldt ook voor jou An. Het lijkt me zo bijzonder om een hele lange periode niet gedronken te hebben!
Dat wil ik ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe,
je 'hebt zo'n tijd al niet gedronken! Maak je hiervoor even plek in je huis?

:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:

Ook voor jullie allemaal:

:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
:present::present::present::present::present::present:
Omdat we allemaal onze best doen!!!!!!!

Visje,
nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan

quote:


Heb net de Cirkel van Dijk doorgelezen (en zal die echt moeten uitprinten om nog heel veel keer door te lezen en goed te begrijpen) maar wat ik er wel voor me zelf uithaal is om me proberen staande te houden door de strijd niet aan te gaan, want je moet het niet zien als strijd.



Rosan dat zeg je precies goed 'de strijd niet aangaan, want je moet het niet zien als strijd'

Ik zie mezelf nu als alcoholist en door dat te accepteren kan ik trekgevoelens de baas zijn.
Het lukt mij nog niet maanden lang soms 2 maanden en dan drink ik weer 1-3 glazen en soms een paar weken achter elkaar 1-3 glazen maar dan merk ik dat ikw eer uit gewoonte drink en dat het me niets brengt en dan probeer ik weer
te 'surfen' op die golf van de trek
Ik voel hem wel maar ik verzet me er niet tegen want dan wil ik juist drank dan kom ik in opstand met een gevoel van
wie zal me dat verbieden
en natuurlijk mag ik wel een drankje
en de rest van de wereld drinkt ook!
dat zijn
'niet helpende' gedachten.

In plaats daar van probeer ik mee te gaan in de golf en me te verdiepen in het gevoel wat me overkomt.
Ik ga meestal gewoon op de bank zitten of als hij erg heftig is ga ik met de hond wandelen
door te accepteren dat ik alleen maar 'een moment van trek heb' is de kracht van het trek hebben al afgenomen.
Elke dag zonder alcohol is een mooiere dag.
Ik hoop ook ooit droog te staan en moet alleen nog leren altijd het gevecht op te geven en het leven zonder drank als waardevoller te zien
wat er ook gebeurt

Hier is het schrikkelachtig mooi weer en we gaan een hele lange wandeling met de hond maken!
Ik wens iedereen een hele mooi dag.
Niet in huis blijven hangen maar proeven die LENTE!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...