Jen Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Madeleine, ben ik dan de enige-van-de-drie die toch maar blijft? Voor jou alvast ook een voorspeodig 2013. Maar ik hoop dat je nog komt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Sorry madeleine, maar wilskracht is nu JUIST hetgene wat je nodig hebt, Er bestaan geen wonderpillen, er bestaan geen wonderhulpverleners, er bestaat geen wonderforum. Stoppen doe je MET wilskracht, met als hulpmiddel daar waar nodig medicatie en verdere zaken. Zonder wilskracht blijf je ook niet van de drank, als de hulp weg is. Het beste ermee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 vanwaar de trek.. de gezelligheid van deze dagen ( gezelligheid gaat toch samen met alcohol?), verdrietige herinneringen weg willen drinken ( drinken gaat toch gepaard met melancholie?) ..WEG willen kruipen.. de pijn van het voelen niet meer voelen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Dat klinkt grof gezegd als een langzame zelfdoding. Op die gezelligheid na. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Nee Irun, dat zijn de zaken die je brein koppeld met drank. Het is heel erg om die trek te hebben meis, ik weet er alles van, uitzitten, dat is het enige wat ik je kan zeggen. Drink even een paar glazen water achter elkaar, of sap, om een vol gevoel te krijgen. Ik weet niet of het helpt, mij wel, beter als niets proberen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Madeleine Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Marcel, dan verschillen we daarin van mening. Want ik blijf van mening dat op basis van alleen wilskracht een enkeling het redt, maar het merendeel niet. Gaat het uiteindelijk om wilskracht, na de juiste handvaten te hebben gekregen; Ja. Maar als een mens niet weet waar hij moet beginnen, dan is wilskracht er wel, maar is het gedoemd om te mislukken. Vroeger heb ik in een kliniek gezeten voor eetstoornissen en mensen wilden beter worden, maar wisten niet hoe. Ja, het makkelijke antwoord is; Dan ga je toch eten? Net zoals nu wordt gezegd; Dan stop je toch met drinken? Maar als de geest vertroebeld is, dan is hulp wel handig om het begin te maken. Vervolgens moet je het doen op wilskracht. Dat dan weer wel. Maar nu ga ik nog even mijn spel afmaken en weer naar bed. Jen; Je bent niet de enige hoor. Ik kom wel terug. Alleen niet meer dagelijks, zoals ik deed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Dank Marcel, heb al wat glazen water gedronken op jouw advies maar weet je.. ja, en dat weet je.. het schreint zo.. En weet je.. meestal ben ik zelfverzekerd sterk en vasthoudend in wat ik wil, maar soms verdwijnt dat alles as sneeuw voor de zon en ben ik niet meer zo zeker van mijn ding. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Irun, dat kennen we allemaal. Soms wordt het teveel. Het moeilijkste van alles vond ik eigenlijk, toen ik klaar was met detox, de lichamelijke verslaving kwijt was, dat ik moest leren nuchter te zijn. Ik was 20 jaar niet nuchter geweest. Ik moest leren om te gaan met mijn gevoelens zonder de drank. Alles komt net even wat harder binnen, en dat wat je altijd hebt verdrongen door te drinken komt dan alsnog zijn lelijke gezicht laten zien, omdat het nooit is verwerkt. Dat was voor mij echt het moeilijkste van het stoppen met drinken. Nog steeds heb ik nare dromen over vroeger. Maar dag na dag, week na week werdt het beter, ik kreeg weer vertrouwen in mezelf. Het stoppen met drinken is niet het probleem, je eerste stappen als nuchter persoon, dat geeft problemen. Geloof me lieverd, het gaat steeds beter, echt waar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Ik geloof ook niet echt in wilskracht. Wél in wilskracht "op voorhand". Als ik weet dat er een moeilijke avond in het verschiet is, een avond waarop ik absoluut niet wil drinken én veel trek ga hebben, dan roep ik alle hens aan dek. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rosa45 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Marcel, je bent een mooi voorbeeld. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 "Die eerste stappen as nuchter persoon dat geeft problemen.." , dat is waar ik nu tegenaan loop: het verdriet van toen, van nu, en dat lijkt allemaal ZOVEEL ERGER, dan als je beneveld bent. Ik ben nooit een labiele dronkaard geweest, maar altijd een vrolijke, goedgemutste.