Kohtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Hoi Toine, Alcohol is geen ziekte, verslaving is een ziekte. Fysiek: dwangmatig gebruik van een middel, het onvermogen om te stoppen als we eenmaal zijn begonnen. Mentaal: de obsessie of het alles overweldigende verlangen om te gebruiken, zelfs wanneer we ons leven aan het verwoesten zijn. Spiritueel: onze totaal egocentrische houding. We hebben het gevoel dat we kunnen stoppen wanneer we dat willen, ondanks alle bewijzen van het tegendeel. NA, en ook AA, CA, OA, SLAA en noem al die A's maar op die met het 12 Stappen programma werken, bieden niet een religieus programma maar een spiritueel programma. We hebben het vaak over God, dat is zo gekomen door de oorsprong van AA in een vrij christelijke samenleving van het Amerika van de jaren 30 van de vorige eeuw. Maar ook voor niet-gelovigen, anders-gelovigen, een beetje-gelovigen, diep-gelovigen helpt dit programma, omdat deze God alleen een aanduiding is voor iets wat óns kan helpen om boven ons verslaafde zelf uit te komen.. God wordt ook vaak de Hogere Macht genoemd, en dan ook nog zoals JIJ hem begrijpt of toe wilt laten. Ik was ook lang op zoek naar wat deze Hogere Macht dan wel zou zijn en kwam er niet uit. Elke keer dat ik dacht het te weten, was het toch weer anders. Het gaat er mij ook niet meer om om mijn hogere macht te identificeren, maar alleen maar om er op te vertrouwen, er "gebruik" van te maken. Ik vind er rust, het veilige gevoel en de mogelijkheid om mezelf te zien zoals ik werkelijk ben, zonder angst voor (ver)oordeling en vergelding. Niet zoals ik denk dat ik het beste overkom bij anderen, maar echt helemaal mezelf, met mijn angsten, m'n onhebbelijkheden, m'n irreële verwachtingen, maar ook m'n lichte kanten leer ik zien. Zo leer ik mezelf steeds te betrappen op gedrag wat zeer wel kan leiden tot gebruiken. En dat doe ik niet alleen, maar in de veilige omgeving van de fellowship, waar we beschermd worden door Tradities en Concepten. Dit zijn geen regels en geboden, dit zijn suggesties. Niets moet, alles mag, mits het maar past in de principes van het programma. En zelfs als het niet past mag het, maar zullen eventuele consequenties je vanzelf de weg weer wijzen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Jaja, witte weet t!! Sorry nog daarvoor!! Maar ikke ga wel goed!! Niet altijd, nee dat is ook waar!! Maar over t algermeen gaat t wel goed!! En nu moet k dus weer dus aantal dingen gaan doen! Zi'e jullie later nog!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 10 september 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Originally posted by: Vlaamsmeisjeje wit waje moe doejn ?Raetis tied dathuut is,snelle poeze aka snelle prente,quote> Meisjtje, e je gie wel e geheuhn gie? Two Cowboys - GegingegeugengiZe spreekn't wel nie uut met e 'hee' mo met e 'hache'. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
witte Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Dan houden we het maar op het algemeen VM Fijne dag nog Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 10 september 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Originally posted by: KohtjeWe hebben het gevoel dat we kunnen stoppen wanneer we dat willen, ondanks alle bewijzen van het tegendeel.quote> Waarom moet dat er zo vaak bij staan bij beschrijvingen van alcoholisme. . Ik krijg dat hier soms ook naar mijn kop geslingerd. En in elk folderke over drinkers leest ge dat ook. Dat is een manier van omgaan met alcoholisme maar is er niet inherent aan. Ik heb nooit een ontkenninsfase gehad. Heb misschien 1 keer meer gedronken dan dat ik me voornam. Dan heb ik het idee opgegeven dat ik dat kan óf wil. Ik heb daarentegen wel jaren moeten opboksen tegen mijn omgeving die niet wou aanvaarden dat ik van mezelf vond dat ik een alcoholprobleem had. Omgekeerde ontkenningsfase als het ware. Vriendin, familie, beste vrienden. "De omgeving heeft het gevoel dat je kan stoppen wanneer je wilt, ondanks alle bewijzen van het tegendeel". Dat mogen ze ook in de folderkes zetten. Gewoon een detailtje! Rae. Aanpassing: "De omgeving heeft het gevoel dat je kan stoppen wanneer zij willen, ondanks alle bewijzen van het tegendeel" Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Misschien, Rae, zegt je omgeving wel dat het met jou wel meevalt omdat ze zelf in een ontkenningsfase zit. Misschien zijn ze bang dat ze moeten toegeven dat ze, als ze zeggen dat jij een alcoholprobleem hebt, zij ook iets fout doen.. want wie accepteert er nou een volslagen alcoholist in zijn omgeving? Alcoholisten, dat zijn toch die lui die met een eindeloos blikje bier de godganse dag op een bankje of onder de brug bij elkaar zitten te smoezen?.. Verslaafden hebben het gevoel dat ze kunnen stoppen waneer ze dat willen.. of ze nou "teveel" of "meer dan teveel" of precies de hoeveelheid drinken die ze zich voorgenomen hadden.. maar ze willen niet stoppen, dus hoeven ze het niet te bewijzen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Ik sluit voor nu ook af. Morgen weer een dag.. doegdoeg. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
toine Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 hoi kohtje ja klinkt allemaal mooi en vind het fijn dat je een aansluiting bij een groep hebt gevonden. zou dit zelf ook graag willen, maar daar ben ik een, denk ik, te eigenwijs en ook vooral te verlegen mannetje voor, geloof ik... zie mijzelf niet zo in een groep passen of wat dan ook, maar ja weet natuurlijk nooit wat de toekomst mogen brengen alvast dank voor de uitleg! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
toine Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 voor vlaams meiske te gek! http://youtu.be/-C_BTgWRzZo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 10 september 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Originally posted by: KohtjeVerslaafden hebben het gevoel dat ze kunnen stoppen waneer ze dat willen.. of ze nou "teveel" of "meer dan teveel" of precies de hoeveelheid drinken die ze zich voorgenomen hadden.. maar ze willen niet stoppen, dus hoeven ze het niet te bewijzen.quote> Dat is toch volslagen absurd. Ik ben alcoholverslaafd. Waarom moet iemand anders over mij zeggen dat ik het gevoel heb dat ik kan stoppen wanneer ik wil vanuit een soort eigen visie op alcoholisme? Daar krijg ik toch wel de kriebels van. Ik drink op mijn manier en ik herken soms nauwelijks hoe andere mensen hier drinken, of dronken of nadenken over drinken. Wat we gemeen hebben is dat we een alcoholprobleem hebben en de wil om er iets aan te doen. Maar om iedereen zo over dezelfde kam te scheren, grr. Als ik 'zuip', dan zuip ik zonder grens, behalve in slaap vallen. Da's een levensgroot probleem. Als ik 'drink', dan weet ik dat ik niet meer dan 1 glas binnenkrijg omdat het me dan gewoon niet meer aanstaat. Mijn vorm van minderen dan. Dat vind ik geen probleem maar een voordeel over bv. mensen die op een avond 5 glazen drinken. Maar kom met dat verhaal maar es af bij de AA.Rae. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
toine Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 laat je niet kennen he rae! een ieder heeft zo zijn waarheid gevonden denk ik, maar zijn toch allemaal zoekende, toch.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
toine Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 heerlijk! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Originally posted by: RaeA ta Flams is, va wukke streke zie je gie tonne? quote> Da is gin Antwaarps in ieder geval Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Originally posted by: borretjeDat kàn niet Kohtje.Nooit ben je genezen van een verslaving, nooit.Dat is levenslang.Tenzij je het (weer) op een zuipen gaat zetten.Dan is het levenskort.Maar genezen, never.quote> Niet mee akkoord! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
heleen Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 En...hoe maak je een nieuwe post? Hallo Eric. Ook nog maar sinds heeel kort van de partij hier zie ik. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 En weer weg zwaai zwaai Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snoepje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 fleur..moet je wel uitleggen waarom je het er niet mee eens bent Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Moet dat snoep? Weinig zin in.. Ok ik zal het nuanceren..als men zegt dat een alcoholist nooit zal genezen in de zin dat ie nooit meer drinken kan ben ik niet akkoord. Als men nooit genezen ziet als altijd op zijn hoede moeten zijn, daar ben ik in mee. Maar ik ben riebedebie..mijne snicker roept Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Ohh het was genezen van een verslaving..nu ja..kleine nuance. zwaai zwaai Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
toine Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 fijne avond allemaal, maak er wat van en toedeledokio. tot morgen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snoepje Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 dat een alcoholist weer kan drinken, zou denk ik toch heel moeilijk worden hoor,voor de meesten en een alcoholist die gestopt is zal heel zijn verdere leven op zijn hoede moeten blijven,want het gaat nooit meer over mijn mening Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
witte Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Nou het is jammer dat sneeuwwitje hier alweer niet meer schrijft. (tenminste ik heb dr al een tijdje niet meer gelezen) maar die had volgens mij haarfijn kunnen uitleggen, dat drinken not done is, als vet verslaafd bent geweest... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Madelief Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Zit iedereen aan de maaltijd? Hier nog niet, manlief is nog niet thuis, oke we eten altijd laat hoor. Vanmiddag ben ik aardslui geweest! Maar daar is het weekend voor he? Soepje staat al te pruttelen, want mijn wederhelft gaat morgen naar onze zuiderburen, naar een beurs. Dus ik zeg, nou dan doen we nu alvast het soepje ipv morgen... Was oke, hij moet ook nog sporten, dus zwaar eten zit er dan niet in. Maar eet smakelijk allemaal!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Rae goede dingen schreef je. Herkenbaar! en iets om over na te denken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 10 september 2011 Rapport Share Geplaatst 10 september 2011 Ach.. Wat zal ik zeggen.. De politie is wonderwel niet geweest En mijn eh.... Is nu kaal.. Ik weet het niet Hoeft ook niet Ik doe de doe.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden