Spring naar bijdragen

Vrijdag 28 december

Yvonne

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 299
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sorry madeleine, maar wilskracht is nu JUIST hetgene wat je nodig hebt, Er bestaan geen wonderpillen, er bestaan geen wonderhulpverleners, er bestaat geen wonderforum.

Stoppen doe je MET wilskracht, met als hulpmiddel daar waar nodig medicatie en verdere zaken.

Zonder wilskracht blijf je ook niet van de drank, als de hulp weg is.

Het beste ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Irun, dat zijn de zaken die je brein koppeld met drank.

Het is heel erg om die trek te hebben meis, ik weet er alles van, uitzitten, dat is het enige wat ik je kan zeggen.

Drink even een paar glazen water achter elkaar, of sap, om een vol gevoel te krijgen.

Ik weet niet of het helpt, mij wel, beter als niets proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marcel, dan verschillen we daarin van mening. Want ik blijf van mening dat op basis van alleen wilskracht een enkeling het redt, maar het merendeel niet. Gaat het uiteindelijk om wilskracht, na de juiste handvaten te hebben gekregen; Ja. Maar als een mens niet weet waar hij moet beginnen, dan is wilskracht er wel, maar is het gedoemd om te mislukken.

Vroeger heb ik in een kliniek gezeten voor eetstoornissen en mensen wilden beter worden, maar wisten niet hoe. Ja, het makkelijke antwoord is; Dan ga je toch eten? Net zoals nu wordt gezegd; Dan stop je toch met drinken? Maar als de geest vertroebeld is, dan is hulp wel handig om het begin te maken. Vervolgens moet je het doen op wilskracht. Dat dan weer wel.

Maar nu ga ik nog even mijn spel afmaken en weer naar bed.

Jen; Je bent niet de enige hoor. Ik kom wel terug. Alleen niet meer dagelijks, zoals ik deed. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Irun, dat kennen we allemaal.

Soms wordt het teveel.

Het moeilijkste van alles vond ik eigenlijk, toen ik klaar was met detox, de lichamelijke verslaving kwijt was, dat ik moest leren nuchter te zijn.

Ik was 20 jaar niet nuchter geweest.

Ik moest leren om te gaan met mijn gevoelens zonder de drank.

Alles komt net even wat harder binnen, en dat wat je altijd hebt verdrongen door te drinken komt dan alsnog zijn lelijke gezicht laten zien, omdat het nooit is verwerkt.

Dat was voor mij echt het moeilijkste van het stoppen met drinken.

Nog steeds heb ik nare dromen over vroeger.

Maar dag na dag, week na week werdt het beter, ik kreeg weer vertrouwen in mezelf.

Het stoppen met drinken is niet het probleem, je eerste stappen als nuchter persoon, dat geeft problemen.

Geloof me lieverd, het gaat steeds beter, echt waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien moet ik zeggen dat ik voor mezelf niet in wilskracht geloof, Marcel. En ik vind het gevaarlijk om daar "in het algemeen" op te vertrouwen. Het probleem is dan dat mensen die niet op eigen houtje kunnen stoppen niet voldoende wilskracht zouden hebben, wat een redelijk zwaar verwijt is.

Ik geloof dat alcoholisme een ziekte is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het gevoel van machteloosheid... alsof wilskracht nooit genoeg kan zijn. Ik denk (in mijn bescheiden opvatting) dat het te maken heeft met het zoeken/vinden van een ander leven, zonder alc. "Niet drinken" is niet genoeg. En wat Marcel zegt, met alle respect, ik ben er wel van overtuigd dat "hoofdpeuteraars" kunnen helpen, mits je een goede vindt. Het ligt er ook aan of je de drank gebruikte om problemen te verdrinken of niet. ik weet niet... verslaving, alc., het is ingewikkelder dan het lijkt MAAR: het begint bij stoppen, dat weet ik zeker. Ookal houdt het daar niet op...

Sterkte allemaal. Ik val om van de slaap en ga mijn bedje opzoeken.

Liefs

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Marcel,

Ik word al tien jaar bij het GGZ behandeld voor mijn verleden,

ik heb veel geleerd en veel verwerkt, maar een weemoed blijft, en daar is juist het alcoholgebruik zo gevoelig voor.

Dat is juist ook het lastige, as alles reilt en zeilt, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar komen de emo's erbij, dan is het hek van de dam.

Ik wil echter stoppen omdat ik meer kapot maak dan mij lief is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar kan ik je niet bij helpen Irun, en dat lijkt me een machteloos gevoel voor jou om daar geen grip op te krijgen.

Ik stap misschien wel veel te makkelijk over mijn eigen depresiviteit heen, ik weet het niet.

Maar daarom kan ik je daarmee niet helpen.

Het lijkt me in iedergeval vreselijk om in zo'n gemoedstoestand te zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...