albertina Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Goedemorgen,wat een drukte al zo vroeg.Nou ja vroeg, niet echt, ik kom netmijn bed uit.Alles van vanmorgen even doorgelezen.Nadat de schrik van gisteravond wat gezakt washeb ik toch lekker geslapen.Nog even een lief forumlid gebeld, wat gebabbelden toe ging het allemaal weer.Voor mezelf is het domste wat ik ooit gedaan heb de 1e weer te nemen.De strijd die daarna komt is zolas Rudy al schreefecht keihard.De keren dat ik terugviel was ik zo vreselijk boos opmezelf, ik voelde me schuldig en angstig.Ik wilde niet weer in dezelfde hel belanden als jaren daarvoor. Dat de terugvallen meevielen wil ik niet zeggen, elke slok iser voor mij een teveel en brengt mij wellicht weer aan de rand van de afgrond.Daarom heb ik vorig jaar november besloten hulp te zoeken,ik ben toen zo wanhopig geweest dat ik zelfs de crisisdienst heb gebeld.Een wanhoopsdaad, die mij wel veel heeft opgeleverd.Natuurlijk heb ik het hier allemaal geschreven ook veel virtuele steun gehad,toch is dit niet genoeg voor mij.Nu ben ik in rustiger vaarwater en ook omdat ik nu professionele hulp heb.Daar heb ik erg veel baat bij, niet dat we het zozeer over drank hebben,want voor ik weer ging drinken was er al iets niet in orde met mij.Ik wist alleen niet hoe er zelf uit te komen.Nu ben ik gaande weg mezelf weer aan het terugvinden, begin te leren wat ikin mijn drankloze jaren diep heb weggestopt en heb laten liggen.Het vertrouwen in mezelf komt beetje bij beetje weer terug.En elke dag ben ik blij dat ik hulp heb gezocht.Ik leer keuzes maken die ik nooit durfde te maken.Ik leer om mezelf serieus te nemen en dat ik er mag zijn.Dat is voor mij de weg naar herstel.
dhen Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Ik heb (nog) niet echt een mening over af en toe drinken. Ik mag nog 2 dagen nuchter en heb er dan 2 maanden opzitten. Het is ook 1 van de redenen dat ik hier graag ben. Ik luister, ik leer, ik denk na. Wat ik hier wel duidelijk leer, het gaat veel verder dan alleen niet drinken, het gaat om anders leren leven.
Flocko Geplaatst 22 april 2009 Auteur Rapport Geplaatst 22 april 2009 Hoi, hier ben ik weer.Suus, je moet niet weggaan omdat iemand niet reageert, ik had dat ook in het begin, nog geen week geleden, en ik heb vol gehouden. Het gaat uiteindelijk om jou en niet om de reacties of /en/ what if.Ik vind ook dat de discussie over drinkende ADB' ers geen grond raakt, maar het is wel het zoals het is.In plaats van gedachten, fantaseer over de dagdraad van vandaag.Ga liggen en bedenk je wat je zou doen als je alles kon krijgen, mee kon maken etc.Als IK niets zou hoeven en miljonair zou zijn, zou ik binnen een jaar dood zijn.Daarom deze draad
suusje777 Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Ja Anjo ben ik helemaal met je eens maar ik dacht hier saamhorigheid te vinden, alleen schrijven en niks terug krijgen dan kan ik net zo goed tegen de muur praten bwv,Ik vind het niet erg hoor, althans niet zo erg maar als ik niet lekker mee kan disccussieren en meepraten dan heeft het geen nut voor mij.Serieus genomen worden heeft het bij mij veelal aan geschuurdt, Alleen een mooi poppetje zijn is het niet voor mij, maar goed lieve mensen,Fijne dag en voor mij weer een dag geen drank,Succes,XSuus
suusje777 Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Lieve Flocky als ik miljonair was dan was ik dagelijks bezig het op te maken en te verdelen maar niet aan drank momenteel tenminste. Dan zou ik juist aa ondersteunen met geld enz enz en mn kindjes hard verwennen en mn man na 10 jaar zijn familie in Albanie weer eens laten zien...kus
dhen Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Suusje jij reageert ook lang niet op iedereen. Gisteren postte ik een bericht naar jou en je geeft geen reactie, mag je zelf weten maar oordeel dan nu niet zo snel over het wel of niet reageren van anderen.
albertina Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Nog even over het niet reageren op iemand.Ik kan mij er wel wat bij voorstellen,al heb ik er zelf niet zoveel last van.Toch ervaar ik het ook als helpend af en toe voor mezelfte schrijven.Als mensen er iets aan hebben of er iets mee kunnen is datmooi meegenomen.Zo lees ik ook bijna dagelijks het draadje.En zo lees ik ook weer postings waar ik iets uit kan leren,of juist niet.
