Spring naar bijdragen

Zaterdag 21 juni 2008


ferry

Aanbevolen berichten

Goedemiddag! mensen, wat een heerlijk weer, weekend, voetballen, topdag! :D:

Soothe heeft een paar dagen geleden iets geschreven over het drinken los zien van je welbevinden, en vóór hem heeft nog iemand daar over geschreven.
Ik begrijp wel ongeveer wat daarmee bedoeld was, maar ik zou het graag nog even uitgebreid beschreven zien, hoe je moet denken om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb het idee dat die gedachte heel veel voor mij zou kunnen betekenen, maar ik kan er nog geen handen en voeten aan geven.
Dus als er een welbespraakte forummer is die daar wat meer over kan uitwijden, graag! :light:

Marjo, jij gaar echt helemaal te gek! Het is heerlijk om te lezen hoe jij nu van het leven geniet! :rose:

Floortje, ik herinner me nog hoe jij zo'n twee maanden geleden aan het worstelen was! Soms kwam je echt wanhopig over!
En als ik je nu lees: stevig in je schoene, standvastig! Je vriend en je dochter zullen wel trots op je zijn! Top! :musicnote:

Har, veel plezier met M. in Maastricht!Ik hoop niet dat ze op hakken loopt met al die kinderhoofdjes! De schoenmakers worden rijk daaraan! B)

Water, vrijgezel...het zal toch wel pijn hebben gedaan de stap te zetten, hoe nuchter je ook bent. (nuchter, niet als in: niet gedronken hoor). Sterkte ermee! :rose:

Pip, ben blij dat je er weer bent. :present:

Annieanja, wat ben jij goed op weg. Ervaar je ook dat het iedere dag íets makkelijker wordt?
Zorg vanavond voor genoeg sapjes, en tomatensap misschien? Alles wat een beetje vult (chocomel, Fristi) helpt ook altijd erg goed! :rose:

Spud, als je meeleest, fijn weekend! :present:

Sonja, je tweede dag! Voel je je al een beetje thuis bij ons? En weten ze bij het thuisfront ook van je beslissing? Een beetje ondersteuning van je geliefden doet wonderen! :)

Gem, alles goed? Enen hele fijne dag!;;)

Geer, fijn dat het zo goed gaat! Die euforie is heel herkenbaar! Geniet daar maar van, want het is reuze motiverend.
Natuurlijk wordt dat wel weer iets minder, maar deze dagen pik je toch maar mooi mee! :D;

Houtje, veel plezier met het voetballen vanavond! Ik ben blij dat de pijn wat minder wordt!
Nu nog even de plooien met Roa even gladstrijken (begrijp zo'n man niet dat-ie gewoon met een grote bos rozen voor de deur zou moeten staan of zo?) en je weekend kan hopelijk niet meer stuk! :present:

Charlie, zit je lekker in je podovan (dat vind ik zo'n gek woord, nog nooit van gehoord!)
Goede actie met het kriekje! Geniet daar aan zee! :moon:

Corinne, jij hebt het maar druk de laatste tijd! Komen er langzaamaan wat meer goede dagen? Sinds die paar dagen dat ik wat somber was, leef ik des te meer met je mee! :heart:

En als laatste: ik laat ruzies verder ook verre van mij. Ik log uit als er weer gekissebis is, hoe moeilijk ik dat ook vind, en probeer dan ook niet meer mee te lezen (over zelfbeheersing gesproken!...)
Als ik er niets over lees, kan ik ook geen mening hebben!

Ik ben verder natuurlijk veel mensen vergeten, maar wens iedereen een hele fijne dag!:D:light::rose::sun::present:;):)B)

*aangepast: mensen vergeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 185
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Karinneke, ik lees dat het weer erg moeilijk hebt. Rot voor je meid!
Maar het valt me op dat je alleen maar hier komt als je je rot voelt. Natuurlijk zullen we dan proberen te helpen, maar als je wat vaker meeschrijft zul je er ook meer aan hebben!
Misschien kan je het dan volgende keer voorkomen!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo heerlijk!! ik heb vanmorgen ook gelopen, ging niet denderend maar het is ook lastig loopweer (vochtige lucht) maakt niet uit, ook ik ben blij dat ik mezelf in mijn nekvel gegrepen heb vanmorgen!
kop weer leeg, frisse lucht, natuur... en nog gratis ook allemaal!! ;)

Trees, ik denk dat wat Soothe bedoeld is dat een mens zich van nature ontwikkelt en vormt... alleen als het moeilijk wordt dan denken we dat we drank nodig hebben om het makkelijker te maken en op een gegeven moment denken we dat het zonder drank niet redden. Dat is dus niet zo. Van drinken ga je je niet beter voelen of kan je niet meer aan, allesbehalve zelfs!

