Spring naar bijdragen

depressief na stoppen met alcohol


Anika

Aanbevolen berichten

Goede morgen,

Morgen wordt het 11 weken dat ik gestopt ben met alcohol. Op zich gaat het redelijk, het slapen gaat ook iets beter. Wat echter nieuw is, dat ik geregeld last heb van sombere stemming en voel me depri. Dat overviel me, dat was zo'n beetje het laatse dat ik had verwacht na het stoppen. Ik weet dat er een verband is tussen alcohol en depressiviteit, maar ik hoopte eigenlijk dat het na een paar weken over zou zijn.

Ik wil geen antidepressiva slikken, wel heb ik aan St. Janskruid zitten denken, dat schijnt ook te helpen bij zulke klachten. Tja en sporten, dat zal ongetwijfeld ook invloed hebben, maar dat is de laatste jaren op een (heel) laag pitje komen te staan.

Wie heeft hier ervaring mee? En hoe ga je ermee om en zijn er middeltjes op natuurlijke basis die zouden kunnen helpen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!!

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,

Somberheid is een heel bekend verschijnsel, niet bij iedereen even erg, maar na het stoppen met A kun je behoorlijk lang last hebben van somberheid. (tot een jaar soms)
In het verleden heb je je ware gevoelens onderdrukt met de A en werd het moeilijker om dingen te verwerken. Nu ben je aan het "opruimen"; je hoofd wordt helderder, dus de gevoelens laten zich nu meer spreken. Op zich is dat ook mooi, vind ik. Want dát is wat er is! Na verloop van tijd zal dit wegebben. Sommigen hebben daar hulp bij nodig in de vorm van gesprekken met een hulpverlener.
Ik zou voorzichtig zijn met medicatie!
Het is dus een logisch proces. Ik hoop dat je dat kunt laten zijn voor wat het is, want het gaat op termijn echt beter.
Verschillende mensen hier op het forum hebben daar ervaring mee.

Suc6!

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

hoi Anika, zo als ik ook al bij het thema; wat zijn je naarste ervaringen met drank, geschreven heb: ik word juist met alcohol zo vreselijk depressief de dag erna. De nachten zijn het ergst, beesten, hele enge beesten zie ik dan. Dan ook maar een slaappil erbij, gevolg; nog depressiever de volgende dag.
Ik ben 10 jaar aan de anti-depress. geweest, het hielp, maar het stoppen ermee duurt een paar jaar, erg veel hartkloppingen toen gehad. Ik begin liever niet weer te slikken.
Raar, dat er ook veel mensen zijn die depressief worden zonder alcohol. Ik voel me dan juist veel blijer, uitgeruster en heb meer energie zonder drank.

Ja, een kalmeringstabletje heb ik wel nog nodig. Ik sport altijd al, onder de mensen komen is belangrijk tegen depressies, maar ja, je komt de deur niet uit als je deprie bent. Ik niet tenminsten.
Maar kop op! je drinkt niet meer, de rest moet ook goed komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anika,
ook ik heb last van depressies die nu
niet weggedronken kunnen worden.
Ik heb AD geweigerd, ik wil weten wat er is
en als ik het wegstop, stel ik het weer uit.
Ik vind het vreselijk moeilijk, heb er therapie bij,
en af en toe vind ik mezelf hopeloos.
maar ik moet de diepte in, want ik weet bijna zeker
dat ik dan de reden tegenkom, waarom ik dronk, en
als ik daar iets mee kan, zal mijn depressie verdwijnen.
Zo denk ik, zo hoop ik.
Waar ik veel aan heb is sporten, sauna, Mindfulness en meditatie.
Maar als ik echt depri ben heb ik niet de discipline voor de laatste 2,
sporten vind ik gelukkig leuk en ik weet dan dat ik de drempel
maar even moet nemen om me beter te voelen, ook al is het geen oplossing,
het voelt beter dan medicatie. En sinds ik niet meer drink, is na maanden tobben mijn slaap
weer goed, en dat scheel ook enorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Anika, ik herken dat ook wel. Ik drink nu 7 maanden niet na jaren teveel gedronken te hebben. Ik ben precies na 11 weken een avond flink gaan drinken. Daarna moest ik mezelf weer opvegen en nu ben ik intussen weer 5 maanden verder. Ik merk dat ik soms ook wel een beetje het gevoel heb van: is dit alles wat er is. Maar over het algemeen gaat het zoveel beter dan ervoor.
Probeer alles op alles te zetten om door te gaan, het gaat met kleine stapjes maar uiteindelijk leer je veel over jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Beate,
Ja, ik heb al op een ander forum gelezen dat je ook last hebt van depressies. En de nachten, dat herken ik ook maar al te goed, alles lijkt uitvergroot en heel somber. Ik heb een poos St. Janskruid geslikt, maar weer gestopt. Had nl. het gevoel dat het de werking van mijn slaappillen, die ik helaas nog moet slikken, negatief beinvloedde. En ik had ook vaker hoofdpijn. Maar op internet lees je heel veel positieve dingen over St. janskruid in verband met depressies. Ik wil geen AD slikken, dus probeer ik van alles om de sombere stemmingen tegen te gaan. Bewegen helpt ook, als ik me depri voel en ik klim op de hometrainer, knap ik daar beslist van op. Maar het kan niet altijd en bovendien, moet ik dan de rest van mijn leven als een soort hamster leven?
Hoe is het op dit moment met jou? Heb je de alcohol een beetje in de hand?