suusje777 Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Oke, ik ga mezelf maar serieus nemen. Ik denk dat ik het voor de rest van de week maar even uit ga zoeken zelf, Ik moet het idd ook op eigen kracht kunnen en niemand daarbij nodig hebben.Veel succes allenxSuus
albertina Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Wat zou je hebben aan een miljoen als je niet happy bent?Geld is makkelijk maar beslist niet zaligmakend.Dat is één van de dingen die ik mij wel degelijk bewust ben gewordende laatste tijd.Hard werken, een goed salaris maar je niet goed voelen bij dat werk.Nee, ik hoef geen miljoen, ik heb het goed zo.Geld maakt echt niet gelukkig.
albertina Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Suus,als je jezelf serieus neemt, dan weet je dat het erg lastig is om het alleen te doen.We hebben allemaal iemand nodig, niemand wil graag alleen zijn.Ook bij het stoppen met drinken is het fijn als je dat met iemand kan delen.Door hier te schrijven, hulp te zoeken, naar de AA gaan.Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, de weg alleen is de zwaarste.
suusje777 Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Jip ik ben geen wauwelaar , ik hou absoluut niet van gewauwel en geneuzel, maar ook niet van onduidelijkheid, en het is geen gemanipuleer want ik ben uitstekend in het op mijzelf redden al 20 jaar dus kom me daar niet mee aan, als ik zeg dat ik het op mijn eigen ga proberen en even van het forum afblijf dan bedoel ik dat in de volste zin van het woord en niet om reacties uit te lokken maar meer voor mijzelf als standpunt, Ik heb ook niet gesneerd oid ik heb gewoon voor mezelf even een punt gemaakt dat dit misschien niet de tijd voor het forum is omdat men hier even met serieuzere zaken bezig is betreft marjo en Wing.Dus het gaat hier niet over mij zoals jij aangeeft en ik heb de tijd en de rust om het even met mezelf te redden., Ik hou het nuchter zijn wel vol wees niet bang en daarom denk ik dat andere mensen jullie meer nodig hebben, geloof me ik zit al jaren in de dienstverlening en weet wanneer je even afstand moet houden.Bedanktliefs en groeten Suus:heart:
bako Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 hallo hier alles goedhet is vandaag precies 6 maanden terug dat ik voor het laatst gedronken hebnog geen dag spijt gehad van mijn besluit om te stoppen met zuipen
dhen Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 quote: Originally posted by: bakohallo hier alles goed het is vandaag precies 6 maanden terug dat ik voor het laatst gedronken heb nog geen dag spijt gehad van mijn besluit om te stoppen met zuipen Heee dat is mooi. Een half jaar: van harte.:DB):present::DB):present::DB)
anjo Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Sorry Suus, maar ik val er ook over. Ik vind het niet fijn als je zo over een medeforumlid schrijft.Ik ga weer afsluiten, na het lezen van deze morgen en de dagdraad van gisteren heb ik behoefte aan wat zonneschijn. Bah!
bako Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 heb sinds een week vaste gasten in mijn insectenhotelhommels het is vemakelijk om te zien wat er de lege drankflessen in gesleept worden hoe er een nest ontstaatde krat heeft een plekje op een rustig hoekje,net niet in de volle zonben benieuwd of ik nog andere gasten krijgook de metsel bijtjes zijn al geziendeze blijven altijd en paar weken en vertrekken dan weer
Vie Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Bako geweldig, gefeliciteerd! Jou bevalt het dus ook goed.Jip, Suus, en anderen die zich betrokken voelen bij deze discussie: 1 ding weet ik wel. Als je nog niet zo lang gestopt bent met drinken, en dat kan wel tot maanden na het stoppen duren, verandert er heel wat in je leven. Ik heb me zeker in de begintijd van alles aangetrokken en sprong overal bovenop hier op het forum. Ook al denk je nog zo dat je alles wel aankan, het is een zeer ingrijpende en serieuze stap om te stoppen met drinken. Onderschat dat niet. Het is niet alleen een geestelijke verandering, ook je hersens (lichamelijk dus) moeten zich aanpassen aan deze nieuwe situatie. Dat er hier af en toe wat gekibbeld wordt is dus logisch. Ik hoop dat we dat van elkaar kunnen accepteren en met mildheid bezien.Zelf weet ik dat ik zeker het afgelopen jaar milder ben geworden, maar ben er nog lang niet, als ik er al ooit kom. En soms heb ik ook nog wel eens dat ik bepaalde opmerkingen echt niet te hakken vind, of gewoon stom, maar dat probeer ik dan zoveel mogelijk bij mezelf te leggen en er van te leren.En ja Suus, ik heb ook heel vaak geen reaktie gekregen omdat er nou eenmaal iets anders gaande was. De ene dag wel, de andere keer weer niet. Ik wens jou en iedereen heel veel sterkte en succes op deze weg!
Kohtje Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Goedemorgen,Regelmatig lees ik hier mee, soms log ik in om wat te schrijven. Zo ook nu. Toen ik hier voor het eerst op het forum kwam, kwam ik net uit een kliniek en stond toen zo'n vier maanden droog. Ik wilde in gesprek blijven met lotgenoten zoals ik dat ook in de kliniek had gedaan en voelde me zo gemotiveerd om droog te blijven. Mijn leven had een positieve wending genomen, dacht ik, want niet drinkend had ik zelf weer de contrôle over mijn leven gekregen. Ik voelde me weer een hele piet worden. Toch was er niet echt veel veranderd ten opzichte van de tijd dat ik nog wel dronk. Ik bleef doen zoals ik altijd had gedaan, was bang voor de dingen waar ik altijd bang voor was geweest, droomde me suf over alle mogelijkheden die voor me in het verschiet lagen, zoals ik altijd gedaan had maar nu zonder drank. Denkbeelden, theorieën, goede adviezen, tips, weten hoe het niet moest hielden me droog en ik dacht werkelijk dat de drank voor altijd uit mijn leven was verdwenen. De niet verslaafde buitenwereld was echter niet zo begaan met mijn "overwinning" als dat ik eigenlijk vond dat ze moest zijn. Tot die niet verslaafde buitenwereld behoorde ook mijn vrouw. In mijn ogen bleef ze dingen van me verwachten die ik onacceptabel vond. Ik vond dat ik recht had op waardering en een eigen leven, ik vond dat ik dat niet kreeg. Uit frustratie begon ik een buitenechtelijke relatie met iemand die mij gaf waar ik in mijn ogen recht op had. En toen escaleerde alles. Mijn leven werd totaal onoverzichtelijk, ik werd heen en weer geslingerd tussen hoop, vrees, schuldgevoelens en wederom veranderde er niets. Sterker nog, ik ging weer drinken om de rust te vinden die ik zo nodig had.Vorig jaar februari kreeg ik een reikende hand toegestoken in de vorm van een 12-stappen behandeling. Ik maakte kennis met AA, het Big Book, met een levensvisie die me echt een ommekeer in mijn leven heeft doen maken. In plaats van dingen van het leven te eisen ging ik inzien dat ik niets te willen heb. Dat mijn wil me dusdanige beperkingen van het leven oplegt dat ik me in een hoek gedrukt voel. Ik nam zelfs de beslissing om mijn wil en mijn leven over te dragen aan de zorg van God, zoals ik hem ben gaan begrijpen. Ik leer vertrouwen dat het leven goed is zoals het zich manifesteerd en dat ik ook door de meest negatieve momenten heen zal komen zolang ik maar blijf wie ik ben, namelijk een stukje van dat leven zelf.Om deze voor mij nieuwe levenswijze toe te kunnen blijven passen ga ik bijna elke avond naar een meeting om daar mijn wederwaardigheden te vertellen en om te luisteren naar wat andere verslaafden te vertellen hebben. We onderbreken elkaar niet, we oordelen niet over elkaar, we geven elkaar geen adviezen, we delen alleen met elkaar onze eigen ervaringen. Een ieder neemt van zo'n meeting mee wat ie kan gebruiken voor zijn/haar eigen weg van herstel. Een weg van leren, werken, blijven werken..Vorig jaar november/december vond ik dat mijn herstelroute wel duidelijk was voor mezelf. Ik ging minder naar meetings en vond zelfs dat ik mijn Hogere Macht niet meer de baas moest laten spelen. Ik wilde de regie zelf weer in de hand nemen. Daar hoorde ook een gecontroleerde manier van drinken bij. Ik was sterk, ik was eigenwijs, ik was zwak. Want ik zie het nu als zwakheid dat ik mijn vertrouwen in de loop der dingen min of meer opgaf. Ik was bang dat ik mezelf zou kwijtraken in theorieën die steeds zweveriger werden en waar ik nooit en te nimmer iets nuttigs mee zou kunnen doen in het dagelijkse leven.Maar met dat ik weer ging drinken werd ik juist zweverig. Ik verzon allerlei mooie verhalen, excuses om mijn drinken te rechtvaardigen. En raakte volkomen in de knoop. Dit proces voltrok zich in sneltreinvaart. Binnen twee weken zag ik het hele leven niet meer zitten en dacht ik dat ik gedoemd was om als alcoholist ten onder te gaan aan mijn verslaving. Tot ik weer naar meetings ging en daar mijn dwaling uitsprak. Er volgden ook nu geen adviezen en veroordelingen. Ik voelde me ook geen looser, ik ging weer goed luisteren naar anderen, mensen die met behulp van het stappenprogramma een nuchter en clean leven leidden. Geen hallelujah verhalen dat het leven over rozen ging, maar verhalen met vele grote en kleine, vrolijke en verdrietige elementen. En hoe ze daar mee om konden gaan door te vertrouwen op hun Hogere Macht. En ja, daarbij hoort bidden en mediteren, maar nee, het is niet devoot de hele dag door gebedjes prevelend en de ogen ten hemel gericht als een wezenloze door de straten te struinen, het is gewoon leven zonder angst voor wat er allemaal zou kunnen gebeuren..Mijn vrouw was mij al enkele stappen (?) voor, zij had al toenadering gezocht tot Al-Anon waar ze ook met de hulp van de 12 stappen een eigen leven kon leren leven. Een heel belangrijk begrip in het programma is "loslaten". Zij liet mij los en uiteindelijk ik haar ook. Door elkaar los te hebben kunnen laten zijn we nu nog (weer) in goede harmonie bij elkaar. Onze angsten en verwachtingen zijn niet meer zo synthetisch. We hebben alletwee leren vertrouwen dat als we in alle eerlijkheid naar onszelf toe blijven, als we elkaar los kunnen laten, we geen voorwaarden aan elkaar stellen, elkaar respecteren om wie en wat we zijn, we elkaar het beste aanvullen en plezier van elkaar kunnen hebben. Momenteel heb ik nog regelmatig trekmomenten wat betreft de nicotineverslaving. Op zo'n moment geef ik niet toe aan de trek, aan mijn wil om een sigaret op te steken, maar vertrouw erop dat ik meeglijd in de tijd en dat dat kortstondige moment van "rust" die een sigaret mij geeft een fake is. De grote rust vind ik in het vrij zijn van middelen. En mijn dankbaarheid daarvoor is iedere avond weer groot.Dit is allemaal niet zweverig bedoeld, maar ik vind het moeilijk om in woorden uit te leggen wat ik nou eigenlijk ervaar.Groetjes, Koh.
albertina Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Bako,Fantastisch, ondanks alles een 1/2 jaar droog Proficiat.:light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present::light::present:
Mai Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Joehoeee!!!!Vandaag is mooiIk kan alleen maar lachen en zingenDancin'on that bikeWhat a energy!!!Vananavond de ultieme test!Water drinken bij de vriendin die altijd drinktTaste that difference.. Ik weet de uitkomst al!
dhen Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Goed om te lezen Kohtje, dank voor het vertellen
bako Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 koh bedankt voor je woordenhet is een heel proces wat een mens doormaaktmaar uiteindelijk word het beloond met rust en evenwichtik heb geleerd dat ik me er bewust van moet zijn ,dat de onrust op de loer ligten met relativeren kom ik een heel eindeerlijk zijn tegen je naaste en je zelf is erg belangrijk
albertina Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Jip,even een vraagje aan jou.Hoe is het met je afbouw of stoppoging?Ik las laatst dat je het nog even wilde uitstellen.Hoe gaat het nu met je?
Vie Geplaatst 22 april 2009 Rapport Geplaatst 22 april 2009 Als iemand het nodig vindt om ultieme testen te gaan doen, prima, je bent een volwassen mens Marjo, mag ik hopen.Verder ga je nergens op in, je gooit hier maar wat op het forum aan onduidelijke berichtjes. Hoe zeggen de engelsen dat? Don't offend my intelligence. Ik vind jou momenteel totaal geen serieuze gesprekspartner en voel me zelfs door jou een beetje in de zeik gezet doordat je overal zo luchtig overheen walst.Dat mensen zich zorgen hebben gemaakt interesseert je geen klap blijkbaar. Ik kan me heel goed voorstellen dat je vrij wil zijn, wat je daar dan ook onder verstaat. Maar ik hoop toch vanavond verschoond te blijven van weer allerlei vage, dronken berichtjes. En dit is alleen maar omdat je je toch van niemand wat aantrekt en niet eens de beleefdheid hebt om op een normale manier te antwoorden.En nu ga ik tot mijn eigen ergernis toch weer over een grens heen om me de dingen niet zo aan te trekken.Dus wat is het antwoord? Lekker naar buiten, de zon schijnt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden