Spring naar bijdragen

maandag 16 november


Vie

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen!
Ja nou maak ik het wel erg bont, om halfdrie al op. Ga zometeen nog wel even proberen te slapen hoor.
Ik heb een vraag aan jullie. Tussen 11.00 en 13.00 uur moet ik allerlei testen doen in het EMC, audiologie. Willen jullie asje- asjeblieft voor me duimen?

En verder wens ik iedereen natuurlijk weer een geruste, prettige dag toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 209
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ein Gutemorgen allen tezaam!!

Vie,
er gaat iets goed fout met je biologische wekker!
hopenlijk heb je nog een uurtje kunnen pakken.
en natuurlijk zal ik voor je duimen!!

En verder?
het is maandag, nieuwe dag, nieuwe week en natuurlijk nieuwe kansen
dus pakken we die vandaag maar weer, doen jullie mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen!

maak er een mooie dag van vandaag!
Enneh...ten overvloede, bezint eer ge begint.

Naar aanleiding van de discussie gister plaats ik
toch even iets over slachtoffer gedrag.
Voor wie het niet wil lezen, scrollen maar......


SLACHTOFFERGEDRAG.
Een lastig artikel dit keer. Lastig omdat het je laat nadenken over jezelf. Als het gaat om troost geven en ontvangen, dan moet je het namelijk ook hebben over slachtoffergedrag. Slachtoffergedrag kan het troosten van elkaar verlammen.

Mensen met slachtoffergedrag, zijn klagers die steeds maar blijven vragen. Steeds min of meer duidelijk maken dat ze het wel heel erg zwaar hebben en die bedekt of onbedekt een bijna onbegrensde hoeveelheid hulp en aandacht vragen.
U begrijpt- en dat is de andere kant - : het etiket ' jij bent iemand met slachtoffergedrag' dat is het vernietigendste wat er is. Dus plak het niet te snel.

Laten we daarom kijken naar het verschil tussen iemand die klaagt en iemand die slachtoffergedrag heeft. Ik noem deze laatste 'de slachtoffermens'. Het gaat bij beiden niet over wat ze hebben meegemaakt maar om de vraag hoe ze met het leed omgaan. N.B. Ik heb het steeds over een 'hij', maar lees daarvoor ook 'zij'.

Op het eerste gezicht is er geen verschil. Beiden tonen hun verdriet. Er is echter een groot verschil als je luistert naar de manier waarop de klager en de slachtoffermens hun verdriet verwoorden. Een klager heeft het rechtstreeks over wat hem treft. Een slachtoffermens praat er nooit rechtstreeks over, maar geeft altijd een draai aan zijn pijn. Ik ben het ook altijd, waar heb ik het aan verdiend?

Een paar kenmerken van wat je verder merkt in woorden:
1/ zelfbeklag. Een trooster moet dus ook niet over zijn problemen beginnen, dan wordt het gesprek door de slachtoffermens al snel weer in andere banen geleid.
2/ vergelijking met anderen. Hij vindt dat anderen om hem heen het minder moeilijk hebben dan hij.
3/ protesteren. Een slachtoffermens beschuldigt altijd iemand of iets wat boven hem staat, dat die ervoor gezorgd heeft dat hem zoveel ellende is overkomen. Toch is hij of zij zich totaal niet van zijn boosheid op degene boven hem bewust en heeft dus ook niet in de gaten dat hij in wezen die ander aanklaagt.

Hieruit volgt dat de slachtoffermens:
1/ geen hulp vraagt maar eist. Hij vindt dat degene die troost zoveel over heeft, dat die dit er wel even bij kan doen en kan blijven geven.
2/ niet dankbaar is. Hij is hooguit tevreden gesteld. Hij ziet het als krijgen waar hij recht op heeft .

Hier gaat het dus mis. De trooster wordt gepromoveerd tot "redder", maar tegelijkertijd tot een persoon die je kunt oppiepen: een soort slaaf. De trooster wordt iets afgedwongen.
Een trooster beseft het misschien niet, maar hij voelt het wel. Het geven van troost zal niet die vreugde geven als bij andere slachtoffers.
En omdat het afgedwongen wordt, krijgt ook het slachtoffer niet het idee, dat de ander hem echt iets geeft. Dat klopt ook. Hij heeft het immers zelfs afgedwongen. Er wordt niets gegeven.

Wat is de oorzaak van dit gedrag? Dat de slachtoffermens zijn pijn niet wil voelen.
Dat is een vreemd antwoord, want slachtoffers hebben het voortdurend over hun pijn en hun verdriet. Dat klopt. Maar erover praten is nog niet het verdriet aanvaarden. Ze willen het verdriet niet toelaten. Ze staan zichzelf niet toe te huilen, zich gebroken te voelen, het niet meer te weten en je gewoon door een ander op te laten vangen.
Ze protesteren tegen hun leed. Ze zeggen: waar heb ik dit aan verdiend? In feite zijn ze dus kwaad. Telkens als een slachtoffermens voelt dat hij pijn heeft, wordt hij ook boos. Telkens als hij huilt, wordt zijn verdriet door deze woede gekleurd, maar je kunt ook zeggen 'getemperd'. Het verdriet voelt zo niet zo bedreigend aan. In zekere zin ervaart iemand dit verdriet als een levenslang verblijf in een gevangenis.

