Spring naar bijdragen

dinsdag 22april


visje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Charlie, ik heb de "terugval-tips" opgevist, hier komen ze. Ook goed voor eenieder om weer eens te lezen.

Vuistregels bij een terugval
auteur Dirk, iZZa Gent

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)


Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.

Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").

Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?


Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.


Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)


Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie. *Beetje moeilijk met een zieke man thuis...

Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest"). *zolang mn moeder leeft blijft het spelen

Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval? *heleboel
Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?


Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg. *zonde
Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen... *nee
Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie. *wie?


Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.


Ik heb het onder controle(helaas) wil wel, maar mag op de een of andere manier niet..Dus drink geforceerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi,
Je bent wel lief. Wist je dat eigenlijk?

Safi,
Ik wil geen slechte dingen, hoor. Hoewel ik soms 's middags echt de kont tegen de krib wil gooien. Maar dan doe ik het toch weer niet, dank zij jullie en nog een aantal anderen.

Houtje,
Van een verslaving heb ik absoluut geen last, dat is die van snoepen, eten, zoetigheden.
Was dat wel het geval geweest, denk ik dat ik allang moddervet was.
Hoe is het met je schouder ?? Goed voor zorgen!

Charlie,
Oma toch! Gooi a.j.b. nu alles weg wat er nog is. En jij kunt mij niet gestolen worden!
Raap jezelf bij elkaar.

Voor jou:

Vuistregels bij een terugval
auteur Dirk, iZZa Gent
Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)
--- Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.
--- Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").
--- Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
--- Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
--- Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

- Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
- Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
- Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
- Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
- Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?

--- Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
- gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
- Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
- Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.

--- Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
- Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
- Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*Beetje moeilijk met een zieke man thuis...
Ja dat snap ik, maar je kunt wel uit de situatie, bv. wijnfles op het aanrecht weggaan en bv. tv gaan kijken of breien ik noem maar wat.

*zolang mn moeder leeft blijft het spelen
Mijn moeder leeft niet meer, maar haar invloed op mij is er nog steeds, dat zit in mijn systeem en ik moet er zelf aan willen werken om dat te veranderen !!!!!!!!!!

Wat voor gebeurtenissen hebben hiertoe geleid:*heleboel
Schirijf ze maar allemaal precies voor ons op en wat ze met je gedaan hebben, dat is therapeutisch schrijven.

Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg. *zonde -----WEGGOOIEN DIE TROEP.........
Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen... *nee EEN BLOKJE ROND HET HUIS KAN TOCH WEL.
Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie. *wie? MET ONS DAT HEB JE HARTSTIKKE GOED GEDAAN COMPLIMENT !!!!!!! wIJ ZIJN ER VOOR JE. Wij kennen dit en weten wat je doormaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie, je hebt antwoord gegeven op de vragen uit het anti-terugval plan, maar ik vraag je tóch hier te blijven op het forum, een pot thee of koffie te zetten, iets te drinken met veel water, en na te denken WAAROM je niet je situatie wil veranderen. Dat is geen verwijt !!!!!!!!!

Volgens mij lijkt je gedrag op het gedrag van het kind dat zijn hele leven in de kast zit opgesloten, later, als het kind volwassen is, en er komt een onzekerheid of vreemde periode , kruipt de volwassene zelf in de kast omdat dat de enige "bekende" plek is die relatief veilig is, niet vreemd, bekend, hoe pijnlijk ook.

Ik weet dat dit hartstikke zeer doet als ik dat vraag, maar herken je dat?

En je mag huilen, en je mag gaat echt niet binnen 20 minuten dood als jij even een ommetje gaat maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi luitjes

die fles heb ik amper aangeraakt, mss 2 borrels, waartoe ik mezelf moest dwingen, toch die ingebouwde knop? Want ik wíl niet meer. Deed me ook pijn om te lezen dat dit alles dus wel onder invloed geschreven zou zijn. Echt niet dus.

