Jasmijn Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december Hallo… Ben nieuw hier en maak mij zorgen. Mijn partner komt uit een voetbalfamilie. Vanaf zijn 15e dronk hij al pils in de kantine na de wedstrijd. Hij sport nog steeds heel veel en werkt fulltime en in wisseldiensten. Door te sporten en gezond te eten compenseert hij zijn alcoholgebruik denk ik grotendeels. Maar hij drinkt vrees ik al jaren veel te vaak en veel te veel. Hij geeft ook toe dat er geen rem op zit. En regelmatig wil hij het zelf ook oprecht veranderen. Soms lukt dat een weekje. Soms een paar dagen. Nooit langer. De laatste tijd lijkt het erger. Misschien ook door de leeftijd. Hij is af en toe echt afwezig of zegt iets ‘geks’. Kleine dingen waaraan ik merk dat het anders is. Of althans, dat denk ik. Hij zegt dat hij het makkelijk kan laten maar dat niet wil. Dat hij het gevoel heeft dat wij (kids en ik) hem controleren. Dat is niet (meer) vaak zo, heel soms check ik de garage of auto wel eens. We hebben dat wel gedaan, maar dat had toch geen zin. Enfin; hij doet nog steeds super veel. Wij werken beiden fulltime al sinds ons samenwonen jaren geleden. Gezorgd voor zieke ouders die te jong overleden zijn, hen verhuisd, administratie regelen etc. Daarbij twee kids (nu pubers). Hij is net zo betrokken en doet net zo veel als ik voor de kids. Nog steeds. De ergste problemen rondom zieke ouders etc zijn al een paar jaar voorbij. Maar ‘s avonds en als hij vrij is… bijna altijd drinken en meestal ruzies daardoor. Wij hebben veel wederzijdse vrienden en lieve familie, maar als ik die in vertrouwen neem.. kan ik niet meer terug. Twee keer is er in al die jaren een ongelukje gebeurd waardoor hij zelf ook vond dat hij echt moest stoppen. Heeft toen een boekje aangeschaft en het ook echt geprobeerd. Ik weet zeker dat hij dat ook echt wilde. Maar uiteindelijk dan toch weer niet.. Inmiddels beheerst het behoorlijk ons leven. Onze relatie en ons gezin. Maar het is niet dat we het niet fijn hebben samen. Het is lastig te omschrijven. Na een gesprek zegt hij vaak dat hij moe wordt van het praten erover. Oorzaak van drinken is vaak zijn schuldgevoel en dat het toch al te laat is. Hij wil niet helemaal stoppen en denkt dat dat is wat ik wel wil en wat ik ook het beste vind, denkt hij. Hij wil ook absoluut geen hulp want die mensen kunnen echt niet meer dan dat hij zelf kan… Omdat ik niet meer zo goed weet wat hiermee te doen, heb ik dit forum opgezocht, op zoek naar herkenbaarheid bij anderen misschien. Op zoek naar tips of advies van ervaringsdeskundigen? Dank daarvoor alvast…
renaldo61 Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december Welkom hier. Als hij wil stoppen gaat hij het toch zelf moeten doen. En vooral willen doen. Wij kunnen alleen maar steunen. Jasmijn reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december 5 uur geleden zei Jasmijn: Hij zegt dat hij het makkelijk kan laten maar dat niet wil. Enfin; hij doet nog steeds super veel. Wij werken beiden fulltime al sinds ons samenwonen jaren geleden. Gezorgd voor zieke ouders die te jong overleden zijn, hen verhuisd, administratie regelen etc. Daarbij twee kids (nu pubers). Hij is net zo betrokken en doet net zo veel als ik voor de kids. Nog steeds. Haha dat is precies de essentie van de verslaving 😁 Niet drinken is makkelijk zat, je hoeft er niks voor te doen, juist niet! Maar de wil ervoor opbrengen, dat is de moeilijkheid. Het klinkt alsof je man de alcohol gebruikt om te ontspannen bij alles wat hij doet. Dat heb ik ook heel lang gedaan. De nadelen daarvan zijn: - Je vergeet even je zorgen maar ze komen net zo hard weer terug, vaak ook 's nachts - Je hebt hierdoor geen tijd meer voor andere dingen wanneer je drinkt, je raakt dus een hoop tijd kwijt wat juist weer het gevoel oplevert dat je nergens tijd voor hebt - Alcohol drinken is niet echt quality time, je sociale leven gaat eraan, je hebt niet echt contact meer, je verdooft wat er gebeurt. Alcohol is een depressivum en je voelt je er netto een stuk slechter door. (Aantoonbaar want veel mensen die stoppen krijgen een soort stop-euforie) - Lichamelijk is het gewoon heel slecht, alcohol veroorzaakt uiteindelijk kanker overal waar het doorheen gaat Nou moet je man nog overtuigd raken cq zichzelf overtuigen. Ook als je overtuigd bent is stoppen nog een hele klus dus dit is wel een zaak van lange adem. Gewetensvraag, stel hij gaat voor altijd door met de alcohol, wil je dan nog bij hem blijven? Hoe essentieel is dit voor je, het is belangrijk dat hij dat weet en dat jij het zelf ook weet. Er is overigens een ander draadje hier voor de partners, ff kijken of ik het zie Jasmijn reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december het "Naast ons" forum wat een stukje verder naar beneden zit
