Spring naar bijdragen

Over die ene lijn


Lifealot

Aanbevolen berichten

Ik ben met mijn leeftijd in de twintig waarschijnlijk één van de jongere gebruikers van dit forum, maar denk ook dat ik hier mijn verhaal moet kunnen doen.

Ik heb sinds het einde van mijn tienerjaren de diverse aspecten van de horeca mogen ervaring en veel van festivals/feesten genoten, maar daar krijg je te maken met een aantal dingen die op gegeven moment een gewoonte worden: het drankje na sluit, even met de collega's wat drinken en noem er nog maar een paar dingen op. En dan gingen we met vrienden nog wel eens lekker op stap, waarbij ook de nodige biertjes werden gedronken. Dat ging allemaal goed, eigenlijk nooit een kater en altijd de volgende dag weer lekker aanpoten. Ik viel na mijn stage enigszins in een zwart gat qua studie, omdat ik een bepaald tentamen telkens niet haalde en hierdoor een jaar langer over mijn studie heb moeten doen. In de vrije tijd had ik ook in mijn nieuwe woonplaats een stukje netwerk opgebouwd, alwaar ik regelmatig in mijn vrije tijd een drankje deed. Er was wel werk in de tussentijd, maar dat vulde in mijn geval geen hele weken (al wilde ik dat wel).

Na het behalen van het tentamen kon ik eindelijk beginnen aan het afstudeertraject, maar dit verliep helaas met grote tegenslagen en had het bij het bedrijf ook niet naar mijn zin. Ik ben dan toch zo'n doorzetter om het bij hen af te maken, maar ik zat regelmatig toch in de kroeg. Nadat de afstudeerperiode was afgerond viel ik weer in een gat, omdat ik niet fulltime aan het werk kon binnen mijn eigen vakgebied vanwege het nog niet hebben van het diploma. Ook voor andere werkzaamheden werden mijn sollicitatie afgewezen, omdat ik geen papieren en/of ervaring ervoor had. Uiteindelijk via het uitzendbureau fulltime gaan afwassen in een keuken, alwaar ik anderhalf jaar ook in dienst van henzelf heb gewerkt in als assistent... En gezien alle horeca in die plaats deden we al snel hier en daar een biertje, wat vaak wel meer dan eentje werd. En dan niet alleen in de plaats zelf, maar ik ging rustig ook nog even mijn kroegje pakken nabij mijn eigen woonplaats. De bus stopt er toch voor de deur, dus waarom zou ik niet even een bus daarna pakken?

Ik ben uiteindelijk nu bijna een jaar in mijn eigen vakgebied aan het werk geweest bij twee werkgevers, maar nu ik het bij mijn nieuwe werkgever niet naar mijn zin heb lijkt het toch weer erger te worden. Ik ga toch even met die en die een biertje doen, want het is toch weer even gezellig en mijn aanwezigheid voelt een soort van gewaardeerd (in tegenstelling tot waar ik werk). Ik heb bij mijn huidige werkgever problemen om me thuis te voelen, waardoor ik niet met plezier en motivatie naar mijn werk ga. Aan de ene kant wil ik stoppen, aan de andere kant ben ik van mijn inkomen afhankelijk door mijn woonsituatie (op jezelf wonen is niet goedkoop). Ik pak toch even een kroegje om er even uit te zijn, met één van de laatste keren een dermate beroerd gevoel achteraf dat ik nu echt voor mezelf aangeef dat ik een bepaalde lijn te vaak te ver aan het overschrijden ben. Dit kwam eigenlijk ook voornamelijk nadat ik van mijn een na laatste werkgever te horen krijg dat ik om financiële redenen overbodig werd, terwijl het juiste lekker ging en de afdeling door synergie van de mensen een stijging in prestaties vertoonde...

