Gestopt Geplaatst 25 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2012 Dag allemaal, Graag zou ik in dit onderwerp ervaringen willen delen met het innemen van natuurlijke voedingssupplementen en neurotransmitters zodat we elkaar wat op weg kunnen helpen. We zijn zo gewend om zo maar anti depressiva (ook weer chemische toestanden) te slikken dat we soms de andere weg (natuurlijke stoffen) vergeten. Het gaat hier redelijk met goede en slechte dagen. In mijn tijd in Zuid Afrika heb ik diverse medicaties uitgeprobeerd (anti-depressiva, anti-psychotica). Al met al kan ik hier niet helemaal enthousiast over zijn, raar suffig en raar gevoel in mijn hoofd, diarree, maagkrampen, er niet bij zijn. In overleg met mijn psychiater ben ik nu drie weken hiermee gestopt. Overgestapt dus naar natuurlijke voedingssupplementen. Voor mijn spierspanningen en krampen gebruik ik een hoogwaardig magnesium (Orthica), hoge dosis vitamine C en een supplement voor mijn zuren-basenhuishouding. Strak twee liter water per dag blijven drinken. Al met al dagelijks nog heel veel ontgiften en bij tijd en wijle ziek. lam en uitgeput op de bank liggen. Maar in ieder geval NIET drinken. Het niet slikken van magnesium voel ik onmiddellijk in mijn lichaam. Het lukt mij nu wel om eens in de 2 dagen 3 km te wandelen. Sinds enkele dagen gebruik ik 5-HTP capsules, de voorloper van serotonine. Hier reageert mijn lichaam goed op. Ook ga ik beginnen met het ondergaan van (lymfe drainage) massages voor de dieperliggende spierweefsels en ontgifting. We hebben als alcoholisten allemaal te maken met depressies, eventuele terugvallen, maar het lichaam moet ook zo ongelovelijk veel verwerken van onze eigen gifinname van alcohol gedurende lange tijd dat het logisch is dat we op de kop staan na stoppen met alcohol. Het is niet alleen onze psyche die is aangetast maar ook het gezonde functioneren van het het lichaam zelf. En als dat niet meewerkt worden we ook weer depressief. Ik heb gehoord van mensen dat ze wel 1 tot 3 jaar in een depressie blijven verkeren na het stoppen van alcohol nuttigen. Pfff, wat een vicieuze circel is het toch. Ik hoop op zinvolle reacties en uitwisselingen wat betreft het innemen van supplementen. Liefs, Gestopt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Hoi gestopt, Wat ik begrepen heb gaat het ontgiften vrij snel, in enkele weken/maanden is je lichaam weer hersteld. Tenminste wat nog hersteld kan worden dan. Bij mijzelf waren mijn waarden binnen 3 maanden weer op normaal en bij mijn man na een half jaar. En die heeft het toch echt iets zwaarder te pakken gehad (acute leverontsteking). Na een half jaar geen extra vitamines en andere ondersteuning meer van de arts. Hij wilde zien in hoeverre het lichaam dat zelf weer kon. De uitslagen waren verrassend goed. Nu als ik goed reken zit jij op 8 maanden (bijna), zouden jou waarden dan ook niet al goed moeten zijn ? Wat extra vitamine kunnen sowieso geen kwaad natuurlijk, maar het lijkt me dat je er wel heel erg mee bezig bent. Of dat je er toch meer schade aan over gehouden hebt dan verwacht ? Hoe zit het met jou waarden ?? Over het geestelijke deel valt veel te gissen. Dat kan met een paar maanden over zijn, maar het kan ook eeuwen duren. En ik spreek uit ervaring dat je van een depressie heel veel lichamelijke klachten overhoud. Om er een paar te noemen: buikpijn, misselijkheid, diaree, hoofdpijn, overgeven, hartkloppingen, spierpijn, hyperventilatie, reuma achtige pijn klachten. En waarschijnlijk nog wel veel meer, maar ik spreek over mijn eigen ervaringen. Ik ben nu een jaar droog. In dat jaar heb ik de HA meer gezien dan de afgelopen jaren. Een pijntje hier een auwtje daar. Tot we een knop omgedraaid hebben. Het zijn depressie pijntjes, uit de bloed uitslagen kwam niks bijzonder, dus we werken aan de depressie en daarmee aan de lichamelijke klachten. Ik moet je zeggen dat het voor mij een opluchting was, het besef dat het erbij hoort en dat ik niet gek ben. Ook zijn de klachten minder, ik geef ze nu een plekje. Al zijn er veel dingen die ik nog niet kan doen, ik heb mezelf geleerd geduldig te zijn. Er zit gewoon niks anders op Ik weet dat dit misschien niet echt een antwoord op je vraag is, maar misschien kan je er wel wat mee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Hallo Gestopt. Ik geloof heel sterk