Jasmijn Geplaatst 9 december Auteur Rapport Geplaatst 9 december (bewerkt) Wat fijn dat direct al iemand reageert. Hartelijk dank daarvoor. Dat doet goed. Dan zal ik ook eens zoeken naar het naasten forum. Maar persoonlijk haal ik er ook veel uit als ervaringsdeskundigen mij kunnen helpen door aan te geven wat bij hen juist wel of juist niet werkt. Maar ook wat herkenbaar is. Wat de goede redenen waren om wel te stoppen. Of zij echt volledig zijn gestopt of juist ook niet helemaal en of dat nog lukt(e)? 9 december bewerkt door Jasmijn
bumperjim Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december (bewerkt) Ik wist al jarenlang dat ik teveel dronk en heb talloze keren geprobeerd te minderen. Op een dag kwam ik toevallig hier en wilde nog steeds minderen, zoiets als alleen drinken tijdens de weekenden. Toen werd mij uitgelegd dat dat vrijwel kansloos is en dat je beter helemaal kan stoppen -- voor altijd of iig eerst geruime tijd, een jaar wordt aanbevolen. Ik ben toen dus gestopt en heb gaandeweg veel geleerd over mn verslaving. Later wel weer begonnen min of meer met mate en met meer of minder succes over de jaren (nu ruim 8 jaar). Verslaafd blijf je altijd, je moet alleen een manier vinden om ermee te leven. Een aantal hier zijn helemaal gestopt, sommigen min of meer, anderen zitten nog middenin de worsteling. Soms wipt er eentje van de ene categorie naar de andere 🙃 Soms overlijdt er eentje want dat is ook de trieste realiteit van de alcohol. Van het leven überhaupt natuurlijk. De aanleiding om te stoppen is meestal dat het "zo echt niet verder kan gaan" (ofwel rockbottom). Langzaam afbouwen is erg lastig, meteen helemaal stoppen wordt aangeraden tenzij dat je echt krankzinnige hoeveelheden drinkt. Het stoppen voelt als een overwinning op jezelf, na lange tijd kan je eindelijk weer eens echt trots zijn. Even flink doorbijten met veel vermoeidheid, detoxen wekenlang en natuurlijk trek om toch maar weer een fles te openen. Later komen daar wel gemengde gevoelens bij vaak, want de alcohol vervulde wel een functie dwz het verdoven van emoties meestal, en je moet daar dus op een andere manier mee leren leven. Is best wel een hoop introspectie bij nodig, je moet je eigen gedrag en ideeën ter sprake kunnen brengen al was het alleen al met jezelf. Ken uzelve, zei het orakel 🤓 9 december bewerkt door bumperjim
renaldo61 Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december Ik ben gestopt omdat ik zoals bumperjim het stelt rockbottom zat. Ik had maar een optie meer en dat was vooruit want ik stond met mijn rug tegen de muur. Een zaterdag was de laatste dag dat ik gedronken had. Op zondag had ik een alchohol controle en ik blies serieus positief. Dan de maandag daarachter had ik mijn gesprekje met mijn psychiater waar ik hier al veel over geschreven heb. En terug beginnen drinken vond ik echt geen optie meer. Ik kreeg trouwens de kans ook niet van mijn psychiater want ik moest diezelfde dag van haar terug in volledige opname. De zin om te drinken is er soms nog, maar ik doe het niet meer (voorlopig toch niet) Jasmijn reageerde hierop 1
lady jane Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december 8 uur geleden zei Jasmijn: niet helemaal helemaal niet ben ik bang. Erkennen en ernaar handelen zou de eerste echte stap kunnen worden maar lijkt nog ver weg niet sexy he zo'n man dan. Zoek hulp voor jezelf Jasmijn. Sterkernaast is voor naasten bij de Jellinek Al Anon bij de AA, Tactus hier heeft ook hulp paraat. Het is niet te doen en je relatie kan dit niet aan, jijzelf uiteindelijk ook niet. Je moet eerst en vooral voor jezelf zorgen nu. sterkte Jasmijn reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 9 december Rapport Geplaatst 9 december 43 minuten geleden zei lady jane: niet sexy he zo'n man dan. 🤣🤣🤣 je zegt t...
