Spring naar bijdragen

Last van de overgang? Praten over je sex. gevoelens, nare ervaringen? Vertel hier je verhaal.


bolletje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 185
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ikzelf heb eigenlijk niet zoveel last gehad van de overgang.
Op mijn 38e is mijn baarmoeder eruit gehaald, iets waar heel veel vrouwen veel pijn van hebben. En dan bedoel ik geest. pijn. Men heeft het gevoel, afgeschreven te zijn, geen moeder meer kunnen worden, niet meer kunnen zorgen, en geen vrouw meer te zijn.
Van dat alles heb ik gelukkig geen last gehad. Ik had 8 vleesbomen ter grootte van een tennisbal en daardoor erg veel last van m'n rug.
Toen ik zo'n 48 jaar was, kreeg ik last van opvliegers. In het begin, heel af en toe, maar na ongeveer 1 jaar begon dat heftiger te worden. Vaak s'nachts wakker worden en dan alle dekens weg, ik dreef m'n bed uit.
Het is niet het gewone gevoel van het warm hebben, nee het is een gevoel dat van binnenuit komt, net of er daar een soort brand uit breekt die vliegensvlug door heel je lichaam gaat. Te beginnen in je buik.
Ook had ik veel meer last van hartkloppingen, zeker tijdens zo'n opvlieger. Ook zat ik dan onder de rode vlekken in m'n nek.
Maar verder heb ik er zelf weinig last van gehad. Ik bleef energie houden, de zin in sex bleef normaal, geen last van hoofdpijn, of een zwaar gevoel in m'n benen, dus al met al ben ik er heel goed van af gekomen.
O ja, ik heb wel veel last gehad van haaruitval. M'n haren zijn ook veel dunner geworden.
Zo dit was mijn verhaal. Dit voor diegene die misschien wat op zien tegen de overgang. Bij mij viel het reuze mee.;):)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

reuze mee???
Brand vanuit je buik?
Je bed s nachts uitdrijven?
s nachts wakker worden??
haaruitval??

Oh Bol je bent gewoon een super positief mens joh.
Zou dat trouwens helpen als je positief naar de overgang kijkt???
(als je er middenin zit dan he)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herken wel wat dingen uit jouw beschrijving bolletje, heb er vorig jaar erg veel last van gehad, nu niet meer zo. Ben er niet bang voor ik zie het wel.

transpireren heb ik wel maar dat kan ook iets anders zijn, bij vlagen je bed uit drijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Witte dat weet ik niet. Ik denk dat als ik veel last had gehad ik er ook niet zo positief tegen aan gekeken had hoor. Ik weet niet of het helpt om er positief tegenaan te kijken. Wat misschien wel helpt is het accepteren. Daardoor zal het hoogstwaarschijnlijk wel wat makkelijker worden.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziezo, hier maar verder.
We hadden het over de baarmoederoperatie en je dan geen vrouw meer voelen. Ik voelde me juist meer vrouw na de operatie.
Ik was gewoon altijd ongesteld echt altijd en als dan eindelijk de baarmoeder eruit mag, ook al was ik nog maar 29, ik was zo verschrikkelijk blij.
We hadden al 3 kinderen dus er was geen kinderwens meer. Wat moet je dan nog met een baarmoeder?
Vrouw voelen deed ik pas na de operatie. Kon weer leuke lichte kleding aan, seks was 1000 keer beter en ik kon 'snachts doorslapen.
De eierstokken zijn blijven zitten dus de overgang is eigenlijk nu pas, 22 jaar later. Af en toe heb ik opvliegers, heb stemmingswisselingen, spieren doen meer pijn, slaapproblemen (nou heb ik dat al mijn hele leven maar is nu erger) en ik heb vaak geen zin in seks.
Ook droog je helemaal op als vrouw, dat is wel een punt waarvan je kunt zeggen, ik voel me minder vrouw, droge huid, haar wordt stugger, grijs, gewoon opgedroogd.
Maar zeker weten doe ik het niet, overgang of niet maar ik denk wel dat ik begin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roosje, is de baarmoeder er bij jou vaginaal uit gehaald? Bij mij niet omdat dat niet kon vanwege de grote tennisballen die erin dreven. Ik heb ook heel weinig last gehad van de operatie zelf. Alleen toen ik pijnmedicatie kreeg, hebben ze per ongeluk een laxeerpil in gestopt. De darmen worden stil gelegd met de operatie en moeten heel langzaam op gang komen. Bij mij, door die zetpil gingen die darmen ineens vreselijk te keer tegen die verse wond. Dat deed heel veel pijn, te vergelijken met weeen. En omdat er geen plaats ergens anders was, lag ik op de kraamafdeling. Dat was minder, maar ik ging 14 dagen daarna al weer boodschappen doen, dus was dat voor mij geen echte rotervaring. Ik was met een maand weer helemaal de oude.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Bol, nu wordt het wel wat intiem maar sleur, daar hebben wij geen last van.
Er gebeurt hier zoveel, teveel om op te noemen.
Maar we zijn na 34 jaar nog steeds erg verliefd en de seks is ook heel spannend nog steeds.
We vinden elkaar ook mooi, doen ons best om er zo goed mogelijk uit te zien dus nee ik denk dat dit toch echt met de overgang te maken heeft want normaal lusten wij er wel pap van, hahahah, echt waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké Emmetje:)

Wat mis je dan zo Bekkie? Ik denk dat het eerder betekent dat je moeilijk van jezelf kunt houden.
Vind je dan eng of zo? Nou ik kan heerlijk fantaseren hoor, en het geeft me juist een heel goed gevoel. Een gevoel dat ik echt aan mezelf geef. Ja soms hebben mensen er moeite mee. Geukkig heb ik dat niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, gevonden.
Nou, volgens het laatste onderzoek ben ik nog niet in de overgang (pffff, komt dat ook nog een keer) maar ik heb wel vleesbomen (sorry, ik vind het zelf een ontzettend onsmakelijk woord) waardoor ik heel lang en ontzettend heftig ongesteld ben. Ik bedoel niet overdreven, ontzèttend heftig, spetterend.
Mijn gynekeloog heeft me Embolisatie voorgesteld, dat is het aflaseren van de bloedtoevoer. Daar zie ik tegenop, en elke keer denk ik, ach wat, over een tijdje ben ik helemaal niet meer ongesteld.

Seks vind ik nog geen probleem, zou het elke dag wel willen. Maar ja, mijn ventje is iets ouder dan ik en zucht wel eens: sodemieter van mijn lijf :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...