Sara Geplaatst 20 juli 2009 Rapport Share Geplaatst 20 juli 2009 Hoewel ik zie dat er al n tijdje niet geschreven is hier wil ik me toch maar op deze draad melden.Had op de andere dagdraad al eens aangegeven dat ik eigenlijk moet stoppen met roken maar wist toen nog niet dat daar een apart draadje voor was.Dit voorjaar had ik een zware longontsteking en heb daarna het roken afgebouwd van 40 naar 7 p. dag.Mja.........na een echte K#% ervaring weer volop gaan roken.Inmiddels was de behandeling bij ADB gestart en "hoefde" ik niet 2 dingen tegelijk. Nu ben ik een maand alcoholvrij en begin me weer mateloos aan mijn eigen rookgedrag te ergeren. Het wordt tijd om er weer eens iets aan te gaan doen! In een keer stoppen werkt bij mij niet (in 't verleden wel geprobeerd) dus wil ik weer gaan afbouwen. Ben erg bang dat dan de drankbehoefte weer toeneemt. Was dat bij jullie zo?Kan en zal ondersteuning krijgen van de de huisartsassistente. Vond ik de vorige keer wel fijn.Heb jullie tips aandachtig gelezen. Misschien ook nog kijken op de site van stoppen met roken.Sta enorm in dubio. Wil ik / wil ik niet?Maar ook voor mij geldt: als ik niet stop eindig ik aan een zuurstoftank.Albert: is het je gelukt eigenlijk?:present:Sara. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 20 juli 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2009 Sara, eerst het 1 en dan het ander ik zou eerst even wachten nog met niet roken, eerst je drankgebruik aanpakken.Beide kan niet, ik heb het ook in de beginfase geprobeerd maar begon weer aan drinken te denken en ben weer begonnen met roken.An was al een poos van de drank af en is ook gestopt met roken, ze is nu weer bezig met vechten tegen drank.Kijk er alsjebleft mee uit.Ik ben nu een half jaar van de drank af en heb net vandaag weer geprobeerd om niet te roken en heb het volgehouden tot 17.00 uur en ik rook 60 sigaretten per dag, vind ik wel een prestatie maar ben dus nog aan het roken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sara Geplaatst 28 juli 2009 Rapport Share Geplaatst 28 juli 2009 Dank voor je reaktie Albert!Heb inmiddels maar afgezien van mijn plan om met roken te stoppen voorlopig. Ik rook "maar"de helft van jou, zo'n 30 peuken per dag en ik laat het maar ff gebeuren. Waarschijnlijk moet ik er al lang blij mee zijn dat ik de alco nu kan laten staan!Maar het blijft knagen, hoor. Ik voelde me dit voorjaar echt een stuk beter toen ik nog maar 6 per dag rookte. Enfin, het is zoals je zegt: niet alles tegelijk willen.Meld me vanzelf weer 'ns hier, al is het maar om erover te praten. Fijn dat je reageerde!Groetjes. Zie je wel op de dagdraad. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sara Geplaatst 26 augustus 2009 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2009 Nou daar ben ik al weer.Omdat ik me echt zó rot voel onder het feit dat ik , ondanks het gestopt zijn met drank, nog steeds een verslaafde ben wil ik toch weer een poging gaan wagen om te stoppen met roken.En dan doe ik het op mijn manier: door te minderen.Mijn eerste fase is die van observeren hoeveel ik eigenlijk rook. Dat is momenteel zo'n 30 sigaretten per dag. Maar door het observeren merk ik dat ik meteen al begin te minderen omdat spontaan de vraag rijst: waarom steek ik deze nou in hemelsnaam op? Vind ik deze wel lekker? Wat voegt het toe?En zo motiveer ik mezelf. Merk dan ook dat ik best eens een paar kan overslaan.Ik doe het dus heel geleidelijk aan. Mocht de trek in alco er weer door terug komen dan is de keus snel gemaakt maar tot nu toe geen last. Laat wel weten hoe het gaat en als ik het moeilijk heb zal ik aankloppen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mounirx Geplaatst 26 augustus 2009 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2009 Ik wil ook stoppen met roken. Ik heb in 2001 een serieuze poging gedaan, maar ben na 5 maanden gezwicht. Ik weet nu wat de valkuilen (voor mij) zijn. Ik was helemaal gefocust op de eerste paar weken. Ik had als hulpmiddel