Spring naar bijdragen

Dinsdag 5 januari 2010

Mai

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 373
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:

Originally posted by:
bolletje

Alf nog een vraagje en dan ben ik naar Pietje Peut. Is er een regelmaat in de terugkeerdende depr, of komen ze zo maar op zetten.? Ik bedoel, heb je daar meer last van in het voor en najaar?

Bol
Ze komen regelmatig opzetten en vaak onverwachts...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Bol ik volg regelmatig je gevecht met Jos.
En denk dan, meid je laat steeds weer toe dat hij je kwetst.
Zeg keer op keer tegen Jos wat je kwetst.
Zeg dat je niet meer behandeld wilt worden als vroeger.

Ik denk Bol dat de manier waarop Jos jou behandeld
Refereert aan jouw pijn en verdriet uit het verleden.
Je wordt telkens weer ingehaald door dat onverwerkte verleden.
Pijnlijk maar ook weer zo vertrouwd.
Misschien is er herkenning als je terug kijkt naar de tijd en de manier waarop je bent groot gebracht.

Jos kennende zal hij over emoties niet met je in gesprek gaan.
Om de dood eenvoudige reden Jos wel emoties heeft maar er niet mee kan omgaan.
Nergens kun je zoveel leren over jezelf als in een relatie.
Vermits beide partijen open staan en alles bespreekbaar is.
Vertrouwen, trouw geloof en eerlijkheid zijn sleutelwoorden.

Natuurlijk herken ik Jos zijn nukken en grillen.
Ik was vroeger niet veel anders.
Ook geen wonder dat ik drank nodig had.
Waarom denk je dat Jos zoveel zuipt?

Ik haalde mensen aan, maar ze mochten niet te dicht bij komen.
Dan stootte ik ze weer af.
Ik liet mijn dierbaren iedere hoek van de kamer zien.
En wat nog erger is, ik liet ze in de hoek staan.
Ik kwetste mensen met mijn cynisch en sarcastische uitspraken.
Als mij de duimschroeven werden aangezet, was ik een paar dagen lief en dacht oei ik ben te ver gegaan, maar daarna begon het manipuleren weer opnieuw.
Door dit gedrag, deze houding aan te nemen kwam ik niet in gesprek met mensen.
Ik voelde ook dat iedereen zich door mijn uitspraken verwijderde van mij.
Als ik rechts beloofde en men keek even niet, sloeg ik links af.
Ik was onbetrouwbaar mijn drank patroon paste zich netjes aan.
Ik was diep in mijn hart doodongelukkig.

God wat hunkerde ik naar een gebaar, een arm om mijn schouder een beetje liefde.
Voor mensen die mij met liefde wilden omringen liep ik hard weg.
Spaans benauwd kreeg ik het en ging dan om me heen slaan.
Ik kende het onderscheid niet tussen een knuffel en liefde.
Ik was bang, intussen werd ik verteerd door angst.
En mijn drankgedrag paste zich aan, aan mijn onverwerkte verdriet.
Van liefde en houden van had ik nooit gehoord.
En wat je niet bezit kun je niet geven.
Woorden als vertrouwen, eerlijkheid veiligheid en respect waren mij vreemd.
Pas toen ik stopte met drinken ben ik begonnen met het ontrafelen van mijn
Leven waarin onmacht centraal heeft gestaan.
Onmachtig te leven, onmachtig met drank kunnen omgaan, trek de lijnen maar door.

T Is daarom dat ik in de houding van Jos zoveel herken.
Je kunt wat aan de situatie doen als je beide bereidt bent met elkaar in gesprek te gaan.
Zo niet zal er aan Jos zijn gedrag nooit wat veranderen.
Kies dan voor jezelf en neem afstand.
Jij Bol verdient een beter leven dan dat wat je nu leid samen met Jos.
En dan bedoel ik verdienen zonder er zelf aan onder door te gaan.
Zonder te hoeven te presteren.
Je kunt alleen jezelf veranderen, anderen niet.
De gemiste liefde van vroeger kan Jos jou niet geven.

Jos is in feite erg ongelukkig.
Verstik Jos niet met al je liefde.
Heb geduld en compassie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bol, ik vind het echt verdrietig vor je dat je in zo' n kwetsende relatie verstrikt zit.

Ik zou Jos elke keer zeggen wat het met me deed. Bijv "de thuiszorg vroeg wat jij hier nog deed'
Ik zou me zo vreselijk afgewezen en verdrietig voelen (en pisnijdig!!!!!)
Zeg hem dat eens.

Neem het op op een bandje en laat het aan hemzelf terughoren.
Dat gemopper en gezeur. Pffffff....

Sjaak, denk je dat je dat kan? Door de week niks en dan in het weekend "normaal" drinken?
Ik heb in 2009 een half jaar niet gedronken maar gign steeds weer mer drinken, in de weekenden en m.n. na de vakanties.
Het werd steeds moeilijker om weer terug te gaan naar het minder / niks drinken.
En als ik jou lees, dan denk ik dat het wel erg moeilijk is....

Je wilt niet verliezen wat er nu op het spel staat.
Maar zo te horen wil je ook geen afscheid nemen van die alcohol.

Je neemt geen afscheid van een goede vriend maar van een vreselijke vijand die alles kapot maakt in jou leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Katje, Ik drink nu door de week ook niet. Ik wil alleen van datgezuip in het weekend af. Als ik geen feest heb wil ik ook in het weekend niet drinken. Maar die paar keer in het jaar dat er wel een feestje is wil ik daar normaal een pilsje kunnen drinken zonder mezelf laveloos te zuipen. Dit is mijn doelstelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal

vandaag dagje thuisgebleven omdat het gisteren niet goed ging, zondag wel lekker alcoholvrij. lijkt net of ik mijzelf daarvoor wil "belonen".ik herken dat wel hoor sjaak, dat nog geen afscheid willen nemen. vandaag moest ik mijn doel stellen en heb de hele tijd lopen ijsberen wat te doen. Helemaal stoppen of minderen? heb na lang wikken en wegen toch voor het laatste gekozen. persoonlijk denk ik cold turkey en stop met die zooi en als ik jullie allemaal zo lees dan ben ik daar jaloers op, maar aan de andere kant kan ik nog geen afscheid nemen. 7 jaar geleden heb ik wel van het andere "vriendje "afscheid kunnen nemen, het roken en daar voel ik mij heerlijk bij. Inderdaad op het formulier nee invullen bij roken en nu nog bij de alcohol.
mariam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, interessant om ook eens de andere kant te horen, en pijnlijk als je jezelf er in herkent.
de kant van de mopperaar en manipulator, is inderdaad vaak uit onmacht en angst en boosheid

Bol, Jos klinkt mij ook als een boos en teleurgesteld persoon die het ook wel makkelijk vind om op deze manier met mensen om te gaan
Hij kan waarschijnlijk niet anders en hoe meer jij van hem verlangt om liefdevol met hem om te gaan hoe negatiever en gemener hij zal worden
Hij is afhankelijk van jou en afhankelijk zijn is iets wat hij niet kan accepteren dus ben jij degene die hij pijn moet doen want jij confronteert hem daarmee.
Dus probeer je verwachtingen alsjeblieft zo laag mogelijk te houden anders blijf je gekwetst worden.

Als het al 9 jaar zo gaat dan verwacht ik zelf niet echt dat het anders kan gaan of Jos moet opeens zomaar 'het licht gaan zien' wat ik nog niet zie gebeuren
Hoe meer je bv dankbaarheid van hem wilt krijgen hoe minder de kans is dat je dat krijgt want daarmee moet hij zich gevoelig en kwetsbaar opstellen en dat is nou net wat hij niet kan en of niet wil
het is wel een goed teken dat jij dit niet meer wilt, dat betekent dat jij steeds meer belangrijk gaat vinden dat anderen met respect met jou omgaan
probeer dan ook naar jezelf te doen! door grenzen aan te geven en eerder en meer voor jezelf te zorgen dan voor een ander.

Ik herken ook wel wat in Jos, als mensen bij mij te dicht bij komen, voor me willen zorgen of willen dat ik voor hen zorg of (te hoge) verwachtingen naar mij toe hebben dan schop ik ze weg
dat is een blijvende wond die ik overgehouden heb aan mijn verleden.
Ik weet het nu van mezelf en zodra ik in een zuigende manipulatieve relatie of contact terecht kom gaan bij mij de alarmbellen rinkelen
Niet uitgesproken maar wel voelbare verwachtingen daarvan raak ik in paniek, gelijkwaardigheid en uitgesproken verwachtingen daar kan ik wel mee leven
Nu ik dat weet van mezelf kan ik daarnaar handelen. Hierdoor zijn de relaties in mijn leven nu veel gelijkwaardiger geworden en het leven veel beter hanteerbaar.

Een Jos kan niet veranderen en zal niet veranderen
Alleen jij kan 'veranderen', jij hebt de keuze wat je wel en niet pikt en hoever je iemand over je grenzen laat gaan
maar heb alsjeblieft geen verwachtingen naar hem toe want die zullen nooit uitkomen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
ari

Hmm....ik leek ingelogd (dat was ik ook natuurlijk), maar was in werkelijkheid beneden aan het werk. Excuus, hoop dat niemand op mijn antwoorden heeft lopen wachten
;)

Leuk, Alf, zo'n banjo. Maar wel gek (hoewel zeer herkenbaar...) dat we ons alleen een beloning kunnen geven van het uitgespaarde geld.

Speel je nu al banjo, of ga je het leren?

Ik speel het al naast een aantal andere instrumenten..
Maar ga me er meer op toeleggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Rudie en Tapas voor jullie berichtje, het is een verlengstuk van hetgeen waar Pietje Peut en ik het ook over gehad hebben. Even in het kort. Er bestaan verschillende relaties. Vriendschappelijke, moeder kind, hulpgever hulpverlener mantelzorger, zieke en meester slaaf relatie. Dit laatste is is de relatie die wij hebben. Heel tegenstrijdig want hij is de zieke.
Dus niet gelijkwaardig. Dat is nooit geweest en juist zo belangrijk in een relatie, vooral het geven en nemen, het delen, het knuffelen enz.
Hij weet precies wat mijn zwakke plekken zijn en als hij zegt ik kan het niet of ik weet het niet, klopt dit niet. Hij heeft een academische opleiding gevolgd en heeft bovendien een heel goed stel hersens.
De opdracht die ik heb mee gekregen is, niet meer dan hooguit om de twee dagen, één a anderhalf uur bij hem te zijn, om zo mezelf te beschermen tegen teveel energie die weg gezogen wordt.
Verder wil ik eens gaan kijken of ik een week thuis kan blijven. Eens kijken of hij het zonder mij ook kan.
Dus gaan we dit na morgen doen. Morgen moet ik de kast nog in elkaar zetten zodat alle kleren op geruimd kunnen worden.
Nog ff gehad over mijn angst voor mijn agressie. Dit heeft toch te maken met de angst om zoveel schade aan te richten en vervolgens met schuldgevoelens te blijven zitten.
Zo dit was het. We gaan er mee aan de slag.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjaak, als ik je lees, dan denk ik "ja. moet kunnen."

Maar dan lees ik Tapas en dan denk ik "tja. Dat is zo"

Volgens mij houden wij onszelf graag voor de gek. (het is toch ook moeilijk. zucht)

Ik drink ook niet voor de smaak. Dan kon ik het wel af met 1 glas of zo.
Als er niet genoeg in huis is, dan drink ik zelfs niet.
Dan voel ik me opgenaaid en geirriteerd.
Maar het is nog veel erger als ik maar een fles kan drinken
en de 2e is er niet terwijl ik nog niet vol zit.

Ik geloof niet dat dat om de smaak gaat. :D

Mariam, niet jaloers zijn.
Ik denk dat veel hier zitten te dubben over hetzelfde.

Ik zeg wel heel stoer van die vriend en de vijand maar ik loop al de hele dag peultjes te zweten omdat ik vanavond wil .....

En hoera. ik heb al 1 dag niet gedronken :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Ari
had het ook gedaan als ik nog had gedronken hoor
maar had dan meer moeten verkopen...
Ik heb hier nog 3 violen liggen..voor de verkoop
En het klinkt wel leuk als je het
uitgespaarde geld aanwendt voor
iets speciaals
Heb ik toch het gevoel dat ik niet helemaal
voor niks ben gestopt..
Misschien moet ik naast de getelde dagen
ook aangeven hoeveel geld ik heb bespaard..(nu 503,69)
Kan allemaal
dankzij
jouw countertje Ari!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[
Als het al 9 jaar zo gaat dan verwacht ik zelf niet echt dat het anders kan gaan of Jos moet opeens zomaar 'het licht gaan zien' wat ik nog niet zie gebeuren

Tapas wat denk je zou een houten hamer iets zijn. Heb m'n houtdraaibankje nog boven staan
;)
Maar je hebt helemaal gelijk met je bericht hoor. Trouwens erg knap dat wanneer je de alarmbellen af hoort gaan, je er op de juiste manier op kunt reageren.
Ondanks het heel veel groeipijn gekost heeft. En inderdaad, de enigste die zichzelf kan veranderen ben jezelf. Zolang je jezelf er niet van bewust bent hoe je functioneert, is er geen verandering mogelijk.
En daar is toch moed voor nodig.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...