Ik heb voor mijn gevoel een probleem met alcohol ontwikkeld, ook puur doordat ik uit een soort van naïviteit het gebruik ervan als normaal zag. Ik drink gek genoeg als ik thuis ben bijna nooit, verder drink ik ook alleen maar bier. Ik ben geen fan van bijvoorbeeld sterke dranken, als ik één cocktail en/of twee mixshotjes per jaar drink dan is het veel. Ik veroorzaak voor mijn gevoel nog geen problemen voor mijn omgeving, maar ik wil dit ook voorkomen door te minderen of te stoppen. Zo is het twee weken geleden gelukt de volle week geen alcohol te nuttigen, en die ene keer dat ik in de kroeg zat aan frisdrank te zitten.

Ik denk dat er deels een stukje schuld voor het probleem ligt bij een stukje onzekerheid, terwijl ik juist met andere dingen veel doorzettingsvermogen kan tonen. Ik rook overigens niet, ik gebruik verder geen drugs en ik heb alleen lichte medicatie voor een allergie. Ik markeer verder tot op heden nog niets, behalve dat ik de laatste tijd me wel wat vatbaarder voel (in korte tijd 2x buikgriep). Ik denk ook gewoon dat het in mijn geval verstandiger is te stoppen dan te minderen, omdat dit voor mijn zelfvertrouwen weer een prestatie kan zijn. Het is eigenlijk begonnen als sociaal drinken, wat zich is gaan combineren met er een gewoonte ervan te maken en een soort van probleem- of emotiedrinken.

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk verhaal en/of goede tips die hierbij werken? Het vertellen van het verhaal (al is het wel een summiere versie) helpt wel om dingen beter te realiseren, dan wel voor mezelf terug te kijken waar het eigenlijk fout ging.

Ik ben verder wel iemand die graag dingen onderneemt of er op uit gaat, vandaag ook de naam Lifealot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Lifealot,

Hartelijk welkom op ons forum.

Ik hoop dat je je hier snel zal thuisvoelen

en dat je er veel aan zal hebben.

Het schrijven gaat je blijkbaar goed af

en is zonder twijfel een nuttig hulpmiddel in jouw strijd

tegen de drank.

Ik hoop je hier nog veel te lezen

en wens je veel succes en sterkte.

Groetjes, Frodo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey Lifealot, een hele vrolijke nickname!

Welkom hier.

Je hebt een mooie stap gezet: voor jezelf toegegeven dat er een probleem is.

Lees hier maar tegen 100 per uur mee op alle draadjes. Je zal snel hier en daar herkenning vinden.

Drankmisbruik heeft vele gezichten. Knap hoe je jezelf reeds kan analyseren. Lijkt wel dat je alle troeven in hand hebt op ADB te worden.

Wat mij betreft vind ik stoppen, al is het voor een bepaalde periode, een aanrader. Dan geef je jezelf eerlijk de kans om alle aspecten van het leven eens nuchter te bekijken. Dan pas kan je een correcte beslissing nemen ivm drankgebruik. Eén ding is zeker: het is een levensecht avontuur voor durvers ;-))

Greetzzz :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het volledig stoppen gaat mij om twee dingen:

- het is een uitdaging, zeker na al die jaren dat ik eigenlijk met het vloeistofje geconfronteerd ben;

- als ik ga minderen geef ik eigenlijk toch nog toe aan een soort van fout die ik maak, waardoor ik in het gemak toch in oude gewoontes kan terugvallen. Ik ben nog jong en sta aan het begin van mijn carriere, ik wil niet dat het er onder gaat lijden. Dat moet ik gewoon voor zijn. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je dat de rest van mijn generatie ook uitleggen? ;)

Toch vind ik het een soort van lastig om te oordelen hoe diep ik "gezonken" ben in deze verslaving, aangezien ik toch redelijk flexibel door die ene week heen ben gekomen... Nu moet ik wel zeggen dat die week veel energie kostte toen, en dat de problemen qua werk intensiever werden...

Maar toch blij een stap te hebben gedaan door er sowieso over te gaan praten, al is het maar via een forum. Het doet me gek genoeg toch anders denken, zeker als ik ook verhalen van anderen lees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lifealot,

Bij het doorlezen van de dagdraad kwam ik je naam al tegen en ben daarom eerst maar eens hier gaan kijken.

Je hebt inderdaad nog zo'n groot deel van je leven voor je liggen, incl. werk, relaties enz. Het zou jammer zijn als je eerst, zoals velen van ons, zwaar in de problemen moest komen voordat je zag dat het de verkeerde kant op gaat.

Ik ben na een jaar geminderd te hebben, uiteindelijk ook voor het helemaal stoppen gegaan. De ervaringen van anderen lieten zien, dat de trek in drank en je gedachten om het drankgebruik heen, veel actiever blijven dan wanneer je stopt. Ik drink nu bijna 3 maanden helemaal niets meer en dat bevalt me goed.

Ik wens je veel succes en vooral doorzettingsvermogen. Als je het moeilijk hebt, kom dan op de dagdraad. Daar zijn bijna altijd wel mensen die je willen helpen.

Samen komen we er wel.

Lytse:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook niet zo gelezen hoor ;)

Welkom Lifealot,

Ik zag dat je de dagdraad al gevonden had, dus ik denk is even kijken bij Wie is Wie ? wie die Lifealot nou precies is :D

Duidelijk verhaal.

En ik weet als geen ander hoe gevaarlijk het in de horeca werken is.

Iedereen drinkt daar :)

En als ik je verhaal zo lees, vind ik je een hele verstandige jonge man.

Je hebt niet voor niks zo lang gestudeerd, dat wil je niet weggooien voor een paar biertjes lijkt me.

Was ik maar zo verstandig geweest op jou leeftijd :$

Dan had ik die 10 jaar van mijn leven niet verzopen, zo zonde en zoveel gemist daardoor.

Ik heb van de minderaars begrepen dat stoppen makkelijker is als minderen, haal er je voordeel uit zou ik zeggen.

En als je vragen hebt kan je altijd roepen, niks is gek, stom, raar, vaag..........je zal verbaasd zijn er is hier altijd wel iemand die dat ook heeft of kent of weet of......

Nou ja in ieder geval welkom en succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lifealot welkom

Horeca gaf me ook het laatste zetje voor de definitieve verwoesting....

Maar een alcoholist vindt altijd wel een excuus.

Mijn smoezen zijn op.

alcohol en ik gaan niet samen.

Ik hoop dat dit forum voor je kan doen,

wat het voor mij doet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn geval heeft de horeca wel bijgedragen aan de ontwikkeling van het probleem, alsmede door de gemakkelijke toegang en het sociale aspect (je houdt jezelf voor dat je nooit alleen drinkt). En dat is wel het gevaarlijke van de horeca, zeker gezien je op gegeven moment een soort van netwerk krijgt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben sinds afgelopen oktober gestopt in de horeca, ik spreek nog één oud-collega actief vanwege een ondernemingsplan en een deel van je netwerk blijft altijd wel bereikbaar voor je. Of je nou drinkt of niet. :)

Bij mijn huidige werkgever zit netwerken er helaas niet in, onder andere omdat ik me er ook niet thuisvoel. Dat is ook één van de redenen dat ik er weg wil, maar vind het moeilijk werk te verlaten voordat ik alternatieve werkzaamheden heb. Ik zit gelukkig wel in de sollicitatieprocedures, maar de procedure doorlopen betekent nog niet dat je de baan hebt... Ik heb nu altijd het geluk gehad dat alles op elkaar aansloot, met helaas ook het nadeel dat ik eigenlijk in het afgelopen jaar heel weinig vakantie heb gehad... Bij nader inzien werk ik ongeveer een jaar non-stop, met weinig vrije dagen opgenomen én de week opgenomen vakantie heb ik besteed aan (fysiek) intensief vrijwilligerswerk. Je zou denken dat ik dan veel vakantiedagen heb, maar dat is ook weer het grote nadeel van werken via een uitzendbureau...

Bij nader inzien is het misschien ook een stukje gebrek aan ontspanning, dan wel 't zorgen dat ik me ontspan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn nachtrust werd redelijk vroeg verstoord, aangezien mijn buren zo "lief" waren om half acht te gaan ruziën over wat mee naar het strand moest...

Het gaat redelijk goed, al heb ik op dit moment meer last van de warmte en zit ik mij deels ook voor te bereiden op een gesprek met mijn leidinggevende morgen. Het gesprek is waarschijnlijk van beide kanten niet geheel positief, omdat ik mij er ook niet echt thuisvoel op mijn huidige werk... Inmiddels wel al bezig met solliciteren voor de volgende uitdaging, komende donderdag eerste gesprek. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik het meeste mee zit is toch wel het gesprek van morgen: ik kan zeggen dat ik er zo snel mogelijk mee stop, maar ik heb dan nog niet ander werk. Dat ik in een sollicitatieprocedure elders zit, betekent nog niet dat ik dan al ander werk heb. Dus wordt nog even morgen "zweten" hoe dit aan te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil nog niet kijken naar uitkeringen, aangezien ik sociale valnetten pas van toepassing vind op het moment dat het echt niet meer lukt. Er zijn bovendien regels aan verbonden, waarbij ook gekeken wordt of je verwijtbaar uit dienst hebt moeten treden. Ik weet niet hoe ze dat concreet beoordelen, maar dan kan alsnog het uitzendbureau (ik word in zekere zin verhuurd) bepalen om mij ergens anders in te zetten als zij oordelen dat zij mij gewoon nog elders in willen zetten. En dan zal ik misschien toch een week ergens broodjes moeten smeren, of automaten moeten vullen. Niet dat ik daar veel problemen mee zou hebben, maar ik zou wel druk door blijven solliciteren.

Ik denk dat ik wel eerst met het uitzendbureau bepaalde alternatieven wil bespreken, maar dat het wel voor beide partijen zo netjes is elkaar te vertellen hoe dingen er voor staan. Ik vind het ook niet netjes in één keer weg te zijn, één van de mogelijkheden die ik wel heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even nog een kleine update: met mijn werkgever over de werksituatie gesproken, zij konden zich wel vinden in mijn beredenering waarom en er was dus ook wel een stukje begrip. Het is natuurlijk jammer en zij willen natuurlijk zo snel mogelijk weten wat mijn keuze is, maar het zelf ook nog goed te overdenken. Ze waren in elk geval blij met de eerlijkheid. Ook waarover het gesprek in eerste instantie ging viel redelijk meer, ze waren eerder (doods)bezorgd omdat ze niets van me te pakken kregen...

Voor de rest gaat alles goed, alleen nog last van hoofdpijn en mijn maag is wat van streek. Is misschien de combinatie van alle omstandigheden en het onthouden van het bier... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Orgeltje: ik ben altijd een tussentijdse bewerker, heb je dat niet door? ;)

@lavendel1: ik ben iets voor mijn websites aan het opzetten en ik probeer nu negen seizoenen X-Files er doorheen te kijken... alleen vraag ik me nu af of ik geen verslaving aan naturel chips begin te krijgen... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat redelijk, beetje een tegenvaller op het werk gehad terwijl ik iets bewust nog had na laten lezen door een collega en akkoord voor verzenden kreeg... Voel me er knap naar door, alsmede om het feit dat ik meer het gevoel heb dat ik in mijn uppie bepaalde processen draai die door andere als minder belangrijk worden gezien. En dan geen notities achterlaten waarom een bepaalde beslissing is genomen, met als gevolg dat ik met nihil iets moet proberen. En dan voel ik me weer een stap minder daar op mijn plaats, gelukkig morgen een gesprek bij een potentiële werkgever... En dan tussendoor even een examen nog halen.

Dus druk, druk, druk... morgen niet meer veel plezier naar het werk... Overigens tot nu toe nog steeds geen drup gedronken, komende vrijdag is 't een week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...