Zyban van de huisarts gekregen. Na een paar weken begon ik het niet consequent meer in te nemen. En of dat een relatie had met het volgende, weet ik niet. Dat volgende is: na 3 maanden raakte ik steeds meer onrustig. De geachte dat ik "nooit meer" zou roken, vond ik beangstigend. Ik kreeg een paar weken een logé die zeer zwaar rookte, en die ik naar het balkon verbande. Dat was als het regende wel zielig. En nog steeds volhardde ik, maar ik merkte dat de (niet fysieke, maar psychische) trek steeds sterker werd. Toen ik voor mijn werk naar Indonesië moest, ging het fout. Overal op de vliegvelden en in het vliegstuig stonden de borden "verboden te roken", of werd het ongeroepen. Dat werkt hetzelfde als het commando "denk NIET aan een roze olifant". Dus toen ik, brak van de lange reis, bij de incheckbalie van het hotel werd gevraagd "smoking or non-smoking", was mijn antwoord... Verder was er iets, en dat valt weer beter in het kader van ADB, waar ik totaal geen rekening mee had gehouden: in de periode dat ik niet rookte, zoop ik als "compensatie" echt veel meer. Echt veel meer. En van te voren had ik bedacht, dat ik juist veel minder zou zuipen, door de koppeling alcohol-nicotine. Dat was dus niet waar.Ik zorg daarom dat ik eerst (drastisch) minder met alcohol, en minstens 5 kilo afval, voor ik een datum ga prikken waarop ik ga stoppen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sara Geplaatst 5 september 2009 Rapport Share Geplaatst 5 september 2009 Nou het schiet niet erg op hoor.En dat terwijl ik begin deze week kou had gevat en begon met keelpijn en hoesten.Toen werd ik even bang, alsjeblieft niet weer zo'n zware longontsteking als dit voorjaar hè? Dus dan probeer je te minderen.Maarja, medicijnen gehaald voel me weer beter en dus.....................Maar eigenlijk is het krankjorum dat ik atrovent en seretide (prednisonverstuiver) moet gebruiken en ondertussen doorpaf!!!Goede nieuws is dat ik inmiddels van 30 naar 20 per dag ben. Heb ook 15 geprobeerd maar dat lukt niet. Nou ja dan maar in kleine stapjes.Wie vecht er mee??? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vladimir Geplaatst 6 september 2009 Rapport Share Geplaatst 6 september 2009 Gelukkig hoef ik niet -meer- mee te vechten.Wel kan ik je het 3-stappenplan van de BE overheid aanbevelen:1. wil ik stoppen?Ja -> ga verder naar 2.Nee -> rook lekker verder2. Hoe lang wil ik stoppen?Niet meer roken -> ga verder naar 3.Een maandje of meer -> ga terug naar 1.3 Wanneer ga ik stoppen?Prik jezelf een datum werk daar bewust naar toe. Of je daar nu met verminderen naar toewerkt (van 30 naar 20 naar 10) of via vermeerderen (van 20 naar 30 naar 40 naar kotsmisselijk) doet er niet zoveel toe. Het gaat er vooral om dat je jezelf die streefdatum stelt. Zo van: op 1 november wil ik niet meer (of niet meer dan xx sigaretten) roken. En streef daar bewust naar.De geest is zóveel sterker dan de meesten (onder ons) denken... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 9 september 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 september 2009 Nieuwe uitdaging dus, alles opgerookt en vanaf vandaag probeer ik met roken te stoppen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vladimir Geplaatst 9 september 2009 Rapport Share Geplaatst 9 september 2009 Succes!Roken duurt een week, dan is de smaak weg en elke sigaret weer smerig.Maar dat wist je waarschijnlijk al...Daarom succes gewenstOns autoverkeer geeft al genoeg CO2... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Suffertje Geplaatst 15 oktober 2009 Rapport Share Geplaatst 15 oktober 2009 Vast even naar boven halen. Wil een dezer dagen ook eens gaan stoppen. AR, kom hier nog op terug. Hoe gaat het ondertussen bij jou? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Julius Geplaatst 20 november 2009 Rapport Share Geplaatst 20 november 2009 Schiet me te binnen.. Bij een of andere zorgverzekeraar krijg je 10% korting op je premie als je stopt ving ik ergens op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 20 november 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 november 2009 Dank je Kit voor je verhaalen Julius jouw tip is zeker het onthouden waard Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 24 november 2009 Rapport Share Geplaatst 24 november 2009 Een groot stuk gevonden met info van Stivoro over roken en stoppen etcWellicht ter ondersteuning aan de stoppers in spéWaarom roken mensen?Vraag mensen eens naar het waarom van hun roken. Vaak zullen ze zeggen dat ze zijn begonnen omdat mensen in hun omgeving rookten. Of omdat ze dachten dat het wel stoer was. Anderen denken weer dat je rustig wordt van roken en dat je dun blijft. Dit zijn natuurlijk fabeltjes!StoerSommige jongeren beginnen met roken omdat ze het stoer vinden. Ook beginnen jongeren met roken omdat ze denken dat de meeste mensen roken en het daarom wel niet zo erg zal zijn. Maar dit klopt niet. De meerderheid van de mensen rookt juist niet. En roken is zeker wel slecht voor je gezondheid!Als je weet dat roken slecht voor je is, kun je er dus maar beter niet aan beginnen. Maar dat is niet altijd even makkelijk. Zeker als veel van je vrienden roken en zij je steeds sigaretten aanbieden. Als je niet wilt roken is het belangrijk dat je dit duidelijk maakt.Tips voor het weigeren van een sigaret: Weigeren: Zeg duidelijk dat je niet rookt. Biedt iemand je een sigaret aan dan zeg je bijvoorbeeld: "Nee, je weet toch dat ik niet rook."Negeren: Je kunt iemand die een sigaret aanbiedt ook negeren: besteed er geen aandacht aan en praat door over een ander onderwerp. Na een tijdje komt de boodschap wel over.Weggaan: Je kunt ook gewoon weglopen. Als jij geen zin hebt om te roken of om in de rook van iemand anders te staan, dan kun je ook weggaan. Ergens anders heen lopen of met iemand die weggaat meelopen. Misschien gaat de roker dan ook eens nadenken over het roken.StressMensen denken dat ze rustig worden van een sigaret. Maar dat klopt niet. Ze nemen een trekje en hun hart gaat sneller kloppen. De bloeddruk stijgt. Hierdoor voelt een roker zich juist gestresster! Als je verslaafd bent, wil je lichaam nicotine. Een vervelend gevoel. Maar ook een gevoel dat weggaat als je een sigaret opsteekt. Dat lijkt ontspannend, maar is het niet. Want het gevoel komt telkens terug. En dus blijf je roken. Waar je wel rustig van wordt? Met iemand kletsen. Lekker sporten. Een glas water drinken. Wat ook helpt: een paar keer diep in- en uitademen - zònder sigaret tussen je lippen!Dik of dunHet is jammer maar waar. Sommige meisjes en jongens gaan roken omdat ze niet dik willen worden. Maar van roken word je helemaal niet dun. Sommige mensen worden dik als ze stoppen met roken. Dat komt niet door het stoppen. Dat komt doordat ze veel gaan snoepen. Ze snoepen omdat ze iets in hun mond willen stoppen in plaats van een sigaret. De truc is dus om iets te verzinnen om in je mond te stoppen waar je niet dik van wordt, zoals suikervrije kauwgom of pepermunt.GewoontesVoor mensen die roken, hoort dit vaak bij bepaalde moment. Ze roken bijvoorbeeld tijdens het uitgaan, bij een kop koffie of als ze iets vervelends meemaken. Als zo'n gewoonte is ontstaan is het moeilijk om uit te gaan, koffie te drinken of verdrietig te zijn zonder een sigaret. Die gewoontes maken het dus moeilijker om van de sigaretten af te komen. Het kan helpen om die situaties te vermijden, of om iets anders in plaats van het roken te doen. Bijvoorbeeld veel dansen als je uitgaat, een koekje bij de koffie of gaan sporten als je niet blij voelt.SmoesjesZodra mensen eenmaal begonnen zijn met roken verzinnen ze allerlei redenen om niet te hoeven stoppen. Over geen onderwerp zijn zoveel smoesjes verzonnen als over roken. Hieronder een rijtje.Ik heb nergens last van: Twee mogelijkheden: of de persoon heeft 'nog' nergens last van, of de persoon heeft wel ergens last van maar ontkent het omdat hij of zij niet wil stoppen.Het is nog nooit echt bewezen dat je van roken ziek wordt of dood gaat: Tja, de cijfers zeggen toch genoeg: 22.480 sigarettendoden per jaar in Nederland.Mijn oma is 75 geworden en heeft altijd gerookt: Ja, en ze heeft heel veel geluk gehad want de kans dat je zo oud wordt is stukken groter als je niet rookt. Hier is dus sprake van een uitzondering. Bovendien leeft iemand die niet rookt niet alleen langer, maar heeft ook minder last van ziektes en kwalen.Mijn buurman kreeg een hartinfarct en die had nog nooit gerookt: Nee, maar de kans op een hartinfarct als je rookt is veel en veel groter, dan wanneer je niet rookt. Ook hier is dus sprake van een uitzondering.Ik ben zo gestrest: Kan best, maar daar helpt roken niet tegen. Integendeel: van roken gaat je hart sneller kloppen en zo krijg je juist meer stress. Als ik stop wordt ik dik: Natuurlijk niet. Alleen als iemand in plaats van roken gaat snoepen wordt diegene ook dik. Maar daar is die persoon toch zelf bij? naar bovenWat doet roken met je lichaam?Roken is niet gezond en ook niet lekker, dat weten we. Maar wat gebeurt er nou precies in je lichaam als je een sigaret rookt? Bekijk hier de filmpjes over de gevolgen van roken.Giftige stoffenIn tabak zitten een heleboel schadelijke stoffen. De belangrijkste zijn nicotine, koolmonoxide en teer.Nicotine: Door nicotine gaat je hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk. Ook zorgt de nicotine dat de binnenkant van de bloedvaten een beetje kapot gaat. En nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten smaller worden. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in je hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.Koolmonoxide: Koolmonoxide is een kleur- en reukloos gas. Het ontstaat als de tabak in een sigaret opbrandt. Koolmonoxide neemt de plaats in van zuurstof op de rode bloedlichaampjes in je lichaam. Als je rookt, wordt er minder zuurstof door het lichaam heen vervoerd. Zuurstof is nodig voor een goede conditie. Dus door koolmonoxide gaat je conditie achteruit.Teer: Teer is heel slecht voor je longen. In je longen zitten 'trilhaartjes' die het slijm en vuil in de longen wegwerken. Door de teer plakken deze trilhaartjes aan elkaar vast. Uiteindelijk gaan de trilhaartjes kapot en wordt het slijm in de longen helemaal niet meer weggewerkt. De longen werken dan niet goed meer. Daardoor hoesten rokers veel. Ze krijgen niet genoeg lucht.599 giftige stoffen en 4.000 chemicaliën: Naast nicotine, koolmonoxide en teer zitten er zitten er nog veel meer stoffen in de tabak. 599 in totaal. Al deze stoffen worden door de sigarettenfabrikanten toegevoegd om de smaak van tabak bijvoorbeeld wat minder bitter te maken. Arsenicum bijvoorbeeld dat zit ook in mierenlookdoosjes. Of ammoniak dit zit ook in plas. Ammoniak maakt nicotine extra verslavend. Tabaksfabrikanten voegen bewust ammoniak toe aan hun tabak om je verslaafd te houden zodat ze meer sigaretten kunnen verkopen. Ook wordt er aceton toegevoegd. Dit zit ook in nagellakremover. Of lood dat zit in baterijen. Een loodvergiftiging leidt onder andere tot groeiachterstand, overgeven en hersenbeschadinging. Als je een sigaret aansteekt, komen meer dan 4000 chemicaliën vrij! Deze komen vrij bij het verbranden van tabak. Dus naast de 599 stoffen die in de tabak zelf zitten moet je je ook nog zorgen maken om de 4000 chemicaliën die vrijkomen als je een sigaret opsteekt. VerslavingVerslaafd zijn betekent: niet zonder 'iets' kunnen. Je bent niet vrij, maar een slaaf van bijvoorbeeld computeren, drop, alcohol of roken.OntwenningStel, je bent verslaafd aan roken. En je rookt een tijdje niet. Dan word je onrustig. Of je krijgt hoofdpijn. Misschien ga je slecht slapen. Misschien ben je niet meer zo scherp als anders. Je kunt je minder goed concentreren. Ze noemen het 'ontwenningsverschijnselen'. Het tegenovergestelde van wennen dus. Je kunt niet zonder een stofje en voelt je raar. Het is een rotgevoel. Het woord zegt het eigenlijk al: ont-wennen. Je lichaam is gewend geraakt aan nicotine