Spring naar bijdragen

Zondag 7-3-2010

bolletje

Aanbevolen berichten

Dar,

Je kunt eens een centraal stofzuigsysteem overwegen.

We hebben dat een paar jaar gelden aangelegd en het werkt fantastisch.
Je stofzuigt in stilte, gewoon muziekje aan, en het belangrijste: de aangezogen lucht wordt via een cycloon naar buiten geblazen.
Je ruikt dus ook helemaal niets, perfect voor mensen die allergisch of zo zijn, of gewoon een hekel hebben aan de herrie en de lucht van het (normale) stofzuigen, ik dus...

Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Luciene,

Ik herinner me je ook nog van vroeger.

Mij doet het persoonlijk niet veel als mensen af en toe nog drinken. Ik krijg er geen trek van en ben er ook niet jaloers op. Ik weet namelijk voor mezelf dat IK het niet kan. Ik wil niet eens proberen of ik me tot 1 glaasje kan beperken. Waarom zou ik? En wat is nou 1 glaasje? Ik dronk namelijk voor de roes, niet voor de lekkerte, want ik vond wijn en bier eigenlijk vies smaken.

Als ik zo'n schema zie als dat van Bakkom, is mijn eerste gedachte: Wat belachelijk! (Niet persoonlijk bedoeld, Bakkom!) Die dag 1 glaasje, de volgende dag niks, dan 2 glaasjes... Maar hé, het zal allemaal wel bestudeerd zijn en wie ben ik dan om dat belachelijk te vinden? Nou ja, een alcoholist dus! Ik denk niet in glaasjes, maar in flessen en sixpacks. Dus zie ik niet in wat iemand zou hebben aan 1 glaasje.

En net omdat ik zo denk, omdat ik een alcoholistenbrein heb, weet ik dat de eerste niet nemen voor mij de goede keuze is. Ik laat die eerste al meer dan 2 jaar staan en voel me daar prima bij. Het feit dat ik die keuze gemaakt heb, geeft me rust en vrijheid. Ik wil niet meer terug naar vroeger, want drinken was voor mij een hel. Ik wilde het niet, maar deed het toch. Keer op keer op keer. Hier op het forum leerde ik dat het net die eerste was die me de das omdeed. Dat ik gewoon niet 1 glaasje kan drinken, omdat het hek dan van de dam is.

Er zijn mensen die het wel kunnen, 1 of 2 glaasjes drinken en niet meteen doorgaan. Als zij dat kunnen, dan waarom niet? Ik heb daar geen bezwaar tegen. Waarom zou ik? En als ze daarvan genieten en er verder niet onrustig van worden of niet gaan zitten aftellen tot ze weer mogen, waarom zouden ze het dan niet doen? Ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet uitzoeken, of ze het kunnen of willen.

Het jammere is dat je ook vaak ziet waar 'een keer proberen' toe kan leiden. Dat mensen weer voor maanden of jaren vertrokken zijn en de weg niet meer terugvinden. Dat ze zichzelf compleet de vernieling in drinken en de knop niet meer kunnen vinden. Daarom denk ik ook dat het goed is dat de stoppers wijzen op het gevaar van die eerste, omdat alcoholisten vaak niet weten dat het gevaar net in die eerste schuilt, en dat het na verloop van tijd steeds gemakkelijker wordt om die eerste niet te nemen. Dat het na langere tijd zelfs gewoon wordt om niet meer te drinken. Dat het een bevrijding is om niet meer voortdurend met drank bezig te zijn of te tellen of af te tellen.

En ik wil toch nog iets zeggen over zo'n schema. Het is zo kunstmatig! Waarom de maandag een glaasje en de dinsdag niet en de woensdag 2 glaasjes? Waarom niet gewoon zeggen: Ik mag van mezelf wel 1 of 2 glaasjes op de dagen dat ik daar zin in heb of als er een feestje is of weet ik veel wat. Iemand die geen probleem heeft met drank denkt toch niet in schema's? Ik vind dat dus een beetje gek. Zo'n schema draait dan toch ook om het in bedwang houden van je drankgebruik, en dan ben je er toch ook de hele tijd mee bezig? Of zie ik dat verkeerd?

Maar het is ook wel wat Bakkom zelf aangeeft en wat Tapas schrijft: misschien kom je er op die manier achter dat dat woensdagse glaasje eigenlijk geen meerwaarde heeft. Of je komt erachter dat je je niet aan je schema kunt houden, en dat je misschien beter helemaal geen glaasje meer kunt nemen. Of het lukt prima en je geniet van de toegestane glaasjes zonder dat dat verder nog problemen oplevert.

Maar om terug te komen op je vraag, Luciene: van mij mogen mensen best schrijven dat ze nu en dan iets drinken. Mij doet het weinig, en daar ben ik blij om!

