Spring naar bijdragen

Wie herkent dit, en zo ja: hoe gaan jullie hiermee om?


Francois

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, gisteren keek ik voor het eerst 'nuchter' naar de documentaire over Ramses Shaffy, toen ik nog veel dronk keek ik er vaak naar, net zoals naar anderen op tv, dvd en internet die drinken of dronken, alcoholgerelateerd dus. Gek genoeg vond ik dat plezierig en voelde verwantschap. Een beetje als samen dronken worden. Heerlijk was dat, en natuurlijk had ik genoeg flessen op voorraad.

Nu besef ik dat ik niet meer wil drinken omdat ik na 2 jaar elke avond 3 flessen wij te hebben gedronken denk dat als ik daarmee doorga dat ik dan een alcoholist kan worden.

Ik heb het nu nog in de hand, en ben er dus nog optijd bij. Al kreeg ik wel weer veel gedachten over drinken, heerlijk die flessen wijn. De fles was eigenlijk mijn maatje geworden waarmee ik het leven aankon. Ik woon namelijk alleen, en dat is soms best eenzaam, omdat ik mijn gevoelens niet kan delen, wel met vrienden, maar daar heb ik er maar een paar van.

Ik mis af en toe het maatje, "de fles" wel, het dempte en maakte het allemaal makkelijker voor me.

Herkennen jullie dit? Ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan eenmaal gestopt. Ik doe de internet behandeling en heb dit moment van gisteren vandaag beschreven, daarmee kan ik het delen met iemand van de internetbehandeling.

Vriendelijke groeten en een fijne avond voor jullie,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Francois,

Ik heb er ook wel moeite mee om elke keer weer in welk programma dan ook dat mensen alcohol drinken. Misschien gaat dat over hoop ik dan. Waarom zij wel en ik niet denk ik dan.
Hopenlijk denk ik over een tijdje anders en denk ik kan het wel en zij niet!
Desi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo francois, het is goed dat je de konfrontatie aan bent gegaan er nu nuchter naar te kijken,
want dan zie je de realiteit scherper. Ik begrijp dat jet nu moeilijker is, want voorheen kon je jezelf een beetje voor de gek houden met die herkenning. Want ja hij blijft een erg aimabele man met een groot charisma en veel talent, en dat is positief. En dat willen we allemaal wel, geaccepteerd worden met onze minkanten in de wetenschap dat de positieve kanten overheersen. Maar het valt me in jouw stukje wel op dat je jezelf nog niet als een alcoholist ziet, omdat je het nu in de hand hebt. Dat is wel iets om in je behandeling te overleggen met je begeleider. Je hebt duidelijk een alcoholprobleem. Ikzelf heb me pas geleden voor het eerst een alcoholist genoemd en had meteen de bijgedachte erbij; ja nu durf je wel, nu je niet meer drinkt, dan is het gemakkelijker. Toen realiseerde ik me dat diep van binnen ik mezelf geen alcoholist wil noemen, dus ik blijf een deel van mezelf ontkennen. Zoiets zie ik bij jou ook.
Als een goeie vriend of kennis al zo lang 3 flessen per dag zou drinken, hoe zou je hem dan zien denk je?
En gisteren had ik ook even de behoefte aan een flinke borrel, niet zozeer om de trek of de alco zelf, maar omdat ik me weer eens machteloos voelde in een crisissituatie, die ik uiteraard nuchter, veel beter aan kan nu. Maar toch de verleiding om de verantwoordelijkheid niet aan te hoeven blijft. Voor mij is het dan erg belangrijk hier op het forum te gaan en mijn pactmaatje wat extra aandacht en meedenken te vragen. Die is een veel beter maatje dan de drank ooit geweest is en heeft het echt goed met mij voor en weet ook nog eens wat ik doormaak vanuit de ervaring met alcohol. Misschien ook een tip voor jou?
Ik vind de drempel om te schrijven veel minder hoog dan iemand te bellen.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Desi en Jane, bedankt voor jullie reactie.

Jazeker heb ik een drankprobleem, daarom heb ik ook hulp gezocht. Tot nu toe werkt de internetbehandeling goed voor mij want ik heb sinds mijn aanmelding niet meer gedronken. Zo nu en dan denk ik er nog wel over na, maar weet die gedachten om te buigen naar andere gedachten. Wat voor mij vaststaat is dat ik de komende jaren niet meer wil drinken. Ik zal er dan ook alles aan doen om de komende dagen, weken en maanden dit vol te houden.

vriendelijke groeten,
Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Francois,

Nou jongen! petje af hoor. Ik hoor je niet klagen of zeuren over slecht slapen, raar dromen of andere ongemakken die je krijgt wanneer je plotseling stopt met drinken.

Zelf dronk ik maar 1 á 1.5 fles per dag en ik vind het nog steeds moeilijk hoor! Op dit moment drink ik 9 glazen wijn per week en in februari ga ik een maand droog staan. Ik ben zoals je noemt : een minderaar. Een absolute kookgek (Bakkom) en genieter van bijpassende dranken.

Ik heb besloten de rest van mijn leven nooit 'meer' dan 10 glazen per week te drinken en ben evenlang als jijzelf bezig met de behandeling.

Je maakt me vrolijk Francois! en het is heel gewoon dat je na een paar weken nog steeds trek hebt lijkt mij. Ik zal er snel achterkomen in mijn stopmaand! Één ding hoop ik echt: Ik wil het net zo goed doen als jij!!!!

:present: van Monique.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Monique,

Dank voor je reactie. Leuk dat we evenlang met de behandeling bezig zijn. Goed zeg dat je al zoveel geminderd bent. Ja het is af en toe best moeilijk voor mij hoor, maar ik heb wel een knop om kunnen zetten, ik wil het echt niet meer. Ben echt benieuwd hoe het met je gaat de komende tijd. Ik zal het nog wel lezen denk ik.

Groetjes,
Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Francois,

Ik had je beloofd iets te laten horen wanneer ik in mijn stopmaand zou zitten en ik zit er nu middenin! Vanaf 1 februari drink ik helemaal geen alcohol meer en in de weekenden vond ik het een hel. Doordat ik januari maar 9 glazen wijn per week dronk, gaat het me nu tóch aardig goed af.

Ik sta nu dus al twee weken droog en het bevalt me goed (los van de vrijdag en zaterdag avonden dan). Tot nu toe ben ik wél van plan om in de maand maart weer gewoon af en toe een glaasje wijn te drinken. Dit is mijn plan van minderen waar ik nog niet van af gestapt ben. En dan nog alleen in de weekenden of op een gebeurtenis.

Ik zie wel, dat is pas over twee weken. Ben nu in ieder geval zo ver dat ik nooit meer elke dag een fles wijn wil drinken.

Hopelijk gaat het jou ook nog allemaal goed af en ik hoop dat je dit berichtje leest als replay op deze conversatie. :heart:

Groetjes Monique.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Monique,

Goed dat je al 2 weken helemaal niets meer drinkt.
Vraag me alleen af waarom je toch weer terug wil naar een gelimiteerd drankgebruik.
Je bent succesvol van pak em beet 9 glazen per dag naar negen glazen per week gegaan en nu dus naar nul!
Dat is knap, waarom niet (proberen) vol te houden.

Jouw plan doet me een beetje denken aan een collega, die wilde de marathon van Rotterdam lopen.
Stopte met roken, heeft een jaar getraind en niet gerookt, de marathon uitgelopen en toen, heel bewust, weer een sigaret opgestoken. Intussen rookt hij weer volop.
Dat heeft me zo verbaast.

Wat je ook beslist strakjes, ik wens je er veel succes bij,
Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Harry,

Goede vraag van je. Dit komt doordat ik van begin af aan al heel erg wilde minderen. Stoppen vind ik prima maar ik wil kijken of ik de alcohol kan gaan controleren. Ik wil van meet af aan alleen maar drinken in het weekend en als er eens een feestje is of dergelijke. Dus puur en alleen een wijntje drinken om ervan te genieten en niet om me tipsy te gaan voelen.

Ik heb een goede vriend die alleen in de weekenden rookt en zelf dan ook wel eens niet. Hij rookt als het hém uitkomt of als hij er gewoon maar zin in heeft. Dat vind ik reuze knap. Of zoals mijn man wel eens een biertje drinkt, misschien twee of drie keer per maand.

Dat is dé manier waarop ik wil drinken en dat wilde ik al toen ik begon met dit ADB programma. Ik ben 28 december begonnen (2009) en mij is voorgesteld om een maand helemaal niets te drinken om mijn gewoonte te doorbreken. Voorheen dronk ik elke dag een fles wijn maar was het laatste jaar al nauwelijks meer dronken geweest. Hier bedoel ik écht kledderzat mee. Dat soort drinken dat er hele stukjes film kwijt zijn.

Vroeger was ik regelmatig kledder zat, maar dat stuk problematiek had ik op eigen houtje al opgelost.

Het enige wat ik nu nog wil bereiken is eigenlijk de controle over mijn alcohol inname. Ik geef mezelf een jaar de kans maar als het eerder uit de hand zou lopen en ik ga weer dagelijks drinken, zal helemaal stoppen een betere optie zijn.

Mocht dit plan slagen, dan wil ik in 2011 mijn roken aan gaan pakken. Ik rook 20 sigaretten per dag maar weet al dat alleen stoppen voor mij een optie is, gezien ik al twee stoppogingen gedaan heb zonder succes. Maar nu eerst de alcohol de baas........

Laat me weten wat je ervan vind, dat houd me alert en bedankt voor je reaktie.

Groetjes van Monique :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bakkom.
Als ik je zo lees ben je goed bezig en heb je de controle
over je (niet) drinken. het gaat wel op je wil en ik ben bang dat je iets
vergeet. De rookvriend en je man zijn niet verslaafd en zoals ik het lees ook niet gewest.
Zolang je op je wil en met controle doet, ben je nog steeds in de ban van alcohol en misschien
ben je jezelf ook iets aan het bewijzen. Dat weet ik niet hoor, ken je niet goed genoeg daarvoor.
Wat ik hier al vaker las, is dat na deze fase de euforie komt en het denken, nu kan het wel weer, met mate. Dat lukt dan ook nog (weer op die wil, want de verleiding is al weer aan het werk) en daarna begint het met de grenzen weer verleggen. Het is net als lijnen, er komt een jojo effekt en vaak eindig je met meer als je begon. Het lijkt een doemscenario zoals ik het nu neerschrijf, maar zo bedoel ik het niet hoor. Ik ken hier ook mensen die het wel zo kunnen als jij wilt. En het is goed ook de valkuilen te onderkennen, zodat je de signalen kunt herkennen en er dan de verantwoording voor kunt nemen.
Ik wens je veel succes en hoop dat je de alcohol de baas wordt zonder al te veel controle houden, want dat kost zo veel energie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Monique,

Sorry voor de late reactie. Wat goed van je dat het allemaal lukt wat je je hebt voorgenomen. Je drinkt gelukkig niet abnormaal veel dus ik denk dat je voornemen om te minderen prima haalbaar is. Ik lees regelmatig van mensen dat minder drinken (dus niet helemaal stoppen) prima vol te houden is.

Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat.

Helaas heb ik een terugvalletje van een week gehad. Maar ik begin weer opnieuw.

Groetjes Francois:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane,

Bedankt voor je bericht. Je hebt gelijk meid, het zal een hele beproeving worden in de maand maart. En inderdaad, de valkuilen zeer scherp in de gaten houden. Ondanks dat ik nu 3 weken droog sta, merk ik nog altijd dat ik de wijn een warm hart toedraag. Tóch wil ik kijken wat gebeurd in maart als ik de max tien glazen per week mag gaan drinken.

Ik wil verschrikkelijk graag weten of ik het kan. Ja Francois! ik hoop dat je gelijk krijgt en dat ik de alcohol de baas kan. Dus je had een terugvalletje? Kom op jongen! Daar stap jij weer overheen! Je bent mijn grote voorbeeld. Zoals jij nu fietst, zo ben ik gaan dansen. Elke dag uit het werk veel bewegen doet me wonderen. Heb ik van jou geleerd.

Nou Jane, ik hoop inderdaad geen jojo te worden. Dit is mijn allereerste minderpoging in 20 jaar dus ik weet echt niet wat me te wachten staat. Mijn voornemen om nooit van mijn leven meer dan 3 glazen per dag te drinken met een maximum van 10 per week blijft staan. Ik ga die 10 glazen dan niet allemaal in het weekend proppen natuurlijk, das niet eerlijk.

En Francois, ik ga mijn best doen and keep you posted, heel erg bedankt samen. Ooja, nog één vraagje, ik ben nu in 7 weken maarliefs 6 kilo afgevallen, is heel fijn maar is dat gebruikelijk? Hebben meer mensen dit gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kit,

Daar kon je wel eens groot gelijk in hebben. Een fles per dag en anderhalf per dag in het weekend is veel te veel natuurlijk, maar inderdaad, je lever krijgt nu veel meer tijd voor andere dingen dan alleen maar alcohol afbreken. Zo had ik het nog niet bekeken!

Ik was al niet zo een grote eter en ben alleen maar gezonder gaan eten tot nog toe. Nou jongens, nog een reden om niet of nauwelijks te drinken!!! :moon::rose::moon::)

Hoi Francois,

Zet door lieve Francois, je bent mijn grote voorbeeld. Ik kan er gewoon niet over uit dat je van drie flessen, naar gewoon stop kan. En jij kan dat! Jij fietst en hebt karakter. Ga er weer voor. Geeft niets als je een keer een glijder maakt ( of even op de binnenbaan terecht komt) Je hebt al laten zien wat je kan en dat kan jij nog steeds!

Zelf sta ik nu 3 weken droog en ben trots. Maart ga ik mezelf testen tot eind 2010. Maar ik dronk écht veel minder dan jij. Dit is jouw pagina en ik hou je in de gaten en zal je altijd steunen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Francois, ik herken dat heel goed.
Alleen gaat het voor mij meer op voor mensen die ik op tv zie roken.
Daar ben ik een half jaar geleden mee gestopt, het glaasje heb gisteren voor het eerst echt bewust laten staan.
Ik weet dus nu al waar ik met heel veel weemoed naar zal kijken de komende tijd: naar mensen met een glas wijn EN een dampende sigaret, want dat WAS altijd de ideale combinatie.
Maar in beide gevallen weet ik waar ik het voor doe.
De effecten van het niet drinken zijn nu nog beperkt tot een licht euforisch gevoel van : yess het is me gisteren gelukt. Bij de sigaret kan ik melden dat ik me stukken lekkerder in mijn vel voel zitten, niet meer dat opgejaagde gevoel van een peuk MOETEN hebben (zelfs als ik er nog eentje in mijn hand had) , geen piepende ademhaling meer en stukken meer uithoudingsvermogen.
Petje af voor het stoppen met drinken Francois, ik hoop dat ik het ook zo kan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...