Spring naar bijdragen

zw*ak moment/terugval

bertje

Aanbevolen berichten

Hallo Bertje,

Ik ben een minderaar, althans dat probeer ik te zijn. Mijn drang om te drinken heeft te maken met het willen verdoven van gevoelens: zowel geestelijk als vooral lichamelijk. Ik moet regelmatig naar bed met medicijnene, vanwege chronische pijn en kan een heleboel dingen niet meer of niet op de geplande tijd. Er is ook geen uitzicht op verbetering en dat vliegt me soms aan.
Een valkuil is dat er altijd drank in huis is, omdat mijn partner gewoon door wil blijven drinken, tenzij het helemaal niet anders kan. Het verschil is dat hij wél maat kan houden. Hij is wel solidair en houdt zich aan dezelfde verminderafspraken als ik.
Wat ik dus moet doen is erkennen dat ik nu naar bed moet gaan, ook als ik niet wil. Meestal kan ik er daarna beter tegen.
Verder heb ik een zwak punt: tegen etenstijd komt de trek in een borrel, omdat we dat zo gewend waren. Overdag heb ik niet zo'n last. Ik probeer structuur in mijn leven aan te brengen en dat helpt me de week door. (Dit ook omdat ik last heb van depressieve klachten en anders helemaal mijn bed niet uitkom.
Naar bed of afleiding zoeken zijn mijn helpers en vooral niet al drank inschenken die keer dat het "mag"als mijn partner nog niet in de kamer is, want dan ga ik voor de bijl.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij toch meer iets egocentrisch en het willen wegkwijnen in me eigen fantasie, wat een grote schijnwerkelijkheid is natuurlijk, maar dat is drank in alle situaties.

Ook lokt het genieten nog naar me, terwijl ik weet dat alcoholisme progressief is en eindigt in het moeten drinken om te kunnen functioneren. Vervolgens een periode stoppen en mezelf enigszins stabieler voelen, maar ook eigenwijs zijn om weer te beginnen met drinken. De avond zelf vol euforie genieten, om de volgende dag "toch" weer wakker te worden met een verslagen gevoel. Schaamte is bij mij verdwenen en praat openlijk over het drankgebruik... Helpt in die zin ook niet echt positief mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lytse,

Ja dingen die je niet meer zelfstandig kan dat is hard afzien.
drank verdooft de boel tijdelijk maar op ten duur heb je nog een probleem erbij die de andere problemen ook geen goed doen.
misschien moet je structuele afleidingen zoeken zodat je niet zo ermee bezig bent(lekker makkelijk praat natuurlijk)
het borrelmoment heb ik tijdelijk opgelost door vroeger te gaan eten en structuur doe je ook goed
op tijd uitgebreid eten koffie luch thee enz
ik heb het met mijn partner op dat gebied echt getroffen ze drinkt niet tot nauwelijks
misschien moet je het er thuis toch nog eens over hebben al ik het maar voor een tijdje tot je sterker in je schoenen staat
doorgaan he!
groetjes bertje

zoals je de rest van de reacties gaat het toch wel vaak om andere problemen even tijdelijk uit de weg te gaan,
had ik er nogal eens een handje van om deze problemen aan te grijpen om er nog eens eentje te nemen
wel erg makkelijk en lekker maarr harstikke fout

nog wat tipjes wat ik doe al ik ff een dip/zwak moment heb

leuke film huren ben je zo weer 2 uren verder
stukkie rijden, winkelcentrum door
veel laptoppen
veel licht aan in huis pept me op
lekker eten niet te vaak natuurrlijk
op tijd op bed
misschien heeft een ander n

ff wat vrolijks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lytse, het is een zware opgave om te minderen
als je triggers, genoelens/emoties verdoven en depressie en pijn zijn.
Je partner zou je geen groter kado kunnen geven dan samen met jou een afgesproken periode helemaal
niet drinken en wat al in huis is, wegdoen, achter slot en grendel bij een kennis die je in vertrouwen durft
nemen. Echt, je zal eens zien wat een rust dat geeft. En dan heeft het ADB worden een kans. Dit is zelfkwelling, de kat op het spek binden en je voor de bijl gaan gevoel bevestigen. ik duim voor je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag was ik ontevreden over wat ik aan het doen was. Zat tot 14 uur hier en een beetje op youtube en wikipedia en nog wat van die sites die best leuk zijn maar tijd vreten. Terwijl ik gewoon nog wat werk heb liggen. Het kwam ineens op. Ik had het eerst niet eens door wat het was. Het was wel even schrikken. Veel van die momenten of situaties zie ik wel aankomen. Dan kan je er een beetje op anticiperen. Nu ging het heel snel. Kan me echt voorstellen dat je er in trapt als je er even met je kop niet bij bent. Vreemde ervaring. Juist ook omdat de oplossing was te gaan doen wat ik moest doen. Dus weg van het forum. Beetje tegenstrijdig. Nou ja, weer een ervaring rijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij trekmomenten ga ik eerst na waar het vandaan komt. Ik pak dan de "H.A.L.T" erbij.

H= Hungry

A= Angry

L= Lonely

T= Tired

Dat zijn nl meestal de redenen waarom ik trek krijg. Ook het mezelf ergens voor willen belonen hoort daarbij. Wanneer ik de oorzaak van mijn trekmoment weet, kan ik er op een andere manier iets aan doen dan drinken..Dus bij honger ga ik eten, bij boosheid probeer ik het van me af te schrijven of uit te praten, bij eenzaamheid ga ik de deur uit of bel iemand op, bij vermoeidheid duik in het bad in. Zoiets:)
Voor mij werkt het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...