Groetjes,
Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik aan mijn therapie begon hoorde daar een aantal gesprekken
bij de Brijderstichting bij.
Vanwege mijn alcoholverleden en het feit dat ik zo heel af en toe nog
heb gedronken.
De meest bizarre vraag die ik daar kreeg vond ik of ik wilde stoppen of minderen.
Ik had uitgebreid mijn verhaal gedaan, verteld dat ik vele jaren niet
gedronken had en dat ik het zeer moeilijk vind gestopt te blijven.
De moeite met gestopt blijven is onstaan nadat ik na jaren van niet drinken
het wel weer eens dacht te kunnen proberen.
Wat ik dus uberhuabt niet snap van de instituten die zich verslavingszorg noemen,
is de gedachte dat alcoholisten kunnen minderen.
Maar goed, ik schrijf wat mij hierin stoort.
Het lijkt mij een ware kwelling om elke dag 2 glazen of eenheden alcohol te mogen
of willen drinken.
Het verlangen naar meer is weer aangewakkerd en dan begint alle ellende van voor af aan.
De alcoholist die het bij 2 glazen kan houden bestaat niet.
Alcolisme is een ziekte geestelijk zowel als lichamelijk.
Daar ben ik absoluut van overtuigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@albertina: je hebt gelijk en leuk om je weer te 'zien'

@teveel: Hé Harry 2 maanden droog dat is steengoed en wat zou het prettig zijn als we gewoon sociaal zouden kunnen drinken zonder dat we dan weer doorslaan. Maar ja, we hebben een stofje in ons hoofd die getriggerd wordt als we meer dan bvb 2 glazen ophebben. En 'ons' daar bedoel ik dan mensen mee die alcoholisten genoemd worden (wat we dus ook zijn :-)).

@bolletje: oordelen moeten we nooit over de ander, dat ben ik helemaal met je eens. We weten nooit hoe het precies bij de ander zit, het hoe en waarom van een verslaving. Want laten we wel wezen: wij hebben deze verslaving maar verslaafd zijn aan chocola of wat voor geestig stofje dan ook, er is nog geen echt antwoord hoe je een verslaving in de hand kunt houden. Het gaat er om of je de kracht kunt vinden om je verslaving te hanteren.

@Dar: je hebt helemaal gelijk om vragen te stellen aan iemand die bvb maanden droog staat en aangeeft toch weer voor de bijl is gegaan. Als we alles maar onder de mantel van begrip zouden verstoppen heeft dit forum ook geen zin. Uiteindelijk willen we de handel in de hand zien te houden. Dan is het fantastisch als je door hier aan te geven dat je (weer) in de fout bent gegaan daar wel op gereageerd wordt met minimaal de vraag: waarom? Alleen vind ik dat de echte 'stoppers' dan toch altijd begrip op moeten blijven brengen. Zij zijn namelijk maar één glas verwijderd van die iemand die in de fout is gegaan. Mijn broer is ongeveer 16 jaar geleden gestopt met alcohol. Heeft zelfs jarenlang een stichting gehad ter bestrijding van alcohol en drugs. En sinds een jaar weer aan de alcohol en nu iedere morgen weer moet beginnen met een biertje om het leven aan te kunnen. Daar zit natuurlijk een heel verhaal aan vast maar ik bedoel maar: het kan verkeren.

Wat ik dus wil zeggen: we zijn allemaal één glas verwijderd van weer starten en per dag moeten we de eerste laten staan. Alles draait dus om dat ene glas. We zijn allemaal mensen en soms zo sterk en soms zo verrekte zwak. Wie zijn wij.... en dat vinden we vast allemaal.

Liefs van een zwakkeling....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Fran, (leuk ook jou weer terug te zien) je hebt gelijk over het schema van Bakkom (ook dus van mijn kant niet persoonlijk bedoelt) als je een echte alcoholist bent is de schade in je hersens al gebeurt. Ik heb ergens volgens mij bij thema's daar iets over neergezet in 2007. Na 2 glazen is 'het' ding in je hersens al getriggerd. Voor de één misschien na 3 glazen maar het gebeurd. Jongens we hebben het principe van een natte krant!! Het blijft dus een levenslange strijd.

Naast dat dingetje in onze hersens zoeken we in de drank ook steun. We willen iets vergeten, het gevoel van lichtelijk aangeschoten zijn lijkt zo prettig. (ging het maar niet verder) Misschien is het dus per individu handig om uit te zoeken waar men de drank voor in de plaats zet. Een klote relatie? Eenzaamheid? Niet datgene in het leven bereikt hebben waar we naar zochten? Nou ja, vul maar in. Daar zouden we allemaal voor ons zelf ook naar moeten kijken en een antwoord op zoeken. Uiteindelijk willen we allemaal alleen maar gelukkig zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Isa: je hebt helemaal gelijk daarin schuilt het probleem. Wel heel goed dat alcohol niet meer iets is wat je denken beheerst!!