Verder?? Nee, het is niet over, zeker nu niet, vandaag is moeders jarig en kan me er zelfs niet toe zetten haar te bellen. Ze heeft zóveel verpest, helaas. Mn vader, waar ik gek op was, overleed in '73, ik was toen 15, mn god, ik mis hem nog dagelijks. Ook de manier waarop we afscheid hebben moeten nemen, en het commentaar van mn moeder achteraf.
Ik kán en heb de woorden niet om hier over te schrijven....Maar geloof me, het was érg.
Tot slot: jullie zijn lieverds!!!!
Sorry voor mn geze*k!!

Liefs!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie,

Dan bel je haar gewoon niet. Kun je niet nog even een kaartje op de post gooien (en zeggen dat je het op tijd had verstuurd of wordt ze dan woest --- die van mij nl wel).

Of bel vanavond even en verzin even wat dat iemand je roept of zo en hang meteen weer op. Het is moeilijk om mensen te bellen die je zoveel pijn hebben gedaan, en helaas, je zult het nooit goed kunnen doen, deze mensen zijn nl. erop uit om je pijn te doen.

Steek een kaarsje aan voor je vader, en vraag hem gewoon of hij je wilt helpen. Ik geloof dat mensen die we zo liefhebben (gehad) ons niet zomaar in de steek laten.

Mijn grootvader, waar ik zo vreselijk veel van hield, en die me vaak advies gaf, hóe met mijn moeilijke vader om te gaan, daar praat ik nog heel vaak mee. Hij "is" er op een bepaalde manier voor me.

Gooi die fles leeg (zeg maar dat je hem hebt laten vallen) rook desnoods een pakje sigaretten en ga iets te eten maken en zet de TV aan of zo.

Sterkte en blijf ook op het forum hè, niet uitloggen, ik kom naast je staan en sla een schouder om je heen, dan doen we het samen, okee?

XXXXXXXXXXXXXXX

houtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje Charlie dat vind ik nou echt kort door de bocht dat als
jij schrijft

quote:


Nu log ik voorlopig definitief uit hoor, en lees ook niet meer mee, alles kan me gestolen worden.


en ik antwoord

quote:


Gelukkig weten we dat dat de alcohol is die daar praat!



Je nu gaat schrijven dat je dat pijn doet

quote:


Deed me ook pijn om te lezen dat dit alles dus wel onder invloed geschreven zou zijn



Ik denk dat ik me in het vervolg maar niet met jouw drank escapedes bemoei ..je bent em te giftig

Niet leuk van mij...nou dat is dan maar zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie,
Goed dat je de rest dan weg gedaan hebt.
Was dat omdat ik mijn moeder wel kan bellen?
Ja, het zal zeker wel pijnlijk zijn voor sommige mensen hier, dat ik met mijn familie wel kan omgaan, omdat die wel normaal zijn.
Het zal hier zeker ook pijnlijk zijn voor mensen die hun kinderen kwijt zijn, terwijl wij hier over onze pubers 'zeuren'.
Alsjeblief, vertel mij maar hoe je peuken een voor een smaken, maar laat de fles staan.
En als het helpt, denk dan aan kleinmanneke en kaboutertje.
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He'Charlie,

Kom op meid, niets maar dan ook niets, is de moeite waard om te gaan drinken. Pak die fles en fl#kker de inhoud door de schoorsteen en de fles in de vuilnisbak, zodat je hem niet meer ziet.
Want jij bent het waard om zonder drank door te leven,

liefs, Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom op he, als er nou èèn is die weet hoe ze van zulke rotmomenten terug moet stuiteren dan ben jij het wel.
Je bent sterker dan je nu even zelf denkt hoor. En jij leeft jouw leven, niet dat van je moeder, en als zij daar een probleem van maakt is dat hààr probleem en dat moet je niet ook het jouwe maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...