Spring naar bijdragen

Zaterdag 1 December 2012

mark

Aanbevolen berichten

Originally posted by: Hanneke
Helaas kan ik me niet droog afmelden.

Ik weet smoes, smoes, smoes maar er zijn nogal wat spannigen en ik hanteer dat nog steeds niet.

Ik overweeg om hier pas terug te komen als ik weer een paar weken nuchter ben. Ik vind het niet fijn hier iedere keer te moeten melden dat ik weer gedronken heb.
quote>

Heel exemplarisch!

Smoes gevolgd door maar; na het woord maar ga je jezelf verdedigen/ een verzachtende omstandigheid noemen waardoor je het voor jezelf en voor ons verklaarbaar vind/minder erg dat je het toch gedaan hebt.

Bijna iedereen, ik ook, doe dit zo dikwijls. Het hoeft helemaal niet, jij besluit te drinken om wat voor reden dan ook. Dat moet je helemaal zelf weten en wij zijn de laatste die je daarop kunnen/zouden willen veroordelen. Maar je doet waarschijnlijk iets wat je zelf niet wil en dat geeft wroeging. We zijn zo vaak zo streng voor onszelf en leggen ons "straf" op als boetedoening en ondergaan die straf omdat we het verdient zouden hebben.

Maar is straf functioneel? Helpt het als we zo hard zijn naar onszelf. Het calvinistische begrip zonde zit imo diep in onze volksaard. Per definitie zouden wij mensen zondaars zijn en slecht gedrag bevestigd dit en maakt ons nog grotere zondaars en in onze cultuur is zonde en boete doening zo erg aan elkaar gekoppeld.

Ik schreef het vorige week @Madeleine, oordeel mild over jezelf nee niet in de zin dat je zaken moet gaan doen die je eigenlijk niet wil, dat is niet mild maar wel menselijk. Dat doet/deed iedereen hier wel eens. Als dat gebeurd, leer er dan van, achterhaal patronen, zoek een verklaring en wil geen ezel zijn die zich 2 maal aan dezelfde steen stoot. Accepteer dat je als je leert "lopen" zonder drank je ook wel eens valt, als je niet wil vallen moet je blijven zitten en niet lopen. Maar je wil lopen dus je gaat wel eens vallen, shit happens.....get over it. Leer er van sta op en loop gezellig een stukkie met ons mee.

ADB is geen biechtstoel voor zondaars, het is een soort van loop school waar we leren lopen zonder drank. Mededelen is prima kan/hoeft niet perse.

Kern van wat ik wil schrijven is, loop mee met ons en ga niet zitten omdat je zittend niet kan vallen. Je valt nu. bedenk hoe dat komt en sta snel weer op en loop verder met ons.
Snap je wat ik zeggen wil?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 177
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...