en denkt dat het niet zonder kan. Bij roken kunnen sommige na de eerste sigaret al de ontwenning voelen. Het ontwenningsgevoel gaat weg door weer een sigaret op te steken bijvoorbeeld. Als je gewoon nooit verslaafd raakt heb je ook nooit last van ontwenningsverschijnselen.StoppenDoor de heftige ontwenningsverschijnselen kunnen mensen vaak moeilijk van het roken afkomen. Jaarlijks proberen zo'n 1.000.000 rokers in Nederland te stoppen. Vijf tot tien procent van hen lukt het om blijvend te stoppen. De rest probeert het gewoon opnieuw tot het wel lukt. Bij het stoppen zijn de effecten al snel merkbaar. Eén of enkele uren na de laatste sigaret heeft een roker een sterke behoefte aan een volgende sigaret. De nicotine zorgt dat men zich echt slecht voelt als men niet rookt. En dan volgt al snel een nieuwe sigaret.OverwinnenAls een roker stopt is dus na twee weken alle nicotine al uit het lichaam verdwenen. De lichamelijke verslaving is dus eigenlijk heel snel voorbij. De gewoonte om te roken is vaak wat moeilijker te overwinnen. Niet zo vreemd natuurlijk, want gewoontes zijn over het algemeen behoorlijk ingesleten. Wie gewend is om na schooltijd een sigaret op te steken zal dat moeten afleren.Sex & vruchtbaarheidRoken kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid.MannenMannen die roken, hebben een lager testosteronniveau in hun bloed en testosteron is nodig om sperma te kunnen produceren. Nicotine kan niet alleen de binnenkant van de bloedvaten beschadigen, maar ook de zaadcellen in het sperma. Per zaadlozing maken rokende mannen minder sperma en in deze kleinere hoeveelheid sperma bevinden zich ook nog eens minder zaadcellen.Het natuurlijke proces dat ervoor zorgt dat zaadcellen goed kunnen bewegen, wordt beperkt door stoffen uit tabaksrook. Zaadcellen moeten goed kunnen bewegen om de eicel te kunnen bereiken. Wanneer het sperma van mindere kwaliteit is, wordt de mogelijkheid van een man om een kind te verwekken verkleind.VrouwenRokende vrouwen zijn 30% minder vruchtbaar dan niet-rokende vrouwen. Rokende vrouwen hebben dus drie keer meer kans dat zij er langer dan een jaar over doen voor zij zwanger zijn. Mogelijk spelen hierbij beschadigingen aan de eicellen en afwijkingen in de hormoonhuishouding een rol.Voor rokende vrouwen geldt dat zij anderhalf tot drie keer meer kans hebben op een miskraam. Hierbij blijkt dat het vaak om baby's gaat die normaal zijn aangelegd, maar die door de slechte situatie in de baarmoeder het niet hebben volgehouden. Als rokende vrouwen meedoen aan vruchtbaarheidsbehandelingen (bijvoorbeeld IVF) hebben ze minder kans van slagennaar bovenHoe stop je?Je maakt stoppen met roken makkelijker door er eerst goed over na te denken. Kies een dag, verzin andere dingen om te doen, beloon jezelf, etcetera... Hoe moeilijk dat soms ook is. Ook als je eerder bent gestopt, helpt nadenken. Waarom lukte 't niet? Hoe doe ik het nu anders?Je maakt stoppen met roken makkelijker door er eerst goed over na te denken. Bijvoorbeeld over de vraag, waarom rook ik eigenlijk? Doe de test: Waarom rook je?Eerder gestoptHeel veel mensen proberen te stoppen met roken. En bij veel mensen lukt het niet. Ze zeggen: 'Ik heb geen sterke wil.' Maar stoppen met roken gaat niet alleen om wÃllen. Het gaat ook om kúnnen. Je moet leren hoe het moet. Net als fietsen. Je kunt veel leren van de vorige keren dat je probeerde te stoppen. Dan weet je wat je anders moet doen.Kies een dagMisschien heb je al een dag afgesproken met jezelf of met je vrienden. Zo niet, pak dan even je agenda. Kies een dag over één of twee weken. Kies een dag die je goed uitkomt. Sommige mensen stoppen liever in het weekend. Andere mensen liever door de week. Meestal wordt op feestjes veel gerookt: let daar op. Schrijf de stopdag in je agenda. Zeg tegen jezelf: 'Op die dag ga ik stoppen.' Vanaf dan heb je nog één of twee weken tot de stopdag. In die tijd kunt je alvast wennen aan het idee dat je gaat stoppen.Moeilijke momentenSamen met anderenStoppen met roken is vaak moeilijk als het gezellig is. Zeker als je ergens bent waar andere mensen wel roken. Het is dan vaak moeilijk om 'nee' te zeggen. Sommige rokers zullen het niet leuk vinden dat jij stopt. Ze zeggen: 'Neem gezellig een sigaret.' Of: 'Eentje is niet erg.' Waarom? Omdat het voor rokers makkelijker is als anderen ook roken. Wat kunt je doen?Leg uit dat je bent gestopt. Dat je niet wilt roken. Zeg: 'Nee is nee, ik wil geen sigaret.' En probeer dan over iets anders te praten.Vertel hoe goed je je voelt zonder roken. Hoe goed je conditie is geworden.Als het echt niet anders kan: ga even weg. Loop even naar de keuken. Schenk wat te drinken in. Ga naar de wc. Als u terugkomt, kun je zeggen dat je niet meer over roken wilt praten.Vervelende gevoelensSommige mensen roken vooral bij vervelende gevoelens. Misschien is dit ook voor jou zo. Als je boos bent bijvoorbeeld. Of verdrietig. Of als je gestrest bent. Roken is dan voor jou een manier om met vervelende gevoelens om te gaan. Nu je stopt, moet je op zoek naar andere manieren. Denk aan bellen of chatten met je vrienden over hoe je je voelt.Zin om te rokenJe rookt omdat je lichaam je geest het nodig hebben. Als je stopt, is de nicotine binnen een week uit je lichaam. Toch kunt je langer dan een week zin houden om te roken. Dat heeft te maken met gewoonte. Het is voor jou een gewoonte om dan en dan te roken. Om dit te doorbreken, kunt je gebruikmaken van hulpmiddelen.Ga naar de site van Stivoro om meer over Hulpmiddelen te lezen.Tips voor je stopdagDe stopdag. Je eerste dag zonder sigaretten. Waar moet je aan denken?Zorg dat je geen sigaretten in huis hebt.Doorzoek je kleren, kasten, tassen, bureau enzovoort. Als je nog sigaretten vindt, gooi ze dan gelijk weg.Berg alle asbakken en aanstekers ver weg op.Vraag je vrienden om niet in je huis/kamer te roken.Houd het makkelijk. Zorg dat je kunt relaxen. Ga een stuk fietsen of ga naar de bioscoop.Pas op met alcohol. Roken en alcohol horen voor veel mensen bij elkaar. Met alcohol op is het moeilijker om nee te zeggen tegen een sigaret.Houd het lijstje bij je waarop staat waarom je wilt stoppen.BeloningenStoppen met roken is lastig. Maar het helpt als je jezelf cadeautjes geeft. Na twee of drie dagen kunt je bijvoorbeeld een leuke cd kopen. Of een nieuwe outfit. Dit werkt echt. De kans is groter dat je echt stopt.Minder RokenSommige mensen stoppen niet met roken, maar gaan minder roken. Dat werkt meestal niet zo goed. Want je bent dan toch de hele tijd met roken bezig.Stel je besluit vijf sigaretten per dag te roken. Dan blijft je lichaam om nicotine vragen. Als je dan eindelijk die derde, vierde of vijfde sigaret rookt, dan is je lichaam extra 'tevreden'. Daar komt bij dat minder roken er ook voor zorgt dat je de rook dieper inademt. De gevaarlijke stoffen gaan daardoor dieper in je longen.Toch kan minder roken een goed idee zijn. Maar alleen als eerste stap naar niet roken! Zo'n tijdje van minder roken moet niet langer duren dan twee weken. Dan moet je proberen helemaal stoppen. In die twee weken ontdekt je waar je op moet letten als je echt stopt.'Light sigaretten'Op pakjes sigaretten staan cijfers. De hoeveelheid nicotine en de hoeveelheid teer. Toch zijn die cijfers niet zo belangrijk als de manier van roken.De manier van roken is: hoeveel rookt je per dag? Hoeveel trekjes neemt je per minuut? Hoe hard trekt je aan je sigaret of sjekkie?Met 'light' sigaretten krijgt je bijna evenveel teer binnen als bij gewone sigaretten. Rokers van 'light' sigaretten passen hun manier van roken namelijk aan om toch genoeg nicotine binnen te krijgen. Bijvoorbeeld door de rook dieper in te ademen. Door de sigaret verder op te roken. Door de gaatjes in het filter af te dekken.'Light´ sigaretten zijn dus niet gezonder dan gewone. Je krijgt evenveel slechte stoffen binnen.naar bovenWat doet stoppen met je lichaam?Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Twintig minuten na het stoppen worden je hartslag en bloeddruk weer normaal.Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in je bloed is dan weer normaal.Na 48 uur is er geen nicotine meer in je lichaam.Na 48 uur is je smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloeddoorstroming in je lichaam.HartHet is heel goed voor je hart als je stopt met roken. Na 24 uur stoppen daalt de kans op een hartaanval, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.Na 15 jaar gestopt te zijn is de kans op een hartaanval even klein als voor iemand die nooit heeft gerookt.Stoppen met roken zorgt dat je snelle en beter herstelt na een hartinfarct. Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct. Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.LongenAls je gestopt bent met roken, beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Na 24 uur is alle koolmonoxide uit je lichaam. Het zuurstofgehalte van je bloed verbetert. Je kunt je na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.Na 24 uur beginnen je longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.Na 72 uur gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid.Na tien jaar daalt de kans op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.© Stivoro, 2009 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 23 december 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 omhoog geplaatst voor Suffertje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Suffertje Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 Dank je wel AR, wat een hoop tekst en wat goed om het allemaal op een rij te hebben.Eigenlijk niets nieuws, want ik had al veel huiswerk gedaan. Maar heel goed om dit als een lange lap achter elkaar te hebben. Ik ga het allemaal door nemen de komende tijd. Hoop dat we elkaar veel zullen ondersteunen. Met drank ging het prima, roken denk ik dat moeilijker wordt, maar ik ga er absoluut voor. Voor mezelf, de gezondheid, maar ook voor vrouw en (vooral ook) de kids. En de knip, want jee, ik rook zoveel en roken kost tegenwoordig zoveel.Dank AR Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 7 januari 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 januari 2010 Ik heb nog 1 sigaret, en heb niet meer gekocht.Houd in dat ik morgenochtend al een radicaal ander ritueel moet gaan uitoefenen.Vaste prik, wakker worden en eerst een sigaret opsteken voor ik ook maar iets anders deed.Daarna kwam pas koffie zetten, tv aan voor het nieuws en forummen, daarna douchen, aankleden en naar mijn werk.Nu ga ik dus meteen maar douchen na het wakker worden en daarna aan de koffie met een boterham er bij, en even forummen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 7 januari 2010 Rapport Share Geplaatst 7 januari 2010 .Heb je eindelijk eens tijd om meer dan hello/goodbye te zeggen AR:Den alvast je yoghurt walnoten te nuttigen.nee, flauw hoor, ik wens je veel kracht om dit aan te gaan AR.als het moeilijk wordt, zie dan die Noorzee maar even voor jezo fris blijft je adem nu ook!En Suffertje zoekt denk ik nog een stopmaatjeals je het alleen niet redt.gr. van de koppelaarster Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 7 januari 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 januari 2010 Dank je Jane:heart:Ik zit nu aan de rauwe worteltjes en rauwe knolselderij voor wat pittigs, ook heb ik tomaatjes en mandarijnen:wacko: gehaald, die ga ik morgen ochtend proberen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 8 januari 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 januari 2010 Ben best wel trots op mezelf, doel niet gehaald om er helemaal van af te blijven, maar heb het wel in de hand kunnen houden.Morgen vernieuwde poging Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 8 januari 2010 Rapport Share Geplaatst 8 januari 2010 Hou je ons op de hoogte? Het lijkt me zwaar * om te gaan stoppen.Ik moet ook... en zie er enorm tegen op.Ik kan wel een goed voorbeeld gebruiken AR!Zet m op!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden