Spring naar bijdragen

Dinsdag 26 april

Brugal

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 223
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik begrijp iets niet..

Primula en wijfie..jullie zijn beide minderaars. Ik weet niet of dat met het oog op stoppen is maar welke afspraken hadden jullie dan juist met jullie zelf gemaakt en verbroken? Het valt niet te lezen uit jullie berichten. Jullie zijn er beiden niet echt lekker van dat merk ik en vind dat ook heel spijtig daar niet van. Maar ben wel benieuwd.

Buiten dat begrijp ik wel dat minderen als eerste wordt naar achter geschoven maar het is zo frappant.
Zes halve liters per dag is waaaaaaaaay to much. Ieder weet dit. Maar ik zeg niet kappen die handel, ook al drink ik niet.

Ik weet niet waarom me dit zo stoort. Want in wezen zou ik het bij mezelf moeten zoeken. Ik ben namelijk diegene die het tegen de borst stoot.

Misschien is het omdat het aanvoelt alsof een alcoholist niet sterk genoeg kan zijn om te leren alcohol in de hand te houden en automatisch geklasseerd wordt als het niet meer in de hand kunnen hebben van. Nu niet, morgen niet, nooit niet.
Waarom zijn er dan zo veel minderaars hier op het forum die het wel kunnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Yvonne,

de pogingen die ik ondernam om het uit te leggen eindigden in pure zelfdestructie.

Ben daar nu wel wat van het afstappen, maar dat is een vreselijk traag proces.

Ik probeer nu vrijwiliggerwerk, maar zelfs daar leidt mijn perfectionisme en faalangst tot afzeggen en excuses verzinnen.

Maar ik blijf het wel proberen. gelukkig. En ik heb hoop.

Rae

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rae, ik begrijp dat dat verschrikkelijk moeilijk is.
Ken van heel nabij iemand die ook volledig afgekeurd is (qua werken dan) en zoveel wil.
Zelfs deelnemen aan een 'hobby' waar je iedere week naar toe moet lukt niet, terwijl het iets is waar die persoon zoooooo van houdt.
Zo graag willen... er aan beginnen en binnen een paar weken helemaal naar worden van het 'moeten' , die druk is al te veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yvonne,

Ik hou mezelf bezig, zo zie ik het slechts. 'k krijg er zelfs een vergoeding voor. Vijf euro per dag. Meer mogen ze niet geven, anders komen ze belastingtechnisch in de problemen. Maar goed, als je bedenkt dat ik op een uitkering leef, dan zijn die tachtig tot honderd euro per maand een welkome aanvulling.
Helaas, mijn zwartgallige kijk op dingen stelt me niet in staat ergens nog aardigheid in te hebben. De ergste mismoedigheid wordt gelukkig onderdrukt door de prescripties, anders zou het leven nagenoeg ondragelijk zijn.

He jakkes, 'k begin weer te zeuren! Sorry, mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rae :present::present::present::present::present::present::present:Als een perfectionist ooit tevreden kan zijn met het resultaat is dat een enorme kick. Jammer dat dat zo ontzettend weinig gebeurd. Velen die hier zijn op het forum zijn perfectionisten. Vaak zie je dat alcohol en perfectionisme samen gaan. We kunnen zo ontzettend moeilijk tevreden zijn. We eisen zoveel van onszelf dat we daar bijna nooit of te nimmer aan kunnen voldoen.
Door ons te richten op de dingen die niet goed zijn, kweken we faalangst.

Gunn. ik ben blij dat je vanavond bij ons gebleven bent. Hoop in ieder geval dat het vannacht in je hoofd rustig blijft.
Heb je nu nooit last van angstgevoelens als je gedronken hebt? ikzelf had daar n.l. ontzettend veel last van. Ik wist toen alleen niet dat het van de alcohol was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
fleurtje

Ik begrijp iets niet..

Primula en wijfie..jullie zijn beide minderaars. Ik weet niet of dat met het oog op stoppen is maar welke afspraken hadden jullie dan juist met jullie zelf gemaakt en verbroken? Het valt niet te lezen uit jullie berichten. Jullie zijn er beiden niet echt lekker van dat merk ik en vind dat ook heel spijtig daar niet van. Maar ben wel benieuwd.

Buiten dat begrijp ik wel dat minderen als eerste wordt naar achter geschoven maar het is zo frappant.

Zes halve liters per dag is waaaaaaaaay to much. Ieder weet dit. Maar ik zeg niet kappen die handel, ook al drink ik niet.

Ik weet niet waarom me dit zo stoort. Want in wezen zou ik het bij mezelf moeten zoeken. Ik ben namelijk diegene die het tegen de borst stoot.

Misschien is het omdat het aanvoelt alsof een alcoholist niet sterk genoeg kan zijn om te leren alcohol in de hand te houden en automatisch geklasseerd wordt als het niet meer in de hand kunnen hebben van. Nu niet, morgen niet, nooit niet.

Waarom zijn er dan zo veel minderaars hier op het forum die het wel kunnen?

Kan het zijn Fleur dat je de onmacht ziet?
Het willen en het niet kunnen?
Van sommigen...
En dat je zelf zo graag ook de macht zou willen hebben, maar het gevoel hebt dat je die macht niet hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga naar bed luitjes. Met enig tandenknarsen heb ik de avond uitgezeten en dan is 22.00 uur een mooie tijd om er een eind aan te breien. Vooral vanwege de sigaeretten hoor. Niet roken vind ik nu heel lastig vol te houden. Slaap lekker. Morgen een nieuwe dag! :lips:

En voor morgen wil ik nog niet de pret drukken, maar deel toch alvast maar mee dat ik de indruk heb dat het weer heftig aan het omslaan is. Hier staat al een harde frisse wind (buiten :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allemaal, terug uit de sportschool, goed gevoel :)

@walbo ja erg is dat hè? De minuten aftellen voordat je van jezelf weer mag drinken. En vooral ook: als ik eenmaal begon te drinken hoefde ik van mezelf niks anders meer te doen, niet meer de deur uit, niet meer onder de mensen...

@Gunn: ik ben ook een jaar uit het arbeidsproces geweest, eerst helemaal, later gedeeltelijk. Gelukkig wel mijn baan gehouden (dat ik die eigenlijk niet meer leuk vind is een ander verhaal). Ook veel therapie gehad, ruim een jaar GGZ, deeltijdtherapie, 3 dagen per week. Hier kwam mijn drinken wel ter sprake, maar er werd niet heel veel aandacht aan besteed. Drinken was voor mij een manier om met mijn persoonlijkheidsstoornis om te gaan: vermijden om onder de mensen te komen. Ben nu uit therapie, maar omdat ik merkte dat ik weer dreigde af te glijden, ben ik gaan nadenken over stoppen en nu dus gedaan :) Mijn ervaring: alcohol, antidepressiva en persoonlijkheidsproblematiek zijn geen goede combinatie. Niet voor de lever maar zeker ook voor mijn gemoedstoestand.

@Rae is inderdaad moeilijk uit te leggen, loop daar zelf ook tegen aan. Ik ben dan nu wel 100% arbeidsgeschikt, maar ik kan niet meer zoveel hebben als vroeger. Mijn familie vermijdt het ook om te praten over mijn therapie en zo. Zit nog steeds een negatief stempel op :( Goed dat je blijft proberen. Ben je nog in therapie? Kun je daar voldoende je dingen kwijt als het gaat om faalangst en perfectionisme in combinatie met je werk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Sowhat

Fleur,

Wat zou ik graag willen dat ik een minderaar zou kunnen zijn,maar helaas.

Ik kan het een paar weken in bedwang houden,maar 2 glazen zijn niet genoeg voor mij.

Dus uiteindelijk worden het weer 2 flessen,en dan begint het hele gesodemieter weer opnieuw

Zoooo herkenbaar en ook wat je eerder zei: als je dronken bent kan en hoef je niet meer..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff, moet moeilijk zijn Sowhat, maar goed dat je het van jezelf weet, dan kun je er rekening mee houden.

mup, lekker slapen hoor... en wat morgen betreft... grrrrrrrrr. had eigenlijk gehoopt op weer een mooie dag, maar het klopt, eind van de middag stak hier al een koude wind op.
Affijn, zulke mooie dagen gehad, ik mag niet klagen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fleurtje: wat mij betreft stel je een goede vraag!

Wat wil ik nu precies?

Minderen of stoppen??

Minderen in de zin van 2 glaasjes per dag lukt mij niet, dat is een ding dat zeker is.
Bij/met anderen hoef ik niet zonodig (ook vanavond niet gedaan). Dat weet ik ook zeker

Ook 4 flessen per week wil ik niet meer! Dat weet ik ook zeker!

Het is bij mij ook een kwestie van alerter zijn! Dat weet ik ook zeker!

Maar nooit meer?

Gisteren niet, vandaag niet en morgen niet, dat weet ik ook zeker.

maar ik mag zeker toch nog wel schrijven he????

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luitjes, ik ga ook mijn bed opzoeken.

Primula, ik weet hartstikke zeker dat Fleur never nooit de bedoeling heeft gehad dat jij niet meer zou mogen schrijven, dat ze niet de bedoeling heeft om je monddood te maken...
Affijn, ik spreek weer voor een ander... moet ik ook niet doen, Fleur geeft zelf wel antwoord :P

Nogmaals... ik ga er vandoor...
Voor iedereen straks trusten.... op naar morgen :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt vonneke.
Ik kan best een minderaar zijn als ik me daar op richt. Of ik het wil zijn is een andere vraag. Alles staat met zelfcontrole/wilskracht. Veel hangt af waarom iemand drinkt in eerste instantie.
Ik ontken niet dat het moeite vraagt maar dat vraagt het niet drinken ook.

Als ik wijfie en primula lees en ik zou niet beter weten, zou ik denken dat het stoppers zijn. Ik wil hen niet in diskrediet brengen door dit zo aan te halen maar toch voelt het zo. Terwijl ze het nooit onder stoelen of banken hebben gestoken dat ze minderen en niet stoppen.
Er is nog steeds zo weinig dat aan bod komt als het gaat om minderaars. Ik wil er van leren.
Ik wil niet enkel horen dat het niet of moeilijk kan. Ik wil niet altijd horen hoe weinig kans er toe is. Hoe 'zwak' een alcoholist is (dat maak ik er dan misschien van). Maar ik wil weten hoe dat juist komt. Vanwaar het komt.
Anderzijds is bewezen dat velen het niet kunnen.
Het is een dubbel iets.

Ik voel me aangesproken..automatisch. Ik merk dat ik in de verdediging ga..automatisch.
Het is niet in balans. Dat vind ik spijtig
Dat wil niet zeggen dat ik automatisch tot minderen over ga. Want ik veronderstel dat men mijn gevoelens daar nu aan linkt. Als ik daar wel voor kies, wil ik de ruimte hier om te leren.

Maar het is niet in het kort uitgelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...