Jasmijn Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 13 uur geleden Op 9-12-2025 om 08:33 zei bumperjim: Ik wist al jarenlang dat ik teveel dronk en heb talloze keren geprobeerd te minderen. Op een dag kwam ik toevallig hier en wilde nog steeds minderen, zoiets als alleen drinken tijdens de weekenden. Toen werd mij uitgelegd dat dat vrijwel kansloos is en dat je beter helemaal kan stoppen -- voor altijd of iig eerst geruime tijd, een jaar wordt aanbevolen. Ik ben toen dus gestopt en heb gaandeweg veel geleerd over mn verslaving. Later wel weer begonnen min of meer met mate en met meer of minder succes over de jaren (nu ruim 8 jaar). Verslaafd blijf je altijd, je moet alleen een manier vinden om ermee te leven. Een aantal hier zijn helemaal gestopt, sommigen min of meer, anderen zitten nog middenin de worsteling. Soms wipt er eentje van de ene categorie naar de andere 🙃 Soms overlijdt er eentje want dat is ook de trieste realiteit van de alcohol. Van het leven überhaupt natuurlijk. De aanleiding om te stoppen is meestal dat het "zo echt niet verder kan gaan" (ofwel rockbottom). Langzaam afbouwen is erg lastig, meteen helemaal stoppen wordt aangeraden tenzij dat je echt krankzinnige hoeveelheden drinkt. Het stoppen voelt als een overwinning op jezelf, na lange tijd kan je eindelijk weer eens echt trots zijn. Even flink doorbijten met veel vermoeidheid, detoxen wekenlang en natuurlijk trek om toch maar weer een fles te openen. Later komen daar wel gemengde gevoelens bij vaak, want de alcohol vervulde wel een functie dwz het verdoven van emoties meestal, en je moet daar dus op een andere manier mee leren leven. Is best wel een hoop introspectie bij nodig, je moet je eigen gedrag en ideeën ter sprake kunnen brengen al was het alleen al met jezelf. Ken uzelve, zei het orakel 🤓 Dank voor de openhartige antwoorden. mijn bericht is nu verplaatst naar de naastenpagina. Alleen.. ik heb al zo ontzettend veel tips en adviezen voor naasten gelezen. Fijn, die steun. Maar ik wil gewoon graag weten van ervaringsdeskundigen wat voor hen de echte triggers, de echte besefmomenten, waren die ervoor zorgden dat ze besloten echt iets aan hun alcoholgebruik te gaan doen. En ja; natuurlijk moet hij het zelf willen, zelf doen. Maar op die manier kan ik hem misschien wel beter steunen en helpen tot inzichten te komen. Die besefmomenten zijn er tussentijds. En dan lukt het hem ook gewoon om een week, met uitzondering ook twee weken te stoppen. Maar daarna loopt het gauw weer uit de hand en wordt het weer dagelijks na het werk.. in het weekend (ook als dat door de wisseldiensten midden in week valt). Ondanks afspraken niet meer stiekem te doen, ontdek ik altijd wel dat hij meer gehad heeft dan hij zegt. Hij sport heel veel (hardlopen met gemak 10 km, renfietsen). Is super loyaal naar zijn werk en op een botbreuk na nooit ziek met griep of anderszins. Maar het klopt wat je zegt.. ik denk ook dat hij de alcohol nodig heeft bij alles om te ontspannen, een gewoonte die hij niet meer kan loslaten.. Al denkt hij zelf van wel. en ja; ik houd van hem en wil onze relatie hier liefst niet aan onderdoor laten gaan. Dat weet hij. Maar soms is het zo ontzettend moeilijk. Ook voor de kinderen die er op zich goed mee omgaan. Maar de tijd vliegt… en soms vraag ik mij af of het echt nog gaat lukken. Wanneer was het voor jou dan echt klaar? Het moment van, nu ga ik er echt iets aan doen? En hoe heb je dat gedaan? Dankjewel weer….