De uitgang is via aanvaarding. Aanvaarding is wat anders dan berusten. (Wie berust, wil ook om het verdriet heen lopen, door het te laten rusten). Aanvaarding is accepteren dat niet jouw wil, maar Zijn wil met jouw leven geschiede. Aanvaarden maakt realistisch, nuchter. ´Het zij zo, dit is mijn situatie. En wat ga ik nu doen?` Het kan zijn dat je dan nuchter constateert dat je hulp nodig hebt. Hulp betekent niet dat je niet op eigen benen kunt staan. Juist niet. Hulpvragen is een teken van kracht.
Wie denkt zonder hulp van anderen te kunnen leven, heeft geen goede kijk op het leven. Alleen al om te eten ben je dagelijks afhankelijk van tientallen andere mensen.

Nog één laatste opmerking. Dit artikel moet niet gebruikt worden om ons geduld met mensen die iets ergs hebben meegemaakt te verliezen. Heel makkelijk kun je iemand slachtoffergedrag verwijten, terwijl dat niet het geval is. Het verwerken van een groot verlies duurt vaak jaren. En dan is het belangrijk om ook met vertrouwen steeds elkaar te troosten, zodat het verdriet ook uitgehuild kan worden en op den duur plaats kan maken voor aanvaarding en rust. Gebruik dit artikel om jezelf vragen te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wuaahaaaaa kit,

als je forumgenoten als voorbeeld blijft nemen, dan kan je blijven gummen :D

morge bye the way

slecht geslapen? hoe kan dat? met teveel dingen bezig of gewoon een pechnachtje?
ik heb ook de hele nacht niet geslapen, een vier uur heb ik nog op de wekker gezien maar toch maar om 6 uur eruit, moet toch een beetje het ritme terug krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morge Dar en AR

AR,
vlieg ze maar weer :D

Tina,
valt reuze mee!

ik zit het nogmaals terug te lezen en tegelijkertijd ook de discussie van gisteren.
zoals je al aanhaalde in je bericht, het is en blijft een moeilijk punt.
wanneer is nu iemand een klager of een slachtoffer.
ik vindt het helemaal moeilijk omdat te beoordelen doordat dit een geschreven iets is.
normaliter heb je het complete plaatje, gezichtsuitdrukkingen en het hele verhaal en alle communicatie die daarbij hoort.
Nu heb je alleen een klein deel van het verhaal.
dus het blijft opletten, ben je niet te hard in je oordeel of ben je niet te meegaand?
moeilijk punt tina!!!

Deze dame gaat wel erg hard opschieten!!
heb vandaag mijn therapie ochtend en gezien het feit dat dit mijn eerste maandag is.........
kan ik natuurlijk niet te laat komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank alvast voor de duimsels. En Tasseke en Tina, veel sterkte met de therapie.
Dar ik werd een week geleden aan de linkerkant plotseling vrijwel doof. Dacht zelf dat het een ontsteking was ofzo. Dat heb ik wel eens vaker gehad. Maar dat bleek het niet te zijn dus nu moet er uitgezocht worden wat het wel is, en of het te verhelpen valt. Ik kan wel zeggen dat mono horen, errrm, knap lastig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie hahaha een pubercursus, alsof ik zelf zo graag weer puber zou willen zijn!

Ik ben inderdaad bezig met een "positief pedagogisch programma" en ik moet zeggen dat het werkt.

En ja, ik heb ook al een cursus gedaan "Omgaan met pubers" in 2008. Kortom, een gebrek aan
leergierigheid kan je me niet verwijten.

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dabbedoellik Houtje. Lijkt me erg interessant.
Ik moet maar eens googlen of er hier in de buurt een cursus is om beter te leren omgaan met wat jongere kinderen, want af en toe met de kleinkinderen van J. ... Met de kinderen van mijn zussen vroeger, toen die klein waren, had ik nooit problemen maar de kids van tegenwoordig (hoor de oude muts) zijn anders dan vroeger. Of ik ben minder soepel, dat kan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, nou, ik kijk net op mijn patiëntenkaart van het EMC en ik heb mezelf en jullie allemaal op het verkeerde been gezet, want het is de 19de pas.
In ieder geval bewaar ik het kaarsje en de duimsels dan voor die dag, en allemaal heel erg bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal,
Ben nog niet bijgelezen
en ga zo spinnen. Leesik de 19e Vie, heb je voor niks wakker gelegen!
Plakkertje zit in agenda, dus nu iedereen
weet dat ie gaat duimen of kaarsje aan
weet jij dat je elke nacht mag loslaten
en slapen.

Albertine ik herken teveel naar mijn zin
van mezelf in jouw stuk, ga er later
nog maar eens over peinzen, mijn
boterham smaakte me meteen een stuk minder lekker.
Niet te verteren zo'n konfrontatie dus.
Nou nog iets positiefs ervan zien te brouwen,
want die kant moet er ook aan zitten, toch??
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...