Spring naar bijdragen

dinsdag 3 november


sailor

Aanbevolen berichten

Alko hoi,

We proberen hier de drank te hanteren, dat brengt ons tot elkaar.
De drank is zo verweven met het dageljks bestaan.
Er zijn zoveel raakvlakken! Dus men schrijft over wat men zoal doet.
De grote en kleine probleempjes.

Wat voor de één een lastig iets is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.
We willen niet drinken, dus schrijven we van ons af.

Als Sailer zegt, we houden het droog, dan is dat een nobel streven!
Dan doe ik met Sailor mee!

Schrijf wat je doormaakt, wat je stoort, hoe je ermee omgaat.
Reageer als je zin hebt. En zeg niets als er geen voeling met het gezegde is.

Niet drinken is meer dan stoppen. Wanneer je je laatste glas hebt gedronken, ben je gestopt,
en dan begint het pas.
Dat wordt hier gedeeld. Het werkt voor velen, dus heeft het een functie.
Velen hebben de drank vaarwel gezegd en velen houden het beperkt.
Ervaringen worden gedeeld, ook een tandarts of een zieke poes!

De drank is weg en nu gaan we leren leven.Weg met de grote verdoving.

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 267
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
Vie

He hoi, ik kom ook weer even binnengewapperd.


Alkol, kijk gewoon op de dagdraad wat jou bevalt, en hoe, en waarop en op wie jij wilt reageren.


Het staat je allemaal helemaal vrij. En ja, er komen ook wel trivia voorbij.


Ik vond het trouwens wel mooi van die contaminatie want was vergeten hoe dat ook weer zat. En hoe heet dan een "dubbelopje" ook weer, zoals "een vrouwelijke chauffeuze" ?




Soothe wens je veel kijkplezier, maar pas op, want met een goede bril valt ook het stof in je huis ineens zo op
:)



Hallo Vie,
Leuk dat je je ervoor interesseert. Dat dubbelloopje heet een pleonasme, ook dat hoor je regelmatig in het dagelijks taalgebruik. Hieronder nog wat voorbeelden. Verwant hieraan is de tautologie, dat is dan iets als 'voor eeuwig en altijd', 'gratis en voor niets , 'een en dezelfde' etc. Het zijn hier meer stijlfiguren dan taalfouten.
Pleonasmen:
# omhoog stijgen
# naar beneden vallen
# witte sneeuw
# een ronde cirkel
# de oude grijsaard
# sociaal-maatschappelijk
# een potentiële kans
# een gestoorde gek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gaat dat An en jank me weer suf. Regent hier erg en ga naar buiten zodat niemand mijn tranen ziet.

Weet dat je gelovig bent dus je zal beslist het mooie lied wel kennen: Er komen stromen van zegen, komen als plasregens neer. Heb zelf ff van die zegen regen gamaakt dus ga met een stoere kop naar buiten om te denken schenk ons die zegen o Heer.

Maja is een erg mooi lied en geeft me altijd kracht. Soms ben ik het helemaal kwijt en begrijp niet warom ik zo verlaten ben maar dat had ik zondag al geschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dar
Het is zeker dat taalgevoel ook een rol speelt, maar hoe krijg je dat? Door veel te lezen! En dat is nou juist wat niet veel meer gebeurd. En ik bedoel niet de weekbladen, maar echt goede boeken. Ik zie aan mijn kinderen dat ze verplicht lezen, zo voelen ze het ook.Ik hoor(de) ze nooit eens zeggen: goh, dat was een mooi boek'. Al die verplichte verslagen ook, dat maakt het plezier in lezen dood, het hele literatuuronderwijs op het vo zou anders moeten, maar dat is een andere discussie, gaan we niet doen, dan wordt deze draad veel te lang.Toen ik na de MULO naar de HAVO ging, ging er een wereld van literatuur voor me open en ik verslond boeken. Toegegeven, toen was er nog internet o.d
en alsjeblieft: niet de grammatica afschaffen, die discussies zijn al zo vaak gevoerd. Het enige wat helpt is goed gram.onderwijs en plezier in de taal en lezen bijbrengen.
Trouwens moet je op tv eens horen hoe vaak spreekwoorden verkeerd worden gebruikt, ook zo'n stiefkindje in het onderwijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi, Alkol, nu moet ik om jou lachen want je schrijft: "dat is wat niet veel meer gebeurD"" .
Ik hou ook van juist taalgebruik, en verdien er zelfs mijn brood mee, maar niet iedereen heeft dat gevoel. En aan de andere kant ken ik weer mensen die geweldig kunnen rekenen en zelfs de relativiteitstheorie van Einstein snappen, en dan sta ik machteloos.
Maar dank je voor het pleonasme, juist ja, dat wilde ik weten. En goede boeken lezen: heel nuttig.

Druppeltje dat is vechten tegen de bierkaai, maar het zal je toch lukken.
Het gaat je lukken.
:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, terug van de psych.
Ik heb een psych daar word ik altijd zo vrolijk van.
Ik krijg complimenten van hier tot Tokyo (en terug) heerlijk.
Een schat van een man, ik ben er al 18 (!!!!!!!!) jaar.

Taalgebruik:
Mijn dochter (1e jaar VWO) heeft een NERD als leraar, een echter ouderwetse.
Die beweert echter gláshard dat je tegenwoordig vandaag de dag groter ALS mag zeggen.

Mijn moeder, het glazen potje van de universiteit hebbe haar onderdelen,
heeft ons grootgemept met MEER DÁN, GROTER DÁN enz.

Weet iemand eigenlijk een beetje hoe dat zit?

(grijns :D).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: Vie
Hihi, Alko, nu moet ik om jou lachen want je schrijft: "dat is wat niet veel meer gebeurD"" .

Ik hou ook van juist taalgebruik, en verdien er zelfs mijn brood mee, maar niet iedereen heeft dat gevoel. En aan de andere kant ken ik weer mensen die geweldig kunnen rekenen en zelfs de relativiteitstheorie van Einstein snappen, en dan sta ik machteloos.

Maar dank je voor het pleonasme, juist ja, dat wilde ik weten. En goede boeken lezen: heel nuttig.




Ha Vie
Zo zie je maar weer, in het heetst van de strijd en zo, ik dacht bij het opschrijven nog even 'klopt dit wel', maar heb vergeten hier verder aandacht aan te besteden. Goed gezien!

En Houtje, daar ga ik niet meer op in, heb al genoeg les gegeven vandaag, iets voor jou Dar?Of Vie?

En Soothe: leuk dat lokkertje 'optelefoneren', maar ik zeg niets (je hoort het tegenwoordig nauwelijks meer, die is er wel uit)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alkol,

Ik merk vaak dat ik (al typende) ook fouten maak die me schrijvende nooit zouden overkomen.
Soms bedenk je in je hoofd een zin, en verandert deze tijdens het neerkomen op het digitale medium
(o hoe wonderbaarlijk schoon dit medium ook is).

Maar als het Journaal weer eens blèrt: "een groot aan mensen HEBBEN al gestemd" stuur ik vaste prik
een email aan de redactie. Ik ben opgevoed met "een aantal" is enkelvoud dus HEEFT enz.

Of "meerdere mensen kunnen niet het stemhokje bereiken" idem.

en "meerdere" mag alleen als aanduiding van een "persoon die hoger in rang is" (als jij hahahahha.)
Maar, let op, taal past zich aan. En groeit mee met de mensen gelukkig.
Anders zouden we Middeleeuwsch nog met -sch schrijven.

En tóch als ik mezelf teruglees, zie ik soms fouten. Tsja. Is dat erg?
Neu, als het maar niet alle kanten op stuitert van fouten en ellende.
En wat dan nog? Niets.
Is de boodschap duidelijk? Mooi.
Daar gaat het om.
De vorm is eigenlijk bijzaak.

Er hebben hier mensen geschreven die zeer slecht NL schreven.
Was hun drankprobleem daardoor minder belangrijk of ernstig dan het mijne?
Nee.
Hebben ze minder recht op hulp?
Nee.
Kun je iemand iets kwalijk nemen wat hij of zij gewoon niet weet?
Nee.

Dus ik erger me er niet meer aan en probeer niemand te verbeteren.
Lukt dat altijd?
Nee.

Dus?
Precies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gesnopen hoor Houtje
ikzelf maak ze voortdurend door de haast
en slordis snel, dus niet nakijken
Zal me bij schrijven ook nooit gebeuren,
maar ja wat schrijven we nog?
Behalve al mijn niet afgemaakte lijstjes to do
en de boodschappenbriefjes
die ik gek genoeg altijd keurig afwerk:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O Houtje schei uit. Een aantal mensen hebben geschreven... Vraag me af waarom mijn tenen nog zo recht staan.
Groter als, nou die Nerd kan zeggen wat hij wil, maar het is toch echt groter dan.

Alkol, ik zat je maar een beetje te dollen hoor. Ik maak ook schrijffouten en tybfauden, hoewel ik het goed probeer te doen, maar het gaat er meer om of je de essentie van wat je bedoelt, kan overbrengen.

En daar gaat het maar om. En met jou gaat het vandaag niet zo prettig, begrijp ik. Irritaties.
Lijkt me vrij normaal als je net bent gestopt met drinken. Je lichaam is aan het ontgiften en je geest moet gaan wennen aan een ander soort leven. Dat is helemaal geen eenvoudige opgave, en al zeker niet als je ook nog een gezin hebt.
Toch heb je hulp ingeroepen, begrijp ik. Hoe gaat dat, en werkt dat voor jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje
Ik dacht dat ik erg op taalgebruik lette, maar jij kan er nog meer van! Die eerste voorbeelden vallen mij bij het kijken naar de tv niet eens meer op, zo erg gewoon is het dus al geworden.
En natuurlijk is taal in beweging, maar we hebben een rijke taal en die moeten we koesteren.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Vooral op dit forum gaat het om de boodschap en geloof me, dat lees ik als eerste en ik let echt niet op eventuele spelfouten, zo erg is het nou ook weer niet met me.
De vorm is niet helemaal bijzaak, want het kan afleiden van de inhoud.

Ik zit hier ook echt niet om mensen te verbeteren, als dat gevoel ontstaat zeg het dan direct.
Ik zit hier omdat ik een ernstig probleem heb en wil helpen en geholpen worden als dat nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedenmiddag all

Taalgebruik??????? ook al aan de orde hier,

nu ik hou het maar bij me eigen taalgebruik,
em als iemand het niet snapt jammer dan

voor iemand met lichte dyslexie als ik kom ik toch nog aardig uit de voeten
dacht ik zo . en als ze het niet snappen dan maar vragen toch????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk dat dit forum ook behoorlijk verslavend kan zijn (worden). Klopt dat?

Moet eigenlijk nog wat dingen doen, maar heb daar niet zo'n zin in. Is ook onderdeel van het grote probleem:uitstellen. Kennen jullie dat?

En ja Vie daar ga ik het morgen maar eens over hebben met de ELP (eerstelijnspsy), wordt derde gesprek, zit eigenlijk nog een beetje in de oriënterende fase (waar moeten we aan gaan werken). Hij zal opkijken dat ik gestopt ben, kunnen we aan de slag dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Soothe

Dank voor je uitgebreide toelichting(en). Het is me een stuk duidelijker geworden, is mijn onervarenheid met dit forum waarvoor mijn excuses. Ik haak niet af als het over poezen e.d. gaat maar wel als het alleen daarover gaat.
En ik wil absoluut hier niet overkomen als iemand die taallessen geeft, ik antwoord op vragen zoals die van Vie. Of reageer op de posting van Dar, zo begon deze taalklas.
Had dit stuk al eerder geschreven, maar om de een of andere reden geparkeerd. Nu dan alsnog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,
Ik ben weer terug van de oogarts en lees heel veel dingen hier, mooi hoor.
Eigenlijk wil ik wel even reageren op wat Bol zei, dat je niet perse de diepte in hoeft bij de psych om het verleden te verwerken, daar ben ik het in mijn geval dan, niet mee eens.
Ik heb ook PTSS gehad door vernederingen, verkrachtingen, mishandelingen in het verleden.
Ben enkele keren opgenomen bij de GGZ en heb daar alleen maar slechte ervaringen mee. Ik heb zelfs gevraagd om de diepte in te gaan ondanks dat ik weer dat het pijnlijk is.
Maar nee dat wilden ze niet want dat zou ik niet aankunnen.
Uiteindelijk kwam ik bij de verslavingszorg terecht en dat is het beste wat me is overkomen, ondanks dat de aanleiding van alcoholmisbruik de reden was.
Dar zijn ze wel de diepte ingegaan en vanaf toen kon ik bezig met verwerken. Zo heerlijk is dat dat je daar dan van af komt, van het zeer uit je verleden.
Natuurlijk heb ik er nog wel eens last van maar het doet niet meer zoveel pijn als vroeger.
Dan werd er door Alco geloof ik geschreven over de bedrijfsarts, nou die heeft echt geen beroepsgeheim hoor, ik heb dat ook wel meegemaakt, ik heb in februari een hersenbloeding gehad maar mijn alcoholverleden wordt er steeds maar bijgehaald en mijn afdelingshoofd weet het nu lekker ook.
En een bedrijfsarts wil dat je snel aan het werk hebben??
Ik zeur al maanden om weer te mogen beginnen en nu is het dan eindelijk zover, moet alleen nog een moeilijk gesprek hebben met mijn hoofd samen met de bedrijfsarts, bah wat een ellende.
De alcohol blijft je ook maar achtervolgen, ik word er hoorndol van.
Mijn voorgeschiedenis is alcoholabuses en of je nou bij de oogarts komt of je moet geopereerd worden, ze zien dat staan en je wordt gelijk behandeld als een labiel iemand , en dat is ook zo als ze zien dat je aan de AD zit.
Woest ben ik erom, ben nu ook zo boos.
Als je een hersenbloeding hebt gehad mag je een half jaar niet rijden.
Ik heb dus in augustus naar het CBR geschreven dat het half jaar om was en dat ik weer wil rijden.
Dan moet je wat keuringen doen en dan worden de papieren opgestuurd.
Zonet een brief op de mat van het CBR dat ik naar een psychiater noet die zij aanwijzen ivm mijn alcoholverleden. Ook hoort daar een bloedonderzoek bij.
Nou vraag ik je, het ging toch om die hersenbloeding??? Niet om de alcohol toch???
Ik ben zo nijdig en dit is zeer zacht uitgedrukt maar kan niet opschrijven wat ik echt wil zeggen anders krijg ik een mail van Tactus dat er geen rare taal op het forum mag.
Liefs van een boos, teleurgesteld en verdrietig Emmaatje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...