Bij iedereen die stopt met drank hier zie je dezelfde ontwikkeling, namelijk dat door niet te drinken en alles gewoon aan te gaan zoals het is, zonder wolkjes, roesjes en stoorzenders, dat dan het leven ook gewoon doorgaat en je achteraf merkt dat het leven eigenlijk veel makkelijker te leven is als je droog staat, soms misschien wel wat saaier, soms niet persee leuker maar wel makkelijker en minder heftig, milder, liever voor jezelf, minder angstig, minder geforceerd, helderder en vooral puurder.
En vooral zonder schaamte!

Je voelt nu 'gewoon' wat je voelt en dan is het makkelijker om naar je gevoel te handelen en daardoor ga je automatisch toch beter voor jezelf zorgen, want drinken is grensoverschrijdend gedrag. De dingen die we deden als we gedronken hadden zouden we nooit zo gedaan hebben als we nuchter waren geweest. Het is ook niet zomaar iets hoor, en zeker in het begin is het wennen, het is nieuw, spannend en eng tegelijk. Maar het is zeker de moeite waard!

Ik geloof niet dat ik het nou echt helderder gemaakt heb voor je Trees, maar wel voor mezelf in ieder geval. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Trees

... Soothe heeft een paar dagen geleden iets geschreven over het drinken los zien van je welbevinden, en vóór hem heeft nog iemand daar over geschreven.

Ik begrijp wel ongeveer wat daarmee bedoeld was, maar ik zou het graag nog even uitgebreid beschreven zien, hoe je moet denken om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb het idee dat die gedachte heel veel voor mij zou kunnen betekenen, maar ik kan er nog geen handen en voeten aan geven.

Dus als er een welbespraakte forummer is die daar wat meer over kan uitwijden, graag! :light:



Trees, Francesca schreef op 07-06 13:46 :
Ik ga op woensdag naar SOS Nuchterheid, een zelfhulpgroep voor alcoholisten, en daar zeggen ze het volgende: Je moet je nuchterheid los zien van al de rest. Dus: wat je ook overkomt, hoe je je ook voelt, zie je nuchterheid daar los van. Met andere woorden: je nuchterheid komt op de eerste plaats, je drinkt niet, wat er ook gebeurt of hoe je je ook voelt. Drinken voegt absoluut niets toe. Werkelijk niets.

Bedoelde je dat? Het zò bekijken maakt het voor mij ook eenvoudiger. Hele goede helpende gedachte! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Karinneke: dat is heel herkenbaar, dat niet kunnen stoppen. Goed dat je nu alles weg hebt gedaan.
Je nu concentreren op iets anders. Ik bedoel, zak niet weg in schuld of schaamtegevoelens. Daardoor krijg je alleen maar zin om toch te gaan drinken. Denk bij je zelf... dit was het en vandaag drink ik niet. De dag door zien te komen, hierbij een dikke knuffel van mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies drank moeten we leren los te zien van ons welbevinden. Dat is juist die verslaving. We menen ons met drank prettig te gaan voelen. Maar dat heeft er dus niks mee te maken. Tenminste zo leg ik dat dan uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Karinneke, dat is zeker niet onaardig bedoeld! Ik probeer te zeggen dat je er veel meer baat bij hebt als je wat vaker aanwezig bent! En je weet dat ik altijd probeer je te helpen als je je zo naar voelt!
Dus sorry als je dat zo opvat!:present::present::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

trees als ik hier meelees en soms af en toe iets schrijft wil voor mij toch meer zeggen.Als ik geen problemen met mijn drankgebruik had ,had ik hiet uberhaupt niet ingelogd.Ergens hoop ik toch hier handvaten te krijgen om te stoppen.Dus ik wil je toch vragen om hierop wat milder te reageren.
Ik sta op de wachtlijst voor de detox en tot die tijd probeert ik door hier op dit forum te komen mijn drankgebruik in goede banen te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Trees,

Ik wil het nog wel een keer proberen uit te leggen zoals het voor mij werkt.

De bedoeling is dat je de drank loskoppelt van al de rest.

Dus: je hebt een drankprobleem, je bent verslaafd, en dus is elke "reden" goed om te gaan drinken. Maar je wilt van de drank af, je wilt niet meer drinken. Dus zie je je nuchterheid los van alles wat je overkomt of van alles wat je voelt. Je ziet je trek, je gremlins als het gevolg van je verslaving. Je bent verslaafd, en dus wil je drinken. Punt. Daarvoor moet je natuurlijk wel voor jezelf toegeven dat je echt verslaafd bent, dat de drank het van je overgenomen heeft en dat er van je eigen vrije wil weinig overgebleven is als het om drank gaat.

Als alcoholist heb je de neiging om allerlei redenen te gaan zoeken -- of zelf te gaan creëren -- om te kunnen drinken. Die kun je vast wel invullen voor jezelf. Voor mezelf weet ik dat elke "reden" goed was.

Als je dat gaat loskoppelen, en je trek gaat zien als een symptoom van je verslaving, kun je de dingen anders gaan bekijken. Je WEET zelf maar al te goed dat drank niet helpt. Het brengt misschien tijdelijke verdoving, maar het HELPT NIET. Je krijgt er alleen maar meer problemen door en gaat je steeds rotter voelen.

Dus de volgende keer dat er iets misgaat of je je rot voelt, en je voelt de trek opkomen, zeg je tegen jezelf dat het je verslaving is die je wil doen drinken. Want je weet dat drinken niet helpt, dus waarom zou je het dan gaan doen? Omdat je verslaafd bent.

In je hoofd zijn na al die tijd allemaal links gelegd met drank: rot voelen = drinken, iets te vieren = drinken, gezelschap = drinken, tegenslag = drinken, boos zijn = drinken. Het zijn echt reflexen geworden. Als je die reflex voelt opkomen, maar je beseft dat het de verslaving is die je dat influistert, heb je de twee losgekoppeld. De gebeurtenis, het gevoel tegenover de verslaving, de drank.

Als je op dat moment de trek doorstaat en je eerste neiging om te gaan zuipen weerstaat, komt er ruimte vrij om iets aan het probleem te doen of het gevoel er te laten zijn of je af te vragen waar het vandaan komt en of het allemaal wel zo'n drama is bijvoorbeeld.

Hoe vaker je die eerste neiging om het op een zuipen te gaan zetten onderdrukt, en de toestand of het gevoel nuchter doorstaat, hoe vager die links worden. Dan betekent "verdriet" niet meer automatisch "gaan zuipen", maar gewoon "verdriet". Dan staat dat los van de drank.

En doordat je niet drinkt, blijf je helder en rustig genoeg om dingen op te lossen, even te laten rusten, te aanvaarden als het moet. En om te bedenken hoe je er op een andere manier mee om kunt gaan.

Nou ja, een hele uitleg, maar zo werkt het wel voor mij. Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes,
Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,
Ik weet dat ik geen trouwe bezoeker van dit forum ben, dat ik daarom nogal egoistisch ben om nu wel te komen, het spijt me, maar ik heb jullie hulp nodig.
Ik ben in de fout gegaan, zwaar in de fout gegaan!
Er is geen reden voor, ik heb gisteren een fles drank gekocht, echt sterke drank, en die vrijwel leeggedronken. Ruzie met echtgenoot, weet bijna niets meer, voel me erg rot en schuldig en schaamte.
Stond bijna 4 maanden droog, ik kon gewoon 1 glas wijn drinken in het weekend, en nu dit! Alles voor niets. Voel me zo'n nul, alles voor niets! En hoe kan het gebeuren, 4 maanden vrijwel niets, zeker geen druppel sterke drank en dan gewoon....
Weet iemand hoe ik nu verder moet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo
Vanmorgen om half 5 stond een of andere jojo uit de kroeg aan te bellen bij mij....ai
Ooit ergens in oktober eens meegeweest met mij voor een afterkroegfeestje.....
pfffff hij was niet weG te krijgen bleef maar bellen. Uiteindelijk de politie gebeld, en de deurbel stukgetrokken.
BEN IK EVEN BLIJ DAT IK GISTERAVOND NIET GEDRONKEN HEB, ANDERS HAD IK MET EEN KEGEL EN EEN DUBBELE TONG LALLEND DE POLITIE TE WOORD MOETEN STAAN
oef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staartje, ik schreef het net ook al naar Karinneke, maar bij jou zou ik nog extra willen zeggen.. NATUURLIJK IS het allemaal niet voor NIKS geweest.
Fran verwoord het ook zo mooi. In die vier maanden heb je zeker veel geleerd, zoveel momenten die je zonder drank doorkwam. En nu dit. Ja wel heftig zowat een fles sterke drank, dat is zeker schrikken.
Een echte uitschieter dus. Kijk naar alle maanden dat het goed ging. Start vandaag op nieuw en kijken hoe het toch zo is gekomen. Misschien was je er in je hoofd toch al mee bezig?
Hierbij voor jou ook een hele, hele dikke knuffel en goed dat je hier bent gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, bedankt voor je lieve reactie.
Maar ik heb er geen vertrouwen meer in. Ik met mijn grote mond, ik kon het zo goed, ik had mijn probleem verdrongen..... Hoe kun je jezelf nog serieus nemen na zoiets? Zit te janken achter mijn pc, hoe zielig kun je zijn???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staartje misschien dat dit gedichtje je wat helpt

Als gisteren een morgen was--schrijver Chris van Dipten

Als gisteren eens morgen was,
en je alles opnieuw kon beleven.
Dan besefte je morgen pas,
wat gaat er veel fout in het leven.

Want als je niet weet wat je fout hebt gedaan,
dan zul je dezelfde fout weer maken.
Dezelfde lach, dezelfde traan,
dezelfde ogen en haken.

Dus treur niet om fouten die zijn gemaakt,
om kansen gemist bij de vleet.
Ook al ben je door wat gebeurd is diep geraakt,
soms is het niet te vermijden al dat leed.

Want wie geen fouten maakt in het leven,
zal er ook nooit iets uit leren.
Die kan zichzelf geen tweede kans meer geven,
nooit het onheil af doen weren.

Ons verleden, daar waar onze toekomst op wordt gebouwd,
is onherroepelijk geschied en keert niet weder.
Ons verleden, het is ons zo vertrouwd,
ook al was het niet zo mooi, toch koesteren we het teder.

De toekomst, hij is onzeker maar niet ver weg,
want overmorgen is morgen al weer verleden.
Dus luister toch naar wat ik zeg,
leef voortaan toch in het heden.

Wees niet bang voor fouten of voor leed,
voor kansen steeds gemist.
Want een ieder die dat deed,
heeft steeds naast het net gevist.

Als gisteren eens morgen was,
en je alles opnieuw kon beleven.
Dan besefte je morgen pas,
hoe blij je nu bent, met alles dat je is gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staartje, ja hoe zielig kan je zijn. Je zal je wel rot ellendig voelen nu. En bedenk dat je je lichaam een mega klap hebt gegeven dus dat moet even herstellen. Goed water drinken en gaan wandelen of zo, dat helpt en dan trekt de depressie ook sneller weg.
Ik schrijf als ervaren 'terugvaller' en de enige manier om je weer op te pakken is toch te geloven dat het weer kan en weer en weer. Zie het als een leerproces en haal er uit wat je kan helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staartje en alles is niet verloren..je kan het misschien niet alleen en zou hulp kunnen zoeken bij de AA, je dokter , de verslavingszorg, de internettherapie waar ze op het moment weer mensen gratis helpen.

Dit heeft ooit iemand op yhet forum gezet en daar kan je eerst zelf mee aan de slag


Vuistregels bij een terugval: auteur Dirk, iZZa Gent

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)

. Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.

. Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").

. Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.

. Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.

. Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

o Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?

o Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?

o Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?

o Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?

o Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?

. Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:

o gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.

o Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...

o Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.

. Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam): Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken.

Zo is het ook meestal gelopen in het verleden. Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.


Succes Staartje...met je kop in het zand zitten is nooit de oplossing

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staartje en Karinneke, knietjes afvegen en vandaag weer gewoon verder gaan en het stuk wat Franscesca hierboven schreef goed lezen. Staartje, niks is voor niks. Die ervaring van 4 maanden droogstaan heb je toch maar mooi opgedaan en als je vandaag weer droogstaat is er niks verloren. Ik ben ook na 4,5 maand de fout in gegaan en heb toen 1 avond fors gedronken ........ maar dat is ook meteen de laatste keer geweest en omdat ik daarna niet weer teruggevallen ben tel ik die 4,5 maanden gewoon mee, Als je je door die ene terugval niet uit het veld laat slaan dan blijf je toch alcohol de baas!!

en Trees bedoelde volgens mij te zeggen dat vooraf hulp vragen meestal beter werkt dan achteraf hulp vragen en dat ben ik met haar eens. achteraf kan je namelijk niks meer doen dan proberen de schade beperkt te houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Karinneke ik had je reaktie op wat Trees schreef wel verwacht.
Terwijl ze het goed bedoelde.
je schrijft inderdaad alleen als je heel diep in de put zit
en dan vertel je later dat er niet goed naar je geluisterd wordt.
Als je nu elke dag eens op hetzelfde moment een uurtje meeschrijft dan heb je veel meer aan het forum.
Kunnen wij meer voor jouw betekenen
heb jij meer het gevoel dat er anar je geluisterd wordt
en begrijpen we ook beter wat je zo dwars zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...