Spring naar bijdragen

alcoholvrije bieren/wijnen/...


jerre1982

Aanbevolen berichten

Had het idee van een draadje te beginnen over alcoholvrije bieren en wijnen en zo...
Als jullie nog eentje kenne, voeg maar toe aan het lijstje ;) Wat en waar te koop...

BIEREN:
- Lager bier : GB (is wel ok)
- Tourtel : ongeveer alle grote warenhuizen (in Belgie toch) Is het bier dat het best een echte pils benaderd.
- Maes Zero: overal (vind ik niet zo goed, is met limoensmaak bij...)

WIJNEN:
- Vin-O-Zero (rode) : Colruyt (echt slecht, veel te zuur)
- FESTILLANT (schuimwijn) : Colruyt (echt super lekker en smaakt zoals echte ;) )

Ben benieuwd of er al mensen goede ervaringen hebben met alcoholvrije wijnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Riskeer je niet je zin in die dranken in stand te houden met die alcoholvrije dingen?

Gewoon een bedenking. Tijdens mijn opnames heeft men dit altijd 'droog drinken' genoemd. Ging daar volledig in mee. Nu twijfel ik. Die hulpverleners en verplegers kunnen soms erg dogmatisch zijn. Misschien helpen die dranken sommige mensen wel. Misschien de één wel, de ander niet.

Voor mij zou alcoholvrij bier bv. onnozel zijn. Ik lust geen bier meer, dus als er geen alcohol in zit moet ik het niet. Alcoholvrije wijn lijkt me daarentegen gevaarlijk. Ik hou van de smaak van rode wijn en drink daarom al 6 jaar geen wijn meer. Voor de smaak zou ik dus zo'n alcoholvrij dingetje wel lusten. Maar dat lijkt me dan weer niet verstandig om die smaak terug wakker te maken.

Gewoon een mijmering,
Rae.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook dat alc vrij bier en wijn de drang naar echt kunnen opwekken. Je moet er heel bewust mee omgaan. Verslaving heeft nou eenmaal veel te maken met associaties. Smaak en geur spelen daar een grote rol in.

aanp woord vrij vergeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry hoor, te dom voor woorden, hoe hou ik m'n trek/zucht in stand ??? Dit "gebruik" vraagt/smeekt alleen maar naar meer.
Succes en sterkte, zal je echt nodig hebben !
bb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jaap en Rae, ik moest het even kwijt, zit er een stel de boel te verlekkeren !
Mij persoonlijk doet het gelukkig niets maar hoeveel anderen op dit forum zet je aan het denken en twijfelen, die het misschien togal zo moeilijk hebben. Begrijp Tactive ook niet.
groetjes bb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan Rae's reactie ook opvatten als dat alc vrij spul hem niet helpt. Dat was mijn eerste gedachte.

En zeker het kan een trigger zijn. Voorzichtig ermee. Ik ben me dat erg bewust geworden.

Maar overdrijf het liever niet. Er liggen vele triggers op de loer. Hoe vaak je niet verleid wordt om te drinken in dit leven. Dat zie ik maar als onze handicap. En dat zal altijd blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was inderdaad mijn intentie het drinken van dat spul in vraag te stellen, zoals heel duidelijk in mijn post staat. Maar dat wil ik niet doen zonder mijn eigen overtuiging ook in vraag te stellen. Heb net het boek uit van Allen Carr (stoppen met alcohol), en eerlijk gezegd nu effie veel goesting mijn eigen vastgeroeste ideeën over alcohol en verslaving in vraag te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef er niet echt om hoe iemand zich behelpt maar begrijp ook eerdere reacties.
Ik ga er vanuit dat je sowieso in de grote wijde wereld telkens opnieuw met situaties wordt geconfronteerd die je er toe kunnen aanzetten om te drinken.
Ergens is het gek om hier iets over alcoholvrije dingen te lezen en eerlijk gezegd lees ik alleen ' zo nu eerst een biertje' ipv 'zo nu eerst een alcoholvrij 0,0% biertje'. Maar misschien is mijn onderbewuste zo geprogrammeerd. Het geeft een vonkje maar er zijn erger vonkjes die ik soms krijg door hier gewoon maar te zijn.
Dus ik til er persoonlijk niet zo zwaar aan. Vraag me wel af of het inderdaad op een fijne lijn lopen is, dat drinken van alcoholvrije drankjes. In dat opzicht denk ik dat het belangrijk is om voor jezelf te weten waarom je juist die keuze maakt. Hoe eerlijker je naar jezelf kan zijn, hoe verder je komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou eerst die vergelijking ook maken Dinah..want uiteindelijk gaat het voor jullie om de smaak in de eerste plaats. Ik lust het namelijk niet dus het heeft geen zin. Ik ging voor de roes.
Maar toen bedacht ik me die vergelijking niet helemaal opgaat omdat je niet verslaafd bent aan hamburgers natuurlijk. Je vind het gewoon heel lekker en eet het niet in die mate dat je er ziek van wordt. De alcohol zorgde daar in eerste instantie ook niet voor maar toch kwam je op een punt dat het problematisch werd.
Ik denk dat daar eerder de bezorgdheid van komt.
Ik vraag me af wat er juist voor zorgde dat het een probleem werd voor jou. Want ik ging nooit echt voor de smaak, gewoon de roes. Dus het was heel duidelijk voor mij. Hoe is het bij jou dan verlopen? Als ik dat vragen mag natuurlijk..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sorry als ik een beetje doorvraag :$ maar is het één dan automatisch gevloeid in het andere? Ging je dan uiteindelijk nog voor de smaak of voor de roes? Of was het één een automatisch gevolg van het andere?

Kan er wel inkomen dat je dol bent op de smaak van iets en op een totaal moment beseft dat het slecht voor je is, je overschakelt op iets dat van smaak hetzelfde is maar niet de narigheid meebrengt. Hetzelfde als een diabeticus (schrijf ik dat juist) die geen suiker meer mag maar zoetigheid mag met nepsuikers.
Als ik je lees heb merk ik ook dat je heel bewust er mee omgaat wat ik knap vind. Kan me ook vinden in de associatie van het gezellig en feestelijk zijn maar van dat denkpatroon probeer ik zelf af te stappen. Misschien omdat die associatie net iets gevaarlijker is voor mij als voor jou.
Eigenlijk noemen ze het alcoholvrije wijn/bier maar is het zoiets als prik. Limonade met een vies smaakje, voor mij dan :D. Denk niet dat het voor iedereen is weggelegd om deze weg op te gaan.
Maar begrijp wel dat het niet noodzakelijk een probleem hoeft te zijn voor jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lekkere en spannende dingen kunnen juist heel
goed en gezond zijn, weet ik nog van voor mijn drinkjaren juist.
Heb ooit een jaar lang in America gefietst; drank was nauwelijks aan
de orde want het budget en de omstandigheden leenden zich daar niet voor.
Maar het was de leukste en spannendste tijd van mijn leven en nog gezond ook
( de 20 kg extra spieren niet meegerekend, maar ja, gezonder dan drankvet ook).
Ik denk dat we nuchter subtieler ervaren, maar wel vaak onbewust.
en als ik gevoeliger in mijn vel zit, weet mijn lijf wel wat gezond is.
De spanning en "lekkere" ongezonde trek past meer bij wat deze tijd mensen voorhoudt
aan sensatie, oppervlakkige spanning, vluchten in de roes van drank en drugs.
Het is er allemaal, dus het moet ook genuttigd worden. Maar juist drank is van alle tijden,
hoe armer vaak hoe meer geld aan drank opging om de ellende maar even te ontvluchten.
We willen blijkbaar ontvluchten, moeilijke dingen, mensen, periodes in ons leven.
Misschien dat alco-vrije drankjes dat ook weer aanwakkeren, wie zal het zeggen.
Ik denk dat iedereen alert moet blijven, met wat we ook aanwenden of uitproberen.
Een hele wijze sjamaan vertelde mij ooit dat een echte sjamaan alles uitprobeert in zijn/haar
leven wat aanspreekt, maar wel met mate, en dan selecteert de natuur
wat bij die persoon past en hem/haar voedt in het leven, ook op het spirituele pad.
Ik vond dat erg mooi, want we leven wel nu en worden nu eenmaal met hele andere dingen
gekonfronteerd dat onze ouders bijv., maar de verleidingen
zijn universeel en van alle tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Fleur, als je een flinke brok gember raspt en in kokend water laat trekken, en afkoelen,
dan giet je het over in een grote fles. ik doe scheutjes in de thee, koffie, cola en het kan vast ook in sap,
heerlijk pittig maakt het alles, kouyd en warm.
ik heb de tip geloof ik van Aicha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha dat ziet er lekker uit Jane. De gember ligt nog steeds in de schaal...straks kan ik hem weggooien..