@Yahala: Heerlijk weer zo te zien van hier binnen uit. Maar volgens mij nog wel koud maar daar kan je je tegen kleden. Woon je in de buurt? Gaan we m'n hondje uitlaten :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een boude vergelijking.

Zouden ze in een afkickkliniek voor drugsverslaafden ook zeggen: 10 lijntjes per week kan geen kwaad? En dan met een weekschema dat je op maandag één lijntje mag en op woensdag twee? Kan ik me niet voorstellen! :huh:

En voor stoppen met roken zeggen ze ook dat minderen niet werkt en dat je nooit meer een sigaret mag aanraken.

Het is bekend dat alcohol een harddrug is die ontzettend veel schade aanricht. Toch wordt hier heel anders mee omgegaan en is het maatschappelijk aanvaard. Ik snap dat niet goed. Zal ook wel een geldkwestie zijn (accijnzen). Plus dat bijna iedereen wel alcohol drinkt.

Misschien dat ze bij alcoholproblemen eerst willen uitzoeken of iemand wel verslaafd is of niet. Maar mij lijkt het dat als je hulp zoekt omdat je niet om kunt gaan met alcohol, de conclusie wel duidelijk is. Toch blijkt ook dat sommige mensen na een periode van zwaar drinken weer 'normaal' kunnen drinken. Ik denk dat dat erachter zit, achter de mogelijkheid die geboden wordt om te minderen. Plus dat ik ook denk dat een aantal mensen er vanzelf achter komt dat helemaal stoppen de beste oplossing is. En dat voorstellen om te minderen dan minder afschrikwekkend is.

Toch blijf ik het zelf ook wat raar vinden. Vooral omdat we allemaal ooit NIET gedronken hebben en toen ook geen last hadden van het niet-drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by: isa
Albertina... idd ik herken dat van Brijder... toen ik de vraag stelde of ik ooit nog zou kunnen

drinken, niet dat ik het zou willen, kreeg ik ook te horen dat het makkelijk kan...alleenmoet je

hele goede afspraken met jezelf maken........

BB says: sommige hulpverleners worden niet gehinderd door gebrek aan kennis.:wacko::devil::angry:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Isa,

ik heb niet gevraagd of ik ooit weer zou kunnen drinken,
ik weet zelf dat dat niet kan.
Ook werd mij een soort trekremmer aangeboden,
"Naltrexon".
Zomaar uit het niets, ik had er niet eens om gevraagd.
Ik vind het triest dat er hulpverleners zijn, die zo
weinig kennis van zaken hebben.
Daarom is het fijn dat er zelfhulpgroepen bestaan
deze mensen weten waar ze over praten.
Ze hebben het zelf allemaal meegemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voel me nog steeds beetje lamlendig. Is zoals het is. Ga in bad, zon op mn smoeltje, lekker warm.
Maar he, ik rook en drink niet. Oh zo.
Vanochtend zeer heftig trekmoment wat roken betreft, bah, wat is verslaving toch een rottig iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even hééééél iets anders.
Voor de kook liefhebbers (Dar, Vie) onder ons,
ik heb een hele mooie en leuke site ontdekt.
"ministerie van eten en drinken"
Wat een lust voor het oog en wat een leuke verhalen
worden erbij geschreven.
Echt even kijken hoor.
:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helloa
Allereerst
De poes is op de kattebak geweest
Wat een opluchting

Ik ben vannacht nog even naar het Goa feestje geweest
Knetterharde Trance muziek
Ik had gehoopt op een Arabisch riedeltje , want dat stond aangegeven, maar nee
Wel mooie muziek hoor, maar ik heb niet veel gedanst.
Dus beetje aan de kant staan en op zo'n box zitten. Tja wat doe je dan als je niet mag roken of drinken. Met een rietje spelen. Sinas uit een flesje.
Ben om kwart over drie naar huis gegaan. Vond het wel goed. Er zou nog een betere deejay gaan draaien, maar ik had smiddags ook al mn heug gehad met het buikdansspectakel.
Ik had geen flashback van 7 jaar geleden, en ben onderweg naar huis nog even aan het water gaan zitten naar de sterren kijken.
Ik heb wel wat gewonnen. Mn vrijheid. Ik ging nooit uit hier in deze stad. Veiligheid. Nu durf ik het weer. Zal het niet zo vaak doen, maar ik heb wel de keus. Heel fijn xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...