Spring naar bijdragen

Even voorstellen

sober321

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben sober321, en man van 33 jaar oud, ZZP'er, heb geen kinderen en geen relatie.

De reden dat ik mij hier voorstel is net als bij de meeste anderen hier; ik ben gek op drank.

Dit is rond mijn 19e begonnen en is in de loop de jaren uitgegroeid tot een full-time bezigheid. Wat begon met 's avonds na het werk een flesje bier, werd al snel een soort drinkmarthon om zoveel en vaak mogelijk dronken te worden.

Rond mijn 25e dronk ik ongeveer een kratje per dag, 's weekends aangevuld met jenever.

Afgelopen jaren begon ik me meer en meer te realiseren dat ik moest stoppen met drinken, lichamelijk trok ik het niet meer. Ontstekingen, pijn in je lever en nieren, gewrichten en altijd moe en niet veel slaap. Geestelijk hetzelfde, je begint te wankelen; een rechte lijn trekken lukt niet meer. Toekomst perspectief, ideeën uitwerken, gewoon ergens aan beginnen, alles spoelt weg om maar weer dronken te worden.

Na meerde korte periodes van niets drinken kwam ik erachter dat nuchter zijn geen straf is. Het is een opluchting. Ik heb nu bijna een maand niets gedronken en voel me er hartstikke goed bij.

Ik heb me hier aangemeld omdat ik het gevoel heb dat ik het van me af moet schrijven, dat ik het kwijt moet. Ik lees hier allemaal berichten van mensen die soortgelijke ervaringen met alcohol hebben en om een of andere reden sterkt mij dit. Je komt erachter dat je niet de enige bent met dit soort problemen.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sober, inderdaad ben je niet de enige die problemen heeft met het gebruik of misbruik van alcohol.

Welkom op het forum en zoals je denk ik al wel gezien hebt kun je hier je ei kwijt.

Vooral als het eens even tegen zit of je hebt behoefte aan een luisterend oor is er bijna altijd wel iemand die je met raad en daad bij staat.

Helaas is het vandaag abnormaal stil en denk ik dat je vanavond wel meer reacties krijgt.

Vooralsnog ben ik blij dat je de stap genomen hebt om je hier te melden.

Hopelijk tot ziens op b.v. de dagdraad.

Groetjes, Aicha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties Aicha en Haddock.

Het stoppen met drinken is natuurlijk niet zonder slag of stoot gegaan, de eerste dagen had ik echt veel trek in bier. Het is jarenlang een gewoonte geweest en dan stop je er zomaar mee. Mijn lichaam is gewend geraakt aan alcohol. Ik heb er een aantal nachten niet van geslapen en eigenlijk val als je stopt in een soort gat. Wat ik me voorgenomen had was om weer wat discipline en regelmaat terug te brengen in m'n leven. Er optijd uit 's morgens, fatsoenlijk eten (ook met groente en fruit) en ergens mee bezig gaan. Ik heb wel last van concentratie problemen. Ik hoop dat ik mijn leven weer een beetje vorm kan gaan geven en dat ik niet per se alcohol nodig heb om te kunnen genieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Sober.

Zoals je al schreef, ben je hier in goed gezelschap. We kennen allemaal het probleem, alleen de details wisselen per persoon.

Wat goed dat je al een maand niet gedronken hebt. Was er wat gebeurd, zodat ineens de knop om kon? De verschijnselen die je beschrijft, horen m.i. bij het afkicken van de drank. Bijna iedereen slaapt in het begin slecht, heeft drankdromen, concentratieproblemen en noem maar op. Je kunt ook een tekort hebben aan vitamine B.

Weet je huisarts van je problemen? Misschien is het wijs om even je bloed te laten nakijken, of sowieso vit. B te vragen. Ik weet niet precies meer welke vitamine B het is. Ik geloof B-6.

Er zijn zoveel situaties waar, als je een zware drinker bent, voor jou (mij) een drankje bij hoort. Beloning na een dag hard werken, tijdens het koken of wat dan ook. Dat is zo gekoppeld aan een bepaald moment en inderdaad het is het afleren van een slechte gewoonte.

Ik heb de internetbehandeling van Tactive gedaan, waardoor ik handvatten kreeg om voor die momenten alternatieven te vinden. Bovendien heb ik geleerd welke situaties voor mij valkuilen zijn.

Wij hebben hier een virtuele huiskamer, waar het vandaag toevallig heel stil is. Hij zit op "ditjes en datjes, de dagdraad". Daar zijn regelmatig mensen te vinden die over van alles kletsen, maar omschakelen als iemand het moeilijk heeft of iets wil vragen.

We hebben daar ook het dagpact. Daar zet je je op als je vandaag per se niet wil drinken. Je belooft jezelf en de andere dagpacters dat je vandaag niet zult drinken en 's avonds vertel je hoe het gegaan is. Zeker als je weet dat je een moeilijke dag gaat krijgen, is dat soms net een extra steuntje in de rug.

Ik wens je veel succes en volharding.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sober321 ook ik heet je welkom .

Ik reageer idd. wat laat op de dag , maar voor mij is dat meestal dan een uitzondering .

Ook ik ben recent gestopt nu ong. 5 maandjes terug , dus nog ook nog vrij pril .

Je zoekt andere bezigheden , ik zou zeggen joh probeer een 1 avondje in de week sowiso de locale AA groep in je buurt te bezoeken .

Je zult er support van kunnen krijgen ( als dat nodig is )

Er zitten allerlei lotgenoten , wie weet tref je er een maatje .

Ik ben volslagen verandert , muzieksmaak is rustiger geworden etc. etc.

Je maten ( drinkmaten ) zul je verliezen , want in dat wereldje ga jij niet meer passen .

Idd. zoek wat anders , misschien heeft iemand anders hier nog wat ideeen .

Grtz.

Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sober.

Een mooie basis heb je al aan een maand,

dus je motivatie om door te zetten mag groot zijn.

Natuurlijk kost het tijd om tot rust te komen en te herstellen.

Je fysieke afkick is waarschijnlijk klaar en je psychische afkick is volop

bezig. Dingen die je door je drinken niet hoefde voelen, kunnen

alsnof de kop opsteken; jarenlang kunstmatige slaap is niet 1,2,3

of, in jouw geval; 3,2,1 zomaar hersteld. Alles heeft tijd nodig.

Dus maken we hier de stapjes vaak klein en overzichtelijk.

Per dag, liefst in het moment van hier en nu.

Mindfullness heeft mij erg veel geholpen

en daar heb ik nog steeds veel aan.

je gaat dit kunnen Sober:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de tips en adviezen!

Er zijn een aantal redenen waarom ik gestopt ben; de belangrijkste is dat ik nog iets bereiken wil in m'n leven. Ik voelde me doodongelukkig als ik weer naar de winkel moest om bier te halen. Ik had er een slecht gevoel over als ik dronk (tenminste de laatste 2 jaar). Ik ben gestopt omdat ik constant het gevoel had dat ik m'n tijd en geld beter kon besteden. Het was een soort full-time job, waarbij ik geen tijd had voor andere dingen. Verder natuurlijk de geestelijke en lichamelijke aftakeling.

Komend weekend ben ik weer eens uitgenodigd voor een feestje, ik denk niet dat ik ga. De verleiding om weer wat te gaan drinken is dan net even te groot.

Vanmiddag ga ik nog even langs de winkel voor vitamine B6. Heb er iets over gelezen op internet en het lijkt me niet onverstandig.

Verder werk ik nu in m'n vrije tijd aan een webwinkel, hier kan ik m'n zinnen mee verzetten, vind het leuk en als ik het goed heb levert het straks ook nog een paar centen op.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sober laat je absoluut NIET overhalen , beter nog ga met niemand niet een discussie er over aan .

Je staat heel ja heel sterk , als je niet toegeeft aan wie dan ook .

Ik voor mij zelf heb een soort visitekaartje ontworpen , en laten afdrukken ( zie evt. http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ISEBWGGA.jpg ) .

Deze is lijkt mij vrij duidelijk , ik heb het in de 5 maanden dat ik droog ben voor mij zelf nog gelukkig niet nodig gehad .

Maar mocht ik een " trekmoment" krijgen , dan zie ik dat als ; de kwade ik , probeert nu de goedwillende ik uit te lokken / over te halen .

Ik heb me voorgenomen om dan dat kaartje er bij te pakken , en symbolisch aan mij zelf te overhandigen .

Zo van joh geen discussie , ook absoluut niet met je zelf !

Sober ik ben net gisteren terug van een 14 daags verblijf in de " alcoholkolonie " Polen , 1 week zat ik er alleen .

Ik heb de tijd daar benut met mij zelf te confronteren met de ellende die dat " vuurwater" teweeg brengt , en zeker daar .

Velen ( ook mijn AA maatjes ) hadden het me afgeraden te doen , maar ik ben er sterker uitgekomen .

Zo heb ik daar mijn alcoholistische buurman weer gezien , die schatrijk zou zijn geweest als hij niet alles verzopen had .

Zo heb ik er eens rondgelopen op een kerkhof , en de data ( leeftijden ) bekeken op de stenen .

En geteld hoeveel er wel niet van lagen Velen van die alco's daar worden n.l. amper 40 jaar oud !!!!!!!

Sober je bent idd. pril droog , twijfel je aan je zelf , dan ook niet doen .

Maar je ziet je kunt het ( later ) ook positief gebruiken .

Ik heb wel bemerkt dat ik feestjes helemaal niet meer leuk vind , als de eerste begint te brallen donder ik meestal direct maar op .

En dat duurt nooit zo lang nadat ik ben gekomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...