Spring naar bijdragen

Last van de overgang? Praten over je sex. gevoelens, nare ervaringen? Vertel hier je verhaal.


bolletje

Aanbevolen berichten

Bollie,
Ik heb recent studie verricht naar de overgang, en homepatische middelen werken niet.
Wel heb je clonidine tegen opvliegers, naast natuurlijk de hormonen; als je die kort doseert (6-12 maanden) is het meestal geen problem. Maar per persoon moeten de risico's van behandeling worden ingekaart.
Ook bepaalde antidepressiva (zoals paroxetine) kunnen helpen tegen de opvliegers.

Wat vaak belangrijk is, is een maatje vinden. Gedeelde smart is halve smart, en sommige tips kunnen voor jou ook werken.
De gemiddelde leeftijd voor de overgang ligt op 51 jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 185
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Alaine ikzelf heb geen last van de overgang hoor. Ook tijdens die periode zelf heb ik relatief weinig last gehad. Maar ik hoop dat Em. het berichtje van jou leest want voor haar, en voor vele andere meiden van het frum, kan het n.l. wel erg belangrijk zijn.
Bedankt voor je tip lieverd.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Als je tegen je veertigste en ook later, last hebt van hele erge ongesteldheid, kan het zijn dat je een myoom hebt, ofwel, wat ze vroeger een vleesboom noemden.
Dit hoeft niet weggehaald te worden via curretage. Er is een vrij simpele ingreep voor die "embolisatie" heet, en dan ben je overal van af.
Het loont wel om dat met je grinnekeloog te bespreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi, ja Drup. van die huisgemaakte woorden...
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het zelf niet heb laten doen. Heel dom misschien, maar ik ben nu 50 jaar en denk elke maand: ach, ik ga toch zo in de overgang, waarom zou ik het nog laten doen.
En als ik dan weer in het rond loop te spetteren, denk ik: zal ik dan toch maar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rond de periode van de overgang kan je menstruatie onregelmatig worden maar soms ook erg overvloedig.
Een optie bij overvloedig vloeien is een Mirena-spiraal (zit er binnen 20 min. in Woman, kan bij je huisarts). Hierdoor neemt in de regel het bloedverlies flink af en stopt het zelfs helemaal bij 25% van de vrouwen.
Een andere optie is de binnenkant van de baarmoeder laten behandelen. Dit kan met heet water (ballonablatie) of met laser; hierna vloei je normaal, minder of helemaal niet meer (je mag in ieder geval niet meer zwanger worden).
Indien een myoom/vleesboom de oorzaak is: als het er 1 is helpt een Mirena ook. Soms lukt dat niet en is een embolisatie inderdaad een optie (hierbij wordt het bloedvat naar het myoom afgesloten waardoor alleen het myoom afsterft). Als je meerdere myomen hebt en het bloedverlies niet acceptabel is (want myomen gaan na de overgang in regressie) dan kun je je baarmoeder laten verwijderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ow, dit roept bij mij iets anders op: mijn dochter van 32 heeft een cyste in haar eileider, een soort bolletje vol eitjes. Dit zou volgens haar niet mogen omdat ze de pil slikt. Alaine, weet jij hier iets van? Of is dat al te technisch?

Ikzelf ben al sinds mijn 43e van mijn baarmoeder verlost: enorme bloedingen had ik altijd en ja hoor: vleesbomen. Er kwam een keihard nestje uit, zo groot als een grote sinaasappel. Ik wilde het nog wel even zien omdat het uiteindelijk het nestje van mijn dochter was geweest.... Goed afscheid genomen dus. Maar de bloedingen heb ik geen énkel moment gemist....!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cath, excuus dat mijn antwoord zo lang op zich laat wachten.
Meestal houden je eitjes en je baarmoederslijmvlies zich rustig bij gebruik van de pil, maar een cyste die zich daar niets van aantrekt is misschien niet hormoongevoelig?
Reikt buiten mijn kennis; daarvoor moet ze dan toch echt bij een gynaecoloog zijn.
Heeft ze er pijn aan, is het per toeval gevonden? Of heeft ze PCO (persisterende cysteuze ovaria) waardoor ze niet zwanger wordt? Dat komt nogal eens voor bij vrouwen met overgewicht.
Maar jouw dochter is misschien juist een dennetje? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Thanxx Bol dat je het draadje ff naar boven hebt gehaald.
Het eerste waaraan ik merkte dat ik in de overgang kwam waren de stemmingswisselingen. Kon idd van ene op andere moment omslaan en bovendien huilde ik toen ook bij leuke dingen enz.enz. Ik was toen nog wel regelmatig. Dat is nu zo ongeveer 4 à 5 jaar geleden.
De menstruatie is daarna ineens 15 maanden weggebleven (na overlijden man) maar toen met steeds kortere tussenpozen teruggekomen tot het oude patroon.
Nu sinds januari (overlijden moeder) weer niet gemenstrueerd maar ditmaal is het anders: ik heb wel 1 x per maand (ongeveer dan) de klachten zoals lage rug- en buikpijn en heb ik meer afscheiding maar verlies geen bloed. Enneh tja, de emoties hè?
Ik hoef en wil er liever niks voor slikken, het is best hanteerbaar tot nu toe (incl. nachtzweten) maar ik had vroeger erg veel last van de menstruatie en PMS. 7 Jaar geleden is er een myoom verwijderd, daar heb ik geen last meer van gehad.
Zo dat was ff mijn verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...