Jasmijn Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 13 uur geleden Op 9-12-2025 om 09:58 zei lady jane: helemaal niet ben ik bang. Erkennen en ernaar handelen zou de eerste echte stap kunnen worden maar lijkt nog ver weg niet sexy he zo'n man dan. Zoek hulp voor jezelf Jasmijn. Sterkernaast is voor naasten bij de Jellinek Al Anon bij de AA, Tactus hier heeft ook hulp paraat. Het is niet te doen en je relatie kan dit niet aan, jijzelf uiteindelijk ook niet. Je moet eerst en vooral voor jezelf zorgen nu. sterkte Lief dit bericht en het klopt. Soms vraag ik mij ook af hoe lang ik het zo nog vol houd. Maar mijn liefde is (nog?) te groot. En ik weet dat hij dit zelf ook echt niet zo wil. Haha, na drinken zeker niet meer sexy. Maar als hij nuchter is, zo’n slimme, knappe, maar ook lieve echtgenoot en vader. Dankjewel voor de lieve woorden. lady jane reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 7 uur geleden Rapport Geplaatst 7 uur geleden (bewerkt) 6 uur geleden zei Jasmijn: Wanneer was het voor jou dan echt klaar? Het moment van, nu ga ik er echt iets aan doen? En hoe heb je dat gedaan? Dankjewel weer…. Ik heb niet echt 1 enkel moment gehad. Ik had jarenlang het gevoel dat het allemaal misschien wat veel was, die alcohol elke dag en dat ik er "misschien" maar eens iets aan moest doen. Want: beetje overgewicht, rode pafferige uitgedroogde kop, vreselijk foute appjes gestuurd onder invloed, af en toe rijden met een glaasje teveel op, ruzies die nergens op sloegen maar gewoon vanwege de alcohol, onredelijk zijn tegen de vrouw, de kids, de hond (how low can you go), er komt 's avonds niks meer uit je handen; weekend eigenlijk ook niet, krijg van een gezellig avondje alleen de eerst helft mee, enz enz. De alcoholist WEET het vaak wel, ondanks alle gewenning, maar toegeven dat het een probleem is en dat het eigenlijk sterker is dan jij, dat kan jaren duren. Temeer omdat het gewoon een perfekte nooduitgang is uit het saaie of stressvolle leven, het zit gewoon in een fles bij de supermarkt, het is volkomen legaal en "iedereen doet het" (dat is om te beginnen al niet waar). Daarom is minderen vrijwel onmogelijk want dat betekent dat je eerst lekker een glaasje neemt of 6, en dan moet je ineens stoppen want je wou eigenlijk minderen, maar ach wat is minderen als de beer los is 🤣 Wat bij mij ook hielp is dat een paar mensen uit mn omgeving eraan overleden op een wrede manier. Dan realiseer je je ineens hoe je toekomst eruit ziet als je nu nog steeds niet ingrijpt ☠️ Ik denk dat sporten als "gezonde drug" heel goed alcohol kan vervangen, het is er ook een beetje incompatibel mee: als je echt topsport wil bedrijven dan moet je er niet bij zuipen. Ik ging vroeger met een kater hardlopen, ben je eerst een kwartier bezig al het snot uit je kop te rochelen en daarna denk je dat je lekker gaat, moet je eens proberen hard te lopen tijdens de Dry January dan ga je echt als een speer. 's Ochtends ook véél helderder en 's avonds kan je nog ns wat doen als je wilt. Daag hem uit voor de Dry Jan als hij van een uitdaging houdt. En het is niet om hem te pesten, het is omdat je je dan echt beter voelt maar je moet "ff" (alsof het simpel is) door die trek fase heen bijten. 7 uur geleden bewerkt door bumperjim
Jasmijn Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 5 uur geleden (bewerkt) Thanks. Vreemde is dat hij zelf in zijn directe omgeving ook iemand heeft zien afglijden en veel te jong overlijden. Maar dat was - zo zegt hij - heel anders. Die was vaak ziek van zijn werk, ging later niet meer naar zijn werk, nooit gesport etc. Ik sta altijd vroeg op, ga sporten etc. Zegt hij dan. Dan wijs ik hem er subtiel op dat dat overmatige drinken bij die persoon ook ooit erin geslopen moet zijn. Maar in zijn beleving is dat toch anders. Als hij een week niet drinkt zegt hij; zie je wel. Maar er zijn momenten geweest (en nog) dat