in de alternatieve middelen. In sommige acute situaties echter zijn de klassieke middelen heel hard nodig en dankbaar dat ze er zijn. Sint Janskruid is ondertussen door velen erkend als middel tegen depressie. Het duurt wel een week of twee vooraleer de werking ten volle begint. Maar er is geen bal bijwerking, wat alleen maar toe te juichen valt. Zoals ik je lees, heb je al veel weet en ervaring met deze producten. Magnesium vind ik ook een aanrader, alsook de vit B. Het probleem is dat goede suppletie behoorlijk duur zijn, maar efficiënt. Ik vergelijk de prijs steeds met de prijs van flessen wijn en dan is het snel verantwoord ;-) Daarentegen de laag gedoseerde "supermarkt" merken hebben amper effect. De traditionele farmacie strooit enorm veel tegenstrijdige berichten rond over voedingssupplementen omdat ze deze als een bedreiging zien. Dus het is een zelf onderzoek en uitwisselen van ervaringen om tot de juiste supplementen te komen. Ik gebruik dagelijks vitamine B complex van Altissa voor de vermoeidheid en ondersteuning van mijn lever. Veel Brandnetelthee ter zuivering van alles, is ook heel goedkoop. Venal van bional: kastanje en wijnstokblad voor rusteloze en pijnlijke benen. Calcium-Magnesium capsulen als spierontspanners. Indien nodig:valeriaan of sedinal als mijn zenuwen gieren door mijn lijf. Dr Vogel Famosan voor opvliegers, die sedert het stoppen met drinken al veel minder zijn! Bifiduscomplex van Altissa om mijn darmflora terug op punt te brengen, want heel die winkel was om zeep door het drankmisbruik. Het is een hele winkel, maar ik heb mezelf deze kuur toegestaan voor enkele maanden. Mijn lijfje verdient dat wel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Dag DO, ook ik geloof niet in homeopathie, maar sedinal en Sint-Janskruid zijn kruidengeneeskunde. Homeopathie houdt in feite in dat je de boel zo sterk verdunt dat de stoffen niet meer werkzaam kúnnen zijn, volksverlakkerij dus. Kruidengeneeskunde is wel degelijk op "echte" zaken gebaseerd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 En daar kunnen we dan gaan over discuteren natuurlijk. Maar dat wil ik lekker nie :-)) Ik heb enorm veel baat gehad met homeopathie met bepaalde zaken: pijnlijke menstruatie, wratjes bij de kids, leverproblemen, opvliegertjes, etc... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Eigenlijk valt daar niet over te discussiëren, 't is pure chemie. Soms heb je een placebo-effect, en de meeste zaken gaan gewoon sowieso, helemaal vanzelf, over. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Inderdaad nog een groot verschil tussen homeopathie en kruidengeneeskunde. St.Janskruid valt onder laatstgenoemde. Ik heb goede ervaringen met beide. Gestopt, onze hersenpan is één grote chemische fabriek. Antidepressiva werken doorgaans op het herstellen van het natuurlijk evenwicht van al die chemie, in het bijzonder de productie van neurotransmitters, zoals serotonine. Ik zie echter geen fundamenteel verschil tussen een chemische stof dat synthetisch verkregen werd in een lab en dezelfde stof dat uit fauna en flora gehaald wordt. Ik heb wel degelijk sympathie voor natuurgeneeskunde maar vrees dat deze kennis meer en meer uit het collectief geheugen van de mensheid verdwijnt en net zoals de moderne pharmaceutica in handen gevallen is van de big business. Van voedingssupplementen weet ik helaas niks. Een ander pad is misschien de Ayurveda-kookkunst, dat erg gericht is op je lichaamstype en naargelang de recepten aanpast om onevenwicht te herstellen, zowel psychisch als fysiologisch. Zelfde probleem weer, kapers op de kust. Dokters die zich uitgeven als Ayurveda-dokter en eigenlijk gewoon een online cursus gevolgd hebben. Vrees dat je beetje op je intuïtie moet afgaan en het aanbod kritisch bekijkt. Rae Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 26 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Wat Fibo ook al zei, big bussiness dus toch wel opletten en miss beter iemand raadplegen die er professioneel mee bezig is. Maar idd. neurotr. etc hebben een grote invloed op je al dan niet wel zijn. Ik heb zo ergens iets op geslagen daarover maar vind het niet direct terug maar ik zoek verder. Ging vooral over amino zuren (l-tryptofaan, l-tyrosine, melatonine etc...) icm hoge dosis vitamine. Was van een zwitserse dokter. Maar ik zoek verder, ik vind het wel weer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 27 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 27 augustus 2012 Interessant, voedingsupplementen zij héél iets anders dan homeopathie. En inderdaad het is booming bussiness. Mijn bescheiden mening is dat er met beide goede resultaten kunnén worden behaald, mist op de juiste manier gebruikt. Voedingsupplementen kunnen een mooie aanvulling zijn op je dagelijkse benodigdheden maar zijn nooit en te nimmer een vervanging voor voedingsstoffen en vitamines uit je dagelijkse voedsel, het is slechts een (tijdelijke)aanvulling. Homeopathie is het gelijke met het gelijkende genezen, dus men krijgt dezelfde stof toegediend die de ziekte of kwaal veroorzaakt. In het begin kan het de kwaal verergeren, en hoe sterker de verdunning hoe hoger de kans op resultaat. Ook hier is het zaak er deskundig mee om te gaan, er is een aantal jaren geleden ook een wijziging in de wet gekomen. Lang niet alles mag meer onder de noemer homeopathie worden verkocht. Er wordt nu een verschil gemaakt tussen fytotherapie en homeopathie. Fytotherapie is eigenlijk niet meer dan planten of kruiden geneeskunde, terwijl bij homeopathie lichaamseigen stoffen kunnen worden gebruikt om zoals gezegd, het gelijke met het gelijkende genezen. Dit gelijke met het gelijkende genezen is gebaseerd op de klassieke homeopathie en niet op producten die men zomaar te pas en te onpas bij elke drogisterij keten kan kopen. Daarom is ook bij de wet het verschil van fyto en homeopathie gemaakt. Er wordt in de homeopathie geen symptoom onderdrukt maar het lichaam wordt gestimuleerd zelf in verweer te gaan, dus daarom wordt het gelijke gezocht om het lichaam zelf aan het werk te zetten. Een klein voorbeeld, iemand heeft de ziekte van Lyme, dan is het zo dat er uit de urine van deze persoon de ziekteverwekker van Lyme kan worden gehaald. Deze ziekteverwekker wordt dan gestandariseerd en vervolgens aan de persoon toegediend. Daarmee wordt dan het lichaam geactiveerd uit zichzelf antistoffen aan te maken tegen de ziekte van Lyme, Dit is gebaseerd op de klassieke homeopathie. Tot zover mijn stokpaardje. @aanp. letter en typfouten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gestopt Geplaatst 27 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 2012 Bedankt voor de goede reacties die naar mijn mening zinvol zijn. Momenteel tracht ik mijzelf zo veel mogelijk af te leiden van de bestaande klachten, dus niet al te veel de focus er op te leggen. Ik heb nu even niet de tijd om er dieper op in te gaan, dat doe ik later wel. Groetjes, Gestopt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 28 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2012 Hoi Gestopt. Ik ben wars van chemische middelen, tenzij het mijn leven zou kunnen redden, m.a.w. alleen als ik er echt niet onderuit kan. Homeopathie was ik jaren geleden wel in geïnteresseerd maar tegenwoordig met de huidige kennis erover ben ik daar ook geen voorstander meer van omdat de werking niet kan worden aangetoond. De kruidengeneeskunde zoals b.v. St.Janskruid, als AD, heeft wel zijn werking, maar ook daarmee is het oppassen geblazen, het kan namelijk met bepaalde voedingsmiddelen zoals grapefruit niet overweg en er is ook een wisselwerking met andere medicijnen, zoals bijvoorbeeld het verminderen van de werking van de pil. De st. janskruiden die verwerkt zitten in middeltjes die vrij verkrijgbaar zijn bij drogisterijen zijn niet getest. meer info Eigenlijk ben ik dezelfde mening toegedaan als Jen. Heel veel dingen hebben een natuurlijk verloop nodig, tijd, vooral dus tijd, dus geduld, en vanzelf weer, door het lichaam zelf, "gerepareerd" worden en door een vernieuwde levensstijl met bewegen en gezond eten. Jarenlang je lichaam blootstellen aan de schadelijke effecten van alcohol heeeft gevolgen voor het lichaam, en de geest niet te vergeten, die niet met een week, maand of jaar verdwenen zijn. Bovendien ben ik er ook achter dat als ik niet veel te doen heb mijn lichaam en z'n gekke kwaaltjes hier en daar, meer op de voorgrond treden dan in een periode waarin ik druk bezig ben. Als ik dus "alleen maar in mijn hoofd" bezig ben, voel ik mijn lichaam 100 x meer en beter, en maak ik me daar ook drukker om. Succes! Groetjes Coco Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden