Spring naar bijdragen

zaterdag 24 oktober 2009

sailor

Aanbevolen berichten

bolletje,

dit is nu een mooi proces..........loslaten!

wij zijn hier allemaal hele gevoelige mensen, we voelen ons snel aangevallen of juist betrokken, we kunnen de irritaties niet loslaten.
maar meestal zegt die irritaties juist veel over de mensen zelf.

ik denk dat we een stuk verder komen als we de dingen en irritaties laten bij de mensen zelf
zeg ik natuurlijk wel leuk maar dat is bij mij ook een proces geweest.
ik ben ter allertijden beschikbaar voor serieuse aangelegenheden maar ik laat me niet gek maken omdat ik nu ook van een geintje houdt en ik maak me ook niet meer druk omdat iemand zijn of haar irritatie uit.
ik probeer met afstand te kijken.... is het wel realistisch?
en ik vond gisteren van niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 291
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

over klinklare onzin gesproken

mijn katten zijn aan het muiten geslagen!!!
ééntje zit gewoon bovenop mijn plant, een ander ligt overheerlijk tussen de pompoenen en weer een ander kan alleen water drinken met zijn poot in de waterbak!

pfff, als je dit bericht hebt gelezen ben je te laat om te scrollen!
het was namelijk een berciht met een hoog scrollgehalte :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen

Dhendro
:D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon::D:heart:;):light::):present::rose::moon::sun::musicnote::moon:
8 maanden HOERA!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tas. je hebt helemaal gelijk hoor. Leren los te laten is voor mij een van de moeilijkste dingen die er zijn. Moet dit echt gaan leren want ik loop hier dagelijks tegen aan. Dat is zo moeilijk omdat ik het altijd op mijzelf betrek. Denk dat alles aan mij ligt, maar zal jouw berichtje vandaag nog vaak lezen zodat het eens goed tot me door gaat dringen dat ik niet altijd alles op mezelf moet betrekken. voor jou een hele bos:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Tas, en toch, misschien irriteert het mensen, maar zulke berichten doen mij goed.
Van zoiets weet ik weer waar het leven ècht om draait. En dan is dat maar oppervlakkig ofzo, en ik wil ook helemaal niemand afschrikken die het over diepere dingen wil hebben.
Het staat ons allen vrij, toch?

Bol, de kleintjes hebben nog niets op de bak gedaan, maar ze vonden het wel heel lekker om er in rond te krabbelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie,

ik kan natuurlijk alleen maar reageren uit eigen naam.
ik hou van de zin en onzin des levens en het is het dagelijkse leven, de gewone simpele beslommeringen van de dag.
maar de serieuse oproepen mogen daardoor niet ondersneeuwen, in dat opzicht is er wel een punt.
maar dat is een kwestie die iedereen zelf kan bepalen.

voor mijn gevoel ben ik serieus genoeg en heb ik genoeg aandacht voor anderen en ondertussen geit ik dat het mijn lieve lust is.
maar tja, ik vind dat van mijzelf maar vanzelfsprekend kan ik niet over anderen oordelen.
ongetwijfeld zijn er mensen die daar anders over denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bol je vroeg gisteren nog of Pleeg-Ome-Kater ingeënt is. Ja hoor, die krijgt elk jaar zijn prikken.
De poezenmand staat hier gewoon in de huiskamer, dus voorlopig even opletten waar we onze voeten neerzetten.
Heb inmiddels besloten dat ik een mooie taart ga bakken met de naam van het nieuwe familielid er op geglazuurd, en verder belde mijn zus (het is haar kleinkind) of ik vanmiddag met haar wil meerijden.
Nou, als dat nog niet off-topic is weet ik het niet meer.
Behalve dan dat ik blij ben dat ik niet meer drink, want wat zou er anders allemaal van terecht komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

The future is not a result of choices among alternative paths
offered by the present, but a place that is created--created first
in the mind and will, created next in activity. The future is not
some place we are going to, but one we are creating. The paths
are not to be found, but made, and the activity of making them,
changes both the maker and the destination.

-- John Schaar

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tijn,

ik ben er nog niet maar voel me inderdaad stukken beter!!!
maar heb eigenlijk ook wel een beetje last van de herfst moet ik eerlijk zeggen.
meestal rond een uur of vijf ben ik wakker, klaar wakker
maar toch protesteert iets in mij
iets in mijn brein zegt dat het nog midden in nacht is en dat ik in mijn bed behoor te liggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste loge vertrekt vandaag. Was wel heel gezellig al die meiden over de vloer. Ik heb nagenoeg niet gedronken. Alleen gisteravond samen met echtgenoot en een kennis 2 glaasjes wijn op. Daarna lekker naar bed gegaan en prima geslapen. Ik geloof dat ik het gisteren gered heb om gewoon een gezellig glaasje te drinken. Ik wilde wel meer, maar dat heb ik niet gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolleke
je berichtje raakte me

quote:

Leren los te laten is voor mij een van de moeilijkste dingen die er zijn. Moet dit echt gaan leren want ik loop hier dagelijks tegen aan. Dat is zo moeilijk omdat ik het altijd op mijzelf betrek. Denk dat alles aan mij ligt, maar zal jouw berichtje vandaag nog vaak lezen zodat het eens goed tot me door gaat dringen dat ik niet altijd alles op mezelf moet betrekken

Misschien dat je hieraan wat hebt?

'Zelfcompassie geeft r ust'
Zelfkritiek zorgt voor 'moeten'
: immers, wát je ook doet, het kan altijd beter of anders.
Herkenbaar niet waar?
Compassie met jezelf geeft rust en leidt tot meer verbondenheid met anderen.
'Het is heerlijk om niet de hele tijd met jezelf bezig te hoeven zijn.'

Wat houdt dat in, zelfcompassie?
'Compassie is het vermogen om geraakt te worden en open te staan voor het leed van mensen, dit te zien in de grotere context van de onvolkomenheid die bij het menselijk bestaan hoort, en anderen te troosten door middel van begrip en vriendelijkheid.

Compassie is een houding, een manier van kijken,denken en voelen. Zelfcompassie betekent dat je compassie, mededogen, voelt met jezelf zoals je dat ook kunt voelen voor anderen. Je kunt met dezelfde milde, zachte blik kijken naar je eigen gebreken, fouten en je leed, en dit zien als deel van een groter verhaal, de menselijke conditie. Het is dus een wezenlijk andere manier om te kijken naar het zelf.'

Hoe doe je dat dan, met compassie kijken naar jezelf?
De meeste mensen zijn geneigd juist streng te zijn voor zichzelf.

'Dat klopt. Zelfcompassie is opgebouwd uit drie elementen.

De eerste is self kindness.
Dat betekent: vriendelijk zijn voor jezelf, begripvol, mild.
Vanuit het besef dat falen erbij hoort en dat mensen nu eenmaal fouten maken.
Het tegenovergestelde daarvan is self judgement, jezelf voortdurend beoordelen.

Het tweede onderdeel van zelfcompassie is common humanity:
het besef dat narigheid bij het leven hoort, en dat dat nu juist is wat we als mensen met elkaar gemeen hebben.
Het tegenovergestelde hiervan kan narcisme zijn, je beter voelen dan anderen, of de slachtofferrol: jij hebt het altijd het slechtst.

Derde element is mindfulness:
aanwezig zijn bij wat er aan de hand is en een mentale ruimte creëren tussen dat wat er aan de hand is en jezelf, dus jouw gevoelens en gedachten daarover. Kijken naar wat er is in het hier en nu en afstand nemen van je emoties.
Het tegenovergestelde daarvan is absorptie, zwelgen en opgaan in je emoties en zelfmedelijden: daarbij laat je jezelf onderuit halen door je misère.

Bij zelfcompassie sta je oog in oog met
je gebreken, je tegenslag, je pijn, en je vlucht niet in slachtofferig gedrag, maar ook niet in boosheid, verwijten of bitterheid.'

''Het is zeker niet 'alles maar best vinden' of 'ze nemen me maar zoals ik ben'.

Natuurlijk moet je wel grenzen blijven stellen. Je kunt het vergelijken met een liefdevolle ouder tegenover een kind: de ouder accepteert het kind volledig zoals het is, maar stelt wel duidelijke normen en waarden.

Zelfcompassie is ook iets anders dan egoïsme.

Zelfcompassie leidt immers ook tot compassie met anderen.

Het is wél: dingen doen vanuit je innerlijke waarden, in plaats van voordurend te bewijzen dat je waardevol bent. Het is dan ook nodig om niet alleen de dingen te zien zoals ze zijn, maar ook te bepalen wat belangrijk voor je is in het leven en je daaraan te verbinden.

Het antwoord op de vraag 'Wat wil ik belangrijk en richtinggevend maken in mijn leven?' is je anker, daarmee bepaal je de koers in je leven.'

En als je iets laat zijn zoals het is en erover blijft klagen?
'Klagen duidt erop dat je geen verantwoordelijkheid neemt en dat je het niet écht accepteert. Natuurlijk zithet soms tegen in je leven en er zijn mensen die veel leed meemaken. Maar uiteindelijk gaat het er toch om dat jezegt: dit is erg, maar wat kan ik in deze situatie nu doen om zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen en verder te gaan.

Als je jammerend tussen de brokken blijft zitten, laat je je leiden door de emoties van dat moment. Emoties richten zich vooral op het hier en nu, en niet op de langere termijn.

Mensen hebben, in tegenstelling tot dieren,cognitieve vermogens waarmee ze hun gedrag doelbewust kunnen sturen.
Dat betekent dat je een afstand kunt creëren tussen wat je voelt, en hoe je daarop reageert. Het zorgt ervoor dat je kunt relativeren. Je moet je emoties wel serieus nemen, want ze geven aan wat belangrijk voor je is, maar je moet er niet mee samenvallen.
Je hébt je emoties, je bént ze niet.'

Concreet: hoe bereik je zelfcompassie?
'Mensen met veel zelfkritiek zijn voortdurend bezig met de vraag: 'ben ik wel goed genoeg/doe ik het wel goed genoeg?'

Ze hebben een innerlijke criticus die voortdurend overal commentaar oplevert: het kan altijd beter. Het punt is echter dat je je daar niet bewust van bent. Er gebeurt iets, en voordat je het door hebt, heeft de innerlijke criticus er al voor gezorgd dat je je er rot over voelt. Je bent daardoor geneigd om samen te vallen met je zelfkritiek. Je ontwikkelt strategieën om te zorgen dat je criticus niets te mopperen heeft. Je gaat bijvoorbeeld nog harder werken en beter presteren om je criticus tevreden te stellen.

Of je wilt voortdurend bevestiging van anderen dat je het wél goed doet. Vaak ga je ook situaties vermijden waarin de criticus kan optreden.

Het cruciale punt is: je kunt je criticus nooit tevreden stellen, het is een rupsje nooit genoeg!
Daarom werken de bovenstaande strategieën niet.'

Een naar persoontje die criticus. Doet hij helemaal niets goed voor ons?

'Hij is doorgeschoten.
Oorspronkelijk heeft hij zeker een functie: je te behoeden voor angst, schaamte, gevaarlijke situaties, botte dingen zeggen...
In principe motiveert hij tot zelfverbetering. Maar hij overheerst je nu, met z'n strenge normen en waarden. Hij zorgt ervoor dat je geen contact maakt met wat er ís, want volgens hem kan het altijd beter!
Daardoor kun je niet ontspannen, moet je altijd alert blijven en vind je geen rust.
De zelfcriticus heeft geen compassie en respect voor ons.'

Kun je hem afschaffen?
'Nee, dat werkt niet. Je kunt niet tegen jezelf zeggen: 'ik mag niet meer oordelen,niet meer streng zijn voor mezelf '. Als je probeert om ergens niet aan te denken, doe je het juist wel. Belangrijk is dus om je criticus te gaan accepteren als een onderdeel van jezelf: 'Jammer dat ik hem heb, maar het is nu eenmaal zo'.

Je kunt er wel iets aan hebben, zolang je je maar niet met hem vereenzelvigt.

Om het anders te kunnen doen is het dus belangrijk dat je je bewust wordt van het innerlijke stemmetje dat jou er voortdurend op wijst dat je het niet goed genoeg doet. Dan kun je ook besluiten of je naar hem luistert of niet. Soms kan het goed zijn de criticus te volgen, maar heel vaak ook niet.

Het gaat erom dat je vrijheid creëert om er al dan niet naar te handelen.'

Hoe doe je dat, er niet naar handelen?
'Belangrijk is dat je ongemak kunt verdragen. Als je niet luistert naar je innerlijke criticus geeft dat een rotgevoel, je voelt jezelf tekort schieten.
Ga gewoon eens kijken naar dat gevoel, probeer het te verdragen in plaats van gelijk aan het werk te gaan om er iets aan te doen.
Als je dat telkens doet, kom je nooit verder.
Het is maar een gevoel en het wordt veroorzaakt door dat ene personage in je, de criticus.

Maar je hebt ook nog andere personages in je en je kunt zelf kiezen wie je aan het woord laat. Uiteindelijk streef je ernaar dat je je zelfcriticus opneemt als een van je subpersonages. Maar hij heeft niet meer de overhand. Je moet afspraken met 'm maken: 'Als jij compassie hebt, en mij met respect behandelt, dan zal ik luisteren naar je adviezen'.
Hij moet z'n plek weten. Als je hem zover krijgt dat hij je op een aardige respectvolle manier behandelt, en je wijze raad geeft zonder je af te breken, dan is het prima.'

Leidt zelfcompassie tot meer rust in jeleven?
'Je innerlijke criticus spoort je voortdurend aan om dingen anders of beter te doen. Als je met zelfcompassie naar jezelf kijkt merk je dat het vaak al goed genoeg is.
Je kunt aandacht gaan geven aan wat er al ís - je kwaliteiten, je vermogen om liefde te geven, je belangrijke waarden - in plaats van aan datgene waarin je tekort schiet.
Daardoor krijg je echt contact met de werkelijkheid en ben je niet voortdurend bezig met wat er níet is.

Bovendien leidt het besef dat iedereen zich wel eens rot voelt en dat het gewoon bij het leven hoort, tot ontspanning.
Je voelt je verbonden met anderen in plaats van heel zielig.
Je stelt dan geen onrealistische eisen meer aan jezelf of anderen. Het is goed genoeg.

Op het moment dat dat er is, maak je ook gemakkelijker contact met anderen. Je hoeft niet meer de hele tijd met jezelf bezig te zijn. Heerlijk toch?'of andere manier worstelen met hun zelfwaardering.

www.zelfcompassie.nl.

Ik heb zelf veel aan deze tekst en lees hem geregeld.

Misschien ook wel van toepassing op de ontevredenheid die er bij sommigen heerst over het forum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge allemaal,

Mij moeten ze uitroeien geloof ik want ben weer van de partij hahaha.

Dhebdro van harte gefeliciteerd, super van je. :present: :present: :present:

Tasseke je klinkt een stuk beter weer, voel je je ook zo?

Vie :sun: voor de kittens.

Bolleke trek het je niet zo aan want er zijn hier altijd wel irritaties naar elkaar toe. We hadden of hebben problemen anders waren we niet aan de drank gegaan maar dat betekend wel een probleem er bij dus. Dit geeft korte lontjes hier en in het dagelijks leven maar we mogen niet vergeten dat we hier geconsentreerd zitten met korte lontjes als alcie bij elkaar met onze rugzak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wow Saf. Het lijkt wel een hoofdstuk uit een of ander Boedhistisch boek. De leer van het mededogen.
Harstikke bedankt dat je dit allemaal op geschreven hebt. Zou het uit moeten printen mischien dat ik dat ga doen.
Ja het is gewoon erg moeilijk om jezelf belangrijk te vinden en daarbij niet over een andermans gevoelens heen te walsen. Dat is altijd een strijd in mij. Nu is het nog zo dat ik anderen veel belangrijker vind, en probeer om het iedereen naar z'n zin te maken. Mee te voelen, mee te leven met die ander en in Godsnaam die ander niet te beschadigen. Het gevolg is dat ik mezelf vaak beschadig omdat ik mezelf heel vaak weg cijfer. Dus nogal eens een fikse depressie heb. Maar merk wel dat dit heel belangrijk is voor mij om te werken aan wat Tas ook schreef. Saf.:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dhendro,

ik gooi er ook maar weer en slingertje tegenaan.
PROFICIAT.
:heart::light::present::musicnote:B):heart::light::present::musicnote:B):heart::light::present::musicnote:B)
:heart::light::present::musicnote:B):heart::light::present::musicnote:B):heart::light::present::musicnote:B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje, soms is het onmogelijk
om als je meer met jezelf rekening houdt
dan met de ander
niet over diegene's gevoelens heen te walsen
want die ander zal dat al gauw zo voelen

of wij denken dat ze het voelen
want heel vaak vullen wij gevoelens en emoties voor een ander in
en vinden die dan ook nog belangrijker dan onze eigen

ik was dit weekend gevraagd om mee te gaan naar een groot feest.
er werd dringend verzocht en gepleit dat men dat wel héél erg fijn zou vinden
goed ik dacht in eerste instantie dus
NEE daar heb ik geen zin aan
maar al gauw kwam daar de criticus die zei: ze heeft je wel geholpen met verhuizen en een bloemetje voor je nieuwe huisje gekocht dus ik zou maar wat terug doen voor die vriendschap.

Maar tegenwoordig kan ik gelukkig ook mijn andere waardes laten spreken
en mijn zelfcompassie zei: nou maar naar dat feest ga je niet, want daar vind je niets meer aan
dan moet je maar iets anders vinden dat je graag voor haar doet. En als jullie zo vriendinnen moeten zijn dan weet ik al wel waar die vriendschap toe gaat leiden, dat jij dingen gaat doen die je niet wilt.
Dus je blijft gewoon lekker thuis.

mijn nieuwe vriendin vond het flauw, en jammer maar ik denk dat ze respect heeft voor mijn vastberadenheid
ook al dacht ik in eerste instantie(mijn zelfcriticus was het hoor!) dat ik over haar wens heenwalsde:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas ik wilde nog even op je reageren.

:heart::light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:

een slinger voor jouw omdat je deze dagen zo goed weet waar jouw grenzen liggen!

heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:heart;:light::sun::moon::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...