het echt veel te ver gaat. Beetje wat jij ook omschrijft. En hij de dag(en) erna veel spijt heeft. Zoals al gezegd, hij komt uit voetbalfamilie, dronk al jong met toestemming van volwassenen een eerste pilsje. Woonde door scheiding van ouders bij oom en tante etc. Heeft zichzelf altijd prima gered en opgewerkt. Nu een goede baan die echter ook genoeg van hem vraagt. Ook zijn vrienden (deels zijn dit neven) drinken nog steeds overmatig. Dus het lijkt dan zo gewoon. Maar inderdaad; hij is net als jij aangeeft verstandig genoeg en weet heus wel dat het niet ok is. Maar het is te verleidelijk geworden en ondanks voornemens lukt het hem veel te vaak niet om in vrije tijd niet te drinken. Het verstoppen van lege flessen op gekke plekken zegt ook iets natuurlijk. En steeds zoals nu als hij zich weer een week een halt toeroept en nauwelijks drinkt dan hoop ik weer… maar dat kan in een vrij weekend plots weer helemaal omslaan. Ik vind het super knap hoe hij ondanks alles zijn leven zelf zo goed op orde heeft gekregen. Zonder enorm veel steun van ouders zoals ik dat gewend ben. Hij heeft ook genoeg meegemaakt daardoor. En ondanks dat missen van die steun houden van je ouders en er wel voor hen zijn dag in dag uit als ze ziek worden en uiteindelijk overlijden. Ik denk dat dat het voor hem allemaal nog moeilijker maakt. En dat stoere sterke karakter dat hij heeft en ik leuk vind.. dat zit hem in de weg denk ik. Want toegeven dat het niet niks is geweest doet hij niet. Erover praten met iemand al helemaal niet. Die mensen moet je duur betalen en hij weet echt wel wat die gaan adviseren en hoe het zit. Erge is dat ik denk dat hij dat ook echt wel weet. Maar hoe doorbreek je die vicieuze cirkel dan..? Dry january kan ik idd proberen. Is hij wellicht wel in geïnteresseerd, om te overwegen. Ga het eens proberen… 5 uur geleden bewerkt door Jasmijn
Jasmijn Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 5 uur geleden Op 9-12-2025 om 08:49 zei renaldo61: Ik ben gestopt omdat ik zoals bumperjim het stelt rockbottom zat. Ik had maar een optie meer en dat was vooruit want ik stond met mijn rug tegen de muur. Een zaterdag was de laatste dag dat ik gedronken had. Op zondag had ik een alchohol controle en ik blies serieus positief. Dan de maandag daarachter had ik mijn gesprekje met mijn psychiater waar ik hier al veel over geschreven heb. En terug beginnen drinken vond ik echt geen optie meer. Ik kreeg trouwens de kans ook niet van mijn psychiater want ik moest diezelfde dag van haar terug in volledige opname. De zin om te drinken is er soms nog, maar ik doe het niet meer (voorlopig toch niet) Dankjewel voor het delen. Knap dat je het aanpakt en dat zelf ook wilt. Ik hoop oprecht dat mijn partner zelf ook tijdig inziet dat hij er (op tijd nu het nog kan) iets mee moet..
Jasmijn Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 5 uur geleden (bewerkt) Op 9-12-2025 om 09:58 zei lady jane: helemaal niet ben ik bang. Erkennen en ernaar handelen zou de eerste echte stap kunnen worden maar lijkt nog ver weg niet sexy he zo'n man dan. Zoek hulp voor jezelf Jasmijn. Sterkernaast is voor naasten bij de Jellinek Al Anon bij de AA, Tactus hier heeft ook hulp paraat. Het is niet te doen en je relatie kan dit niet aan, jijzelf uiteindelijk ook niet. Je moet eerst en vooral voor jezelf zorgen nu. sterkte 5 uur geleden bewerkt door Jasmijn
bumperjim Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden 2 uur geleden zei Jasmijn: Dry january kan ik idd proberen. Is hij wellicht wel in geïnteresseerd, om te overwegen. Ga het eens proberen… Het lijkt mij het beste moment. Stoppen net voor de kerst gaat m niet worden natuurlijk als hij niet overtuigd is. Stoppen erna misschien wel, als hij zich daarmee kan bewijzen, evt in combinatie met een sportief project, halve marathon of zoiets. Succes!!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden