Spring naar bijdragen

Als je partner drinkt


dorien

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb mij aangemeld omdat ik probeer meer inzicht te krijgen in een aantal dingen. Mijn partner heeft nl. aan alcholprobleem en dat is behoorlijk lastig om mee te leven.

Hij is bijna een jaar helemaal op "total absence" geweest, maar helaas toch weer voor de bijl gegaan. In de jaren daarvoor is hij ook al eerder meerdere periodes totaal zonder alcohol geweest.

Toch gaat hij iedere keer weer de mist in. Mijn probleem is dat dit vooral stiekem start en dan voorzichtig ter sprake wordt gebracht dat hij graag weer wat wil drinken bij gelegenheden. Hij weet dat ik dat een verschrikking vind, er is zoveel kapot gegaan al en er is vooral zoveel vertrouwen geschonden. Dat is niet meer te tellen.

Naast dat hij dan wat drinkt waar ik bij ben, komt hij ook thuis met een walm. Waarschijnlijk drinkt hij onderweg van zijn weer naar huis de eerste drank al. Hij is nergens op aan te spreken. Dan ontkent hij dat hij heeft gedronken. Hij geeft dan aan dat het zijn probleem is en dat alleen hij er wat aan kan doen.

Wat ik me nu afvraag. Is het gebruikelijk dat ook mensen met alcoholproblemen die al jaren niet meer drinken toch regelmatig in die jaren af en toe een terugval hebben? Wat voor ervaring hebben jullie hiermee?
Is het waar dat je op wilskracht alleen niet kunt stoppen?
Kent iemand mensen die toch gematigd hebben leren drinken? En hoe doen ze dat dan?
Is er iemand die ervaring heeft met de verschillende therapie vormen voor dit probleem? Welke zijn dan het meest succesvol? Hypnotherapie? Regressie therapie? Coginitieve therapie?
Is er iets over bekend dat als je stopt met drinken door een oorzaak (rijbewijs tijdelijk kwijt of relatie bijna naar de knoppen) dat dit na een tijdje toch weer wegebt en de drankzucht dan weer de overhand krijgt? Wat is daar dan aan te doen?

Jullie zien, ik zit met heel wat vraagstukken. Wie kan/wil hier iets over zeggen waar ik verder mee kan?

Alvast hartelijk dank allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dorien, ook welkom hier.

Ik moet zeggen dat ik dezelfde problemen heb met mijn eigen conflict met alcohol als jij met je man. Ik hoop juist via het forum een oplossing te krijgen. Uiteindelijk zal toch blijken dat ik gewoon zal moeten ophouden met dat gedrag. Overigens: mijn vriend drinkt niet, dus dat heeft geen invloed; ik doe het zelf!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dorien,

An heeft hele mooie stukjes geschreven afgelopen vrijdag vanaf 22.40 uur. Over een slecht vriendje. In dit geval zou je kunnen zeggen: er staat een slecht "vriendinnetje" tussen ons in. Lees dat alsjeblieft door om te gaan begrijpen waar het om gaat. Voel je uiteraard niet beledigd ivm het zogenaamde "vriendinnetje", dit is dus de alcohol. Het maakt het iets meer grijpbaar.

Dorien, wij allen zoeken de sleutel. Daarom zijn we hier. Hadden we geen probleem dan hoefden we niet te zoeken/schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen,

Welkom Dorien. Je hebt een moeilijke hulpvraag en wilt snel antwoorden. Heel begrijpelijk.
Het is niet dat ik je geen antwoorden wil geven maar het is moeilijk daar je hier op de site
bent waar juist alcoholisten schrijven die van de alcohol af willen. Misschien iets voor je man
als hij daar aan toe is.

Maar voor jou als partner zijnde is er ook hulp hoor. Alleen moet je via internet naar
stichtingcad.nl naar Tactus verslavingszorg gaan. Daar wordt verwezen naar het aanbod van
Tactus voor partners, familie en ouders. Het gaat bij jou om een andere hulpvraag en andere
benaderingswijze als op dit forum bedoeld is.

Ik wens je heel veel succes en zou het zeker proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Floortje,

Ik heb het gelezen en het is oh zo waar. Maar blijkbaar is het afscheid van het vriendje zo ontzettend moeilijk. Hij is er blijkbaar mee getrouwd...

Hij is al een paar keer zo succesvol gestopt, waarvan de laatste keer meer dan 10 maanden! En in die periode gaf hij ook aan dat hij daar nooit meer naar terug wilde. Het is een taai proces.

Het gegeven over het vriendje gaf veel herkenning, maar zo goed als dit heb ik het nog nooit verwoord gehad. Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen allen,

Floor, mooi gesteld hoor, gewoon ophouden met dat gedrag!
Nou je plannen zijn goed, ik las dat je je ook hebt op gegeven voor
de internet therapie. Dáár zul je erg veel aan hebben, ik hoop dat
je niet al te lang hoeft te wachten alvorens te starten.

Ik ga er nog een uurtje in, kan de kamer eerst opwarmen.
Allemaal fijn weekend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Stien,

Bedankt voor je snelle reaktie, dit geldt overigens ook voor Floortje.

Ik besef dat ik mijn partner zelf niet kan helpen. Ik ben daar de laatst aangewezen persoon voor. Ook besef ik dat hij het alleen maar zelf kan doen. Hij zegt dat hij het op wilskracht niet redt, slechts voor een beperkte tijd (nu dus laatst 10 hele maanden!).

Via deze site probeer ik in de huid te kruipen van iemand met een alcoholprobleem. Wat beweegt iemand om haar of zijn leven te laten beheersen door een fles? Door het te begrijpen kan ik misschien wel de juiste hulpverlening vinden.

Zodra ik de juiste hulpverlening denk te hebben gevonden krijgt hij van mij de naam en het telefoonnummer en de rest moet hij zelf doen. Ik weet dat dat de enige weg is (na jaaaaaaaren). Maar ik knok al zo lang, sta op het punt om de relatie toch maar te verbreken omdat ik er zelf aan kapot ga. En geloof me, ik ben (nog steeds) gek op deze man, ik weet wie en wat erachter het probleem zit en dat is een hele fijne vent!

Ik ga gauw kijken op stichtingcad.nl. Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dorien. Allereerst goed van je dat je deze vragen hier stelt, daarmee toon je een goedwillende betrokkenheid naar je partner toe. Kan me voorstellen dat het voor jou een zwaar gelag is en je zo je voorwaarden stelt om de relatie intact te kunnen houden.
Heeft hij al ooit pogingen ondernomen om professionele hulp te zoeken? Erkent hij zijn drankprobleem? Heeft hij al ooit de AA bezocht? Werkt hij aan de onderliggende problemen?
Als antwoord op je vraag trouwens of het meer voorkomt dat mensen met een alcoholprobleem terugvallen: JA, meer dan eens zelfs. Ondergetekende kan erover meepraten..
Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat wij voortdurend aan ons probleem blijven werken.
Je mag dus zeker van hem verlangen dat hij initiatieven neemt; natuurlijk is het meer dan logisch en wenselijk zelfs, dat jij je grenzen stelt. Zeker als hij dat helemaal niet doet.

Mocht hij stappen gaan ondernemen, wat ik werkelijk hoop, dan is er voor jou de mogelijkheid om groepen te bezoeken waar partners en familie van verslaafden HUN verhaal kwijt kunnen. Natuurlijk is het voor jou net zo belangrijk om ondersteuning bij "lotgenoten" te vinden. De AA biedt die mogelijkheid. Er zijn al-anon meetings. Dit is de link: http://www.al-anon.nl/

Hopelijk heb je voor even genoeg informatie, maar blijf rustig je vragen stellen hier. Ik (wij) hopen ook je partner spoedig hier op het forum te mogen begroeten; hij mag trouwens blij zijn met je inzet.
Groet,
Har

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen adb'ers ,
morgen dorien ik, ga proberen je te helpen al vermoed ik dat jij mogelijk meer gaat hebben aan een site zoals bvb al-anon of waar partners van alcoholisten schrijven .
maar uiteraard kan ik wel schrijven wat alcoholisme inhoudt voor mij .
eerste keer gestopt op 8 augustus 2005 , welke ik enkele maanden vol gehouden heb, dan weer gedronken maar uiteindelijk een periode gehad van 437 dagen droog staan , en dan gebuert er iets waardoor men weer naar die fles grijpt .
ik probeer jou te begrijpen zoals ik heden mijn partner probeer te begrijpen ivm vertrouwen of beter gezegt wantrouwen .
alcoholisme is een ziekte die eigenlijk te genezen is maar het moet van uit mijn eigen komen , niet stoppen met drinken omdat mijn man/vrouw of kinderen dit willen , neen stoppen met drinken omdat ik persoonlijk het wil of beter gezegt omdat mijn peer rijp is .
vandaag ben ik al weer enkele dagen nuchter maar het vertrouwen van mijn partner is nog niet dat , ja normaal want ik heb het al zovele keren belooft en dat vertrouwen beschaamd , zoals je man mogelijk met jou doet .
maar dorien het moeilijkste was op het laatse dat ik mijnn eigen ook wantrouwde want ik kon dat eerste glas niet laten staan .
persoonlijk denk ik dat mijn redding ligt bij hert feit dat ik weer naar AA ga , hierdoor ken ik mensen welke ik mag bellen als ik het moeilijk heb .
voor de partners geloof ik in de sterkte die mogelijk van al-anon uit komt , al moet ik zeggen dat mijn partner niet naar al anon gaat .
ik wens jou dorien veel sterkte en ik hoop dat je man de eerste kan laten staan ,
aan alle adb'ers ik laat vandaag de eerste staan doen jullie mee ??
aan mijn lieverdjes op het eiland ban :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Har,

Hij heeft al verschillende pogingen ondernomen. Verschillende particulieren klinieken, allemaal met een goede kanten en intenties, maar als het maanden goed gaat, grijpt hij weer (stiekem) naar de fles. De laatste keer heeft hij zo'n grote emotionele klap gehad door de drank dat hij besloot dat het afgelopen was. Dat is dus de langste periode van "total absence" geweest, 10 maanden! 10 fantastische maanden!

Via die klinieken/afkickbedrijven heb ik een paar keer bij praatgroepen gezeten en daar kwam ik nog bedroefter vandaan dan dat ik erin ging. Het is blijkbaar een heel taai proces.

Mijn relatie staat bol van onbetrouwbaarheid en bedrog met flessen en alcohol. Het is haast niet meer leefbaar en als partner sta je volledig machteloos.

Ik ga kijken op de andere sites.

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ach ja vergeten te schrijven dat ik mijn drinken niet beu was , maar mijn partner was dit kotsbeu .
het is ook zij die toen contackt gezocht heeft met AA in spanje en mij plus minus gedwongen heeft daar naar toe te gaan en vandaag ................... ben ik haar daar heel dankbaar voor want anders had ik al tussen mijn vier plankjes onder de grond gelegen AMEN
maar in het begin was er een enorm verzet , wie dacht ze wel dat ze was , ik had alle recht om te drinken want er was mij zoveel slecht overkomen " niemand laat zijn eigen kind alleen "
wat ik wil zeggen is dat eender welke hulp , of dit nu deze site is , AA , sos nuchterheid , psygologen of noem maar op het kan helpen maar nogmaals dorien het moet vanuit je man komen al ben ik mijn vriendin enorm dankbaar dat zij een stukje van dat zoekwerk voor mij gedaan heeft
dorien veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dorien: jij kan hem niet van de drank houden. Dat is een keuze van je man. Dat is het eerste. Ten tweede: hoe negatiever jij op hem reageert, hoe leuker het drankduiveltje dat vindt. Zie de goede kanten in je man. Zeg tegen hem dat je hem bewondert om zijn 10 maanden droogstaan 'misschien wil je het nog eens proberen'. Misschien kunnen jullie een hond aanschaffen of wil je man een leuke cursus doen of iets anders spannends, iets wat in de plaats komt van die drank. Hij heeft iets anders nodig om op te kunnen leunen. Maar realiseer je dat JIJ hem er niet af kan houden. De AA niet, alle klinieken niet, niks en niemand. Alleen hij zelf moet inzien dat drank zijn leven vernield.

Ik zelf ben er ook al jaren mee bezig. Drink ook af en toe, maar vaker niet. En ik ben geen hopeloos geval, ik werk, heb een gezin en nog veel meer. Het is een zwaar gevecht, maar dat wil niet zeggen dat ik een alcoholist ben en dat er niet met mij te leven valt of zo. Dus geeft die drank niet te veel macht en aanzien.
Sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje: Blacky gaf het ook al aan. Dorien kan beter de afdeling opzoeken die geschikt is voor de partner van..... Ik heb een reactie gegeven, maar meer kan ik niet doen. Ik ben n.l. zelf een alcoholist.
Voor haar is het weer een probleem vanuit een heel ander gezichtspunt.
Haar man zal ZELF actie moeten ondernemen.
OK Dorien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Dorien,

Je hebt al heel wat tips gekregen maar ik weet dat mijn ex?-Geliefde baat heeft gehad bij deze site http://www.ikenmijnalco.nl/ , die speciaal bedoeld is voor partners en kinderen van verslaafden. Op een gegeven moment schreef ze daar zelfs tegelijk met mijn ex-vrouw, de moeder van mijn kinderen..

Ik weet uit ervaring (maar dan van de andere kant) wat een onmogelijke toestand het is om te moeten samenleven met een verslaafde. En ik weet als verslaafde dat het inderdaad zo is dat je - ondanks alle - werkelijk - goede bedoelingen - het gevaar van weer de mist ingaan, steeds op de loer ligt. En dat in een situatie van samenwonen het gevaar van heimelijk drinken levensgroot is.. Je partner wil jou niet kwijt, denk ik, en daarom gaat er zoveel heimelijk..

Ik wens je heel veel sterkte. Soms is een rigoreus moment nodig. Als mijn Geliefde mij niet min of meer gedwongen had iets aan mijn drankprobleem te gaan doen, weet ik niet of ik zo ver gekomen was als ik nu - met vallen en opstaan ben...

RJB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan allemaal!

Mensen, heel erg bedankt voor jullie reakties. Ik ben inmiddels al op de door jullie genoemde sites verder gegaan! Ik heb veel aan jullie suggesties, maar ook aan de dingen die jullie zeggen (als ervaringsdeskundigen).

Ik erken het probleem van mijn partner wel degelijk. Ik weet ook dat het een moeilijk proces is, maar wordt er gewoon wanhopig van. Het is er lastig om mee te leven.

Ik wil jullie heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel sterkte wensen in jullie harde strijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een reactie op mijn mede Adb'ers. Ik lees juist niet uit je relaas Dorien dat je zijn probleem niet erkent; integendeel zelfs. Ik snap dan ook niet helemaal jullie reactie Floortje en An...maar goed.
Dorien veel sterkte met alles! Een advies nog; juist omdat hij zijn probleem moet onderhouden en om afhaken te voorkomen is een wekelijks bezoek aan de AA naar mijn mening wenselijk.
Dit forum heeft ook zeker veel te bieden ik ontleen er mede mijn kracht aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...