Hoi Jane,
Ik heb bewondering voor jouw moed om uit te zoeken waarom je te veel dronk. Je gaat af op je intuitie, dat is meestal een goede raadgever. Al heb je het nu niet makkelijk, ik hoop van harte dat je er uitkomt. Uit jouw berichten op het forum kom je over als een sterke persoonlijkheid, dus het zal je vast en zeker lukken. Ik vind het heel fijn voor je dat je goed slaapt, dat is zo belangrijk. En dan denk ik: er is voor mij t.z.t misschien ook hoop.
Ik heb vroeger ook gemediteerd, wel zo'n beetje op kleuterklasniveau, maar had er toch baat bij. Nu luister ik vaak naar de geleide meditatie van Mabel van den Dungen (CD). Het duurt maar 20 minuten maar het heeft een ongelooflijk ontspannend effect, althans op mij. En het is makkelijk als de discipline even niet paraat is...




Hoi Steefv,
Tja, je schrijft: is dit alles wat er is. Dat hadden mijn woorden kunnen zijn, ik heb me dit wel vaker afgevraagd. Maar ja, weer gaan drinken is voor mij geen optie, dus ja, dit is het. En ik moet maar zien wat ik er van maak, ook al gaat het soms met behoorlijk wat bloed, zweet en tranen. Als ik een soort balans zou opmaken, dan slaat die ondanks dat zonder meer naar de positieve kant toe. Het alle- allebelangrijkste voor mij is dat ik de herinnering aan alle alcohol ellende levend blijf houden, dan gaat het over het algemeen wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Lieve mensen,

We zijn nu een tijd verder, hoe gaat het nu met jullie depressie ?
Morgen heb ik 8 weken niet gedronken maar nu ga ik er bijna aan onderdoor aan de depressie. st janskruid geprobeerd wel 12 weken maar voelde niet echt veel verschil behalve hoofdpijn. Ben daar nu dan ook mee gestopt.

Graag hoor ik jullie reactie,

Liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of er een verband is tussen het stoppen met alcohol en een depressie. Bij mij werkt het omgekeerd: alcohol versterkte mijn depressies. Aan de ene kant gebruikte ik alcohol om mijn gevoelens (en depressies) te dempen, maar als ik dan overdag nuchter was, waren mijn depressies des te erger. Langere tijd geen alcohol gebruiken heeft een positieve invloed op mijn stemming.

En verder: depressies moet je wel serieus nemen. Ik begrijp de weerstand tegen antidepressiva, maar bij mij zorgt de combi antidepressiva en intensieve therapie (inmiddels afgerond) er voor dat ik mijn depressies op dit moment redelijk tot goed onder controle heb. Het niet drinken zorgt er na een paar dagen voor dat het alleen maar beter gaat.

@Myriam: ik ben natuurlijk geen expert, wel ervaringsdeskundige: maar het lijkt erop dat de depressie er ook al was toen je nog wel dronk. Omdat je nu geen middel meer hebt om de depressie te bedekken, ga je je rot voelen. Een depressie is niet zozeer de kwaal zelf, als een uiting van onderliggende problematiek (in mijn geval was dit een persoonlijkheidsstoornis). De enige manier om er echt vanaf te komen, is je te laten behandelen. Daar helpt in mijn ogen geen St. Janskruid tegen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vjf maanden droog nu.
Mijn depressies en andere stemmingen van mijn gemoed zijn als gasten van de welbekende herberg. Ze komen en gaan, ik ontvang ze en kijk wat ze mij te zeggen hebben. Nu de dronken waard mijn herberg niet langer aan het beheren is, worden de contouren van de gasten scherper.
Soms geeft ik er vorm aan, ga ik er mee in gesprek, maak ik een portret van ze of wat anders, een gedicht bijvoorbeeld. Ze dwingen te blijven doe ik nooit.

Sinds mijn drooglegging ben ik ook weer een dromendagboek aan het bijhouden. Verbazingwekkend welke boodschappen er zo uit de diepte komen opborrelen.

De depressies zijn wel heftig. Maar ze zijn er wel met een reden.

Zou er evolutionair gezien een reden te vinden zijn voor depressie? Wat zou het nut zijn van je terugtrekken in je hol, niet deelnemen aan allerlei activiteiten en contacten?

Depressie is voor mij het zwart van de ziel, het negredo van de alchemist, het moerras, zwavel en verradelijke dampen.

Een noodzakelijke fase. Een eikel stopt je ook in de donkere vochtige aarde om te rotten voordat het een eikenboom wordt, een eikel in de volle zon leggen met het zelfde doel heeft weinig zin.

Een depressie met externe middelen onderdrukken is niets voor mij. Dat wil ik nooit meer. Dan wordt de energie van de depressie weer omgezet in een angst, fobie of een ander ongemak uit de schaduw.

Jim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

St. Janskruid kan zeker helpen bij milde tot matige depressieve klachten. Ik gebruik het zelf nu gedurende een maand of 3 en heb er zeker baat bij. Maar wanneer je binnen 6 tot 8 weken geen verbetering in je stemming bemerkt adviseren ze om iets anders te proberen, want dan gaat het je niets brengen. Mijn stemming is na verloop van tijd echt verbeterd!

St Janskruid of hypericum perforatum blijkt volgens wetenschappelijk onderzoek een goed werkend middel tegen depressie te zijn. Het is geschikt voor milde en matige depressies. Het heeft minder bijwerkingen dan middelen als PROZAC maar een vergelijkend effect. Zie o.a.: Archives of General Psychiatry, vol.55, nov. 1998. Steven Bratman & David Kroll: "Sint-janskruid en de behandeling van depressies". Rijswijk: Elmar, BV, 1999. Volgens dit boek is de goede dosis: 3 maal 300 mg per dag van een extract dat 0,3 % hypericine bevat (best onderzochte extract = LI 160, Jarsin 300R). In combinatie met "Kava Kava" kan het extra effectief zijn = ontspannend, verbetert de slaap. Geen Kava Kava gebruiken tegelijk met benzodiazepinen (temazepam; oxazepam etc.). Kava kava gebruiken kan risico's inhouden, dus raadpleeg eerst uw huisarts.
Bijwerkingen en risico's:
- St Jans kruid geeft overgevoeligheids-reacties bij zonlicht.
- St Janskruid activeert een lever-enzym waardoor de werking van de anticonceptiepil kan worden verstoord.
- Niet gebruiken bij zwangerschap.
- Gelijktijdig gebruik met synthetische antidepressiva (Prozac, etc.) kan extra bijwerkingen veroorzaken.
De volgende geneesmiddelen hebben een wisselwerking met St Janskruid: Theofylline; Digoxine; Ciclosporine; Atenolol; HIV medicatie. Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken moeten overleggen met de trombosedienst over gebruik van St Janskruid. De prijzen van St Janskruid verpakkingen kunnen nogal verschillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor jullie antwoorden.

Depressiviteit zit in mijn aanleg denk ik. Het heeft er altijd al op de loer gelegen, maar nu is het heel erg geworden. St. Janskruid werkte niet, ben daar dus ook mee gestopt.

Jim, ik vind het heel mooi omschreven van je, heel poëtisch ook;
Depressie is voor mij het zwart van de ziel, het negredo van de alchemist, het moerras, zwavel en verradelijke dampen.


Zou er evolutionair gezien een reden te vinden zijn voor depressie? Wat zou het nut zijn van je terugtrekken in je hol, niet deelnemen aan allerlei activiteiten en contacten?


Een noodzakelijke fase. Een eikel stopt je ook in de donkere vochtige aarde om te rotten voordat het een eikenboom wordt, een eikel in de volle zon leggen met het zelfde doel heeft weinig zin.

Tja dat zet te denken............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had dit net op de dagdraad geplaatst maar zag dat je al weg was

Hoi Myriam,

Ik heb niet zo'n ervaring met depressies.

(Ben ook niet altijd vrolijk hoor, maar dat lijkt me rtoch van een andere orde)

Misschien kan een depressie interpreteren als aanwijzing dat er een aantal zaken in je leven niet goed zijn. Waar je aan moet werken. Eén, alcohol doe je al, en waarschijnlijk veranderen er daarmee vanzelf al een aantal dingen ten goede.
Die dingen hoeven helemaal zo bewust te zijn dus dat kan nog een aardige zoektocht opleveren.

Wens je in ieder geval succes ermee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Myriam, aanleg speelt zeker een rol. Zal proberen kort uit te leggen hoe het bij mij werkt, misschien heb je er wat aan. Iedereen heeft in meer of mindere mate last van bepaalde valkuilen, ook wel schema's genoemd. Dit is niks meer en niks minder dan een bepaalde, vaste manier van omgaan met dingen. De meeste mensen hebben er geen last van, maar als je een persoonlijkheidsproblematiek hebt, zoals ik, betekent het dat dit vaste gedrag eigenlijk niet past bij de situatie waarin je het gebruikt. Voorbeeld: ik heb last van een valkuil die 'zelfopoffering' heet. Dit betekent dat ik geneigd ben mijn belangen ondergeschikt te maken aan die van anderen, in de hoop op die manier liefde en waardering te krijgen. Dit deed ik dus onbewust vrijwel altijd. Natuurlijk werkt dat niet, dus raak je, zonder dat je het merkt, gefrustreerd en ongelukkig omdat je niet krijgt wat je wilt. Omdat je simpelweg geen andere manier weet om je doel te bereiken loop je dus vast. Dit kan zich uiten in een depressie. De meeste mensen die zulke problematiek hebben, hebben in hoge mate last van verschillende van dit soort valkuilen.

Ik ben ruim een jaar in therapie geweest en heb (onder andere) aan 3 van dit soort valkuilen gewerkt. De manier om hieraan te werken is: inzicht krijgen, doorhebben wat je eigenlijk doet en vervolgens proberen ander, beter passend gedrag te oefenen. Klinkt simpel, maar is het niet. Ik had 2 halve en 1 hele dag groepstherapie per week, gecombineerd met medicijnen (antidepressiva). Welke rol speelt alcohol hierin? In mijn geval was alcohol een vermijdingsstrategie: valkuilen proberen te bestrijden door ze te vermijden, ontkennen, verdoven of hoe je het wilt noemen. Zo vermeed ik bijvoorbeeld sociale contacten: door na mijn werk meteen aan de drank te gaan 'hoefde' ik de deur niet meer uit, want ja: wie gaat er nou met een kegel en aangeschoten ergens op bezoek. Op deze manier heb ik mijzelf geïsoleerd en mede de depressie in stand gehouden.

Wat ik wil zeggen: depressie is een serieuze aandoening. Alleen pillen of bijvoorbeeld St. Janskruid zullen niet helpen, in ieder geval niet zonder de onderliggende klacht aan te pakken. Zoals Ekstertje zegt: St. Janskruid zal helpen bij milde klachten, van tijdelijke aard. Je zult er op de een of andere manier, bij aanhoudende klachten, achter moeten zien te komen wat eronder ligt. En hier zul je waarschijnlijk hulp bij nodig hebben. Althans zo is het bij mij gegaan.

Dit verhaal is zeker niet belerend bedoeld, maar geeft mijn ervaringen weer. Hoop dat je er wat aan hebt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil even wijzen op een heel andere vorm van depressie;
de dysthyme stoornis. Deze kan meerdere oorzaken hebben; aanleg, meer dan 2 jaar
erg depri zijn, schokkende gebeurtenissen in het verleden.
Via korrelatie.nl kun je er meer over lezen, of googlen.
Als je jezelf er in herkent, zoals ikzelf, kan dat een heel ander licht op je situatie of jezelf werpen.
Net als een depressie versterkt ook hier alcohol de symptomen en houdt genezing/therapie-effecten tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi,
Ik wilde een week stoppen met alcohol. Het zijn er inmiddels vier geworden.
Ik merk dat ik nuchter mijn problemen wil ervaren en bekijken.
ik wist heel goed dat mensen uit mijn omgeving zich stoorden aan mijn alcohol gebruik. Ik was daarom ook bezig met minderen, maar dat lukte niet altijd goed.
Dat leverde natuurlijk weer schuldgevoelens op.
Nu ben ik er mee gestopt, omdat ik er aan toe ben en het eerder niet was. Dit heb jij in de afgelopen vier weken ook ergens geschreven, Jane.
Ik wil mijn emoties niet meer dempen met alcohol en ook wil ik lichamelijke pijn niet door drinken verminderen.
Dat is, zoals ik ook bij anderen gelezen heb, regelmatig heel heftig. Gelukkig wil ik dan juist niet drinken
en gelukkig voel ik me ook af en toe blij.
Jouw verhaal over de herberg, Jim, heeft me aangesproken en helpt me. Trouwens ik houd ook m'n dromen bij.
Ook het verhaal van het eikeltje in het donker spreekt me aan.
Ik heb al heel lang last van depressieve gevoelens, ook als er goede dingen gebeuren in mijn leven.
Misschien moet ik me daar niet meer zo tegen verzetten (herberg)
Ik ben in de loop van de jaren steeds meer mezelf kwijtgeraakt. De onvrede daarover heb ik gedempt met alcohol.
Ik stel mezelf de vraag: wie ben ik nou werkelijk. Ondertussen probeer ik zo goed mogelijk met mezelf en anderen om te gaan. En bof ik dat er toch nog een aantal mensen zijn die me waarderen.
Ik ben heel blij dat er op het forum van ADB ook plaats is voor filosofische gedachten.
In çhatten zoals bij ditjes en datjes ben ik gewoon niet zo goed.
Ingri

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is zo fijn aan hier Ingri
een beetje variatie in de keuken.
op welke draad je je het beste thuisvoelt maakt niet uit, keus genoeg,
en allemaal helpen ze ons ADB te worden en blijven
het niveau waarop lijkt belangrijker dan het misschien is
ook in de D&D kun je soms veel kwijt, afreageren, sociaal zijn
oefenen. beetje oppervlakkig zijn als er geen ernstige dingen actueel zijn, wie weet wat
mensen ermee voorkomen? niks moet, alles mag:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane,
Natuurlijk vind ik de verschillende manieren, waarop mensen kunnen reageren op dit forum waardevol.
Misschien vind ik op den duur wel de juiste toon op D&D. Ik kom nog maar net kijken.
In ieder geval spreekt dit thema me erg aan. Ik heb veel aan de opmerkingen, die bij dit thema geplaatst
zijn.
Ook heb ik zo ongeveer eens in de zes à acht weken een gesprek met een hele goede therapeute.
Ik wil mijn verdriet en fouten onder ogen zien, zonder zelfmedelijden, maar wel met zelf compassie. Ik heb daar ook voor mij steunende dingen op internet gevonden.
Op dit moment is dat belangrijker dan de behoefte aan wijn. Natuurlijk zal ik er niet aan ontkomen dat ook ik weer in een fase kom dat geen alcohol gebruiken moeilijk is.
Voorlopig streef ik er naar om vrij van alcohol te zijn en mijn leven zo in te richten dat de rol van alcohol niet meer een bepalende is.
Ik besef dat stoppen slechts een begin van verandering is, maar nu gaat het er om hoe verder.
Ik zie dat jij voor veel mensen klaar staat. Ik ervaar uit je antwoorden dat je veel zelf doorleefd hebt.
Ik hoop dat je ook al ben je zelf heel ver mensen wilt blijven steunen op het forum.
Ik vind het heel waardevol om mee te maken hoe jij en ook anderen, die gestopt zijn hun leven op de rails hebben gekregen.
Ingri

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb last van depresiefe gevoelens. Maar ik knap er wel van op als ik een tijd droog sta. Bij mij lokt alco een depressie uit. Hoe meer ik drink, des te langer de depresiefe perioden. Joggen en beweging helpt bij mij wel, maar wanneer je eenmaal in de dip zit dan is dat geen optie want alles is dan teveel. En dan ga ik naar de winkel om bier en voel me iets beter na een stuk of zes. De volgende ochtend is de depressie nog erger, en daardoor ga ik weer drinken en zo zit ik weer in de spiraal totdat het moment komt waneer ik letterlijk en figuurlijk kotsmisselijk ben van mezelf. En wat een strijd weer om te stoppen, de depressie en angst overheersd. Ik heb vorig jaar vier maanden droog gestaan en toch kwamen die onrustige gevoelens weer, ook al is het zonder alco makkelijker om mee om te gaan. Ik kreeg ook AD aangeboden, maar ik ben er wat huiverig voor, dus ik probeer er zelf bovenop te komen. Nu ben ik aan het terug vallen in mijn oude gedrag, het begon met een biertje maar had eergister alweer acht halve liters achter de kiezen. Dus vandaag drink ik niet, ik wil niet weer al die ellende meemaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...