Is het zo ook te drinken? Frisdranken probeer ik te vermijden. Koude thee vind ik wel lekker maar ben er niet superwild van. Alhoewel diene met munt van Lipton is dan wel lekker. Morgen eens proberen!

Shirley Temple? Dat wist ik niet eens...klinkt ook nog best chique :D
Ok wel ff een domme vraag, ginger ale is ginger ale? Of is dat gewoon engels voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu twee weken kunnen nadenken over alcoholvrij spul. Heeft erg veel teweeggebracht bij mij. Teveel eigenlijk.

Ik heb twee antwoorden.

Ik zat ooit op terras met een aantal verslaafden. Soort reünie van mensen met wie ik in een ontwenningskliniek zat. Terwijl wij op 't gemakske een colaatje dronken of een koffie, dronk een van ons in dezelfde tijdspanne een stuk of 10 0% bieren. Geen twijfel dat hij dat een paar weken kan volhouden. Of zelfs maanden. Maar ik weet nu zo goed als zeker, 6 jaar later, dat hij in het graf ligt. De gewoonte was zijn dood. 0% of 5%, deed er niet toe. Op een dag maak je de klik. De overgang van 10 0% pinten naar 10 5,2% pinten was slechts een kwestie van tijd. Iets mottig. Autoaccident, vrouw die hem verlaat, finaciële tegenslag. No matter what.

Tweede antwoord. Alle begrip voor de mensen die het alcoholvrij spul drinken om zich te verhelpen. Maar .. met BB moet ik toegeven .. je houdt de smaak ermee in stand. De zin, de trek.

Vergeet de smaak. Zoek alternatieven. Bier en wijn is niet het lekkerste op aarde. Wat bier en wijn aantrekkelijk maakt is de alcohol die er in zit. Wil je per sé genieten van een biertje op een mooie dag in de zon, besef dan dat het niet de smaak is dat je aantrekt, maar de alcohol er in. O ja, de smaak kan best aantrekkelijk zijn, maar wat dacht je dan van een vers fruitsap? Een limoen-appelsap? Een kersen-frambozensap? Een tomatensap? Gember-abrikozensap? Selder-mangosap? etc.

Rae.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hiere se...de Rae en Mups :D

Kan het niet weerleggen maar ik drink dan ook geen alcoholvrij bier of wijn.
De drempel kan dan wel een stuk lager zijn bij het drinken van alcoholvrij bier maaaaaaaar als je het zo stelt Rae...wat dan met de minderaars? Deze drinken het nog echt...
Ik geloof dat alles kan met genoeg wilskracht en oplettendheid.
Noem me naïef :D

Alcoholvrije cocktails worden alcoholvrij genoemd omdat er geen alcohol in zit. Dus eigenlijk zijn het sapjes.
Vind het alcoholvrij ook zo'n degoutant woord want geen me een sapje dat op een alcoholisch drankje lijkt qua smaak maar waar ik het niet van weet en ik leg verre van een associatie.
Geen me een sapje dat op een alcoholisch drankje lijkt qua smaak en ze zeggen me dat; leg ik wel de associatie naar drank.
Ik noem het dus sapjes en fruitjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fleur, ik meen dat Aicha er water, wat limoen en munt bij deed,
zowel warm als ice-tea verfrissend. En gember is erg gezond ook nog.

Over alco-vrij; dat is zo ontzettend persoonlijk, mij heeft het geholpen
en ik drink het sporadisch nog wel, maar heb het nooit in huis. Wil het zeker niet promoten
als het iets bij je triggert, dan gewoon niet doen. Je smaak wordt weer puurder als je ADB bent,
dus lekker bronwater is weer een tractatie en dat mag onbeperkt en kost haast niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fleur. Ginger is Engels voor gember. Ginger Ale wordt als gemberbier vertaald maar het wordt helemaal niet gebrouwen en bevat al helemaal geen alcohol, het is gewoon sodawater met een smaakje en je kunt het overal kopen van Schweppes./
En heel lekker :)


Ben het met Rae eens overigens v.w.b.t. alc. vrij bier en wijn. Ik vind ze persoonlijk niet eens lekker en die link met alcohol blijft.

Ik ben nog op zoek naar een gezond alternatief voor mijn dorst. Drink wel altijd al veel kruidenthee maar da's niet echt een dorstlesser. En frisdranken bevatten zo veel suiker of aspartaam dat ik er akelig van wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...