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Je gelooft niet in wilskracht Jen? Leg eens uit? Ik geloof niet in pillen, dat is dan weer mijn kant van het verhaal. Ook heb ik niets met hoofdpeuteraars. Toch kan ik ook stoppen. Ik wil namelijk niet drinken, en ik doe dat dan ook niet. Dat noem ik wilskracht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Rosa, iedereen moet het doen zoals hij/zij wil, ik wil geen voorbeeld zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat drank alleen overwonnen kan worden als je het echt zelf wil. Of dat nu met pillen gaat of met therapie. Dat kan echt alleen als je het zelf wil. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 poeh, klinkt mij als wilskracht in de oren.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Irun, misschien moet je dan dat soort zaken via therapie verwerken? Want ik weet hoe hard het aankomt. Als je jezelf kan helpen met hulp van buitenaf, dan zou ik het niet laten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Misschien moet ik zeggen dat ik voor mezelf niet in wilskracht geloof, Marcel. En ik vind het gevaarlijk om daar "in het algemeen" op te vertrouwen. Het probleem is dan dat mensen die niet op eigen houtje kunnen stoppen niet voldoende wilskracht zouden hebben, wat een redelijk zwaar verwijt is. Ik geloof dat alcoholisme een ziekte is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Ik ken het gevoel van machteloosheid... alsof wilskracht nooit genoeg kan zijn. Ik denk (in mijn bescheiden opvatting) dat het te maken heeft met het zoeken/vinden van een ander leven, zonder alc. "Niet drinken" is niet genoeg. En wat Marcel zegt, met alle respect, ik ben er wel van overtuigd dat "hoofdpeuteraars" kunnen helpen, mits je een goede vindt. Het ligt er ook aan of je de drank gebruikte om problemen te verdrinken of niet. ik weet niet... verslaving, alc., het is ingewikkelder dan het lijkt MAAR: het begint bij stoppen, dat weet ik zeker. Ookal houdt het daar niet op... Sterkte allemaal. Ik val om van de slaap en ga mijn bedje opzoeken. Liefs xxx Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Lieve Marcel, Ik word al tien jaar bij het GGZ behandeld voor mijn verleden, ik heb veel geleerd en veel verwerkt, maar een weemoed blijft, en daar is juist het alcoholgebruik zo gevoelig voor. Dat is juist ook het lastige, as alles reilt en zeilt, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar komen de emo's erbij, dan is het hek van de dam. Ik wil echter stoppen omdat ik meer kapot maak dan mij lief is! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Ik had het wat betreft therapie ook over mezelf MM. Ik geloof zeker dat er baat bij te halen is, maar ik kan gewoon niet tegen dat gezemel. Dat ligt aan mij, niet aan de therapeut. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rosa45 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Ok Marcel, ik zie je niet als een voorbeeld. Ik wil de drank overwinnen. Ben nog zoekende hoe. strijden, accepteren, door de gootsteen spoelen, etc. Voor de een is het makkelijker dan voor de ander. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Er zijn veel verschillende vormen van therapie. Zelf ben ik - na veel gezoek en gesnuffel - beland bij de erg nuchtere aanpak van de cognitieve gedragstherapie. Met "peuteren in je hoofd" heeft dat niet zo veel te maken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Daar kan ik je niet bij helpen Irun, en dat lijkt me een machteloos gevoel voor jou om daar geen grip op te krijgen. Ik stap misschien wel veel te makkelijk over mijn eigen depresiviteit heen, ik weet het niet. Maar daarom kan ik je daarmee niet helpen. Het lijkt me in iedergeval vreselijk om in zo'n gemoedstoestand te zitten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Heb je al ooit echt op papier gezet wat de nadelen van drank zijn op lange termijn? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 nee, heb ik niet, maar das geen slecht idee, Jen. Bedankt Marcel! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 29 december 2012 Rapport Share Geplaatst 29 december 2012 Misschien van alles een beetje Rosa? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden