Spring naar bijdragen

Dinsdag 30 september

albertina

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vogel, ik was ook een "gewoontedrinker". Ook een verslaafde heeft moeite het woord alcoholist te gebruiken, hetgeen wel de lading dekt. Een eufemisme als gewoontedrinker, stemt ons gevoel beter.
In de volle 100% erkenning ligt de genezing!!

Groet.

Ik las net je antwoord!! Een nobel streven!! Er zijn er meer die het redden, dus geef het een oprechte kans!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Allen,

Ik had een column gelezen van Wieke in de Libelle, zie mijn reactie hierop:

houtje6329.09.2008 | 22:33
Beste Wieke,
Ik lees uw colums altijd met veel plezier juist omdat de herkenbaarheid hoog is.
Maar mijn haren rijzen me toch te berge als ik lees in column week 40 over het ophangen van de "B & B spiegel" dat u daarna naar het restaurant ging, een rosé dronk, de tweede rosé nam, merkte dat die de tong nog losser maakte.
In Nederland zijn er 800.000 mensen die problemen hebben met het beheersen van hun alcoholgebruik. Om u dan vast voor te nemen thuis nog bubbels te gaan drinken onder de spiegel, vind ik niet pleiten - in een veelgelezen blad- van kennis van eigen grenzen en lef hebben om deze aan te geven.
Ik heb zelf jaren problemen gehad met mijn alcoholgebruik en zou nu kunnen zeggen: "zelfs de columnisten trekken thuis nog een fles bubbels (ik neem aan champagne of prosecco o.i.d.) open ook al weten ze dat het teveel alcohol is".
Het zou meer pleiten voor U en voor de redactie om te vertellen (waar of niet) dat u voor de vólgende dag een mooie fles bubbels klaarzet om 5 uur onder de spiegel gekoeld en wel, als je al van jezelf weet dat je loslippig bent omdat je je grens bent overschreven.
Geef het goede voorbeeld en geniet de volgende dag van de bubbels onder de B & B spiegel.

Dat getuigt van meer inzicht en wijsheid dan diezelfde avond nog doordrinken en wéten (en schrijven) dat je hoofdpijn gaat krijgen. Ik ben ca. drie jaren met hulp gestopt met drinken en ik kan nooit meer 1-2 glazen drinken vrees ik, mijn remblokjes zijn kapot. Maar expres door je remblokjes héénfietsen is ook geen goed voorbeeld'. Met alle respect, de redactie dient zich dit soort uitspattingen vóór te behouden en niet te publiceren.
Dat is bijna reclame maken voor door de remblokjes heen gaan. Ik heb er een principieel bezwaar tegen en zou hypocriet zijn als ik dat wel tegen vrienden zeg maar niet tegen U. Evengoed een prettige tijd in de US gewenst, het is een schitterend land dus geniet ervan. Vriendelijke groeten, Houtje(63)

Ze heeft vannacht uit USA nog gereageerd:

wieke30.09.2008 | 00:13
goh,
dag Houtje!
Kijk ik toevallig voor het eerst in twee (vrijwel alcoholloze weken) eens hier op de site, of alles daar nog gezellig is, kom ik jouw mail tegen.
Ik doe mij in mijn columns nooit beter voor dan ik ben. Dus schiet ik zo nu en dan door mijn remblokjes heen, dan mogen jullie dat best weten. Normaal hou ik na een glas of twee, drie wel op, maar toen, tijdens de verhuizing, toen konden de remblokken me gestolen worden. Ik kan maat houden, dat blijkt deze weken wel weer, in Utah. Waar ze overigens op zondag geen wijn verkopen in de restaurants.
En daar hadden we net zo'n zin in. Maar niet getreurd, een sapje is ook lekker en je slaapt veel beter.
Nu terug naar jou: ik vind het geweldig dat je zo gevochten hebt, met succes, tegen een drankprobleem.

Wij kunnen als redactie, en ik als columnist, nou wel zitten doen alsof we nooit zo'n probleem zouden hebben, maar had ik dan moeten jokken? Nee toch? Neem maar van me aan dat ik prima met de fles kan omgaan,maar dat ik af en toe (alleen thuis of als ik niet hoef te rijden) 'm flink kan raken.
Veel groeten uit de US, waar ze heel zenuwachtig zijn van die 700 biljoen dollar. Dat zijn pas problemen, brrrr. Wieke

Tot zover,
Houtje(63) zo sta ik op het forum van de Libelle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kardinaal Newman (rond 1800)

Vriendelijk licht.

Leid, vriendelijk Licht, mij als een trouwe wacht,
leid Gij mij voort!
´k ben ver van huis en donker is de nacht,
leid Gij mij voort!
Schoon ook de toekomst mij verborgen zij,
licht stap voor stap mij met uw schijnsel bij.

Niet immer sprak mijn ziel zo stil tot U:
Leid Gij mij voort!.
Ik liep mijn weg bij eigen licht maar nu:
leid Gij mij voort.
Mijn zonlicht zonk, maar ach, mijn hoogmoed liet
mijn hart geen rust en ´k vond uw vrede niet.

Schenk mij uw zegen, toon m´uw wondermacht,
en leid mij voort
langs ´t smalle pad, tot in den donk´ren nacht
de morgen gloort.
Dan lacht mij toe, der eng´len trouwe wacht
die mij geleidd´ en mij heeft thuis gebracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje: geloof me dat die Wieke zelf dikke problemen heeft, letterlijk en figuurlijk.
Ze was onlangs op tv bij een afval programma, toevallig gezien?

Ik moet echt wat gaan doen!!!!!!!!!!!!! Zit ik te surfen en de geweldige verhalen van die Newman te lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn bemoeizuchtige staat zo voor de deur dus ik heb niet goed kunnen lezen en nog helemaal nog niet bijgelezen. Wat ik er zo van mee krijg stemt mij verdrietig. Mieke en Marion, van mij een dikke knuffel en kom op meiden, zet je schouders er onder. Drinken is geen oplossing al voelt het soms als de enige oplossing.

Trees,
van harte gefeliciteerd en mijn allerbeste wensen voor het komende jaar:heart:

Tina,
je bent een plezier om te lezen. Ik wens je alvast een hele goede vakantie.

Ik wens iedereen een fijne dag. Kom straks terug om bij te lezen maar moet nu naar het front, de vijand uit het land der papieren dreigen de slag te winnen. Jammer, zolang ik de oorlog maar win.B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje: met verbazing nog eens haar antwoord gelezen: ' Veel groeten uit de US, waar ze heel zenuwachtig zijn van die 700 biljoen dollar. Dat zijn pas problemen, brrrr.'.....

Ja DAT zijn pas problemen, tjonge jongen jongen, als er EEN in de ontkenning zit dan is het die Wieke wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh! Alweer zo'n heerlijke wandeling van een uur door de drek gemaakt!
Deze keer had ik naast de deur een handdoek klaar liggen voor mijn hondje.... Voortschrijdend inzicht :D
En.. kwam ik weer met een onnoemlijke hoeveelheid natuurschatten thuis. Het was deze keer echt ordinair en hebberig rapen, zoeken was er vanddag niet bij!
Het lijkt me weer een goed begin van de dag, na rustig op gang komen! Morgen gaat Klaas weer aan het werk. Hij doet nu ook niet anders, maar nu op zéér onregelmatige tijden, dus ook veel thuis.
Moet er voor oppassen niet weg te zakken in verloren eenzaamheid. Vandaar terug de natuur in. Dat is práchtig alleen zijn!
Vastbesloten van het leven eruit te halen wat er absoluut in zit,
Een dikke kus voor allen,
Marjootje. :sun::heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal.
Een roos voor de jarigen vandaag en een roos voor mensen die per dag het leven zonder drank aangaan, daardoor nieuwe inzichten krijgen die al drinkend nooit boven tafel waren gekomen.
Twee rozen voor lotgenoten onder ons die het pad van de drank hebben verkozen omdat het leven even te pijnlijk was zonder, waardoor ze nu weer "sterk" moeten zijn om de sporen van de negatieve invloeden die te veel drinken achter laat te overwinnen.
De pijn en het verdriet zullen er vandaag niet minder om zijn.
Ik herken dat gevecht.
Ik heb de jaren dat ik dronk nog eens over gedaan, maar nu zonder drank.
Ben diep gegaan zoals velen van ons hier op het forum.
Heb hulp gevraagd en ben in plaats van te vechten en daardoor steeds dieper in de put te geraken gaan aanvaarden.
Ieder situatie, fout of negatief, gaan accepteren als zijnde een stuk van mijn leven.
Ik ging beseffen dat fout of negatief een positieve draad bevatten dat minderwaardigheid oneerlijkheid egoïsme, zelfmedelijden wanhoop, wrok haat zelfzucht ongeloof wantrouwen en angst slechts een keerzijde van de medaille zijn en dat ik moest werken aan deze begrippen om de andere kant van de medaille met zijn voor mij onbekende begrippen eigen te maken.

Het oude verwerken plaatsen en los laten.
Nieuwe inzichten ontwikkelingen en toetsen aan de praktijk.
Structuur in mijn leven, iets niet begrijpen dan vragen naar het waarom.
Wat is vertrouwen, liefde en houden van.
Wat is verantwoordelijkheid dragen.
Geloof hoop wrok wraak, wat heeft dat voor negatieve invloed gehad op mijn "oude" leven.
Angst, het afgewezen gevoel de minderwaardigheid waar komen die vandaan.
Ik heb antwoord gekregen op al mijn vragen, verbanden weten te leggen, de lijnen van veel situaties van "toen" naar "nu" doorgetrokken.
Aftasten wat wel of niet goed voor mij is.
Ik praat over mijn gevoel zonder mij te schamen durf mijn emoties te laten zien, hoef niet meer "sterk" te zijn want ik mag er zijn met mijn kwetsbaarheid.
Mijn gevoelens delen met anderen schept een band een verbondenheid die ik vroeger niet kende en daar ben ik dankbaar voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En een roos voor jou Rudy!
Bedankt! Het doet mij, en vast ook vele anderen, erg goed!

In antwoord op Vogel, wou ik schrijven: Ik ben sterk!
Niet elke dag of ieder moment, maar juist doordat ik ook zwak mag zijn, voel ik me beresterk!
De natuur helpt me daarbij, net als hier schrijven en bedenken bij mezelf, hoe het anders kan. Positiever. Zo dus! Nog lang niet klaar, maar goed op weg. Me dat te realiseren en proberen vast te houden. Dat is hoe ik het nu doe.

Vogel, bedankt voor je antwoord. Ik vind het een goed plan dat je vandaag niet drinkt.
Ga de strijd maar aan en hou vol. Je zult misschien dingen tegenkomen, die anders waren blijven liggen. Maar uiteindelijk wordt je strijd beloond. En zul je je ieder dag dat je niet drinkt, beter voelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vrouw Martine is al een tijd bezig de tuin winterklaar te maken.
Voor mij is ook een rol weg gelegd als snoeier.
Ik vind bloeiende planten prachtig maar heb er verder geen verstand van.
Van de appelboom die ik heb gesnoeid zijn nog drie dikke takken over die grillig naar boven wijzen.
Het is meer een uit de kluiten gewassen bonsai geworden.

Ik zeg onder het eten tegen Martine: de tuin ligt er prachtig bij, je hebt dat goed gedaan.
GElijk er boven op zegt zij: Ja maar vorig jaar was er dit en dat bla bla.
Ik zeg nogmaals: Martien de tuin ligt er prachtig bij.
Zij weer: ja maar ik heb daar dit en dat voor ...en dat lukte niet bla bla.
Ik weer: Martine de tuin ligt er prachtig bij.
Plotseling wordt het stil en zegt zij, ik kan maar beter dankjewel zeggen want dit is een compliment.

Hoe moeilijk is het voor sommigen om een compliment te accepteren, er mee om te gaan.

Zegt zij: ik was bang dat je niet meende wat je zei!
Maar jij bent series en zult me niet bewust kwetsen.
En dat is de waarheid.

Open staan voor een compliment is je medemens toe laten in jouw leven.
Laten merken dat je hem of haar graag ziet.

Het doet me goed als ik zie hoe zich zo'n gesprek ontwikkeld zonder geruzie, strijd om het gelijk, ontkennen of weglopen.
En dat vind ik geweldig en de moeite waard geweest om te stoppen met drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Marjo, ik ga de strijd aan. Met heel veel steun van mijn partner gelukkig.
Ik mailde vanochtend een vriendin over mijn besluit. Zij vond het heeeeeeeeeeeeel rigoureus. Ze vroeg waarom ik niet net als zijzelf deed: door de week niet drinken en in het weekend wel. Begin ik dus niet aan, want dan verandert er niets.

groet, Vogel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net de Zwarte Piet gekregen. Ze wil me voorlopig niet zien en natuurlijk mag ik mijn kleinkind ook niet zien. Het was te verwachten. Het ergste vond ik wel dat ze nu zegt dat ze altijd maar met mij is blijven optrekken, omdat ik eenzaam ben.
Laat is zeggen dat ik juist de dingetjes weer aardig op de rails had gekregen toen bijna 6 jaar geleden nu ik in twee weken oma ben geworden. Zij had het verborgen en verzwegen. De vader wist en weet het nog niet. Hij is psychopaat. Ik heb haar opgevangen. Een flatje opgeknapt . Alles voor het kindje gekocht. Mijn maandag omgezet in omadag (nu deed ik dat dinsdags 'smiddags en woensdagsmiddags). Ik ben er altijd geweest. Wij zijn samen op vakantie gegaan (door mij betaald natuurlijk) naar Mallorca, Corsica, Andalusie). In de winter eventjes skieen. Niet omdat ik zo eenzaam was hoor, maar omdat ik het ons gunde, samen met zijn drietjes.

Nu heeft ze dus een vriend en nu ben ik natuurlijk het 5e wiel aan de wagen. Ik heb gezegd dat ik me op de punt van mijn tenen zou terugtrekken, maar sinds zij de vriend heeft ben ik min of meer als afval buitengezet. Ik heb wel meer voor mijn kleinkind gezorgd (ook aangeboden dat te doen), zodat zij en haar vriend wat vrijheid hadden.
Ik heb mij de laatste paar maanden dan ook wel eenzamer gevoeld en meer gedronken. Fout natuurlijk.
Vrijdag wilde ik graag een beslissing nemen over de kerstvakantie. Ik was er al meer over begonnen, maar kreeg geen antwoord. Ze kon dit jaar geen vrij krijgen. Ik heb voorgestgeld om met mijn kleindochter te gaan en dat zij dan een paar dagen met Easyjet zou komen. Ze is dol op skieen, maar naar nu blijkt toch niet zo. Afijn vrijdag waren de rapen dan gaar.

Ik heb dat allemaal niet gedaan om mij uit mijn eenzaamheid te halen. Ik heb zo vaak dingen niet gedaan, omdat ik vond dat ik er moest zijn voor mijn kind en kleinkind. Natuurlijk heb ik ervan genoten.

Ik kan het ook niet helemaal geloven dat het waar is wat ze zegt, maar het resultaat is nu dat ik ze voorlopig niet zie en nog maar moet zien hoe ik het contact stand kan laten houden.
Ik zal kijken hoe ik nog even het tasje met de balletspulletjes zonder dat ze het merken voor de deur kan zetten. Ze heeft morgen les.

Denk niet dat ik veel geld heb hoor. Ik werk bikkelhard om dit soort dingen te doen, maar ik wilde het graag voor ons.

Sta je daar in de regen.

Ik weet dat er heel veel van ons in de problemen zitten op dit moment, maar het moest er even uit.
Heb snel een broodje gemaakt met thee. Mijn Japanse etentje zit er vandaag even niet in. Het is nu even het survival pakket.
Ik ben nog niet buiten geweest. Ik moet met miin hoofd de regen in of ik word helemaal gek.

De halve fles heb ik nu maar weggegooid samen met een heleboel andere illusies.

Tapas, ga echt op die site en lees alles en alles door. Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt.

Fantastisch al die creativiteit die jullie nu al tentoon hebben gespreid. Behalve een les en wat papierwerk ben ik niet gekomen.

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vogel, ja ik heb gemerkt dat het voor mij ontzéttend belangrijk was (en is natuurlijk), dat mijn partner achter mij staat. Daar bof je mee, en tevens draag je daarmee een extra verantwoordelijkheid. Neem die ook! Als het blijven stoppen soms moeilijk is, kan het helpen om het even niet voor jezelf te doen, maar juist voor die ander, die jou het beste gunt. Als je volhoudt blijkt vanzelf dat het voor beide even belangrijk en goed is!
De tip om alleen in het weekend te drinken, heeft mij vaak groen licht gegeven dat weekend nog maar eens met een paar dagen te verlengen... :D Geef jezelf de tijd om opnieuw met het leven om te leren gaan!

Plujamais, wat een moeilijk bericht voor jou. Je zou er verbitterd door kunnen raken. Ik hoop niet dat je dat doet. Maar begrijpt dat er voor jezelf maar één ding opzit, om jezelf iig eerlijk onder ogen te komen. En daardoor hopelijk ooit ook weer je dochter en kleindochter. Ga ervoor Plujamais, en ik vind het een wijs besluit van je om nu toch maar die fles leeg te gooien! Hartstikke knap. Je gaat ervoor, doe je best! Eerst nu weer je eigen leven op de juiste rails zien te krijgen. Hoe hard het nu ook voor je is (en ik vind het écht heel erg voor je). Laat zien dat je het waard bent! En gun je dochter wat tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Het kan er op sommige momenten raar uitkomen tussen dochters en moeders, maar gun jezelf en haar de tijd! Sterkte!

Pip, wat goed om te horen dat het wat beter gaat! En mss is het een eerste goede aanzet om beiden vanuit jullie eigen huis te vertrekken... Fijn dat Pietje nog zo blij kan zijn met zulke dingen! Joepie! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet vooral veel blijven zeggen!
Dat vind ik juist leuk!
Het was niet bedoeld om je de mond te snoeren...
Ik heb er niet zoveel mee, vind het wel erg leuk voor haar!
Al is ze wel steeds meer op de moderne toer!
Vroegguh noemde ik het aquaralistisch, daar moest ze altijd vreselijk om lachen!
Ik bedoelde het heel gemeen. Maar zij ging lekker haar eigen gang! Knap he!?!! :P

Heb ook een haat-liefde verhouding met mijn moeder.
De beschermer tegen de vrij vechtende... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, als jij denkt dat ik alleen materiele dingen geef, dan heb je het mis. Ik heb mijn hele hart en mijn hele ziel gegeven. De materiele dingen geven alleen aan dat ik wilde delen. Ik kom uit een familie waar elke cent omgedraaid moest worden. Ik weet wat het is om zoals meerdere van ons op dit forum met heel weinig te leven. Dus geld is voor mij geen liefde hoor!

Ik ga nu eerst maar eens aan mezelf werken en hopen dat ik heel gauw weer wat mag geven..

Dit is een beetje een dag voor mij waarop ik net als een fenix uit mijn as zal moeten herrijzen en dat doet pijn.
Ik was eens op een CSA cursus. Dat is werkelijk zwaar. Je wordt in de grond gestampt en dan mag je proberen om jezelf weer in elkaar te zetten. Op de advanced training moet je dan in drie bijvoeglijke naamwoorden omschrijven wie je bent. Als 'men'niet tevreden is mag je weer terug. De twee eerste had ik wel sensitive en loving, maar de derde wilde maar niet komen en uiteindelijk was het joyful.

Wat ik met mijn dochter wilde bereiken was dat ook zij weer joyful zou worden.
Door mijn zwakten too sensitive en too loving is er nu niemand joyful.

Ik moet zo echt de buitenlucht in, maar het lijkt wel of ik vastgekleefd ben. Ik moet ook water gaan kopen. Ik die altijd zoveel water drink, in verhouding veel en veel meer dan alcohol, is het te gek dat ik al in 3 dagen geen glas bronwater heb gedronken. Heb ik gewoon niet meer in huis.

Ik hoop dat iedereen vandaag de kracht vind om verder te gaan. Ik ga er in ieder geval voor, alhoewel het verdriet door mijn lichaam giert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeh! pepernoten njammie!!
Hier gevulde speculaas... :P

Ik ben meer van de less is more.
Heb net besloten mijn kinderen geen vliegreisjes te gunnen...
Worden ze vast niet gelukkiger van.

Trouwens.. :huh: ik heb ook nog nooit in zo'n ding gezeten...
Het zál toch niet waar zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo, ik kan je zeggen dat je voor je kinderen weinig kunt beslissen. Alles wat jij zou willen dat ze deden doen zij niet en alles wat jij niet wil gaan ze doen.

Als ze jong zijn denk je dat je ze veel kunt leren door een goede opvoeding te geven, waarden en normen te leren etc., maar behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst hoor!

Het verhaal over de strippoker en de zuippartijen op zeilkampen e.d. zijn maar al te waar. Sommige ouders sluiten heel verstandig hun ogen hiervoor. Zie verhaal hierover. Ga je hierover met je kinderen in gesprek en wil je, heel zwak, ze proberen te laten begrijpen dat het niet goed is etc. dan ben je niet aardig en een bemoeial.

Mijn moeder had wat theorieen hierover. Hoe beter je voor je kinderen probeert te zijn, des te minder waardering krijg je. Een tweede slechte ouders worden door hun kinderen de hemel in geprezen. Een derde dan nog maar. Kinderen die het thuis moeilijk hebben, hebben veel heimwee als ze logeren of weg zijn. Ze heeft er 6 opgevoed en ik prijs haar zeer zeker de hemel niet in,maar ik zou naar de eerste beter hebben moeten luisteren.

Ik moet wat gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...