Spring naar bijdragen

Zondag 3 augustus 2008

Tatum

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 430
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Allereerst nog even wat reageren op de post die ik vanmorgen niet gelezen heb: Anjo, groots van je, dat je hebt ingezien dat iemand uitschelden tot niets leidt. Fijn dat je niet gebanned bent en Vie je excuses aanvaardt :present:

Schrik :o Chips Houtje...maar je hebt de draad weer opgerpakt. Die geniepigerd zit altijd om de hoek en zeker als een fles je aanstaart. Ik vind het rot voor je, maar er is niets verloren want je hebt al zoveel gewonnen. Een uitglijder, meer niet. Kop op!
Een uitbrander krijg je niet, ben maar lief voor jezelf :present:

Haha Wannes, laat je wat van je horen als je uit de hoek komt?

Floortje, ben benieuwd hoe het met je gaat. Ons mag je even in de steek laten als je dat maar niet met jezelf doet...

Oké, de chatsessie sla ik even over met lezen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Houtje, wat een trieste familie-omstandigheden. Gecondoleerd met je zwager.
En ja je hebt gedronken en ik hoop dat je de draad weer oppakt.

Wat ik ook treurig vind om te lezen lieve Houtje is dat je jezelf de vraag stelt ; "waarom?" , "Hoe is dit mogelijk?"... want je bent best lang bezig om ADB te zijn en over het algemeen gaat het je aardig af.
Je hebt een druk leven , je zorgt voor je kids , runt een huishouden en doet vrijwilligerswerk...petje af..

Maar als je niet weet waarom je drinkt dan kun je het ook nooit oplossen...
Je kunt niet iets beantwoorden als je de vraag niet weet en alleen maar het symptoom (=drinken) bestrijdt...

De reden waarom ik dronk en gebruikte was voor het effect...niets meer en niets minder...

De eerste stap van de 12 stappen is "We gaven toe dat we machteloos waren over alcohol - en dat ons leven was onhanteerbaar geworden".
Deze stap bestaat uit twee gedeelten...twee problemen...
Het eerste probleem is machteloos over alcohol... wat betekent dat eigenlijk ?
Dit wordt uitgelegd aan de hand van het BB door te stellen dat we gedreven worden door een obsessie (lees gremlins) voor drinken ... voor mij betekent dat dat ik constant (lees dagelijks) werd geplaagd door gedachten om te gaan drinken en gebruiken en dat maakte mij knettergek en ik kon die gedachten alleen maar laten stoppen door er aan toe te geven...(en natuurlijk na het toegeven aan de obsessie komen gedachten als mijzelf schuldig voelen , een loser voelen etc...) en als ik een maal begon kon ik ook niet meer stoppen (het fysieke gedeelte)...ik moest meer en meer...en weer dronken en stoned en de volgende ochtend spijt en het voornemen om te stoppen en hups dezelfde dag komt de obsessie weer tevoorschijn en ik ben weer aan de rol...dag in , dag uit... welnu als ik constant gekweld wordt door zulke gedachten en ik kan de eerste daardoor niet laten staan en als ik dan de eerste neem en niet meer kan stoppen hoe groot de noodzaak ook is dan ben ik machteloos over alcohol...

Ik heb totaal geen wilskracht nodig vandaag om niet te drinken of te gebruiken... die wilskracht schoot mij mij altijd mijlen tekort...en ik gebruikte het ook op de verkeerde manier...

Het tweede gedeelte is onhanteerbaar... wat wordt daarmee bedoeld ?
Het volgende ; pagina 91 van het BB (nederlandse vertaling) "we hebben moeilijkheden gehad met onze naasten ; we konden ons gevoelsleven niet de baas ; we waren ten prooi aan ellende en neerslachtigheid ; we konden niet in ons bestaan voorzien ; we voelden ons nutteloos ; we zaten barstensvol angst ; we waren ongelukkig en waren blijkbaar niet in staat om echt iets te betekenen voor anderen... dit was mijn spirituele toestand toen ik binnenkwam bij AA...

Net zoals zovelen had ik veel moeite met het woord "machteloos"... want wat was dat een afgang voor zo een slimme jongen als ik...die op andere vlakken wel sterk was maar ten aanzien van alcohol en drugs plat op zijn rug lag... mijn ego heeft zich zwaar verzet tegen overgave maar uiteindelijk kon ik voor mijzelf inzien dat ik verloren had en zou blijven verliezen van alcohol en drugs (lees de obessie)...
Het heeft twee jaar geduurd voordat ik mijzelf kon overgeven en het probleem begreep... al die tijd was ik in de greep van alcoholisme op zijn ergst...

Het mooie van het 12 stappen-programma is dat het een spiritueel programma is... het focust op het ontwikkelen van een gezonde geest die vanzelf het denken gezond maakt en daardoor hoef ik niet meet te drinken en gebruiken en heb ik ook geen last meer van die obsessie...
Dus de oplossing wordt mij aangereikt en zonder noemenswaardige wilskracht kon ik stoppen en gestopt blijven... het enige wat ik hoef te doen is een paar simpele dingen per dag die mijn ten eerste nog verder weg brengen van gedachten aan drank en drugs (en nee Soothe we zijn niet allemaal een armlengte weg van het eerste drankje ; alleen in fysiek opzicht ) en mij geestelijk doen groeien...

Wat ik weet uit eigen ervaring is dat ik dit mentale probleem niet hoef op te lossen op hetzelfde vlak maar op een hoger vlak namelijk contact met de besturing van mijn denken... mijn Hogere Ik , God , Allah , whatever hoe je het noemt...een Hogere Macht... en dat kan ik met elk probleem doen...
En dat contact heb ik gekregen door te werken aan de 12 stappen...

Ik ben niet wat ik denk... mijn denken is niet mijn entiteit of mijn persoonlijkheid...
Denken is slechts een werktuig .... een belangrijk werktuig maar voor mij is vandaag het allerbelangrijkst het niveau daarboven... de Geest...

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja Houtje,

Je leest Marianne Williamson... pak haar boek en lees elke dag een stukje en schrijf erover op het forum...doe zoals zij... waarom niet ? probeer haar suggesties op te volgen en als je wilt heb ik nog wel een paar goede boeken van haar... de truc is aktie... om hetgeen zij schrijft in praktijk te brengen...

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind je humor lief en gezellig Kirky en wilde dat even tonen.

Hang al een een poos met Wannes aan de foon want die mag nog niet de hoek uit hahahaha vandaar dat typen nog moeilijker word, nog meer fouten als je het met een hand moet doen.

Ja Marion het gaat wel weer nadat ik hem de preek van de week heb gegeven om niet zo met ons om te gaan en jezelf er uit praten is ook niet gelikt dus drup is haar ei kwijt. Ging het bij jou ook maar zo makkelijk om van de sores af te komen. Dank meis voor je belangstelling want je hebt het zelf al moeilijk genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aah...dank voor je wijze lessen Ziza. Kan me wel vinden in die hogere macht, als ik die beschouw als onderdeel van mijn ge-weten ;) M.a.w. zeker is de kracht daarvan in ieder mens aanwezig en die kan pas weer aan het licht komen als je het donker daarmee vergelijkt.
Ik zat gisteren nog aardig in het donker en dicht bij drank, vandaag geloof ik weer in mijzelf omdat ik licht heb laten schijnen op mijn donkere kant, door te delen waar ik tegen aanloop. Dat alleen denken daarover, gaf geen verlichting alleen maar chaos.
Kortom (voor de insiders) heb een goed gesprek met M. gehad :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,

Jouw schrijven vind ik meestal zeer mooi en uit het leven gegrepen.
Door jouw Hogere Macht sta je nu niet machtloos, maar ik kan je verzekeren en dat is uit mijn leven gegrepen, dat het noodlot soms groter is dan welke Hogere Macht.

Ik ben 16 jaar van de alcohol afgeweest. Toen ik aan mijn strijd begon was ik vast en zeker. Ik die niet echt gelovig was, wel katholiek gedoopt, heb elke avond gebeden, dat de Hogere Macht mij de kracht zou geven om de alcohol te laten staan. Dat ging 6 weken goed, geen druppel. Ik deed zelfhypnose, bidden, alles deed ik om maar kracht te krijgen om niet te gaan drinken, maar plots sloeg het noodlot toe.

Mijn lievelingszwager, de broer van mijn exman, 32 jaar had zich opgehangen. Mijn exman ging naar zijn familie, ik bleef alleen achter in huis, want ik durfde niet mee, ik had ontzettende straatvrees. Wel moest ik toen alleen mijn kinderen opvangen van 12 en 10 jaar.

Die avond heb ik een fles wijn gedronken, mijn God waarom heb ik gevraagd........

Het was de enige fles wijn, die ik in 16 jaar heb gedronken, maar zeg nooit dat je wel kunt, omdat je Hogere Macht naast je staat, want die van mij liet het echt afweten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kirky: humor is heel belangrijk op het forum. Maar wat betreft Houtje, moeten we wel even serieus zijn. Niet alleen voor haar maar ook voor onszelf. Houtje heeft er nu niks aan omdat ze op bed ligt, maar morgen met een nuchter bolletje zal ze dit nog wel lezen. We mogen hier niet zomaar aan voorbij gaan.

Dankbaar ben ik wat Ziza schrijft.

Het lichaam heeft 'geproefd' en het wil accuut de gehele dosis. Oh ja, het kan wel even wachten, maar de hunkering is er direct weer. Belangrijk is dat Houtje weer inzicht krijgt, zoals Ziza haar nu geeft.
Ook aan mij. Na vijf jaar niet drinken ben ik ontzettend van mezelf geschrokken. En nu weet ik het weer. Ik sta compleet machteloos tegenover de drank. Ik ben nu serieus aan het denken om toch weer naar de AA te gaan. Misschien kan ik een goede groep vinden.
Alcoholisme is niet te genezen, dat is een chronische aandoening die constante alertheid verwacht.

Elk moment van terugval van jezelf of van een ander behoeft veel aandacht. Weer terug naar de basis houding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, Marion wil je nog even sterkte wensen met het ontslag van je man.
Over die hogere macht, God zal je nooit die fles uit je handen rukken oftewel aanleidingen zullen er altijd zijn als JIJ dat toelaat. Ook wel Vrije Wil genoemd. De omstandigheden waarbij je gedronken hebt zijn natuurlijk afschuwelijk en dat je op zo'n moment een steek hebt laten vallen is alleen maar te begrijpen. Het "wonder" is natuurlijk wel geschied wat je hebt je hervat...knap hoor! 16 jaar droog, dat heb je zeker aan je geesteskracht te danken en daarin schuilt een goddelijke vonk :present:

Ik geloof niet in een meneer met een baard op een troon hoor, die straft of je de dingen des levens eigenhandig per selectie wel of niet laat overkomen ;) ik geloof wel in de kracht die in ieder mens aanwezig is, waarmee zij of hij de wilsbeschikking heeft om naar te handelen. Dat vind ik weer wel een vorm van gerechtigheid, dat jij het ZELF mag bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Marion het klinkt voor anderen heel raar misschien maar had dat ook. Toen vrienden ouders en schoonouders waren overleden dronk ik me een stuk in mijn kraag en vroeg God waarom? Toen ik daarna mijn man dood vond dronk ik nog veel meer en vroeg nog veel harder God waarom heb je me verlaten? Wat kan er een wanhoop zijn in je leven een pijn die je doet drinken daar zijn zweetvoeten niets bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kirky, ik ben soms ook van al het vechten moe in het dagelijks leven. Ik heb nu nog een mooi huis, dat we proberen vast te houden. Maar de werkelijkheid is anders, doe mij maar een gezellig huurhuisje zonder geldzorgen. We gaan ons huis ook in de verkoop zetten, al die tijd hebben we geprobeerd om het hoofd boven water te houden, in de strijd tegen de vennoot van mijn man. Hij heeft gewoon een veel langere adem omdat hij geld heeft.

Wat heb ik aan een mooie grote kamer, als ik geen brood kan kopen, omdat de hypotheek betaald moet worden. Ja zo werkt het nu bij ons. Ik heb er genoeg van, mijn man ook.
Knopen doorhakken en je energie op wat anders storten en nog een beetje genieten van het leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sneeuwwitje,

Ik heb persoonlijk het gevoel dat mijn Hogere Macht niet alleen naast mij staat in de persoon van anderen maar dat ie ook van binnen zit...
Maar we ervaren allemaal dat op onze eigen manier...

Een tijdje geleden was er een van de AA gasten die zijn ex-vrouw verloor aan kanker in een rap tempo...
En ze hadden twee kids , gescheiden en hij was net 6 maanden nuchter... ten eerste het nieuws dat zijn ex snel zou sterven en ten tweede stonden er twee kids aan de deur toen hun moeder het ziekenhuis inging...die hij moest gaan verzorgen...
Hij heeft niet gedronken of gebruikt... wat hij heeft gedaan was gelijk bellen en om hulp vragen , veel bidden en naar meetings gaan...hij vertelde later dat hij zich ook afvroeg "waarom?" maar al snel begreep dat het antwoord op die vraag minder belangrijk was dan hoe hij clean en nuchter kon blijven...en dat het niet om hem draaide maar om hoe hij zijn kids kon steunen in deze situatie...
Als hij namelijk was teruggevallen hadden de kids nu in een opvangtehuis gezeten...
Deze gast is nog steeds nuchter en een blije gast om te zien...en met zijn kids gaat het goed..
En ik hoop dat ik zijn voorbeeld kan onthouden mocht mijzelf zoiets overkomen...

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje niet geschreven op het forum, maar wil jullie laten weten dat het nog steeds goed gaat. Af en toe wat spanningen op het werk, maar ik blijf ADB.
Ziza, elke keer als een uitglijder maakt realiseer ik me hoe machteloos ik tegenover de drank sta. Maar ja, ik ben hardleers en af en toe maak ik nog steeds flinke uitglijders, gelukkig weet ik tijdig weer mezelf bij de kraag te grijpen en overeind te tillen.
Tja, het leven is een leerproces en ik blijf leren.

Fijne avond allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...