Spring naar bijdragen

Dinsdag 8 juni 2010

Yvonne

Aanbevolen berichten

Somberheid, depressie... lastig hoor.
Bij mij is het heel vaak boosheid, die naar binnen gericht wordt. De energie kruipt dan naar binnen in plaats van dat ik iets ga doen, .... ipv actie te ondernemen.
Actie zou dan kunnen zijn: voor mezelf opkomen, minder machteloos willen voelen... voelen dat ik een duidelijke plek heb voor anderen....

Ik probeer het als energie te zien. Energie die de verkeerde kant opgaat.
Vraag is dan: wat heb je nodig, wat kun je doen om die energie beter te gaan richten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 581
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Leuk Zonnetje, die opgravingen. Ik heb vorig jaar een boek gelezen van Irving Stone
over de opgravingen van Schliemann. Ik vond het boek een goed beeld geven
van wat er allemaal bij komt kijken. Wel raakte ik op een gegeven moment de draad kwijt
waar ze nu aan het graven waren; maar hij heeft veel kunnen opgraven en veilig kunnen stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ER
Ik weet als geen ander wat het is om depressief te zijn
nergens zin in hebben, nergens geen plezier aan beleven
het gevoel hebben vast te zitten, uitzichtloosheid
geen zin in het leven. En dat elke dag.
En alle goedbedoelde adviezen
en oppeppingen van anderen veranderen daar weinig aan.
Het is voor anderen moeilijk voor te stellen hoe dat is
dat het je niet kan schelen dat de zon schijnt of
de bloemetjes lekker ruiken, het doet je niets.
Ook proberen anders te denken werkt op dat moment
toch ook niet.
Ik ben nu minder somber dan een tijd terug, heb geen AD
gebruikt, wilde dat niet. Ik ben er nog niet helemaal
vanaf, bevindt me in een soort neutraal tussenstadium:
niet somber, maar ook niet uitbundig of levenslustig.
Ik kan er wel mee leven, maar hoop dat het nog wat bijtrekt.
Ik hoop voor jou ook dat je je snel wat beter gaat voelen:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet weer waarom ik gisteren niet meer wist hoe ik dat vorig jaar deed met niet-drinken.
Vorig jaar zat ik nog zo in niet-drink dat er weinig ruimte was voor wat wel. Nu is die ruimte
er meer voor wat wel. Maar ik merk ook dat er niet zo hard iets wel moet zijn. Ik bedoel
ik zoek niets vervangend weer. Er hoeft niets vervangen te worden, soms is die neiging er wel,
iets vervangend te willen zoeken maar het moet niet meer. Het begint wat beter door te dringen
bij me dat iets nu gewoon is zoals het is. Dat snapte ik wel maar ergens was er nog steeds
wat weerstand; iets anders willen dan er is. Er verdwijnt nog steeds verzet uit mij en dat
voelt wel lekker ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verzet is toch ook een vorm van boze energie Dhendro?
Je wilt iets anders zien of hebben, dan dat het er is....
Ik herken dat heel erg, gewoon die innerlijke oordelen over situaties in het dagelijkse leven, een soort plagen van jezelf. Waarom is het nu nooit gewoon eens 100% goed? Tegelijk vind ik mezelf dan zo'n ontevreden secreet.... dus mopper op mezelf... en zo gaat dat maar door. Echter, mij lukt het ook steeds vaker om de dingen wat bij te stellen en dat zijn werkelijk maar heel kleine momenten. Momenten waarin ik kies om het nét even iets anders te gaan doen, of...idd het te laten voor wat het is.... ik kan nu eenmaal niet van alles veranderen.... mooier hebben. Het is zoals het is...... en blijven zoeken naar een evenwicht, want er liggen 1000 kleine valkuilen op de loer en soms moet je dan kiezen en er actie op zetten. Met behoud aan geloof in jezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alf, je beschrijft precies mijn gevoel.
Ik zou dat stukje moeten uitprinten en in de WC hangen. Ik heb daar een whitebord en daar staat het gedicht van Dhendro op van En wat als het nu goed is.
Maar dank je voor je woorden.
Cathy, geen idee, ik kreeg de brief dat ik moest komen en toen ik belde zeiden ze dat ze met spoed gaan kijken of ik kan werken.
Heeft mijn emotionele uitbarsting toch geholpen?
ik hoop op niks dan kan het ook niet tegenvallen. het schijnt ook een intake te zijn dus ik zie wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begin dat zo af en toe ook te voelen Dhen, dat er
iets niet hoeft te zijn omdat er gewoon al iets is, dat wat zich aandient.
Geen vervanging omdat er iets vervangen moet worden. Dat hoeft
helemaal niet, het kan, hoeft niet.Het is nu een keuze geworden
gelinkt aan goed luisteren naar het lijf en de geest: wat heb ik nu
nodig? Voorheen moest ik de 5 uursborrel vervangen door cola,
dat hoeft steeds minder, evenals de koffie met koek om 20.00 uur.
Het geeft wat meer rust. Sta aan het begin hiervan, het wisselt per dag.

Vorige week had ik een kort moment van verlichting, een gevoel
dat niets er werkelijk toe doet, even te zweven boven het gekrakeel
gekonkel, toekomstproblemen etc. Een mooi moment, duurde ongeveer 10 minuten
en hoop dat vast te kunnen houden, het vaker op te kunnen roepen
of toe te kunnen laten, open te stellen, ik weet nog niet precies hoe
dat werkt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, nou ik ben benieuwd Emma. Aan de ene kant geeft het misschien onrust (weer zo'n bezoekje) en tegelijk kan het toch ook een volgende stap betekenen.

Haha, en ik maar denken dat je al verdiept zat in je boek buiten....
Heb je een "goed boek" gevonden? Niet nieuwsgierig hoor....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat klinkt dat fijn Alf, ik denk dat dat een belangrijk begin kan zijn van meerdere ervaringen op die manier.
Tja, en het lijkt toch heel erg op de mindfullnes.... je aandacht naar het nu en zien wat er is en daar niet over oordelen, maar laten zijn. Mild zijn. Ook naar jezelf dus vooral.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Alf wat doet me dat goed, te horen dat je even een moment had waarin je je wat beter voelde. Die momenten zitten ook in je en ik hoop echt dat die meer en meer gaan komen voor je. Weet dat ze er zitten en als er meer plaats in jouw lijf komt, komen die momenten hopelijk meer. Dat moet gewoon. Een mens is toch heel erg gericht op goeie gevoelens en zodra die de kans krijgen, komen die naar boven.
En over een paar weken als alles voorbij is, hoop ik dat dat gedeelte van de apneu, ook verleden tijd zal worden. Ik blijf daarin geloven.:heart::sun::heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Cathy, maar het werkt raar vind ik, eerst is er verzet, dan is er poging tot acceptatie.
Maar als ik probeer te accepteren door verzet (wat jij zegt boosheid, ondankbaar secreet)
werkt dat niet. Dus dan eerst maar zeggen ok ondankbaar secreet maar dan daar weer onder
zit pas acceptatie en geen ondankbaar secreet ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja, je vertelde erover Emma.
Je gaat je eigen innerlijk kind troosten en helen....
Zoooo belangrijk, vrede krijgen met dat lieverdje, waar de ziel nog zo mooi en puur in zat.

Dat anderen daarin iets wilden vernietigen.... was ze bijna gelukt. Maar de ziel is sterk.
Die kracht weer voelen is het helpende en helende.

(ik praat ook voor mezelf; nu en dan moet ik het kind in mij ook even weer vasthouden en koesteren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met je eens alle boze energie is nutteloos maar ik kom daar niet van af door verzet,
eerst accepteren dat die boze energie er ook is, dan kijken kan ik er wat mee. Anders blijf
ik in een situatie die ik niet accepteer maar niet kan veranderen. Daar is m'n hele
verslaving begonnen met verzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal
Ik werd vandaag verdrietig wakker
Gister met yoga gebeurde er iets met mij
Ze moest me aanraken om iets te wijzen, en de manier waarop ze dat vroeg, met zoveel respect voor mn eigen ruimte....ik realiseer me nu dat ik bij de buikdans juf in elkaar krimp als ze maar neigt om me aan te raken. Om bv mn handen in de juiste positie te zetten.
Misschien moet ik het geen sex willen van mr Exvlam ook maar eens in een ander licht zien....
De oorzaak ga ik niet meer gedetailleerd uitspitten want ik heb geen zin in herbelevingen, maar ik denk aan de nacht dat ik moest vechten om niet verkracht te worden (uren !) de maanden daarna dat ik behandeld werd in het ziekenhuis, het leek wel een rocky horror show (sorry maak er een beetje een grapje van). koud en hard en liefdeloos was dat.
En het allerergste was dat mensen niet met me konden knuffelen want ik zat in een vogelkooitje en ze konden er niet bij. En ik had het zooooooo nodig.....ik weet nog mn vriendin die heel lang haar neus tegen mijn neus hield want dat was het dichtste bij dat ze kwam..
Potverju

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt goed Alf, fijn, Een mooi helder moment. Zo begon het bij mij ook een keer, los van alles,
was op een ferry van eiland A naar B vorig jaar, ik mocht binnen niet roken en ging buiten
sigaretje roken, bij de boeg. En in 1 keer: flits: wat kan ik het mezelf toch moeilijk maken
en waarvoor in vredesnaam, kijk die wereld toch eens; aan mijn voeten en ik kan er alles,
als ik maar zou durven vrij te zijn. (beetje Titanic gevoel, hoe heet ze op die boeg) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dhendro.... je bent onvergelijkbaar!!

Natúúrlijk is het nodig om dat verzet onder ogen te komen!!
(verzet is ook een van mijn belangrijke thema's!)
Het is in mijn geval onderdeel van mijn schaduwkant: namelijk dingen ALTIJD anders willen dan ze zijn.
(mooier, beter, sneller, bewuster, unieker, zuiverder hahaha...)
Ik ben daar ernstig van aan het afstappen, al jaren mee bezig..... pff

Het heeft idd geen zin om jezelf dmv verzet op te peppen naar iets mooiers (dan er is).
Ik kan soms zelfspot aanwenden om dingen wat te relativeren voor mezelf. Echter, dat kan ook wel eens over het randje gaan. Ach, de beweging van het leven volgen, de stroom.... en meebewegen, zo goed en kwaad als dat gaat.....

Ik vind dat in het hulpverlenen ook lastig naar anderen toe. In het oppeppen van de ander zit ook iets van 'niet accepteren' dan dat het nu even is bij die ander.... kan dus aanmatigend zijn. Ik merk dat ik daar al een beetje in verander. Dat moet ook, anders voed ik ook mijn eigen verzet weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy, ja dat ben ik met je eens, het lukt niet om een ander te veranderen het kan gewoon niet.
Iemand kan mij ook niet veranderen, niet echt, niet naar een nivo dat ik het zelf geloof.
Maar ik vind die herkenning hier met sommigen heel leuk want dat bevestigd wel dat we
het weliswaar zelf moeten doen maar toch niet echt alleen. Beetje raar wel een soloproces
maar toch gedeeld :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...